| Forfatter |
|
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 19:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej!
Nu har jeg aldrig selv set nærmere på lærreder, da jeg ikke har så stor
interesse for det.. MEN! Jeg ser jævnligt lærreder til omkring 2000 kr,
og det er hvis de er billige! Hvad er så specielt ved et givent lærred
til X antal kr., i forhold til at få strakt noget stof udover en plade
MDF sådan at det sidder helt 'tight' ?
Ved godt der er en hel masse forskellige farvetoner og størrelser osv.
Men man kan jo få i forskellige farver og størrelser i alle
prisklasserne..
Så hvad godtgør et køb af et lærred til fx 5000 kr., i forhold til et lærred man selv laver?
Bare nysgerrig
Mvh.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger


Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 19:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Krog
Jeg lavede for et par år siden selv et "lærred" ved at male en plade og hænge den op på væggen.
For nogen tid siden købte jeg dog et "rigtigt" lærred, i form af et Quality Screen fastramme lærred med grå High Contrast dug. Jeg har selvfølgeligt sammenlignet det med min hjemmelavede plade, og mit rigtige lærred er bedst. Farverne virker mere mættede og ægte. Der er også mere dybde i billedet. Forskellen er dog ikke som nat og dag, og om den er merprisen værd er jo op til den enkelte at afgøre.
Hvis man ikke har lyst til at bruge så mange penge på et rigtigt lærred, så kan man sagtens opnå et fint resultat med en hjemmelavet plade - ingen tvivl om det  __________________ I like techno - UNPLUGGED!
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 16 August 2006 kl. 20:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har haft et Projekta træk og slip lærred til 2500,- og har pt en plade malet med ScreenGoo som har kostet omkring 1100,- at lave.
Billedet var ikke bedre på lærredet så de 1400,- mere er ikke vundet ind på den konto.
|
| Til top |
|
| |
TapeConnection Lukket konto

Lukket efter brugers ønske!
Bruger siden: 30 November 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 4163
|
| Sendt: 17 August 2006 kl. 20:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
|
Jeg har haft et Projekta træk og slip lærred til 2500,- og har pt en plade malet med ScreenGoo som har kostet omkring 1100,- at lave.
Billedet var ikke bedre på lærredet så de 1400,- mere er ikke vundet ind på den konto.
|
|
|
For det første er ScreenGoo ikke bare en tilfældig hjemmelavet ting, det er faktisk netop en løsning i den bedre ende (og giver netop ikke samme resultat som at male en plade med samme farve), mens et Projecta træk-og-slip er en billig og ikke optimal løsning. Om noget, så bør din ScreenGoo løsning være bedre. Dét burde nærmere sammenlignes med et fast-ramme lærred med en god dug, så ville sammenligningen være mere rimelig - også på det rent praktiske (du kan jo ikke lige hive dit ScreenGoo op under loftet når du har lyst...)
Der er en vis "rangliste" inden for lærreder/flader, på flere områder: Farve/glans, struktur (som bl.a. afgør uniformiteten), og den praktiske udførelse. Farven som sådan er ikke så meget et spørgsmål om kvalitet, mere om at vælge det rigtige ud fra projektor, billedstørrelse og lysforhold. Strukturen afgør på den ene side hvor "ren" overfladen opfattes, men på den anden side må den ikke bare være helt glat - da det vil give såkaldt "hot-spotting", fordi lyset ikke reflekteres jævnt over hele fladen. Sammenhængen mellem ens reflektion og "ren" overflade er noget producenterne lægger en hel del udvikling i, og kan have stor indflydelse på billedkvaliteten. Mht. udførelsen, så er et fast-ramme bedst, fordi lærredet her er mest jævnt. ScreenGoo er principielt på samme niveau, det giver dig dog den ulempe at der ikke er samme kontrol med strukturen. Tab-Tension er næstbedst, og udført godt i praksis lige så godt som ramme-lærred (men dyrere). Almindelige motor- og træk-og-slip lærreder rangerer nederst på dette punkt.
Som på så mange andre områder, så er det som regel kvaliteten af resten af udstyret der afgør hvornår lærredet er "godt nok". Det nytter ikke noget at sætte en 10.000,-s forstærker på et sæt dårlige højttalere, på samme måde kan du ikke gøre en dårlig projektor god ved at bruge 20.000,- på et super-lærred. Med en rigtigt god projektor kan det rigtige lærred (bemærk: at det er det _rigtige_ lærred er mindst lige så vigtig som om det er det _bedste_ lærred!) derimod være dét der gør forskellen på et godt og et super-godt billede, og så kan det være en rigtigt god investering.
Kort sagt: Der er ikke noget universelt svar for alle, udover at det er væsentligt at vælge rigtigt - også i forhold til pengepungen.
__________________ Mvh. TC
www.tapeconnection.dk
Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
|
| Til top |
|
| |
Krog Forum Bruger


Bruger siden: 01 Marts 2005 Lokalitet: Fyn Øst
Status: Offline Indlæg: 1580
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 08:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mange tak for svarene. Det hjalp på forståelsen
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 17:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor kan man købe billige fast ramme læreder, er i lærer så penge har jeg ikke mange af   __________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 18 August 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
Udfra dit projektor budget (i den anden tråd) vil jeg råde dig til at bruge ScreenGoo. Det er en af de billigste og nemmeste løsninger (tænker på DIY).
Du får god valuta for pengene og det er relativt nemt at lave pladen/lærredet.
|
| Til top |
|
| |
Wilhelmsen Forum Bruger

Bruger siden: 07 Maj 2006 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 236
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 00:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Fenris skrev:
|
Udfra dit projektor budget (i den anden tråd) vil jeg råde dig til at bruge ScreenGoo. Det er en af de billigste og nemmeste løsninger (tænker på DIY).
Du får god valuta for pengene og det er relativt nemt at lave pladen/lærredet.
|
|
|
Jeg har lige købt en voksdug i Jysk som jeg planlægger at lave en DIY ramme til. Kan man male det på den?
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 02:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ved ikke ret meget om maling men umiddelbart vil jeg tro at det kan blive et problem at få malingen til at "binde" på overfladen af en voksdug.
De fleste som bruger Goo gør det på en MDF eller en spånplade.
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 08:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
voksdug er vist en dårlig ide så vidt som jeg ved..
__________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 09:13 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor kan screen go købes henne?
__________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |
sjyden Forum Bruger


Bruger siden: 03 Januar 2005 Lokalitet: Sydjylland
Status: Offline Indlæg: 73
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 10:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Fenris Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Status: Offline Indlæg: 802
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 12:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
sHaCk_kO Forum Bruger


Bruger siden: 17 Januar 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 1488
|
| Sendt: 19 August 2006 kl. 13:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
tror det bliver et fast ramme lærede jeg køber..
__________________ Primare-Thule-Rega-VA-Velodyne-Panasonic BD35
:o)
|
| Til top |
|
| |