Tilbage til HIFI4ALL.DK 10. juni 2025 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: holdbarhed af projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jonas hansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 25 November 2003 kl. 15:42 | IP-adresse registreret  

Hej.

Er der nogen der ved om der gennerelt er forskel på holdbarheden af hhv. LCD og DLP projektorer?

På hifi messen i odense, så jeg en demostration af InFocus SP5700, hvor ham den glade jyde, der præsenterede InFocus, havde nogle forskellige eksempler på hvor galt det stod til med LCD projektorer i forhold til DLP ditto efter 3000 timers brug, og at LCD typen vil blive ved med at være dårlige selvom man skifter pæren. Er dette bare et tomt salgsgimmik eller er der noget om snakken?

synes ellers at enten panasonic eller sanyo LCD projektorerne ser interessante ud, men kun hvis de bliver ved med at ha et godt billede, også efter et år eller to

Til top Vis jonas hansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jonas hansen

MicoBrian
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 November 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 25 November 2003 kl. 16:07 | IP-adresse registreret  

Nu skal man jo ikke tro alt hvad man hører !

Det er rigtigt, at pærer til LCD-projektorer generelt (helt overordnet) holder kortere tid end pærer til en DLP projektor.

Men det passer ikke at LCD-typen bliver ved med at være dårlig, selvom man skifter pærer.

Men generelt synes jeg ikke at holdbarheden er et problem. Så længe du ikke bruger projektoren mange timer om dagen (ex. i stedet for et fjernsyn) så tror jeg ikke at du kommer til at opleve at skifte pærer (du har sikkert skiftet projektoren ud, inden pæren brænder ud).

Brian

Til top Vis MicoBrian's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MicoBrian Besøg MicoBrian's Websted

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 27 November 2003 kl. 18:35 | IP-adresse registreret  

Hej

Det er faktisk en kendt sag at LCD paneler bliver "slidte" med tiden. Selv har jeg set en del LCD projectorer som har kørt rigtigt meget og de så bestemt meget "flade" og triste ud i farver og kontrast. Du kan læse mere om det her:

http://www.projectorcentral.com/lcd_dlp_test.htm

For et par måneder siden havde jeg muligheden for at se fænomenet med egne øjne. Jeg besøgte en institution, som havde 2 identiske Ask LCD projectorer af lidt ældre dato. Dene ene havde kørt 8-10 timer dagligt siden de havde fået den. Den anden var kun blevet brugt 0-10 timer ugentligt. Jeg fik lov at stille dem op ved siden af hinanden og der var MEGET stor forskel på billedkvaliteten! Jeg skiftede pærerne rundt i de 2 projectorer, men det gjorde ingen forskel. Den projector, som havde kørt flest timer lavede et "træt" billede.

Nu skal det siges at disse projectorer var beregnet til præsentationer og slet ikke velegnede til homecinema. Om En Panny eller Sanyo LCD projector til hjemmebrug også bliver "slidt" med tiden ved jeg ikke, men mit bud er at det gør de sansynligtvis, men det går sikkert meget langsommere på grund af at de ikke er nær så lysstærke som de 2 ældre Ask projectorer.

Bare mine 25 øre!

/Per Ejvind
Til top Vis perejvind's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af perejvind Besøg perejvind's Websted

wiking
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 November 2003
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 28 November 2003 kl. 18:26 | IP-adresse registreret  

Her Fra DLP website www.dlp.com

How reliable is the picture quality we expect from our projectors for work, at home, in schools and elsewhere

While color, clarity and brightness are understandably top-of-mind concerns when choosing a projector, it's time to ask how long their picture quality will last. Without doing so, you could be looking at maintenance and replacement costs sooner than you think.

Are LCD technology users "being shortchanged"

A recent survey indicates that people expect heavily used projectors to maintain their picture quality for three years without compromise*. Yet at least one widely used technology, Liquid Crystal Display (LCD), may permanently degrade over time. Analyst Fred Kahn of Kahn International has written, "Purchasers of LCD projectors are apparently being shortchanged...Texas Instruments has found that [LCD] degradation is much faster, more extreme and more universal than expected."

Run continuously for 4000 hours in an independent laboratory test, data projection systems using DLP™ technology maintained their picture quality throughout - and are expected to sustain that performance.

By contrast, in the same test **, data projectors using LCD technology exhibited considerable picture degradation by 2558 hours on average.

A data projector based on DLP™ technology delivers knockout picture quality again and again because, being all-digital, it recreates its image source every time you use it. Unlike competing analog technologies, the semiconductor that makes DLP™ projection possible is virtually immune to heat, humidity, vibration and other factors. In a world that puts more emphasis on visual experience every day, that means we have a display technology to last us, farther than the eye can see.

* Merrill Research - Conjoint Analysis, ~300 respondents, February 2003

** Conducted by the Rochester Institute of Technology's Munsell Color Science Laboratory and sponsored by Texas Instruments. The test included a sample of commercially available data projectors, five featuring LCD technology and two featuring DLP™ technology. The projectors varied in features such as panel size, weight, resolution and brightness. All units were run in a continuous operation mode at an ambient room temperature of approximately 25°C.

Images captured in the laboratory test** at 2,256 hours.

Til top Vis wiking's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af wiking

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes