Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 01:01   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Konstant støj i kabel tv (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
runekchristense
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 17 April 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 17 April 2006 kl. 10:08 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg har et meget irriterende problem med mit kabel tv.

Problemet er at når jeg på nogen måder forbinder mit kabeltv til min forstærker så kommer der en konstant støj i højttalerne. Jeg har prøvet alle mulige kombinationer såsom:

- Forbinde antennekabel til TV, lydkabel fra TV til forstærker = støj
 - Forbinde antennekabel til set-top box og Set-Top box til forstærker (DIGITAL + ANALOG) = støj
 - Forbinde antennekabel til set-top box og Set-Top box til TV (SCART) og TV til forstærker (ANALOG)  = støj
MEN
 - Forbinde antennekabel til HTPC og via lysleder til forstærker = ingen støj

Det er som om at hver gang jeg på nogen mulig måde forbinder antennekablet til min forstæker vha. et "normalt" kabel så opstår problemet, men når jeg gør det gennem HTPC's lysleder så er støjen væk. Kan det evt. tænkes at der er en forkert spænding i mit kabeltv signal som forsvindes i lyssignalet eller ???

Jeg er på forstærker nr. 3 da jeg i første omgang troede at den var problemet, så jeg er ret sikker på at det ikke er den. Problemet var der også før jeg købte det digital spejl fra StofaTV, så det er heller ikke relateret til det.

Mit setup:

Signal : Telia Stofa Kabel TV - Digitale Spejl
Set-Top box : Force-3
Forstærker : Denon 3605
TV : Hitachi 42" plasma
HTPC : MCE 2005

På forhånd mange tak,
Rune
Til top Vis runekchristense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekchristense

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Emnet har været oppe at vende en gang før. Jeg har selv sammen probem når jeg kobler mit antennegrej til anlæget. Det er simpelthen fordi der opstår potentiale forskelle mellem dit anlæg og antennen. Du kan løse problemet ved at købe en "ground isolator" der simpelthen skiller antennens jord fra anlægets jord. Dette kan dog også gøres ved at sætte en kondensator i ledningen, så signalerne fra antennen skal gennem kondensatoren, før det kommer til anlæget. På denne måde skulle du undgå at få støj i anlæget. Håber det virker..

Mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

runekchristense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 17 April 2006 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

Tak for det hurtige svar. Du aner ikke hvor lettet jeg er over at høre at problemet er "normalt". Sog mig, hvor kan jeg erhverve mig enten en kondensatoren eller "ground isolator"? Hvilken en er bedst (effektiv, mindst, billigst, etc.?)

På forhånd tak,
Rune
Til top Vis runekchristense's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af runekchristense

brianm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 13:44 | IP-adresse registreret  

Hej Rune

Jensen Transformers har lavet en ground isolator : http://www.jensen-transformers.com/datashts/vrd1ff.pdf , ved dog ikke om den kan købes i DK. Er dog sikker på at der er andre firmaer der laver nogle der kan bruges. Kondensatorerne kan vel fåes i en alm elektronikforretning. Jeg fik et antennekabel af en kammi, hvor der er monteret kondensatorer i. Disse har dog en ret høj værdi, som jeg ikke tror er optimalt. Jeg er ikke elektronikexpert, så jeg kan ikke lige hjælpe med at finde den helt rigtige størrelse.

mvh

Til top Vis brianm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brianm Besøg brianm's Websted

PSSO
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Januar 2004
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 17 April 2006 kl. 15:02 | IP-adresse registreret  

Prøv evt. denne her

RFT-3

Varenummer: 059690

RF antenna isolating transformer (hum noise suppressor)
for suppressing interference due to sheath currents or poor earthing conditions, e.g. at the TV reception in broadband cable networks, at 100Hz TV units or HiFi tuners.
  • Transmission loss: < 1,5dB
  • Frequency range: 5-1.000MHz
  • Impedance: 75 Ohm
  • Connection: coaxial RF antenna plug

runekchristense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 07:19 | IP-adresse registreret  

Så blev "antenna isolating transformer" købt på godt og ondt. For første gang i mange måneder kan jeg rent faktisk se TV uden at have konstant hvid støj i baggrunden, så ja den virker. Desværre så har den også den sideeffekt at min digitale settop box ikke længere kan finde nogle kanaler. Det er som om at det digitale signal også bliver sorteret fra sammen med støjen.

Nogen ideer?

Mvh,
Rune

runekchristense
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 April 2006 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Og så blev sidste del af mysteriet løst.

StofaTV sendte en teknikker ud og skiftede min "Monacor RF antenna isolating transformer" ud med en "TRATEC TRIS-100A" galvanisk isolator. Den fjernede al støj i lydsignalet og tillod det digitale tv signal i at trænge igennem.

Jeg fik den gratis af StofaTV og jeg har desværre ikke kunne finde en i salg til private, men det må jo også være Stofa's ansvar

http://teledan.dk/side413-parentId-893-typesId-1.html

Tak for al jeres hjælp,
Rune

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes