Tilbage til HIFI4ALL.DK 16. juni 2026 | 13:19   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD-ready og opløsning på pioneer ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
martinpaulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 April 2006
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 25 April 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg er lige blevet den glade ejer af et Pioneer 436 FDE plasma fjernsyn. Jeg er bare i tvivl om et par ting som jeg håber nogen kan svare mig på

Jeg har købt et Hdmi-> DVI kabel for at kunne se film i HD kvalitet fra min stationær computer. - men jeg kan kun få 800*600 og 1024*600 til at virke, og det er jo ikke optimalt når skærmen kører en opløsning 1024*768? plus at jeg ved de 2 opløsninger end ikke kan se hele skærmbilledet. Jeg har også prøvet at sende standard hd opløsninger til tvet, hvilket heller ikke giver et billede. Findes der en driver eller lignende program der kan løse dette problem?

Det andet spørgsmål går lidt mere på HD-ready. Jeg blev lovet i butikken at fjernsynet var HD-ready osv osv, men når jeg kigger i specifikationerne kan jeg se skærmen kun har en opløsning på 1024*768. Hvordan kan den så være HD-ready når det "dårligste" af HD-opløsningsstanderderne kører 720*1280? - og de lidt bedre kører 1080*1920?

Jeg ser frem til at høre fra jer

Martin Paulsen
Til top Vis martinpaulsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpaulsen

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 25 April 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

For at være HD Ready skal skærmen bl.a. kunne vise mindst 720 linjer, og det kan dit Pioneer.

Mht. det andet spørgsmål, så er jeg ikke Windows mand, men det burde kunne lade sig gøre at sætte opløsningen til 1024x768 i 16:9 - evt. med 3.
parts software.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 25 April 2006 kl. 14:03 | IP-adresse registreret  

For at kunne når 1024*768 skal du nok bruge WVGA indgangen, og ikke over HDMI indgangen som nok kun understøtter op til 720p og 1080i. Der er forskel i de valg man kan vælge i de forskælige indgang man bruger.

''HD-Rady" gælder kun for at den kan vise 720p og 1080i.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

martinpaulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Okay. Så vil jeg lige prøve at sætte et dvi kabel direkte til tvet, det er jeg dog ikke sikker på om man må (altså ændre på kablerne mellem panelet og media reciveren) Der er ikke nogen direkte dvi indgang på media reciveren, kun på panelet.
Til top Vis martinpaulsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af martinpaulsen

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:16 | IP-adresse registreret  

Du skal gennem recieveren, og jeg har haft en Mac tilsluttet HDMI på 436XDE uden problemer vha. et DVI-HDMI kabel.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 15 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 April 2006 kl. 14:23 | IP-adresse registreret  

Hvis man vil vise 720p..! skal opløsningen være min. 1280 linjer. 720x16:9= 1280 linjer.

Så hvis man beslutter sig for, 720p som den opløsning der kommer på Blue-ray/HD-DVD eller noget helt andet. på et købe medie..!? så er dit nye TV IKKE ægte HD-ready.

Peter

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Sendt: 25 April 2006 kl. 14:30 | IP-adresse registreret  

Er HD-Rady ikke 720p og 1080i som det minste for at kunne skrive HD-Rady på TVet.

ÆGTE HD-RADY skulle stå på TV der kan vise 1080i og 1080p.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Hvis man vil vise 720p..! skal opløsningen være min. 1280 linjer. 720x16:9= 1280 linjer.

Der tales om horisontale linjer - ikke vertikale. HD Ready kræver mindst 720 linjer.

CPH-R skrev:

Så hvis man beslutter sig for, 720p som den opløsning der kommer på Blue-ray/HD-DVD eller noget helt andet. på et købe
medie..!? så er dit nye TV IKKE ægte HD-ready.

Vrøvl - det er HD Ready.

Med en almindelig skærmstørrelse, og en normal afstand fra TV'et, kan man i langt de fleste tilfælde i øvrigt ikke se forskel på 720 og 1080, og
1080p kommer mere til sin ret i hjemmebioopsætninger.

Japer
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 25 Februar 2005
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 25 April 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Så vidt jeg ved går et tv der kan vise enten 720 linier eller derover og vi snakker om liner hvis du tæller nedefra og op ikke vandret. så opfylder det hd ready kravene på det punkt.
Til top Vis Japer's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Japer

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

janwa skrev:
Er HD-Rady ikke 720p og 1080i som det minste for at kunne skrive HD-Rady på TVet.

ÆGTE HD-RADY skulle stå på TV der kan vise 1080i og 1080p.

1080p er ikke en del af HD Ready specifikationerne. TV'et skal kunne vise mindst 720 linjer, modtage signaler i 720p eller 1080i samt kunne
håndtere HDCP.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:46 | IP-adresse registreret  

lunddal skrev:
CPH-R skrev:

Der tales om horisontale linjer - ikke vertikale. HD Ready kræver mindst 720 linjer.

CPH-R skrev:

Så hvis man beslutter sig for, 720p som den opløsning der kommer på Blue-ray/HD-DVD eller noget helt andet. på et købe
medie..!? så er dit nye TV IKKE ægte HD-ready.

Vrøvl - det er HD Ready.

Med en almindelig skærmstørrelse, og en normal afstand fra TV'et, kan man i langt de fleste tilfælde i øvrigt ikke se forskel på 720 og 1080, og
1080p kommer mere til sin ret i hjemmebioopsætninger.

Jeg skrev IKKE noget om, hvad der skulle til for at man måtte skrive "HD-ready" jeg skrev hvad der skulle til for at vise 720p...!? altså hvis man beslutter sig for den norm.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 14:58 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Jeg skrev IKKE noget om, hvad der skulle til for at man måtte skrive "HD-ready" jeg skrev hvad der skulle til for at vise
720p...!? altså hvis man beslutter sig for den norm.

Og det er så minimum 720 linjer - øjet er ikke så kritisk med den vertikale opløsning (se evt. PAL anamorfe 16:9 udsendelser jvf. 4:3 udsendelser),
og mange LCD skærme er i dag 1366x768, så de "passer" heller ikke til 720p.

I øvrigt overscanner de fleste TV, så selv om du modtager et 1280x720 signal, skaleres det måske op til 1344x756 inden det vises på en 1280x720
skærm.

Derfor er det vigtigst med et TV, hvor man er tilfreds med billedet, og man skal nok kigge mindre på specifikationerne end mange i dag gør.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 April 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

http://en.wikipedia.org/wiki/720p

Peter

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 15:10 | IP-adresse registreret  

Jeg ved godt at 720p er 1280x720, men det er bare ikke ensbetydende med, at en skærm med en opløsning på 1280x720 viser 720p bedre end en
skærm med en opløsning på 1024x768, 1366x768 eller noget helt tredje.

Ovenstående skærm med en opløsning på "kun" 1024x768 er nok bedre end de fleste andre på markedet.

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 25 April 2006 kl. 15:31 | IP-adresse registreret  

En ting er hvordan vores øjne opfatter kvaliteten. Som du har skrevet er en anden ting. "personligt er jeg gået fra 1366 til 1024, og er yderst tilfreds, med kvaliteten

Men hvis man eks. har et 720p signal som man sender digitalt ea. Dvi/HDMI med 1:1 pixel..! så kræver det min 1280 linjer.

martinpaulsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 25 April 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Hej alle

Tak for debatten, som jeg lige kan forstå det på de fleste af jer, skal jeg ikke tænke så meget mere over 1024*768 opløsningen; den skal nok kunne vise et hd-signal rigtig flot.

Men mht. at sætte computeren direkte til panelet uden om media rechiveren, tror i det er en god ide? risikerer jeg at "brænde" noget af eller skade skærmen. - stikket på panelet er trods alt et dvi stik, så hvis pioneer mener man kan brænde noget af havde de vil lavet deres eget stik så man over hovedet ikke havde muligthed for at sætte det direkte til en pc.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 10:56 | IP-adresse registreret  

Jeg tror slet ikke at skærmen accepterer den direkte forbindelse.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 April 2006 kl. 11:00 | IP-adresse registreret  

CPH-R skrev:

Men hvis man eks. har et 720p signal som man sender digitalt ea. Dvi/HDMI med 1:1 pixel..! så kræver det min 1280 linjer.

Ja, man skal have en 1280x720 skærm for at kunne se samtlige pixels i et 1280x720 signal (medmindre skærmen overscanner ), men man
skal ikke have en 1280x720 skærm for at kunne modtage og se et 1280x720 signal via DVI/HDMI.

Alle HD Ready TV kan modtage og vise 720p signaler via DVI/HDMI - ellers var de ikke HD Ready.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 27 April 2006 kl. 11:36 | IP-adresse registreret  

lunddal og CPH-R

Forskellen i kvalitet paa 720p og 1080i er som følger, 720p er mindst 25 pct bedre, saa hvorfor nogen vil forsøge give udtryk for andet er mig noget taaget.  Hvad jeg mener om EICTA og den tilsvarende i USA egner sig ikke paa tryk.

I forhold til opløsninger og andre ting saa bare vent til folk opdager alle de særheder der kan opstaa, jeg mener De-Interlacing.

Grunden til jeg skriver er den maade som Danskere og personer her i Forum'et synes det digitale TV bare er kvalitet ogsaa hvad samme TV koster, derfor citerer jeg en Amerikaner for at HDTV kan udvikle sig til det som det nu vil, hvem bekymrer sig om det !.  Med venlig hilsen osprey

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

CPH-R
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 April 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

lunddal og CPH-R

Forskellen i kvalitet paa 720p og 1080i er som følger, 720p er mindst 25 pct bedre, saa hvorfor nogen vil forsøge give udtryk for andet er mig noget taaget.  Hvad jeg mener om EICTA og den tilsvarende i USA egner sig ikke paa tryk.

Jeg tror at det lunddal og jeg, prøvede at fortælle! Billede kvalitet, kan opfattes som fuldt tilstrækkelig, også ved lidt mindre opløsning. Vores debat gik på hvad krav var til en given opløsning.

Det er dig der opgiver billede kvalitet i %, det er da en taaget måde?

I forhold til opløsninger og andre ting saa bare vent til folk opdager alle de særheder der kan opstaa, jeg mener De-Interlacing.

Hvis du mener at der ikke virker helt som det burde! Må du meget gerne uddybe? Det jo ikke alle der ser helt så skeptiske på tingene.

Grunden til jeg skriver er den maade som Danskere og personer her i Forum'et synes det digitale TV bare er kvalitet ogsaa hvad samme TV koster, derfor citerer jeg en Amerikaner for at HDTV kan udvikle sig til det som det nu vil, hvem bekymrer sig om det !.  Med venlig hilsen osprey

Jeg er da ked af! Du opfatter entusiasters interesse og nysgerrighed, for at udforsk og tale om ny teknologi sådan.

Peter

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes