Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:55   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Bedste signal fra dvd -> tv? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
LKHanberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 11 August 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Har lige hentet mit LG 37" LCD, og skal have sat min gamle sony dvd-afspiller til.

Jeg har hidtil brugt scart stik, men har også mulighed for det gule runde (coaxial???), vil der være nævneværdi forskel, eller behøver jeg ikke investere i sådan en ledning?

Til top Vis LKHanberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af LKHanberg

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:01 | IP-adresse registreret  

LKHanberg skrev:

Har lige hentet mit LG 37" LCD, og skal have sat min gamle sony dvd-afspiller til.

Jeg har hidtil brugt scart stik, men har også mulighed for det gule runde (coaxial???), vil der være nævneværdi forskel, eller behøver jeg ikke investere i sådan en ledning?

Den gule er den dårligste, så scart, så component (rød,grø,blå), så DVI, så HDMI, og nu har jeg sagt så mange gange

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

Visca Blaugrana
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005
Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:05 | IP-adresse registreret  

Hvad er forskælden på DVI og HDMI. når vi snakker billede kvalitet, jeg er af den overbevisning at det er 100% det samme signal, der er blot lyd med i HDMI
Til top Vis Visca Blaugrana's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Visca Blaugrana

Nobody
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2006
Sendt: 11 August 2006 kl. 19:16 | IP-adresse registreret  

Jeg må indrømme at jeg heller ikke ved det 100%, men mente bare at sammenhængen var sådan. Det er vist rigtigt st det bare er lyden der er med udover billedet fra DVI, men bruger det ikke selv. Så derfor ikke den store viden om emnet

Til top Vis Nobody's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nobody Besøg Nobody's Websted

LKHanberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 19:21 | IP-adresse registreret  

Hvordan er det så med alm. dvd-film? Hvor høj kvalitet kan man trække ud af dem? Skal man ud og købe ny dvd-afspiller måske?

punkeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Juni 2006
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:06 | IP-adresse registreret  

Kunne forestille mig at dit nye samsung tv har en opløsning på 1366x768 eller sån noget og kan derfor køre en "progressive" (alle de horizontale linier skifter ved hver hertz skift) opløsning på 720p og "interlaced" (halvdelen af de horizontale skifter ved hvert hertz) på 1080i.

DVD har en opløsning gennem scart på 576p og du udnytter derfor ikke tv'et fuldt ud. Men indtil der kommer film i HD-DVD eller Bluray formatet vil du ikke få noget ud af at skifte til et andet stik end scart da DVD'ers film har en opløsning på 576 horizontale linier, altså det scart kan levere.

Du kan godt få DVD afspillere med HDMI udgang som så skalere billedet op til 720p, men det er som sagt en skalering da den reelle opløsning på langt de fleste DVD'er er 576 horizontale linier og en væsentlig kvalitetsforbedring vil der ikke være.

Så indtil bluray og HD-DVD kommer "rigtigt" ind på markedet (skulle komme afspillere mellem september november engang) får du kun fuld udnyttelse af dit nye TV gennem HD-TV udsendelser som ikke bliver overført gennem scart. Skal være DVI, VGA eller HDMI for at vise opløsning på 720p og over. Og det er her mange går galt i byen for så køber de en digital tv modtager som sender til TV'er gennem scart (576p opløsning) og det er ikke længere et High Definition signal (skal være 720p eller derover for at være HD-signal). så køb HD boks med HDMI eller VGA udgang.

Håber dette giver svar på et par af dine spørgsmål.

bo kristiansen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2006
Sendt: 11 August 2006 kl. 20:28 | IP-adresse registreret  

Hmm. er nu ikke helt enig i betragtningen om din rækkefølge Nobody efter min erfaring er component (de 3 farver) det bedste. Og nej det er ikke fordi der ikke DVI og HDMI på mit grej (Det er der nemlig) andre der har erfaringer ud i dette, eller er det mig der er sær? Confused

Til top Vis bo kristiansen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bo kristiansen

LKHanberg
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 August 2006 kl. 20:29 | IP-adresse registreret  

Jo det gør det helt sikkert.

Mit TV er nu et LG, men så vil jeg da bare glæde mig over at have fået skiftet mit 32" 50hz tv ud med noget større hehe.

punkeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2006 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Undskyld LG så

Ja men billedet vil nu helt sikkert også være bedre på LCD-tvet da pixelafstanden er mere præcis på plasma og LCD-tv så du vil helt sikkert kunne se forskel.

Der er i hvert fald en verden til forskel fra mit gamle 32" 100hz CRT og så mit nye 42" plasma, billedet er bare så meget skarpere på DVD-signalet.

punkeren
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 August 2006 kl. 19:09 | IP-adresse registreret  

-> bo kristiansen

HDMI og DVI er digitalt signal hvor component, scart, composite og VGA er analoge signaler.

Men indtil der kommer HD-DVD og bluray vil film gennem DVD afspiller sikkert se lige så godt ud gennem component og DVI. Men når de kommer vil der sikkert være en kvalitets forbedring ved at skifte til et digitalt signal. Om det er en stor kvalitetsforbedring finder vi jo først ud af når de kommer på markedet.

Men en ting er helt sikkert, HD-boks med scart udgang er NOGO til et HD-Ready TV!

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes