Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2026 | 00:02   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Widescreen vs. bjælker....... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:14 | IP-adresse registreret  

Hej hifi-folk.....

Jeg har undret mig over det længe...... Jeg har f.eks. en kammerat som har et 32" Panasonic widescreen tv. WAUW tænkte jeg, så er han fri for de klamme sorte bjælker når han ser film. Men fakta er at det er han ikke! og har set adskellige andre der ikke er.

hvordan kan det være at der stadig er en bjælke for oven og for neden når man ser en ny DVD? Det er jo netop dette raklamer, ekspedienter osv. sælger widescreen tv på: undgå sorte bjælker......

Håber i har et fornuftigt svar til mig og go' weekend

Til top Vis Grosen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grosen

rune-nielsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 Juli 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:20 | IP-adresse registreret  

De fleste nye film er indspillet i et format der hedder 1,85 : 1. Widescreen betegnelsen dækker over formatet 16:9. Derfor er der ofte stadigvæk bjælker. Disse er dog langt mindre, end hvis man så samme film på et 4:3 fjernsyn.

Der er også nogle film der er indspillet i 16:9 (og dermed er der jo ingen bjælker), men de fleste er nu i 1,85:1 formatet.

Håber det var svar nok!

Mit Hifi
Til top Vis rune-nielsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rune-nielsen Besøg rune-nielsen's Websted

Kjeldsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Maj 2003
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 18 November 2003 kl. 19:34 | IP-adresse registreret  

Man kan ofte i filmens menu vælge en 16:9 beskæring, men så får man ikke hele billedet med, som det var i biografen. De fleste 16:9 tv, kan også selv lave denne beskæring, så der er frit valg. 1,85:1 svarer til 16,65:9 så forskellen til 16:9 er ikke stor, men der findes også endnu bredere formater.

Grunden til 16:9 formatet skal nok snarere findes hos de forskellige TV fællesskaber som EBU og hvad de nu hedder i asien og usa. Her har man bestemt sig for at alm. tv-udsendelser i nærmeste fremtid skal sendes i 16:9 formatet.
Til top Vis Kjeldsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Kjeldsen

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 18 November 2003 kl. 22:35 | IP-adresse registreret  

Hej

1.85:1 er Amerikansk Academy format eller VistaVision som det hed i gamle dage, de fleste film den gang som i dag er "skudt" i format 2.66:1 eller 2.85:1, også kaldet Cinemascope eller Panavision.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

xlarti
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2003
Lokalitet: Fyn
Sendt: 18 November 2003 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Det som der er den store fordel ved et 16:9 fjernsyn kontra f.eks. et stort 4:3 fjernsyn er, at du udnytter alle de vertikale linier i billedet når du kører anamorphic widescreen, altså strækker billedet ud.
På et 4:3 fjernsyn ville du squeeze billedet sammen og gå glip af en masse information - det der er "tradeoff" i 16:9 fjernsyn er at du istedet strækker billedet horisontalt. - fidusen her er at det kan du rent faktisk ikke rigtigt se! Så derfor opleves billedet som mere højopløseligt på et 16:9 tv (eller projektor) end et tilsvarende stort 4:3 fjernsyn.
Jeg håber ikke jeg rambler for meget, men min pointe er at hovedargumentet for at købe et 16:9 fjernsyn ikke er for at slippe af med sorte bjælker, men for at få et bedre billede!
Til top Vis xlarti's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xlarti

Grosen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 November 2003 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Tak for alle de fine svar. Det var lige præcis noget i den retning jeg ledte efter.....
Til top Vis Grosen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Grosen

Maniac
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Sendt: 19 November 2003 kl. 00:13 | IP-adresse registreret  

Fordelen ved anamorphic widescreen er kun tilstede ved dvd og digitale widescreen udsendelser. hvis du ser alm. tv, som er i 16:9 med de sorte bjælker, vil du kunne opnå et lignende billede vha. zoom, dog med et kvalitetstab til følge, da du reelt nu kun udnytter opløsningen i de linjer, som findes mellem de sorte bjælker.

Ved anamorphic widescreen, er kilden (dvs. dvd'en eller udsendelsen) et 16:9 billede der er presset sammen til et 4:3 billede, som fjernsynet så trækker ud på plads igen, hvorved den fulde vandrette opløsning bibeholdes, der går altså ikke nogle linjer i signalets kapacitet til spilde i de sorte bjælker.

Mvh,

Niels

Til top Vis Maniac's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Maniac

hifreak
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 September 2003
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 19 November 2003 kl. 00:54 | IP-adresse registreret  

Du får også det originale ubeskårede billede med når det er beskåret i top og bund og så manlger der ikke en person i siden f.eks når du ser en film

Til top Vis hifreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hifreak

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes