Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. juni 2026 | 17:22   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Rensning af linse på projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Barnebarn
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juni 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 17 August 2006 kl. 00:47 | IP-adresse registreret  

Ok, så jeg har haft min projektor i små 6 måneder nu og tænkte, at det nu var på tide af få pudset/renset linsen.

Så jeg smuttede ned i Merlin og købte dette linse-rense-sæt indeholdende en pustebold med hår for enden, linsevæske, en orange klud, nogen vatpinde (???) og tynde hvide papir (linsepapir?). Ingen brugsanvisning eller noget...

Men hvor svært kan det være at rense en linse - så mange muligheder er der vel ikke, tænkte jeg ;)

Nu er problemet bare, at min linse er blevet mere fedtet EFTER jeg har renset den - hvilket har betydet, at jeg nu er ved at gå amok og aldrig bliver tilfreds før den er fin igen. Jeg har prøvet 3-4 gange at rense linsen nu - men alle gange ender den med at have masser af streger på linsen (som jeg troede at linsevæsken ikke ville efterlade) og jeg kan pudse så meget jeg vil og der er hele tiden bittesmå streger :(

Hvad gør jeg forkert - er det ikke et rigtigt linserensesæt, jeg har fat i (det var det eneste jeg har kunnet finde).

Sådan har jeg gjort:

1. Projektoren har været tændt, så jeg nemmere har kunne se fnug og linse.
  2. Jeg starter med bolden og prøver at fjerne små hår og fnug fra linsen.
    Problemet her er, at bolden efterlader FLERE fnug på linsen - og tilsidst opgiver jeg efter at have fået antallet af fnug ned på det, som jeg startede med at have :(
  3. Så putter jeg rensevækse på et hvidt linsepapir og prøver at rense linsen (op og ned bevægelser). Jeg bruger et par dråber og det begynder at skumme på linsen. Linsepapiret er udueligt i mine øjne... Gennemblødt og ved at falde fra hinanden (føles det som).
  4. Med en våd linse med skum prøver jeg så at tøre og pudse den ren med den orange klud indtil stregerne er så lige så muligt (for jeg kan ikke undgå dem).
    Jeg har også prøvet uden den orange klud og brugt flere linsepapir til at tøre/pudse med - men det funker endnu dårligere.

Alt i alt en fustrerende oplevelse og en linse, som jeg føler er mere "tåget" og snavset end da jeg startede med det hele. Jeg fortryder fandme, at have rørt ved det l**t - for at sige det mildt :(

Jeg har spurt i Merlin - de ved nada. Jeg skulle aldrig have købt det sæt - jeg overvejede det også længe, fordi det så så "billigt" ud - trods prisen på 70 kroner.

Hvad gør jeg galt - og er der et rigtigt linserensesæt et andet sted, som jeg kan købe?  Jeg var inde i en fotocare butik, som forhandler kameraer - og de havde også kun samme sæt.

Hvordan renser I andre jeres linse?

Se mit udstyr: Bio Barnebarn
Til top Vis Barnebarn's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Barnebarn

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 17 August 2006 kl. 07:47 | IP-adresse registreret  

Bruger en klud beregnet til at rengøre brilleglas - efterlader ingen ridser og i sjældne tilfælde 'streger'. Tricket er at fugte linsen en anelse ved at ånde på den (ligesom med briller) - ingen kemikalier her, tak!

Der vil altid være enkelte fnug og støvpartikler på din linse, men de har ingen betydning for den visuelle oplevelse så længe man holder mængden nede.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Phat Simon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 April 2003
Lokalitet: København
Sendt: 17 August 2006 kl. 08:33 | IP-adresse registreret  

Nu har jeg ikke selv en projekter, men går ud fra teorien ang. regøring af cd-linse osse kan påføres her. Det med brillekluden er rigtigt - funger helt sikkert. Selv har jeg osse brugt enten vodka el. ?propylalkohol? - sidstenævnte skulle være bedst da det skulle fordampe helt. Vodkaen er dog noget man lige kan finde frem . Det med at ånde på den har jeg hørt ikke være så godt af forskellige årsager. (urenheder osv.)

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 17 August 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Phat Simon skrev:
Nu har jeg ikke selv en projekter, men går ud fra teorien ang. regøring af cd-linse osse kan påføres her. Det med brillekluden er rigtigt - funger helt sikkert. Selv har jeg osse brugt enten vodka el. ?propylalkohol? - sidstenævnte skulle være bedst da det skulle fordampe helt. Vodkaen er dog noget man lige kan finde frem . Det med at ånde på den har jeg hørt ikke være så godt af forskellige årsager. (urenheder osv.)

Mit forslag er : Drik vodkaen og ånd derefter på linsen.

Rens med en ren, tør og blød klud. Brug aldrig linsepapir, det ridser!

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 17 August 2006 kl. 20:14 | IP-adresse registreret  

Jeg ville bruge Isopropyl-alcohol og enten en fnullerfri vatpind eller en ren bomuldsklud (gammel ny-vasket bomulds t-shirt som nødløsning).. Isopropyl-alcohollen er 99,9% ren alcohol og efterlader ingen spor da den fordamper helt..

Men i modsætning til vodkaen vil jeg ikke anbefale at drikke isopropyl-alcohol

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes