| Forfatter |
|
Wymax Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3399
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 13:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg forsøgte i går at koble en DVB-T tuner til min nye Sanyo Z3 projektor via S-Video. På DVB-T tuneren (en billig næsten no-name og en Digiality T-2100CX MK2) er der kun SCART-udgange, så jeg har købt et konverteringsstik med SCART -> S-Video udgang. Det signal sender jeg så til projektorens S-Video indgang (naturligvis).
Men billedet er ikke godt: I sort/hvid og ikke helt fint i kanterne.
I en anden tråd vedr. TDC Selector og projektor-tilslutning, hvor problemet er det samme, antydes det at det sikkert skyldes at SCART-udgangen ikke kan sende som S-Video. Er det mon det samme der sker her?
Jeg har (vist nok) prøvet det jeg kan, dvs. prøvet fra begge SCART-udgange, med både SVBC og RGB signal, både AUTO og alle de forskellige indgangssignaler (PAL, NTSC, osv.) på projektoren.
Det lykkedes mig at få farve-billede via Video signalet, men det er noget uldent i kanterne, og dermed ikke særligt tilfredsstillende. Indtil nu har jeg anvendt en Panasonic S-VHS maskine til at sende det analoge TV-signal via S-Video udgangen, men det var til den Z2 jeg havde tidligere.
Hvad gør jeg for at få det bedst mulige TV-billede? Kan jeg få et eller andet der kan give et ordentligt billede direkte fra DVB-T, eller er jeg nødt til at køre DVB-T -> SCART -> S-VHS maskinen -> S-Video -> Z3?
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
Problemet er at recieveren kun har komposit (CVBS) og ikke SVHS udgang. Når du anvender SVHS på en CVBS udgang bliver billedet i sort/hvid.
Du skal anvende RGB for at få det bedste billede. Jeg mener at det er muligt at koble RGB signalet til VGA indgangen på projektoren via en adapter (det kan man på Z4).
Hvis du kører signalet gennem videoen bliver billedet i farver, men kvaliteten bliver ikke som SVHS.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 10 August 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Du skal anvende RGB for at få det bedste billede. Jeg mener at det er muligt at koble RGB signalet til VGA indgangen på projektoren via en adapter. |
|
|
Dvs. et langt kabel med SCART -> VGA?
nesdam skrev:
| Hvis du kører signalet gennem videoen bliver billedet i farver, men kvaliteten bliver ikke som SVHS. |
|
|
Video'en er en ægte S-VHS, så den kan levere et rigtigt S-Video signal, men signalet vil skulle køre via DVB-T -> SCART -> Video, og min idé var at tabet måske var mindre hvis ikke det først skulle igennem video'en men kunne tages direkte fra DVB-T.
I mine fremtidsplaner indgår en ny surround-receiver, og til den tid har jeg planer om at forbinde både DVD og DVB-T til receiver'en, og så køre HDMI fra den til projektoren. Så skal det vel bare lige passe med at receiver'en har SCART input?
|
| Til top |
|
| |
Bluesky Forum Bruger

Bruger siden: 26 December 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 1141
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 01:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
nesdam skrev:
| Du skal anvende RGB for at få det bedste billede. Jeg mener at det er muligt at koble RGB signalet til VGA indgangen på projektoren via en adapter. |
|
|
|
|
|
Nemlig f.eks dette
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 07:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Bluesky skrev:
Kim Petersen skrev:
|
|
|
Nemlig f.eks dette |
|
|
Ahh, se det var jeg ikke klar over at man kunne. Tak for henvisningen.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 08:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 08:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har da også et component-kabel liggende, så det er da også en mulighed. Hvad koster sådan en tingest?
Desværre lader det ikke til at man kan tilslutte SCART til en AV-receiver, så når jeg køber en ny kan jeg jo også anvende component til at tilslutte DVB-T til receiver'en og køre via HDMI derfra, da ville et SCART -> VGA kabel blive overflødigt.
|
| Til top |
|
| |
kyhn Forum Bruger

Bruger siden: 05 Februar 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 3396
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 3644
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
kyhn skrev:
| CA. 1500 Dkr men den er alle pengene værd i min bog! jeg kan, via DVD, ikke se forskel på RBG og Komponent direkte! |
|
|
Uhh, det er godt nok noget dyrere end jeg umiddelbart havde tænkt mig at det skulle være at få TV på projektoren. Jeg vil gerne have et fornuftigt billede, men reelt set er det kun til lidt fodbold når TV2 sender en kamp.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad trådens konklusion er... Kører du SCART -> S-Video over i din forstærker, og så løser den problemet med de manglende farver? Som sagt har jeg prøvet den direkte vej fra DVB-T til projektor, men den mangler farver.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
|
Jeg er ikke helt sikker på hvad trådens konklusion er... Kører du SCART -> S-Video over i din forstærker, og så løser den problemet med de manglende farver? Som sagt har jeg prøvet den direkte vej fra DVB-T til projektor, men den mangler farver.
|
|
|
Nej jeg kører s-vhs over i min forstærker og via component til projektoren.
MVH WRONG __________________ Vinyl er hyl!
Skateboarding kicks ass...
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 10:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
s-vhs fra DVB-T altså
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
s-vhs fra DVB-T altså |
|
|
Ach so!! Dvs. at nogle DVB-T er udstyret med en S-Video udgang - det er mine desværre ikke.
Hvilken DVB-T anvender du?
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
wrong skrev:
s-vhs fra DVB-T altså |
|
|
Ach so!! Dvs. at nogle DVB-T er udstyret med en S-Video udgang - det er mine desværre ikke.
Hvilken DVB-T anvender du?
|
|
|
hehe. Det er min faktisk heller ikke. Jeg har fået fat i et scartstik med svhs i udgangen . En mindre detalje jeg lige havde glemt i farten
Jeg bruger en Brainwave2000 DVB-T.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
hehe. Det er min faktisk heller ikke. Jeg har fået fat i et scartstik med svhs i udgangen . En mindre detalje jeg lige havde glemt i farten |
|
|
Så er det jo netop på samme måde som jeg forsøger at køre Forskellen er så blot at du kører S-Video igennem forstærkeren, det er måske det der redder hele sceancen, eller det kan skyldes at din Brainwave rent faktisk sender et S-Video signal ud igennem SCART-udgangen, hvilket mine ikke gør.
|
| Til top |
|
| |
wrong Forum Bruger

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kim Petersen skrev:
wrong skrev:
hehe. Det er min faktisk heller ikke. Jeg har fået fat i et scartstik med svhs i udgangen . En mindre detalje jeg lige havde glemt i farten |
|
|
Så er det jo netop på samme måde som jeg forsøger at køre Forskellen er så blot at du kører S-Video igennem forstærkeren, det er måske det der redder hele sceancen, eller det kan skyldes at din Brainwave rent faktisk sender et S-Video signal ud igennem SCART-udgangen, hvilket mine ikke gør.
|
|
|
Ja. Har du været inde i menuen i din DVB-T og fortælle den at den skal spytte et S-vhs signal ud? Det er jeg nødt til på min når jeg skal bruge projektoren
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis din video modtager RGB i scart-indgangen kan du konvertere RGB til SVHS i denne. Det må være den billigste løsning.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
wrong skrev:
Ja. Har du været inde i menuen i din DVB-T og fortælle den at den skal spytte et S-vhs signal ud? Det er jeg nødt til på min når jeg skal bruge projektoren |
|
|
Jeg har prøvet på dem begge, men kan kun vælge CVBS ("fail safe") eller RGB - ingen S-Video 
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 11 August 2006 kl. 11:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Hvis din video modtager RGB i scart-indgangen kan du konvertere RGB til SVHS i denne. Det må være den billigste løsning. |
|
|
Det er også det jeg er kommet frem til at jeg hellere må prøve i første omgang: DVB-T -> SCART -> video-maskine -> S-Video -> projektor. Når jeg så engang får anskaffet mig en receiver der kan lave et video-signal af enhver art om til HDMI må jeg se hvilken løsning så er bedst, jeg satser på at det egentlig kun er en overgangsløsning på max. et halvt års tid.
|
| Til top |
|
| |