Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 12:26   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektor - Hvilken ? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret  

Hejsa alle i andre entausiaster (det er vist ikke stavet helt korrekt)

Nu er det tiden for mig at bevæge mig ud på projektionsmarkedet. Så som den newbie jeg er indenfor dette område. Vil jeg gerne spørge alle jer til råds.

DLP vs. LCD ? Falmer LCD meget i farven med tiden ? Hvor ofte skal DLP pæren skiftes ? Fordele/ulemper ved begge teknologier ?

Hvor meget skal man gå op i opløsning ?

Eventuele ting man skal tage sig i agt for. Eller højde for derud over.

Hvilke mærker er at foretrække ? Har hørt godt om InFocus. Er de de bedste ? De kører jo med deres 4805 til 9k lige for tiden. Eller skal man op i 5700´eren ?

De er kommet med en ny serie IN72 - IN76. Nogle der kender til dem ?

Går udviklingen så hurtigt at en billig ny, er bedre end en dyr gammel ?

Jeg håber ikke det er for mange spørgsmål på en gang. 

Prisleje max 15.000.- vil jeg sige, men evt mere hvis det er nødvendigt for en god en.  

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

jony
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Januar 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 21:22 | IP-adresse registreret  

Jeg faldt over denne i min søgen efter projektor.
Den forklarer lidt om fordele og ulemper ved de forskellige teknologier.

Til top Vis jony's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jony

T.R.J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 30 Maj 2006 kl. 22:22 | IP-adresse registreret  

Kik evt. på Optoma 72i

Ellers må du jo bare have en JVC med D-ILA teknologi, som Jony herviser til

Til top Vis T.R.J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af T.R.J

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 08:16 | IP-adresse registreret  

Igår var jeg oppe at se på en Infocus SP4805, og må sige at til prisen er det da nok noget af det bedste jeg har set. Har fundet den ny til 6600.- her i DK.

Men den støjer lidt fra blæseren  Men det er måske lige meget når "musikken" spiller. Det er jo trods alt næsten det dobbelte man skal smide for en ny IN model far Infocus.

Nogle der har erfaringer med de nye IN modeller fra Infocus vs. de gamle støjmæssigt ?

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 13:03 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke se fornuften i at købe en projektor i dag, som ikke kan vise min. HD720p. Infocus 4805 kan max køre 480p opløsning.

mbs1979
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:

Jeg kan ikke se fornuften i at købe en projektor i dag, som ikke kan vise min. HD720p. Infocus 4805 kan max køre 480p opløsning.

Helt enig. Selv om 4805 er en ganske fremragende projektor til pengene. Jeg har selv en Z4 som jeg er rigtigt glad for, den mener jeg kan findes til under 12000 nu i dk.  Den kører 1280x 720 og har også en god kontrast når vi snakker LCD. Plus er der jo også penge til kabler og lærred mm. Derudover er du jo også lidt fremtidssikret hvad angår hd dvd el. bluray.

Til top Vis mbs1979's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbs1979

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Sendt: 31 Maj 2006 kl. 13:42 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:
DLP vs. LCD ?

DLP, hvis du ikke generes meget af regnbuer og iøvrigt kan placere projektoren, hvis du køber én uden lens shift. Mht. regnbuer, så vil jeg betragte mig selv som yderst hysterisk omkring regnbuer - men jeg har lige købt en DLP alligevel...[/QUOTE]

Nobody skrev:
Falmer LCD meget i farven med tiden ?

Det afhænger af definitionen af "meget", men ja de falmer med tiden, dog sjældent i så ekstrem grad som TI forsøger at overbevise folk om. Men holdbarheden er et klart argument for at vælge DLP.

Nobody skrev:
Hvor ofte skal DLP pæren skiftes ?

Nøjagtigt lige så tit som DLP.

Nobody skrev:
Fordele/ulemper ved begge teknologier ?

DLP = Høj kontrast i praksis (glem specifikationerne...), præcis farvestyring der giver mulighed for (men ikke garanti for) meget god farvegengivelse. Lille "gitter-effekt", og en generelt meget "ren" gengivelse. Ulemper først og fremmest regnbue-effekten (som jeg har været stærkt medvirkende til er blevet over-hypet), og det er en generelt dyrere teknologi end LCD. Svær at gøre støjsvag.

LCD = Billig, oftest støjsvag, mere roligt billede, nemt at lave lens shift, fylder oftest mindre. Ulemper primært at kontrasten i praksis ikke er så høj som specifikationerne antyder, større udsving i farvegengivelsen, både fra apparat til apparat og inden for billedområdet, og risiko for diverse andre LCD-relaterede artifacts - såsom Vertical Banding.

Nobody skrev:

Rimeligt meget, men opløsning er dog ikke alt. Du er oppe i en størrelse billede hvor du for alvor kan udnytte en højere opløsning, derfor er det klart værd at gå efter så høj opløsning som muligt - men høj opløsning er ikke en _garanti_ for at billedet er bedre end en anden projektor med lav opløsning, det skal stadig vurderes fra apparat til apparat.

Nobody skrev:

Efter at gode DLP'er er kommet ned i penge der er til at betale, vil jeg anbefale følgende fremgangsmåde: Få set en DLP i praksis. Hvis du synes det ser godt ud og ikke generes af regnbuer, så undersøg om du kan placere en DLP i stuen, mht. zoom-afstand og højden den skal placeres i. Kan du dét, så har du løsningen. Hvis én af ovenstående punkter diskvalificerer DLP'erne, så gør som alle de andre og køb en Sanyo Z4...

Nobody skrev:
Hvilke mærker er at foretrække ? Har hørt godt om InFocus. Er de de bedste ? De kører jo med deres 4805 til 9k lige for tiden. Eller skal man op i 5700´eren ?

Den generelle konsensus i øjeblikket er at omkring de 20.000,- er Optoma HD72 og Infocus IN76 dét man skal gå efter. Jeg har dog ikke set Infocus'en. Optoma'en skulle være mere støjsvag, hvilket jeg personligt vægter meget højt.

Nobody skrev:

JA!

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 31 Maj 2006 kl. 15:46 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

Nobody skrev:
DLP vs. LCD ?

DLP, hvis du ikke generes meget af regnbuer og iøvrigt kan placere projektoren, hvis du køber én uden lens shift. Mht. regnbuer, så vil jeg betragte mig selv som yderst hysterisk omkring regnbuer - men jeg har lige købt en DLP alligevel...

Nobody skrev:
Falmer LCD meget i farven med tiden ?

Det afhænger af definitionen af "meget", men ja de falmer med tiden, dog sjældent i så ekstrem grad som TI forsøger at overbevise folk om. Men holdbarheden er et klart argument for at vælge DLP.

Nobody skrev:
Hvor ofte skal DLP pæren skiftes ?

Nøjagtigt lige så tit som DLP.

Nobody skrev:
Fordele/ulemper ved begge teknologier ?

DLP = Høj kontrast i praksis (glem specifikationerne...), præcis farvestyring der giver mulighed for (men ikke garanti for) meget god farvegengivelse. Lille "gitter-effekt", og en generelt meget "ren" gengivelse. Ulemper først og fremmest regnbue-effekten (som jeg har været stærkt medvirkende til er blevet over-hypet), og det er en generelt dyrere teknologi end LCD. Svær at gøre støjsvag.

LCD = Billig, oftest støjsvag, mere roligt billede, nemt at lave lens shift, fylder oftest mindre. Ulemper primært at kontrasten i praksis ikke er så høj som specifikationerne antyder, større udsving i farvegengivelsen, både fra apparat til apparat og inden for billedområdet, og risiko for diverse andre LCD-relaterede artifacts - såsom Vertical Banding.

Nobody skrev:

Rimeligt meget, men opløsning er dog ikke alt. Du er oppe i en størrelse billede hvor du for alvor kan udnytte en højere opløsning, derfor er det klart værd at gå efter så høj opløsning som muligt - men høj opløsning er ikke en _garanti_ for at billedet er bedre end en anden projektor med lav opløsning, det skal stadig vurderes fra apparat til apparat.

Nobody skrev:

Efter at gode DLP'er er kommet ned i penge der er til at betale, vil jeg anbefale følgende fremgangsmåde: Få set en DLP i praksis. Hvis du synes det ser godt ud og ikke generes af regnbuer, så undersøg om du kan placere en DLP i stuen, mht. zoom-afstand og højden den skal placeres i. Kan du dét, så har du løsningen. Hvis én af ovenstående punkter diskvalificerer DLP'erne, så gør som alle de andre og køb en Sanyo Z4...

Nobody skrev:

Den generelle konsensus i øjeblikket er at omkring de 20.000,- er Optoma HD72 og Infocus IN76 dét man skal gå efter. Jeg har dog ikke set Infocus'en. Optoma'en skulle være mere støjsvag, hvilket jeg personligt vægter meget højt.

Nobody skrev:

JA!

[/QUOTE]

Tusind tak for de gode svar. Jeg tror nu at jeg vælger en SP4805. Den kan trods alt erhverves for den nette sum af 6600.- Så man er kørende for under 10k

Jeg står nemlig ikke pt. til at skulle skifte resten af grejet ud. Så hellere vente indtil alt det her HD/Blue-Ray etc. har lagt sig lidt, og der er et år eller 2 på bagen. Så er alle "børnesygedomme" sikkert også ved at være fundet.

Nu kommer det så : Hvilket lærred ? Gråt eller hvidt ? Gain ? Eventuelle mærker frem for andre. Har læst lidt rundt i forum, men det er mest Z1-4 folk er vilde med. Og det er jo LCD.

Jeg har en meget lys stue. Så det bliver nok mest til aften/natkiggeri. (pga sæsonen)

Jeg synes at Sony´s tv har et meget godt billede. (Hvis det da kan hjæpe nogle lidt på vejen af hvid/grå spørgsmålet)

http://www.techhaus.dk/product_info.php?cPath=84_96_117& products_id=738

http://www.techhaus.dk/product_info.php?products_id=409

Er 2 jeg har haft kig på. Ser det ornuftigt ud ? 

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 01 Juni 2006 kl. 12:14 | IP-adresse registreret  

[/QUOTE]

Tusind tak for de gode svar. Jeg tror nu at jeg vælger en SP4805. Den kan trods alt erhverves for den nette sum af 6600.- Så man er kørende for under 10k

På eget ansvar Nobody! Fin maskine, men støjen er virkelig en ulempe!

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Carsten R.B
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Hello .

Kan du løfte sløret om hvor den findes til 6600 kr i DK?

Rgds:.

Carsten

Til top Vis Carsten R.B's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Carsten R.B

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 06:49 | IP-adresse registreret  

Carsten R.B skrev:

Hello .

Kan du løfte sløret om hvor den findes til 6600 kr i DK?

Rgds:.

Carsten

Ja det kan jeg da : http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=79863 

Får min idag

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 14:12 | IP-adresse registreret  

Hej Nobody

4805'eren leverer et godt billede prisen taget i betragtning, men jeg synes du gør dig selv en mindre bjørnetjeneste, hvis ikke du med egne øjne ser hvor nogle af konkurrenterne står henne sammenlignet med InFocus'en.

En kalibreret Z4'er leverer efter min mening mindst et ligeså godt billede (lidt mindre 'pop' men bedre sortniveau), hvor den har 1280*720 opløsning, lensshift, bedre zoomvidde og er meget støjsvag. Når man først har vænnet sig til det gode billede, så begynder man at blive irriteret over de 'mangler' man så stort på da man valgte projektor og her mener jeg, at blæserstøj is a big deal.

Hvad angår HD-DVD og Blu-ray (hvor filmene er lagret i 1080p24) så kommer 1280*720 formodentligt også til kort. De nye HD formater kommer først til at skinne med 1920*1080 projektorer/skærme.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

per_zk
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 15:30 | IP-adresse registreret  

Forskellen mellem DVD og HD720p/1080i materiale er enorm på min Z3. HD film står simpelt hen bare super klart i forhold til DVD. Det er klart at 1080p er endnu bedre, men 720p er altså også et kæmpe spring op i forhold til DVD. Men ellers må man jo punge ud og købe f.eks. Sony's 1080p projektor som også har kontrast på 15.000:1

http://www.cnet.com.au/projectors/lcd/0,39035425,40059610,00 .htm

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 16:36 | IP-adresse registreret  

per_zk skrev:

Forskellen mellem DVD og HD720p/1080i materiale er enorm på min Z3. HD film står simpelt hen bare super klart i forhold til DVD. Det er klart at 1080p er endnu bedre, men 720p er altså også et kæmpe spring op i forhold til DVD. Men ellers må man jo punge ud og købe f.eks. Sony's 1080p projektor som også har kontrast på 15.000:1

Det har du helt ret i, men jeg hentydede så heller ikke om DVD<->720p/1080i på en 1280*720 maskine, men udelukkende om hvordan 1080p vil gøre sig på en 720 maskine sammenlignet med en 1080 maskine (eftersom HD-DVD og Blu-ray blev nævnt).

Forresten så er der 'billigere' 1920*1080 projektorer på vej - Sony er allerede på vej med en 1920*1080 3panels SXRD lillebror til VW100 som indtil videre kun er kendt under navnet 'Pearl' (måske $7.000?). Til sammenligning koster en af de kommende første 3chip 1080 DLP'ere i den forkerte ende af $50.000....

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 16:52 | IP-adresse registreret  

Der er så bare det, at en Z4 koster det dobbelte af en 4805. Blæseren larmer en del, ja. Men tonen på lyden er til at holde ud, og man skal ikke ret meget op i lydstyrke inden man ikke hører det mere.

Valget faldt på 4805 fordi, den er billig, og jeg gerne vil se om det her er noget for mig. Der sker så meget inden for formater lige for tiden. At jeg hellere vil vente med det "vilde" grej indtil stormen har lagt sig. Hvem ved hvad der bliver det gældende Blu-Ray ? Eller HD-DVD ?

Jeg er ihvertfald villig til at vente et års tid eller mere på at priserne falder, og krigen måske er ovre. 

7000 $ er mange penge i mine øjne for en projektor. 20.000 kr. kan jeg gå med til, men så heller ikke mere, men det er jo en smagsag hvad man er villig til at betale for tingene.

Men ellers tak for de mange inputs ellers.  

Wilhelmsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 02 Juni 2006 kl. 16:58 | IP-adresse registreret  

[QUOTE=Nobody]

Der er så bare det, at en Z4 koster det dobbelte af en 4805. Blæseren larmer en del, ja. Men tonen på lyden er til at holde ud, og man skal ikke ret meget op i lydstyrke inden man ikke hører det mere.

Valget faldt på 4805 fordi, den er billig, og jeg gerne vil se om det her er noget for mig. Der sker så meget inden for formater lige for tiden. At jeg hellere vil vente med det "vilde" grej indtil stormen har lagt sig. Hvem ved hvad der bliver det gældende Blu-Ray ? Eller HD-DVD ?

Jeg er ihvertfald villig til at vente et års tid eller mere på at priserne falder, og krigen måske er ovre. 

7000 $ er mange penge i mine øjne for en projektor. 20.000 kr. kan jeg gå med til, men så heller ikke mere, men det er jo en smagsag hvad man er villig til at betale for tingene.

Men ellers tak for de mange inputs ellers.  

[/QUOTE"]

"Stormen" vil aldrig lægge sig, og det grej man invisterer dyrt i nu bliver forældet om 2 år! Derfor synes jeg dog stadig at pengene fra 4805'eren til en Z4 er godt givet ud... Du er langt mere fremtidssikret, både billedmæssigt og input-..-

Til top Vis Wilhelmsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wilhelmsen

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 17:09 | IP-adresse registreret  

Håber da ikke at I kan skrive : I told u so !!! Vi må se, om ikke jeg kan tåle lyden fra den, og billedet. Ellers er der da altid returretten man kan benytte sig af.

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 02 Juni 2006 kl. 18:37 | IP-adresse registreret  

Nobody skrev:

Hehe - nu bragte jeg ikke dyre 1080 projektorer op som et alternativ til dem du kigger på - det var blot en afstikker i diskussionen vedr. HD/1080.

Held og lykke med dit køb men som sagt, så burde du se flere alternativer før du træffer beslutningen.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes