Tilbage til HIFI4ALL.DK 12. juni 2026 | 01:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Et par spørgsmål ang. en projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Moveteam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Juli 2006
Lokalitet: Fyn
Status: Offline
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 09:32 | IP-adresse registreret  

Hej HIFI4ALL!!

Jeg overvejer at købe en Acer PD100D, som er rimelig billig, nu vil jeg egentlig ikke høre så meget om at der findes bedre i 10-15k klassen, da jeg ikke har råd til det

Men jeg har en skråvæg der hjemme, som fylder 2,60 m, og er 1,15 m høj, altså en pæn stor skærm, men problemet er at den ikke overholder 16:9 formatet, jeg er imidertidlig villig til at strække billedet lidt, hvis det overhovedet kan lade sig gøre, så her er mine spørgsmål:

1. Projektoren kan max, være 3m fra væggen, kan Aceren klare dette, hvis man ændre størrelseforholdet, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?? Kig inde på http://www.projectorcentral.com/Acer-PD100D-projection-calcu lator-pro.htm
2. Inde på EDBpriser.dk, står der at den understøtter HDTV, men opløsningen er kun 800x600, men et andet sted på siden står der at opløsningen er 1280x1024, men hvis det passer, hvordan kan jeg så tilslutte et HD-signal når den ikke har HDMI. OK den har DVI, men hvis jeg f. eks. skal tilslutte en PS3 eller X360, hvad bruger jeg så?? Findes der en DVI-HDMI omformer??
3. Findes der andre projektorer til max 6k, som kan fylde hele min væg, fra max 3m afstand, kom endelig med bud!!
4. Kan det lade sig gøre at projekterer et billede op på en skråvæg!?

Undskyld mine sikkert meget nybegynder spørgsmål, men jeg er kun 14 :)

Tak for hjælpen!
Mvh. Jakob

Til top Vis Moveteam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Moveteam

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Moveteam skrev:

1. Projektoren kan max, være 3m fra væggen, kan Aceren klare dette, hvis man ændre størrelseforholdet, hvis det overhovedet kan lade sig gøre?? Kig inde på http://www.projectorcentral.com/Acer-PD100D-projection-calcu lator-pro.htm

Det kan det sagtens.

Moveteam skrev:

2. Inde på EDBpriser.dk, står der at den understøtter HDTV, men opløsningen er kun 800x600, men et andet sted på siden står der at opløsningen er 1280x1024, men hvis det passer, hvordan kan jeg så tilslutte et HD-signal når den ikke har HDMI. OK den har DVI, men hvis jeg f. eks. skal tilslutte en PS3 eller X360, hvad bruger jeg så?? Findes der en DVI-HDMI omformer??

Hvis den understøtter HDCP, så kan du købe et HDMI-DVI kabel. Opløsningen på projektoren er 800x600, men den kan vise højere opløsninger - de bliver så nedskaleret til 800x600. Du kan godt vise et HDTV signal, men du får ikke den fulde opløsning at se.

Moveteam skrev:

4. Kan det lade sig gøre at projekterer et billede op på en skråvæg!?

Både ja og nej...Det kan lade sig gøre med lidt fix-faxerier, men det bliver ikke godt.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Moveteam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for hjælpen men jeg skal lige have afklaring på følgende:

Men jeg kan maks få den til at være 154 cm i bredden og 115 i højden, med zoom på max. Jeg ville hellerehave der blev skaleret i højden end i bredden, så ser det knapt så dumt ud, men jeg mangler jo en hel meter, og hvis bredden skal være 260. Jeg forstår det ikke helt.

HJÆLP!

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 13:43 | IP-adresse registreret  

Projektoren er en 4:3 projektor og det maks billed den kan lave er som du skriver 154x115 ved 4:3 udsendelser. Hvis du ser en 16:9 udsendelse vil billledet være 154*87. Du kan ikke vilkårligt strække et billed på kun det ene led så den kommer til at fylde hele din væg. Det ville også se helt forkert ud hvis du kunne.

Du ville bedre kunne udnytte din væg med en 16:9 projektor, men til din pris så er det nok brugt du skal se på. Bare som et eks. vil en 16:9 Sanyo Z3 kunne lave et billedet på 219x123. Det er så endda måske ved at være for stort fra den sidde afstand som jeg går ud fra er maks 3 meter. Fra 3 meter skal billedet nok ikke være breder end 2 meter.
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Moveteam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

Det lyder helt fint med at billedet kun skal fylde 2 meter, så er der 30 cm til overs i hver side, det er OK. Men kan jeg fjerne de 8 cm, i højden, da det ville se meget dumt ud?? Jeg ved godt billedet bliver lidt strækt, men det er sikkert OK!!

Tak for hjælpen indtil videre

Mvh. Jakob

Bluesky
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 23 Juli 2006 kl. 18:13 | IP-adresse registreret  

Jeg kan ikke helt følge dig i at det skal fylde hele væggen. Som jeg allerede har sagt du kan ikke strække billedet. Hvis du absolut vil fylde hele væggen må du lave den 205 bred. Alternativt kan du lave en sort 4 cm kant hele vejen rundt om "billedet". Jeg går ud fra du ikke vil bruge et lærred.

Du er med på at du ikke kan lave et 2 meter bredt billed med den Acer ikke?
Til top Vis Bluesky's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Bluesky

Moveteam
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 23 Juli 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Jeg er med på at Aceren ikke kan, og jeg har fundet en anden som kan.

Og nej jeg vil ikke bruge et lærred. Tak for hjælpen!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes