Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2025 | 21:52   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Digital tv på flere TV i hjemmet (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Bruger siden: 02 April 2004
Lokalitet: Aalborg
Status: Offline
Sendt: 10 Juni 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Hjemme hos os har vi snakket om at anskaffe digital TV. Men vi har 4 fjernsyn og ville jo gerne have digital-tv på dem alle. Er det muligt uden at skulle købe en Selector/dekoder-box til hvert fjernsyn?

Er det evt. muligt at kun ét TV får digital TV og de andre kun har normal kabel?

Skal lige siges ingen TV i vores hjem har bedre forbindelsesmuligheder end Scart. Ikke noget HDI. Er det så overhovedet muligt at få HDTV når man kun har Scart?

Til top Vis Fnulder's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fnulder

mufcdk1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 06:36 | IP-adresse registreret  

For lige at slå en ting fast først: Det jord baserede digitale TV som blev lanceret i DK for et par måneder siden er ikke HDTV, her skal du enten have parabol med et Canal Digital Abb eller Selector/Det digital spejl fra Stofa og kanalen C-More HDTV.

Nej du kan ikke få vist HDTV kvalitet uden DVI/HDMI da billedet skal overføres digitalt.

Jeg tror desværre heller ikke du kan få digital kvalitet på de andre TV uden en boks til hver af dem, men er ikke helt sikker.

Til top Vis mufcdk1974's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mufcdk1974

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 12:20 | IP-adresse registreret  

yep har fundet ud af HDTV er udelukket. Har også fundet ud af at man skal have en digital boks til hvert fjernsyn med mindre man ikke vil se det samme på alle.

Man dog stadig at finde ud af om man kan have ét TV til at køre digital, og de andre normal.

janwa
Lukket konto
Lukket konto
Eget ønske!

Bruger siden: 29 Januar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 12:30 | IP-adresse registreret  

Er alle TV fladskærme eller gammledags bilderørs TV, hvis der er det kan man vel bruge en for trådløs TV sende fra Scart og hvis der er Fladskærms TV en for omskifter box med 1 HDMI og måske 4 HDMI ud, men med HDMI bliver det kun kabler, men der er så kun det sted hvor Digital HD tuner der står der kan fjernb. og alle TV der er tilslutte vil få samme program at se.

Eller er der en box til hvert TV, og hvor man skal købe et kort af 200,- kr. til hvert HD box.
Til top Vis janwa's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af janwa

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 13:30 | IP-adresse registreret  

Altså det er ikke fladskærme, men heller ikke gamle, ret nye faktisk. Som det er nu går der et kabel op på loftet som så deler sig via en boks til 4 ledninger, som går til hvert sit fjernsyn. Så hvis man skulle lave noget, så skulle det være en boks på loftet som modtager det digitale signal og sender det ud i 4 analog, men har jeg så vundet noget ved at skifte til digital?

Vi har KabelTV hos TDC

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:16 | IP-adresse registreret  

Du kan sagtens have et TV til at modtage digitalt og resten analogt. TDC sender både digitalt og analogt ud i kabelTV på samme tid. Så der bliver ikke lavet noget om på det signal du modtager idag hvis du køber en selector.

Hvor meget du vinder ved det kommer an på hvor godt eller dårligt det analog signal du modtager idag er. En forbedring i billed kvalitet vil du nok få, men ikke nødvendigvis revolutionerende hvis det du modtager idag i forvejen er godt.

Hvis dit TV er et 16:9 skærm vil du have glæde af at modtage flere 16:9 udsendelser via digitalt.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

okay, tak. Var ikke klar over de sendte både digital og analog på en gang. Jamen så er alle mine problemer jo løst.

jo, lige en ting mere. Er det ikke en billigere løsning end Selector? Er det ikke noget med man kan købe en lille boks til få hundrede kroner og få digital den vej? Ved godt man ikke får alle de smarte funktioner men det er stadig digital

mufcdk1974
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:11 | IP-adresse registreret  

Det du tænker på er en DVB-T boks, men med den kan du iøjeblikket kun modtage TV2, TV 2s regionale tv-stationer, DR1 og DR2. Dog skulle der løbende komme flere kanaler.

Du kan med fordel læse mere her :

http://www.digi-tv.dk/ 

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
Er det ikke noget med man kan købe en lille boks til få hundrede kroner og få digital den vej? Ved godt man ikke får alle de smarte funktioner men det er stadig digital

Jo, det kræver dog en antenne også. Altså hvis du har kabel-tv i dag. Har du derimod en TV2 antenne allerede, kan den sansynligvis bruges. Og mange er også heldige, at en lille aktiv stueantenne er nok.

Selve DVB-T modtagerne koster fra ca. 500 kr og opefter (450 på tilbud i Aldi forleden).

Link til en stor anmeldelse af DVB-T modtagere.

/Lars

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

jo men hvis jeg bruger antenne midster jeg vel alle de andre kanaler som jeg har via kabelTV?

I den guilde der blev linket til står der:"Har du kabel-tv fra TDC og Stofa kan du ikke direkte benytte en DVB-T modtager."

Men hvad kan jeg så?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Hvis du kigger på dba.dk, så er der masser af sagem 60 til salg for en kr. 500. Sagem 60 er modelen uden HD og som pt. koster 1.600 hos TDC.

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:43 | IP-adresse registreret  

Sagem 60 er altså en selector til at modtage digitalt kabel tv, fik jeg vist ikke lige nævnt. Hertil skal du give kr. 200 om året til TDC oveni hvad du betaler idag.

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:45 | IP-adresse registreret  

Mener altså jeg engang så i Nyhederne man bare kunne få en lille boks man bare skulle sætte mellem TV og stikket og så havde man alle ens kanaler digital? Jeg er måske helt forkert på den?

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Det har både Lars og mufcdk1974 allerede svaret på.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:48 | IP-adresse registreret  

Fnulder skrev:
jo men hvis jeg bruger antenne midster jeg vel alle de andre kanaler som jeg har via kabelTV?

Nej, dem kan du fortsat have.

En DVB-T modtager boks tilsluttes via SCART, ligesom en DVD eller VHS. Det er samme princip med en Selector.

Fnulder skrev:
I den guilde der blev linket til står der:"Har du kabel-tv fra TDC og Stofa kan du ikke direkte benytte en DVB-T modtager."

Men hvad kan jeg så?

Du har 4 alternativer for digital TV:

• Købe en Selector
  • Købe en DVB-T modtager og en antenne til den
  • Købe en satelligmodtager og en parabol-antenne til den
  • Droppe ideen.

Hvis du har TDC kabel-tv, så er bedste løsning at købe en Selector.

Men ønsker du bare DR1, DR2 og TV2 i digital kvalitet kan du nå langt med en DVB-T modtager istedet. Men en DVB-T modtager kan ikke erstatte en selector, det er et suplement til din eksisterende antenne.

/Lars

tjens
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 August 2004
Sendt: 11 Juni 2006 kl. 18:53 | IP-adresse registreret  

Men husk at Selector ikke automatisk giver dig digital kvalitet på alle de kanaler du har i forvejen: De ekstra digitale selectorkanaler som Canal+ og TV1000 kanaler koster eget abonnement. Og der er forskel fra antenneforening til antenneforening på, hvilke digitale signaler der er gratis til rådighed. Så du skal spørge din signalleverandør om det.

Til top Vis tjens's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tjens

Fnulder
Branchemedlem
Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:33 | IP-adresse registreret  

• Købe en DVB-T modtager og en antenne til den

Skal det det være en antenne? Jeg vil jo gerne have de kanaler jeg får fra kabelnettet. Kan jeg ikke bare bruge det kabel?

• *Edit* Ja undskyld jeg er lidt langsom på dette område, men det er jo en jungle

mufcdk1974
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:41 | IP-adresse registreret  

Ja du skal have en antenne, og nej du mister ikke de kanaler du har på dit kabel TV net.

Fnulder
    Branchemedlem
    Branchemedlem

Sælger Fona

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret  

mufcdk1974 skrev:
    Ja du skal have en antenne, og nej du mister ikke de kanaler du har på dit kabel TV net.

Det lyder ret ulogisk da jeg jo betaler en sum penge for alle de kanaler jeg har, men så kan fange dem i den fri luft? Troede kun det var DR og TV2s kanaler man kunn få via antenne

mufcdk1974
    Forum Bruger
    Forum Bruger

Sendt: 11 Juni 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret  

Sig mig læser du overhovedet hvad der bliver skrevet?, prøv at læs hvad jeg skrev lidt tidligere i tråden.

Side af 3 Næste >>
      Indryk indlægOpret nyt emne
    Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
    Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
    Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
    Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
    Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
    Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes