| Forfatter |
|
BenFi Forum Bruger

Bruger siden: 31 Januar 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 329
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja endnu en oplevelse
- Jeg var nede og se paa Z4 hos TC men der fortalte de mig at LCD var snart ikke noget de kunne anbf. i forhold til prisen paa de nye DLP'er. Det maa jeg nok sige for kun kort tid siden, var baade Z4 samt Pana900 og HS60 da helt store kanononer i det pris lege.
Der er saa kommet en Optoma HD 72i, en ny DLP, havde aldrig set den for kun laest om den her paa siden. Jeg fik muligheden for at se den og Sony HS60 "mod" hinanden.. TC manden var rigtig go til at fortaelle om fordele ved DLP, der var ingen tvivl hvilken han ville vaelge.. \
Nu til sagens kerns, min oplevelse med de to var at HS60 var bedre, detaljerne var mere "rigtige" og lyset, som saelger hele tiden mente var naturtro paa 72i, var mere rolig dvs. ikke saa haardt i de test scener vi saa.. pris forskellen paa de to var godt 4 kr.. saa i sidste ende er det en smags sag. Jeg syntes HS60 klare opgaven bedre og at DLP stadig virker "grynet" iforhold til LDC, men Z4 var ikke mulig at se til test mellem de to andre desvaerre..
Mvh. Benfi
|
| Til top |
|
| |
Feeble Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Tjaa.. den ér svær. Jeg er gået fra at være fortaler for DLP til nu også at skamrose de nye LCD modeller.
Har selv lige bestilt en Hitahci PJ-TX200, da jeg mener at den slår alt i prislejet, også op imod DLP.
Men som sagt, en smagssag! Hver teknologi har hver deres fordele.
Kan nu godt følge dit argument for hvordan forretningers holdninger hurtigt og lidt for pludseligt kan skifte retning.
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med sort-niveau'et?! Det er vel typisk der LCD'erne halter lidt efter.
|
| Til top |
|
| |
Nightowl Forum Bruger

Bruger siden: 11 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 6
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Og DLP døjer vel stadig med regnbueeffekten? Var denne ikke synlig på de modeller der blev demonstreret for dig BenFi?
|
| Til top |
|
| |
Feeble Forum Bruger

Bruger siden: 25 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 671
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
|
|
|
|
Skal lige hilse og sige at de helt nye LCD'er har et pragtfuldt sortniveau, specielt med de nyeste auto-Iris funktioner.. Men jo, dét var jo argumentet i sin tid, også rimeligt velbegrundet.
|
| Til top |
|
| |
Agent Cooper Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 622
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 16:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
DLP projektorer har indtil videre haft bedre ANSI kontrast (uden autoiris og andre dikkedarer) end LCD, men de splinternye D6 C2Fine LCD paneler (som skulle komme i de første projektorer til efteråret) har fem gange bedre panelkontrast end de paneler som sidder i Z4 og HS60. 
Mitsubishis kommende HC5000 med D6 paneler og 1920*1080 paneler bliver formodentligt officielt søsat til Cedia i septemper, sammen med en masse andre projektornyheder fra bl.a. Sanyo og Panasonic til den tid, så vent lidt før du køber noget som helst. 
Hvis D6 C2Fine paneler lever op til rygterne, så har vi en mindre revolution i vente. __________________ Truman: "You saw a giant?"
Cooper: "Yes."
Albert: "Any relation to the dwarf?"
|
| Til top |
|
| |
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har selv haft fornøjelsen af at eje en HS60, men efter min mening en noget flad fornemmelse i forhold til 7205/IN76 som er DLP og med væsentligt mere dybde og detaljer... De er også begge i samme prisleje ( IN76) så jeg ved godt hvad jeg ville vælge
M.v.h. Strong
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 17:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Feeble skrev:
| Kan nu godt følge dit argument for hvordan forretningers
holdninger hurtigt og lidt for pludseligt kan skifte retning. |
|
|
TC har i denne
tråd redegjort for deres nye holdning til DLP fremfor LCD. Om man så er
enig og/eller kan følge den nye holdning er så op til sig selv.
Personligt er jeg "DLP-mand", og synes TC har været (for) længe om at
erkende DLP´s kvalitetsfordel (i billede, ikke nødvendigvis features).
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 18:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er også DLP-mand og har egentligt altid været det. På et tidspunkt lod jeg mig dog lokke til at købe en Sanyo Z4. Den blev markedsført med brask og bram som en "DLP-killer", og dens kontrastforhold er opgivet til imponerende 7000:1. Desværre kan man under ingen omstændigheder komme bare i nærheden af det tal, medmindre man lader den dynamiske iris arbejde uafbrudt, hvilket totalt ødelægger filmen ved at variere lyset op og ned hele tiden.
Heldigvis slap jeg af med Z4´eren uden det store tab, og nu har jeg købt en Optoma HD72i DLP maskine. Dens specifikationer er ikke så imponerende som Z4´erens, men til gengæld er billedet langt bedre. Der er slet ingen sammenligning.
Iøvrigt ved jeg fra mit job at DLP-projektorer er langt mere driftsikre og holdbare end LCD-projektorer. Jeg har set ødelagte LCD paneler på maskiner som ikke engang har kørt 2000 timer. Det er så endnu en grund til at vælge DLP. __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
perejvind skrev:
| Iøvrigt ved jeg fra mit job at DLP-projektorer er langt mere driftsikre og holdbare end LCD-projektorer. Jeg har set ødelagte LCD paneler på maskiner som ikke engang har kørt 2000 timer. Det er så endnu en grund til at vælge DLP. |
|
|
Det fænomen skulle så også være endegyldigt forbi med D6 C2Fine som til forskel fra tidligere typer, bruger inorganiske lag i panelerne. Vertical banding skulle også gerne være borte.
Jeg er ellers enig med bemærkningerne om at der simpelthen bare er mere punch i DLP end LCD pt., men udviklingsmæssigt sker der generelt mere på LCD og SXRD fronten end tilsvarende på DLP fronten. Spørgsmålet er om LCD og SXRD vil overhale DLP indenom på ren og skær billedkvalitet indenfor et par år, samtidigt med at de er væsentligt billigere og så vil mange nok spørge sig selv - hvorfor betale mere for DLP? 
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nightowl skrev:
|
Og DLP døjer vel stadig med regnbueeffekten? Var denne ikke synlig på de modeller der blev demonstreret for dig BenFi?
|
|
|
Selve det med regnbueeffekten saa jeg ikke paa 72i det tror jeg ikke der er mange der ser paa den.
MVh. Benfi
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
kaizer skrev:
|
|
|
|
Paa dette ? er jeg enig i en traad Otto har startet, Z4 havde nok lidt svaert ved at lave dyb sort, men det mener jeg ikke HS60 har netop med auto iris'en - saa igen er LCD og DLP kommet meget naermere hinanden..
Mvh.Benfi
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 19:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
Det fænomen skulle så også være endegyldigt forbi med D6 C2Fine som til forskel fra tidligere typer, bruger inorganiske lag i panelerne. Vertical banding skulle også gerne være borte. |
|
|
Ved du om de kommende D6 C2Fine LCD'er også har dynamisk iris?
VB er så godt som væk allerede i dag. Ligeledes er regnbuerne på
DLP. Så de tidligere argumenter for/imod på disse punkter burde være en
saga blot.
Min største anke mod LCD er fortsat kontrastniveauet, og den dynamiske iris er jeg ikke imponeret over.
At der skulle ske størst udvikling på LCD-paneler viser vel bare, hvor langt de er bagefter i dag? (underforstået størst udviklingspotentiale).
Der er i dag ingen prisforskel mellem bedste LCD og bedste DLP (sub 20K
segmentet hos TC). Jeg kan ikke se argumentet for, hvorfor LCD skulle overgå
DLP på billedekvaliteten og stadig være billigere. Du tillægger ikke
DLP-udviklingen meget vægt?
__________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
BenFi Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 20:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
|
DLP projektorer har indtil videre haft bedre ANSI kontrast (uden autoiris og andre dikkedarer) end LCD, men de splinternye D6 C2Fine LCD paneler (som skulle komme i de første projektorer til efteråret) har fem gange bedre panelkontrast end de paneler som sidder i Z4 og HS60. 
Mitsubishis kommende HC5000 med D6 paneler og 1920*1080 paneler bliver formodentligt officielt søsat til Cedia i septemper, sammen med en masse andre projektornyheder fra bl.a. Sanyo og Panasonic til den tid, så vent lidt før du køber noget som helst. 
Hvis D6 C2Fine paneler lever op til rygterne, så har vi en mindre revolution i vente.
|
|
|
Ja klart det bliver spaendene at se de nye paneler naar de kommer, men saadan er det jo altid... De nye bliver bedre og bedre. Dog vil jeg mene at hvis man vaelger at vente med at kobe for at faa det bedste, faar man aldrig kobt.. Da der jo igen naeste aar er nye modeller.. that's life
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|

Gerdes skrev:
Agent Cooper skrev:
|
Det fænomen skulle så også være endegyldigt forbi med D6 C2Fine som til forskel fra tidligere typer, bruger inorganiske lag i panelerne. Vertical banding skulle også gerne være borte. |
|
|
Ved du om de kommende D6 C2Fine LCD'er også har dynamisk iris? |
|
|
Jeg tror Mitsubishis HC5000 har dynamisk iris, men endnu er intet bekræftet. Det kunne indikere at den har ca. samme on-off kontrastspænd som HS60 (10.000:1) med lidt bedre sort-niveau, men væsentligt bedre ANSI kontrastspænd i kraft af de nye paneler.
Citér:
| VB er så godt som væk allerede i dag. Ligeledes er regnbuerne på DLP. Så de tidligere argumenter for/imod på disse punkter burde være en saga blot. |
|
|
Det får nok an på personen som kigger. Hvis regnbuer ikke fortsat var et problem for nogle, var der reelt ikke et marked for de temmeligt dyre 3chip DLP projektorer. Jeg mener da også at Panasonics AE700 var temmeligt plaget af VB... 
Citér:
Min største anke mod LCD er fortsat kontrastniveauet, og den dynamiske iris er jeg ikke imponeret over.
At der skulle ske størst udvikling på LCD-paneler viser vel bare, hvor langt de er bagefter i dag? (underforstået størst udviklingspotentiale).
Der er i dag ingen prisforskel mellem bedste LCD og bedste DLP (sub 20K segmentet hos TC). Jeg kan ikke se argumentet for, hvorfor LCD skulle overgå DLP på billedekvaliteten og stadig være billigere. Du tillægger ikke DLP-udviklingen meget vægt?
|
|
|
Jeg er også spændt på hvilket ANSI kontrastforhold D6 paneler kan tilbyde i forhold til de bedste DLP projektorer. Jeg har læst tal fra 2500:1 - 3750:1 (D5 paneler har ca. 700:1). Jeg fortrækker selv en så god kontrast som muligt uden brugen af en dynamisk iris og på det punkt har DLP producenterne været meget konsekvente ved at undlade dem i deres design.
Alan Gouger - admin på avsforum.com, var ret imponeret over det Sharp D6 C2Fine fladskærmstv han så på en US-messe først på året og kaldte det faktisk 'det bedste billede' på hele messen uanset teknologi. Det er en bemærkning som skal ses i lyset af, at Gouger overvejende er DLP tilhænger og har en topkalibreret 3chip Mercury DLP derhjemme samt meget andet (heldige asen). Han skrev (i halv spøg selvfølgeligt) at kunne det klemme det billede ud af en projektor, så var der nok kun brug for ét fremtidigt projektorforum på AVS, underforstået LCD.
Ang. billedkvalitetn, så kan D6 paneler noget som DLP ikke kan - de kan 'blokere' lyset på pixelbasis. Hvad det kommer til at betyde for sortniveauet, ved vi forhåbentligt om få måneder.
Når vi snakker 'DLP udviklingen', så er der selvfølgeligt sket fremskridt de seneste år, men det er ingen hemmelighed at Texas Instruments gerne så os købe f.eks. 1280*720 maskiner et par år endnu (og klemme dén citron til sidste dråbe), før de ville lancere 1920*1080 DMD chips. Sony's VW100 tog dem totalt på sengen sidste år og det samme sker måske i år med D6.
Det er stadigvæk et teknisk vidunder at DLP overhovedet kan lade sig gøre - 100.000vis af små vippende spejle på en kvadrattomme. Bare for at slå det fast, så er jeg ikke modstander af DLP, men jeg er lidt oprørt over Texas Instruments hidtidige fokus på branding, markedsandele og indtjening på bekostning af tekniske fremskridt som kunne komme køberne af DLP produkter til gode. 
__________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
BenFi skrev:
| Ja klart det bliver spaendene at se de nye paneler naar de kommer, men saadan er det jo altid... De nye bliver bedre og bedre. Dog vil jeg mene at hvis man vaelger at vente med at kobe for at faa det bedste, faar man aldrig kobt.. Da der jo igen naeste aar er nye modeller.. that's life |
|
|
Nogle fremskridt er værd at vente på - andre er ikke.  __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
strong Forum Bruger

Bruger siden: 14 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 568
|
| Sendt: 25 Juli 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvad med støv på LCD panelerne? Selvom panelerne bliver bedre og ikke slides så nemt, så må det da stadig være et problem med støv på panelerne? Kan se en tråd om Z4 med netop det problem kun efter få timer. Linsekonstruktionen på f.eks. IN76 er 100% lukket så støvpartikler ikke kan komme ind og dermed ingen rensning af filter eller nogen vedligeholdelse udover pæreskift er nødvendig. Har LCD en løsning på dette problem også, eller er problemet ikke så stort IRL??? (burde filteret på LCD'en ikke holde helt tæt for støv som udgangspunkt?)
M.v.h. Strong
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 26 Juli 2006 kl. 00:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Det får nok an på personen som kigger. Hvis
regnbuer ikke fortsat var et problem for nogle, var der reelt ikke et
marked for de temmeligt dyre 3chip DLP projektorer. Jeg mener da
også at Panasonics AE700 var temmeligt plaget af VB... 
|
|
|
Skal vi ikke holde os til bedste LCD vs. bedste DLP? Med alt respekt så repræsenterer AE700 ikke det bedste inden for LCD.
3-chip DLP kan også andet end at eliminere regnbuer .
Agent Cooper skrev:
Når vi snakker 'DLP udviklingen', så er der selvfølgeligt sket
fremskridt de seneste år, men det er ingen hemmelighed at Texas
Instruments gerne så os købe f.eks. 1280*720 maskiner et par år endnu
(og klemme dén citron til sidste dråbe), før de ville lancere 1920*1080
DMD chips.
|
|
|
DLP 1920*1080 er skam allerede på markedet. fx. Sim2 HT-3000. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 26 Juli 2006 kl. 07:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
Agent Cooper skrev:
|
Det får nok an på personen som kigger. Hvis regnbuer ikke fortsat var et problem for nogle, var der reelt ikke et marked for de temmeligt dyre 3chip DLP projektorer. Jeg mener da også at Panasonics AE700 var temmeligt plaget af VB... 
|
|
|
Skal vi ikke holde os til bedste LCD vs. bedste DLP? Med alt respekt så repræsenterer AE700 ikke det bedste inden for LCD.
3-chip DLP kan også andet end at eliminere regnbuer . |
|
|
De kan også eliminere farvehjulets støj Just kidding - billedet fra 3chip 1080 DLP'ere bliver formodentligt i særklasse, men til hvilken pris? >$50.000? Hvor mange 3panel 1080 SXRD og LCD maskiner vil der mon blive solgt i løbet af 2007 for hver 3chip 1080 DLP?
Citér:
Agent Cooper skrev:
Når vi snakker 'DLP udviklingen', så er der selvfølgeligt sket fremskridt de seneste år, men det er ingen hemmelighed at Texas Instruments gerne så os købe f.eks. 1280*720 maskiner et par år endnu (og klemme dén citron til sidste dråbe), før de ville lancere 1920*1080 DMD chips.
|
|
|
DLP 1920*1080 er skam allerede på markedet. fx. Sim2 HT-3000.
|
|
|
Mig bekendt er Sims maskine endnu ikke på markedet. Optomas H81 skulle blive den første 1080 DLP... __________________ Truman: "You saw a giant?"
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 02 August 2006 kl. 21:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Agent Cooper skrev:
Mig bekendt er Sims maskine endnu ikke på markedet. Optomas H81 skulle blive den første 1080 DLP... |
|
|
Ifølge Sim2´s pressemeddelelse i dag er HT3000 klar til levering.
|
| Til top |
|
| |