| Forfatter |
|
Huleboer Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 29
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej.
Efter dette års E3 er jeg blevet lidt forundret pga af Sony's PS3 konferrence.
PS3 vil komme i 2 udgaver hvor den ene har en del mangler i forhold til den anden. En af disse mangler er HDMI udgang. Det betyder at den billige udgave vil sende HD billeder over komponent kabler, ligesom xbox 360.
Og så kommer mit spørgsmål. Jeg troede komponent kabler var en begrænsning der ikke tillod billeder i højere opløsning end 720p/1080i? For ifølge Sony's pressemateriale vil begge modeller understøtte 1080p, også selvom den ene ikke har HDMI udgang.
Er det bare mig der har misforstået noget om komponent, eller er der noget rivende galt her?
På forhånd tak.
|
| Til top |
|
| |
lunddal Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 815
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 11:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det ikke bare at den understøtter 1080p materiale men outputter 1080i?
Hvor har de set pressematerialet?
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 12:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Huleboer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 13:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her er pressematerialet: http://media.insidegamer.nl/dump/1147186441.jpg Men ellers har jeg lidt på fornemmelsen du har ret Lunddal. Men hvis man _kan_ sende 1080p over komponent er det jo muligt. Men det var jo også mit egentlige spørgsmål.
mikkelp: Gamereactor har ikke styr på en skid, i mine øjne. De overfortolker Phil Harrison voldsomt. Han siger maskinerne kan det samme, men han siger intet om at de begge har HDMI. Og HDMI er jo ikke i sig selv en begrænsende faktor for konsollens ydelse, rent medie messigt.
|
| Til top |
|
| |
LeChuck Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 13:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ifølge dette link skulle component kunne klare 1080p :
http://en.wikipedia.org/wiki/Component_Video . Men så vidt jeg husker
skal skærmen understøtte det, og kablet skal sikkert også være af en
hvis kvalitet (specielt hvis vi taler større afstande).
Noget helt andet er at PS3 højst sandsynligt aldrig vil rendere spil i 1080p, båndbredden er alt for lille til den opløsning.
|
| Til top |
|
| |
Huleboer Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 13:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeChuck: Det kan godt være PS3 aldrig vil rendere spil i 1080p (selvom MGS4 faktisk blev præsenteret i den opløsning), men jeg regner med min PS3 skal holde i 5-7 år ligesom PS2. Og om 5-7 år vil jeg bestemt regne med der er mange fjernsyn der understøtter 1080p, samt mange HD film også vil blive udgivet i den opløsning. Så med PS3's indbyggede Blu-Ray afspiller, mener jeg 1080p er et must. Også selvom det ikke vil blive brugt til spil, eller før om en del år.
|
| Til top |
|
| |
LeChuck Forum Bruger

Bruger siden: 09 August 2005
Status: Offline Indlæg: 34
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Langt de fleste af de trailere du ser er CGI, dvs. ikke et reelt
billede af det endelige spil. Det gælder også MSG4 traileren, selvom
udvikleren dog påstår at selve filmen (den som blev vist på E3)
kan køre realtime på PS3. Mange andre spil er blevet promeret med 1080p
traileren, mens slutresultatet "kun" bliver i 720p.
Bliver langt det meste HD materiale ikke kopibeskyttet med HDCP? Det
kræver så vidt jeg husker digital overførelse af signalet, hvilket
betyder at du ikke kan bruge component. Mener også det er en af de ting
folk har brokket sig meget over angående den "billige" model, at den
reelt ikke kan bruges som HD afspiller.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huleboer skrev:
Og så kommer mit spørgsmål. Jeg troede komponent kabler var en begrænsning der ikke tillod billeder i højere opløsning end 720p/1080i? For ifølge Sony's pressemateriale vil begge modeller understøtte 1080p, også selvom den ene ikke har HDMI udgang.
|
|
|
Uden at jeg ved præcist hvordan det forholder sig med PS3: Den eneste begrænsning i component signalet er båndbredden - så længe formatet er inden for den båndbredde der understøttes af sender, modtager og kabel, så er der i princippet ikke noget i vejen for at overføre det via component. Og da 1080P er 24/25 Hz, optager det faktisk mindre båndbredde end 1080i/60.
Noget helt andet er så at HVIS den understøtter 1080P via component, så får du nok alligevel problemer med at finde displays der kan vise det, så i bund og grund er det ikke væsentligt. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 17 Maj 2006 kl. 21:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
LeChuck skrev:
| Det gælder også MSG4 traileren, selvom udvikleren dog påstår at selve filmen (den som blev vist på E3) kan køre realtime på PS3. |
|
|
Det behøver såmænd ikke være forkert - men der er en markant forskel på at rendere grafikken realtime, og at afvikle spillet i samme detaljeringsgrad. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Huleboer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 08:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Otto, TC skrev:
Noget helt andet er så at HVIS den understøtter 1080P via component, så får du nok alligevel problemer med at finde displays der kan vise det, så i bund og grund er det ikke væsentligt. |
|
|
Det ved jeg godt, og det er jo netop et af de store emne. Det er sandt nok at 1080p ikke er noget der har nogen reel værdi idag, men jeg er ganske overbevist om at om 5-7 år vil det være muligt at få 32" LCD TV'er der kan køre 1080p i 10-15.000 kroners klassen, uden man behøver gå på kompromis med kvalitet. Og så ville det da være rart allerede at have en afspiller der kan klare den opløsning. Og som jeg også siger, så regner med ikke specielt meget med at spille i den opløsning, men film på Blu-Ray vil helt sikkert blive udgivet i den opløsning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 21:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huleboer skrev:
Det ved jeg godt, og det er jo netop et af de store emne. Det er sandt nok at 1080p ikke er noget der har nogen reel værdi idag, men jeg er ganske overbevist om at om 5-7 år vil det være muligt at få 32" LCD TV'er der kan køre 1080p i 10-15.000 kroners klassen, uden man behøver gå på kompromis med kvalitet. Og så ville det da være rart allerede at have en afspiller der kan klare den opløsning.
Og som jeg også siger, så regner med ikke specielt meget med at spille i den opløsning, men film på Blu-Ray vil helt sikkert blive udgivet i den opløsning.
|
|
|
Tjo, men så bringer det jo et andet emne på bane: Hvis du bare _overvejer_ at basere dit valg af noget som helst på hvad der måske virker engang, og hvor god en kvalitet du kan få engang, så er der jo ingen som helst diskussion om at du skal vælge dén med HDMI, alene pga. den kvalitetsmæssige forskel mellem HDMI og Component. Husk at jo højere opløsning og dermed båndbredde du benytter, jo større er fordelen ved et digitalt signal frem for et analogt. Ikke at det betyder at spørgsmålet ikke er _interessant_ - det er bare ikke _relevant_...
Det næste spørgsmål er så iøvrigt: Er du klar over hvor tæt du skal være på et 32" tv for at du kan se forskel på 720P og 1080P?
EDIT: Jeg vender måske nok spørgsmålet forkert. Spørgsmålet er: Hvis man alligevel kan overføre 1080P via component, er det så nødvendigt at betale ekstra for HDMI versionen for at være fremtidssikret mht. 1080P displays? Svaret på dét er: Hvis du interesserer dig nok for kvalitet til at forskellen på 720P og 1080P på et 32" tv føles væsentligt for dig - så bør du _afgjort_ købe HDMI versionen, pga. den kvalitetsmæssige forskel mellem HDMI og Component. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |
Huleboer Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 22:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tak for det fine svar Otto!
Jeg har også bestemt mig for at købe den store udgave under alle omstændigheder. Grunden til jeg spurgte herinde i første omgang var fordi jeg var i tvivl om hvorvidt det rent faktisk var muligt at køre 1080p over component, da spørgsmålet blev stillet i en diskution et andet sted, og jeg blev selv nysgerrig. Så tænkte jeg der måtte være nogle hoveder herinde der vidste den slags ;)
Tak for svar til jer andre også.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 22:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Huleboer skrev:
Tak for det fine svar Otto!
|
|
|
No problemo - og ja, selve grund-essensen i spørgsmålet er sådan set mere interessant og væsentligt end du sikkert forestiller dig - nemlig dét at 720P/50, 1080i/50 og 1080P/24 (eller 25) groft sagt fylder det samme - hvilket format en udbyder vælger afhænger principielt _udelukkende_ af hvordan formaterne egner sig i forhold til det materiale der skal vises. Det er netop dérfor at det har været så væsentligt at få materialet på HD-DVD og Blu-Ray lagret som 1080P/24 i stedet for 1080i/60 - det fylder alligevel det samme, men giver langt mindre potentiale for problemer pga. dårlig de-interlacing. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 18 Maj 2006 kl. 22:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og bortset fra dét, så vil jeg gætte på at på trods af at det i forhold til båndbredde i princippet ikke er et problem, så gætter jeg på at den lille PS3 kun kan sende 720P og 1080i ud via component - det ville give for stort potentiale for problemer at køre 720P/1080i ved spil og 1080P/24 ved film, og 1080P ved 50 eller 60 Hz ville ganske rigtigt formentligt give problemer med båndbredden. __________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
|
| Til top |
|
| |