Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 17:46   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Samsung LE-40R72B (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 4
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
SamCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 September 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 01 April 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Har ligesom så mange andre været (alt for) afventende med at investere i en fladskærm, men nu bliver det vidst snart min tur.... håber jeg.

Jeg har med stor interesse set ovennævnte skærm nævnt overfladisk på flere hjemmesider, men har endnu ikke hørt en dybere vurdering af dens fordele og ulemper.
Umiddelbart syntes jeg at den lyder til at være et rigtigt godt køb.

Design m.v. er jo en individuel smagssag, men mht. det tekniske kan den jo godt vejes og vurderes.
Er der ikke et par kloge hoveder der kan komme med noget input omkring skærmen.

Jeg er så tæt på at sende en bestilling til Sandra (Digitalo) , at det kribler i fingerspidserne...

Til top Vis SamCool's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SamCool

Thommas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 April 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 02 April 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret  

Jeg bestilte mit igår hos HifiEdition,,, Der kostede det kun 15500kr... SÅ er det bare at vente på det kommer..
Til top Vis Thommas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thommas

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 April 2006 kl. 11:30 | IP-adresse registreret  

For mit vedkommende er det eneste probleme med Samsung at de ikke understøtter 1:1 pixelmapping.

Ellers havde jeg ikke været i tvivl. Som du måske også selv har læst bliver de skamrost i diverse fora og anmeldelser.

Så hvis pixelmapping ikke betyder noget for dig, så kan du rolig købe en samsung

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

Colakanin
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2006
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 02 April 2006 kl. 13:52 | IP-adresse registreret  

Thommas skrev:
Jeg bestilte mit igår hos HifiEdition,,, Der kostede det kun 15500kr... SÅ er det bare at vente på det kommer..

Havde de det på lager? og hvordan betalte du?

Til top Vis Colakanin's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Colakanin

henjen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Oktober 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 02 April 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

hej med jer

heldigt jeg lige faldt over denne tråd da jeg også er en af dem der har gået og lure passet på hvad der skulle ske med lcd skærme.

jeg har også læst om samsung og deres LE-40R72B model og syntes det lyder som en meget spændende skærm

men hvad betyder pixelmapping ??? jeg har aldrig hørt om det

Til top Vis henjen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af henjen

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 02 April 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Ja hvad er det pixelmapping for noget... Jeg står nemlig også lige overfor et køb...
Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

SamCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 16:10 | IP-adresse registreret  

(Så vidt jeg er orienteret er 1:1 pixelmapping et spørgsmål om hvorvidt man får 100% samme billede som på en PC hvis man har en såddan tilsluttet, og er i besiddelse af et grafikkort der er i stand til at vise en opløsning præcis som skærmens native. (Altså uden den mindste form for beskæring af billedet)) Det er sikkert ikke helt korrekt, men vel i nærheden ? Ellers må en eller anden lige rette mig.

Pixelmapping er nu uanset ikke noget kardinalpunkt for mig.

Hvordan vurderes LE-40R72B generelt iforhold til EISA vinderen LE-40M61B ? Prisen er tæt på ens, og jeg vil bare have den af dem der er bedst, hvis i forstår.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 16:20 | IP-adresse registreret  

SamCool skrev:
Hvordan vurderes LE-40R72B generelt iforhold til EISA vinderen LE-40M61B ? Prisen er tæt på ens, og jeg vil bare have den af dem der er bedst, hvis i forstår.

Jeg har ikke læst nogle gode anmeldelser hvor de virkelig bliver sat op imod hinanden, men en representant fra HiFi Klubben siger at billedet på R72 er mere ægte og naturtro, samtidig med at der er mere dybde... Men det viser jo også 12.8 milliarder farver mod M61's 6.4 milliarder... Altså der kan vise dobbelt så mange farver som M61, men hvad forskellen er ud over det og det fysiske er jeg ikke helt klar over...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

SamCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 16:32 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg har også noteret mig at der er et par mia. farver til forskel... (har en svag erindring om at en eller anden engang fortalte mig at øjet "kun" er i stand til at registrere 2-300.000 forskellige farver, og hvis det passer bare nogenlunde, er de mange farver jo ikke noget man skal vægte så højt)

Jeg har noteret mig en "voldsom" (ca. 5 kg) vægtforskel på de to modeller, og min frygt kunne være at den nye LE-40M72B er en prisbasker man knalder på pogrammet umiddelbart efter man "vinder" EISA Awarden.
Ikke ment at den måde at den skulle være rigtigt meget dårligere, men at der måske var lempet lidt på et par kredsløb her og der, og at det samlede kvalitetsbillede var bedre på LE-40M61B'eren.

Stente
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 02 April 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret  

hvor lang er leveringstiden fra tyskland?
Til top Vis Stente's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Stente

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 16:41 | IP-adresse registreret  

Jeg tror ikke det er teknikken der er svækket på... Tvært imod... Nu har jeg ikke set de nye R-modeller i virkeligheden, men jeg er overbevist om at det er materialevalget i de nye modeller der gør at de er blevet lettere, og dermed også billigere...

Ud fra billederne at dømme synes jeg de nye ser lidt billigere ud byggemæssigt, men det kan være helt anderledes når man ser det i virkeligheden...

Ham jeg omtalte fra HiFi Klubben sagde at man godt kunne se forskel mellem de to omtalte modeller, men at der ikke var meget forskel...

SamCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 17:01 | IP-adresse registreret  

Hvis den nye LE-40M72B var bedre på alle punkter, skulle man jo tro at de dumpede prisen på den "gamle" forgænger, men den er jo tværtom noget dyere langt de fleste steder stadigvæk.

Jeg kunne godt forestille mig at der er udskiftet lidt metal med plastic i kabinettet, og vægten derved er kommet ned, men det er kvalitetsfornemmelsen måske så også..

Umiddelbart er der jo ingen der har råbt op omkring åbenlyse tekniske landvindinger/forskelle.
Min umiddelbare fornemmelse er at man med M61B'eren ved man hvad man får, hvorimod M72B'eren er ny og "uprøvet".

Nogen gange skal man følge sin "gut feeling" så måske jeg skulle bestille M61B'eren... det kribler stadig noget i fingrene

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 April 2006 kl. 17:08 | IP-adresse registreret  

Jamen jeg er for såvidt enig med dig indtil videre... Men lad os nu se nogle head to head tests før vi bestemmer os... Jeg er måske også mest til M61 designet, men afventer lige nogle gode anmeldelser...

Jeg vil selv se dem overfor hinanden inden jeg bestemmer mig, og HiFi Klubben har lovet at beholde M61 lidt endnu inden de tager den af programmet så man lige kan sammenligne dem, da de også selv har indtrykket af at der er en del der er mest til M-seriens design fremfor den nye R-series...

troelsit
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Marts 2006
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 April 2006 kl. 19:24 | IP-adresse registreret  

Mht pixelmapping så er det kun aktuelt hvis man vil tilslutte den Computer (HTPC).

Man undgår dobbelt scalering på billedet og derudover kan man bruge computerens CPU-kraft til at tweake billedet.

Der finde LANGE tråde om netop dette emne andre steder på siden

Til top Vis troelsit's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsit

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 02 April 2006 kl. 23:55 | IP-adresse registreret  

Det m,at lave en prissammenlignig mod en ældre model kan man næppe ikke bruge som indikation på kvalitet og en event opgradering !!

Jeg tror alt og alle er enige om,at Pioneers plasma436 generation er bedre end 435 generationen. Går man så ind på søgemaskinerne er Pio435 overalt prissat højere end Pio436.Dette er et fænomen der meget ofte går igen.

Jeg ved intet om de nye Samsung,men jeg synes godt nok,at deres "modelpolitik" er temmelig uigennemskuelig !! (overvejer selv et tilbud på en demo 40M61B til ca 13.500)   

Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 03 April 2006 kl. 00:19 | IP-adresse registreret  

SamCool skrev:
Ja, jeg har også noteret mig at der er et par mia. farver til forskel... (har en svag erindring om at en eller anden engang fortalte mig at øjet "kun" er i stand til at registrere 2-300.000 forskellige farver, og hvis det passer bare nogenlunde, er de mange farver jo ikke noget man skal vægte så højt)

Både og. Det er lidt kryptisk at forklare, men jeg prøver: Når du har et digitalt billede, kan du ikke skrue op for noget - du kan kun skrue ned. Lad os antage at du vil skrue lidt op for den blå farve. Det kan du ikke, så du må skrue ned for resten. Når du skruer ned, forringer du også antallet af farver som billedet kan laves ud fra. Igennem signalbehandlingen sker der en hel stribe af den slags forringelser, og derfor ender du til sidst med et billede hvor du måske kun udnytter 5% af den teoretiske farvedybde som tv'et kan præstere. En masse milliarder farver er derfor ret væsentligt - ikke fordi der er brug for dem alle sammen, men fordi forskellen på 5% af en masse milliarder og 5% af 16 millioner, er en ret væsentlig forskel.

Bortset fra dét, så er antallet af farver ikke en direkte indikator for _kvaliteten_ af farverne. Det vigtige er at farverne vises _rigtigt_. For det første: Mange farver og dermed jævne, glatte farveovergange hjælper ikke noget hvis farverne er skæve. For det andet: Hvis panelet har en grundlæggende skæv farvegengivelse, er der brug for mere justering i billedbehandlingen end med et panel der har en grundlæggende god farvegengivelse, og derfor også brug for flere farver sammenlagt, for at give det samme slutresultat.

Kort sagt: Antallet af farver er en sekundær oplysning i vurderingen af kvaliteten af farvegengivelsen. Desværre er målekurver for svære for almindelige forbrugere at forholde sig til - de kan ikke kigge på to kurver og vurdere hvilken af dem der er bedst (og det ville iøvrigt stadig ikke sige nok om billedkvaliteten), de fleste vil gerne have nogle tal at forholde sig til. Mere er bedre, det kan enhver forstå. At kigge på billedet og forholde sig til om man synes om det man ser, er desværre en kunst der er ved at blive glemt, i takt med at de nye teknologier har givet marketing-folkene flere tal at jonglere med.

Prøv at tænke over det: Hvordan vurderede du kvalitets-forskellen på to 50 Hz tv i gamle dage? Hvilke tal brugte folk til at vurdere kvaliteten af forskellige tv, før 100 Hz teknologien kom til? Lige nøjagtigt ingen - de brugte øjnene.

Billedkvaliteten er simpelthen blevet nedprioriteret til fordel for letforståelige, marketings-venlige specifikationer - og det gælder såvel konstruktører, reklame-folk, sælgere - og kunder!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 06:22 | IP-adresse registreret  

Nogen der ved om man kan få R72 modellen med integreret DVB-T modul... Nogle kan jo opgraderes med et sådant.

MICH
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2006 kl. 07:21 | IP-adresse registreret  

Der kommer også en ny LE-40M71B samt 32 tomme.

Og med 2 HDMI indgange     

http://www.minhembio.com/forum/index.php?act=Attach&type =post&id=19783

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 15:41 | IP-adresse registreret  

Det lyder da rigtig godt...

SamCool
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2006 kl. 17:39 | IP-adresse registreret  

Så kom der en forklaring på nødvendigheden i de mange farver, Tak for det Otto

Side af 4 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave