Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvor stort skal TV’et være? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kengel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:49 | IP-adresse registreret  

Jeg skal købe et fladskærms TV, men er meget i tvivl omkring hvilken størrelse jeg skal vælge.

Jeg kommer til at side 3,10 meter fra TV'et så jeg havde tænkt på et 32" eller et 37" TV.

Umiddelbart tror jeg selv at et 37" bliver for stort, så et 32" er nok mest passende, men er der en tommelfingerregel for hvilken størrelse man skal vælge alhængig af hvor langt man sidder fra TV'et?

Til top Vis kengel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kengel

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Hej med dig, der er en "grundregl" der siger at  meter=1 tomme. Personligt synes jeg det er lige lidt nok og ville også vælge 37" hvis det var mig, men som sagt, reglen der er vist sådan det er hvis man kigger i bøgerne for den slags.

Michael

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

kengel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:09 | IP-adresse registreret  

Jeg har selv hørt en anden grundregel som hedder, at man skal sætte et komma sådan at et 37" bliver til 3,7 meter og 32" bliver til 3,2 meter.

Samtidig er denne afstandsafgivelse et minimum, hvilket betyder at man ved et 37" minimun skal være 3,7 meter væk og derfor går grænserne sådan:

32" = 3,2 til 3,6 meter og 37" = 3,7 til 4,2 meter?

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hej med dig, der er en "grundregl" der siger at  meter=1 tomme. Personligt synes jeg det er lige lidt nok og ville også vælge 37" hvis det var mig, men som sagt, reglen der er vist sådan det er hvis man kigger i bøgerne for den slags.

Michael

fedt 42m fra et 42" flad, så kan jeg bedre forstå at folk kan leve med kvaliteten

Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

kyhn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:17 | IP-adresse registreret  

kengel skrev:

Jeg skal købe et fladskærms TV, men er meget i tvivl omkring hvilken størrelse jeg skal vælge.

Jeg kommer til at side 3,10 meter fra TV'et så jeg havde tænkt på et 32" eller et 37" TV.

Umiddelbart tror jeg selv at et 37" bliver for stort, så et 32" er nok mest passende, men er der en tommelfingerregel for hvilken størrelse man skal vælge alhængig af hvor langt man sidder fra TV'et?

der er mange regler, men det afhænger mere at kvaliteten af billedet end størrelsen! Jeg sidder ca. 3m fra 110" og det er ikke så dumt. jeg har set 32" LCD som på den afstand ikke var til at holde ud.
Til top Vis kyhn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kyhn

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 14:32 | IP-adresse registreret  

kyhn skrev:
der er mange regler, men det afhænger mere at kvaliteten af billedet end størrelsen! Jeg sidder ca. 3m fra 110" og det er ikke så dumt. jeg har set 32" LCD som på den afstand ikke var til at holde ud.

112% enig! Af samme årsag er det som regel intet problem at kigge på et (godt) 37" plasma, på samme afstand som et 32" LCD. Jeg ville vende spørgsmålet anderledes: Når nu plasma leverer de bedste billeder i praksis, og 37" er det mindste plasma, er 3.10 meter så for tæt på til et 37" plasma? Det er det ikke - og hvis det er (hvilket er yderst personligt, og derfor er tommelfingerregler ikke altid brugbare), så er man som du siger sådan set også for tæt på til et 32" LCD...

Jeg sidder ca. 3-3,5 meter fra et 84" lærred, og er så småt begyndt at overveje om det alligevel ikke skulle have været lidt større.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 26 Juli 2006 kl. 15:21 | IP-adresse registreret  

Otto, TC skrev:

kyhn skrev:

112% enig! Af samme årsag er det som regel intet problem at kigge på et (godt) 37" plasma, på samme afstand som et 32" LCD. Jeg ville vende spørgsmålet anderledes: Når nu plasma leverer de bedste billeder i praksis, og 37" er det mindste plasma, er 3.10 meter så for tæt på til et 37" plasma? Det er det ikke - og hvis det er (hvilket er yderst personligt, og derfor er tommelfingerregler ikke altid brugbare), så er man som du siger sådan set også for tæt på til et 32" LCD...

Jeg sidder ca. 3-3,5 meter fra et 84" lærred, og er så småt begyndt at overveje om det alligevel ikke skulle have været lidt større.

Er helt enig i forskellen på LCD og plasma.

Vi sidder kun 2,5 m fra fjernsynet og det er lige i underkanten selv til de gode LCD'er på 32" men det fungerer fint med vores 42" plasma, hvilket er en af de primære grunde til at valget faldt på det. Det er altså sjovere med 42" frem for 32"

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

kengel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 22:12 | IP-adresse registreret  

Helt præcist overvejer jeg at købe et philips lcd tv model 9731D, men jeg er i tvivl om 37" tommer bliver for stort når jeg kun sidder omkring 3,10 meter fra TV'et?

eller skal jeg vælge en 32"?

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 27 Juli 2006 kl. 22:23 | IP-adresse registreret  

Og antennesignalet ??
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

kengel
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 Juli 2006 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Kabel TV fra TDC

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:30 | IP-adresse registreret  

MichaelWB skrev:
Otto, TC skrev:

kyhn skrev:

Er helt enig i forskellen på LCD og plasma.

Vi sidder kun 2,5 m fra fjernsynet og det er lige i underkanten selv til de gode LCD'er på 32" men det fungerer fint med vores 42" plasma, hvilket er en af de primære grunde til at valget faldt på det. Det er altså sjovere med 42" frem for 32"

Ikke enig! Jeg har et 46" Samsung LCD - og med et fornuftigt signal leverer den et meget flot billede - også på 2 meters afstand. Først hvis signalet bliver meget dårligt, begynder det at se mindre godt ud - men det gjorde det også på vores 32" CRT - og vil utvivlsomt også se lige så dårligt ud på en plasma. I køkkenet har vi derimod en 15" Samsung LCD - og den viser tydeligt, hvis signalet er dårligt - så moralen må være: Et godt LCD leverer et lige så godt billede som "så meget andet" - en mindre god LCD "afslører" et dårligt antennesignal tydeligere end så meget andet.

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Knoxville
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 28 Juli 2006 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

Jeg sidder 3,5m fra et 43" plasma og det måtte godt være endnu større - man vender sig hurtigt ;O) jeg ville roligt købe det 37" - når den første uge er gået, er det ikke stort mere...

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes