Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 17:03   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kan 1080p "ses"? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:10 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Jeg står på grænsen til at købe et nyt 32 " LCD fjernsyn med en opløsningen 1366x768 - dvs. at det kan vise 720p HD, korrekt?

Så er der så fjernsyn der kan vise 1080p, som har en dertil højere opløsning. Men jeg har hørt nogen sige at 1080p kun kan opfattes af øjet hvis billedet (Skærmen), er størrere end 40".

Er dette en korrekt opfattelse?

Dilemmaet jeg står i er nemmelig hvorvidt jeg skal købe et 32" LCD som kan vise 720p, eller jeg skal ud og finde et 32" som kan vise 1080p?
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:15 | IP-adresse registreret  

Mig bekendt findes der ingen 1080p-skærme i 32" og det hænger nok også sammen med størrelsen, altså at gevinsten er begrænset. De findes fra
37" og op efter, bl.a. fra Philips.

Det er svært at sige præcis hvor stor skærmen skal være før det gør en stor forskel, ikke mindst da det også afhænger af afstanden til skærmen.

Mao. i 32" tror jeg det er vigtigere at koncentrere sig om andre ting, bl.a. kontrast
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:23 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Hejsa

Jeg står på grænsen til at købe et nyt 32 " LCD fjernsyn med en opløsningen 1366x768 - dvs. at det kan vise 720p HD, korrekt?

Så er der så fjernsyn der kan vise 1080p, som har en dertil højere opløsning. Men jeg har hørt nogen sige at 1080p kun kan opfattes af øjet hvis billedet (Skærmen), er størrere end 40".

Det er ihvertfald hvad den generelle holdning er.

1080P er nok mest interessant for folk der har en projektor Selvom det naturligvis altid vil gøre en forskel, spørgsmålet er jo blot om man kan se det på de mindre displays.

Personligt mener jeg at 1080P på 32" er vildt overkill.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Lokalitet: København
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:30 | IP-adresse registreret  

Okay, tak for det; såvidt jeg kan forstå ska jeg bare se mig efter et der kan klare 720p.

Men hvad så med 1080i? Jeg har ingen ide om hvad det er så hvis der er nogen der kan forklare vil det være lækkert!
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

micma18
Branchemedlem
Branchemedlem

HM Elektronik

Bruger siden: 29 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 09:45 | IP-adresse registreret  

1080i det er jo interlacet, så det er jo i reeliteten kun et halvt billede ad gangen... :-(

Men såvidt jeg ved så starter 1080p panelerne først fra 37" og op efter... Men jeg vil da tro at man sagtens kan se det? Måske er mængden af 1080p materiale lidt begrænset, men hvis du skal bruge den sammen med din pc osv. så er det jo guld værd, da den tilsvarende jo også kan køre langt højere op i opløsningen!

Men sådan rent pixel størrelses medsigt er det jo nok det samme, har ikke lige regnet på det, men når panelet bliver større, så er det jo meget naturligt at banke nogle flere pixels ind i det... ;-) Så set henne fra sofaen er det nok det samme! (bare større)
Og heldigvis ikke som de sprit stive folk der fandt på at lave 19" pc skærme, hvor de bare trak pixel størrelsen op, og egentlig havde samme opløsning som en 17"

Til top Vis micma18's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af micma18

gROoxY
Lukket konto
Lukket konto

Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 11 Marts 2005
Lokalitet: Århus
Sendt: 11 Juli 2006 kl. 18:06 | IP-adresse registreret  

Lique skrev:
Hejsa

Dilemmaet jeg står i er nemmelig hvorvidt jeg skal købe et 32" LCD som kan vise 720p, eller jeg skal ud og finde et 32" som kan vise 1080p?

Jeg kan garantere dig for at du IKKE kan se forskel og i øvrigt er der mange andre ting der spiller ind ud over opløsningen i sig selv
Til top Vis gROoxY's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af gROoxY

LaMancha
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2005
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 12 Juli 2006 kl. 17:28 | IP-adresse registreret  

Har lige været i USA og se på BluRay og HD-DVD.

BluRay så jeg på en, for mig, ukendt skærm i en Sony Style, men den kørte 1080p - og billedet var væsentligt pænere end den HD-DVD jeg så fra Toshiba (som ikke kørte 1080p).

Så ved ikke helt hvad jeg skal sige

NAD C352
Classic No.01B
B&W 603S3
QED Qunex 3
QED Silver Bi-Wire
TaraLabs Missing Link
32 PF 9731D

[URL=http://www.hifi4all.dk/forum/forum_posts.asp?TID=28514&PN=1]Se mit anlæg her
Til top Vis LaMancha's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LaMancha

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes