| Forfatter |
|
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 01 September 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg er ny indenfor dette område, og kunne godt tænke mig noget hjælp til et nyt setup
 Så håber der er nogen der kan hjælpe..
PT har jeg et 14" tv og en billig denver dvd afspiller, det er jo ikke optimalt når ens PC skærm er større, end ens tv
og man også har rimlig mange dvd'er (synes jeg selv intil jeg så hvad folke har herinde har kun ca 200)
men sagen er jeg skal til og flytte i lejlighed, og har fået sparret lidt penge op, ca 10000, måske plus minus noget det må vi se til..
Men kan man få en projektor, og noget surround sound til de penge der er noget værd? eller skal jeg glemme det og spare mere op?
Håber i kan hjælpe
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det er en svær opgave, men hvis du kan bruge noget tid på at støve nogle af tingene op brugt, kan du nok godt få et okay begynder setup - men du må nok indstille dig på en del kompromiser. Jeg ville nok droppe projektoren i første omgang, og gå efter et 32" CRT TV som skærm, ellers skal du finde en meget billig projektor brugt, og bruge en hvid væg til at starte med. Kig evt. efter DIY-lærreder her på siden... men brugte projektorer kan være noget af en gambling mht. lampens levetid, og de er dyre ay skifte :-/ Marants og Pioneer laver okay surround-recievere i den lave ende af prisskalaen, og sidste års modeller kan fås til gode priser rundt omkring. Mener f.eks. TapeConnection kører et okay tilbud på en lille Marantz, og cinemagic har nogle billige Pioneer. Kig i prislejet under 3K. Så må du starte med at bruge din gamle Denver DVD. Mht. højtalere så plejer Dali at lave rimeligt gode ting til prisen, men deres billige centerhøjtalere synes jeg har hørt er lige en tand for spinkle... HiFiklubben er også begyndt med nogle Gale-højtalere... Kemder dem ikke, men synes det ser ud som om man får meget for pengene i det her sæt. Nogen der kender det ? Lad være med at købe dig fattig i kabler i første omgang - det er en post du altid stille og roligt kan opgradere... Håber ovenstående kan hjælpe dig lidt... skriv endelig hvad du finder ud af og spørg hvis du falder over nogle tilbud du er i tvivl om. Der er sikkert nogen herinde der kender det, og som kan vejlede dig når du har nogle lidt mere konkrete forslag til komponenter. Håber også folk vil kommentere på mine råd her, og foreslå alternativer... Det er altid sjovt at starte fra scratch - det kan kun gå fremad, og de første skridt vil ofte være de største du ta'r, sidenhen bliver det efterhånden bare petitesser der bliver justeres på i forhold, men i dit tilfælde vil det jo gøre en kæmpe forskel at invistere 10K - rigtig god fornøjelse! :-)
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm... hvordan vil folk fordele budgettet ?
Her er et bud:
Højtallere: Kr. 4.000,-
Reciever: Kr. 3.000,-
Skærm: Kr. 2.500,-
Kabler: Kr. 500,-
I alt: Kr. 10.000,-
Så er spørgsmålet bare hvad det skal være... ?
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay det lyder spændende:D tak for svaret.. mht. lærrede så er det en ny malet lejlighed jeg skal flytte i så alle vægge er hvide, så regnede entlig med at bruge den hvide væg som lærrede.. det kan vel godt bruges til at starte med?
Det GALE højtaler sæt ser da også okay ud:) (efter hvad jeg nu ved:S) hehe har også hørt fra en af mine venner at samsung havde nogle gode begynder sæt?
men jeg forstillede mig også at det var noget brugt projektor jeg skulle ud og finde.. men hvilke mærker skal man kigge efter og er der nogle specielle ting man skal kigge efter?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville holde mig fra færdige alt-i-et-sæt... hellere nogle færre komponenter det er værd at bygge videre på, end noget alt for billigt, hvor du bliver træt af det og må skifte det hele ud efter et halvt år... og det tror jeg du vil ende med, hvis du køber et færdigt sæt med reciever og højtalere i en pakke, indenfor dit budget.
Jeg ville også hellere købe en rimelig reciever nu, og så spare op til en bedre DVD senere, end købe et sæt bestående af reciever og DVD. Der er ingen tvivl om at Denver'en bliver det svage led - men du vil kunne komme igang og så hellere spare sammen et halvt års tid og købe en bedre til den tid - så har du også bedre tid til at finde den rigtige model, og de modeller der er hotte nu, vil være billige til den tid.
Mht. projekter har jeg selv en som er helt kanon i billedet - men den larmer så meget at jeg aldrig har den sat til! Hvis du skal ha' ordentligt billede og et fornuftigt støjniveau, skal du ha' en Sanyo Z3 / Z4 eller Panasonic PT-AE 900... de koster mellem 9 og 14K fra nye idag. Men, men,men - hvis du køber en projektor brugt, kan du ikke se hvor meget pæren er brugt eller hvordan den er blevet behandlet. Du risikerer at skulle skifte pære efter en uge, og den koster alene 3-4K ... så det synes jeg er for risikabelt... start med et stort, billigt TV ;-)
|
| Til top |
|
| |
rattanhuset Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 4050
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
erla skrev:
Jeg ville holde mig fra færdige alt-i-et-sæt... hellere nogle færre komponenter det er værd at bygge videre på, end noget alt for billigt, hvor du bliver træt af det og må skifte det hele ud efter et halvt år... og det tror jeg du vil ende med, hvis du køber et færdigt sæt med reciever og højtalere i en pakke, indenfor dit budget.
Jeg ville også hellere købe en rimelig reciever nu, og så spare op til en bedre DVD senere, end købe et sæt bestående af reciever og DVD. Der er ingen tvivl om at Denver'en bliver det svage led - men du vil kunne komme igang og så hellere spare sammen et halvt års tid og købe en bedre til den tid - så har du også bedre tid til at finde den rigtige model, og de modeller der er hotte nu, vil være billige til den tid.
Mht. projekter har jeg selv en som er helt kanon i billedet - men den larmer så meget at jeg aldrig har den sat til! Hvis du skal ha' ordentligt billede og et fornuftigt støjniveau, skal du ha' en Sanyo Z3 / Z4 eller Panasonic PT-AE 900... de koster mellem 9 og 14K fra nye idag. Men, men,men - hvis du køber en projektor brugt, kan du ikke se hvor meget pæren er brugt eller hvordan den er blevet behandlet. Du risikerer at skulle skifte pære efter en uge, og den koster alene 3-4K ... så det synes jeg er for risikabelt... start med et stort, billigt TV ;-)
|
|
|
Må sige, at jeg er helt enig. "faren" ved det er bare at man ikke "bliver færdig", det har jeg i alle tilfælde selv oplevet, men det handler selvfølgelig om, hvor meget man går op i det. Selv mangler jeg stadig bag ht og center til mit eget setup 
Men hvis du er ihærdig, så er det bedre at købe lidt efter lidt, som jeg selv har gjort det i øvrigt og mange andre også, og så få noget som man bliver glad for. Du kan med fordel købe en masse brugte gode sager, feks her på siden...
Michael
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, så hellere satse på en ny Sanyo projektor, og nogle brugte og lidt dårlige højtallere?
man kan godt bare bruge en hvid væg til lærrede ikke?
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:49 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du kan sagtens få brugte højttalere, som ikke er dårlige, og stadig have penege til din projektor.
mvh
brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
scarey skrev:
okay, så hellere satse på en ny Sanyo projektor, og nogle brugte og lidt dårlige højtallere?
|
|
|
Njah... ikke for dårlige højtalere ;-) Og du skal også bruge en surroundreciever... Sanyo'en er fed, men vil næsten æde hele dit budget... men okay - så er du ihvertfald godt startet, og kan så altid udbygge... Du kan naturligvis evt. købe en billig brugt stereoforstærker og kun et sæt højtalere til at starte med... så bliver det jo bare ikke surround...
scarey skrev:
man kan godt bare bruge en hvid væg til lærrede ikke?
|
|
|
Jo, det kan man sagtens - du får bare ikke fuldt udbytte af projektoren, da en væg ikke kaster lyset tilbage på samme måde som et rigtigt lærred. Men kig under DIY (Do It Yourself) her på siden - folk er meget opfindsomme når det kommer til at lave billige skærme ;-)
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 00:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
okay, ja det må jeg lige kigge på imorgen er ved at være en smule træt nu og skal også lige have tjekket DIY ud:) så må jeg også lige finde ud af om jeg kan finde nogle flere penge til lyd hehe skal nemlig flytte sammen med en så er ikke 100% på vores budget:D hehe det kan da også være man kan få et godt tilbud fra nogle venner på projektoren (han arbejder i en radio butik) men vil til og sove nu:D og læse imorgen
|
| Til top |
|
| |
Brok Forum Bruger


Bruger siden: 05 Marts 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 3136
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 01:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
Altså, hvis du er vild med en loddekolbe, har et professionelt måleprogram, er uddannet snedker og ører som en ragekniv, kan du roligt kast dig ud i at bygge dine egne højttalere. Hvis ikke, er der rigtig mange gode brugte på markedet.
mvh
Brok __________________ Skodgrej og popmusik
Der findes 3 slags mennesker, dem som kan tælle og dem som ikke kan tælle
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 11:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
brok skrev:
Altså, hvis du er vild med en loddekolbe, har et professionelt måleprogram, er uddannet snedker og ører som en ragekniv, kan du roligt kast dig ud i at bygge dine egne højttalere. Hvis ikke, er der rigtig mange gode brugte på markedet.
mvh
Brok |
|
|
hehe okay.. tja er okay med en lodekolbe hehe men det er ikke helt nok.. Jeg må nok ud og kigge efter noget brugt.. Hvor meget forskel vil der være fra at lave et DIY lærrede i forhold til en hvid væg?
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 12:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
scarey skrev:
Hvor meget forskel vil der være fra at lave et DIY lærrede i forhold til en hvid væg?
|
|
|
Det kommer an på hvor jævn væggen er. De fleste vægge er jo ikke helt plane, f.eks. pga. tapetsamlinger... desuden kan man bruge malling der ikke er helt hvidt på et DIY-lærred og opnå bedre kontrast og sortere sort... Men hvis det er en rimelig plan væg, så start med at bruge den og se hvordan det virker... brug hellere pengene på nogle gode højtalere i starten ;-)
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 17:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
Okay.. Nu har jeg været ved at kigge rundt og har fundet føldgende...
Projektor: Sanyo PLV-Z3 til 7999,- http://www.billigimport.dk/udv-visning.php?produkt=PLVZ3
Højtalere:
GALE Senior til 3999,-
http://www.hifiklubben.com/DK/Produkter/Hoejttaler/Hoejttale rsystem/GALE_Senior_hoejttalersystem.htm
Surround Receiver:
NAD T743v2 surround receiver til 2999,-
http://www.hifiklubben.com/dk/produkter/surround_sound/recei ver/NAD_T743v2_surround_receiver_Graa.htm?aID=6227&rID=6 228
kabel: bare noget billigt noget.
Lærred: hvid væg (og måske senere noget DIY)
Nogen der har nogle komentare? kan godt se det kommer til at koste noget noget mere end de 10k jeg havde regnet med men så må man jo sparer lidt mere sammen eller hvis jeg finder noget bedre brugt..
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det synes jeg ikke lyder så tosset :-) Så igår en NAD T742 på QXL der blev solgt for 1.600,- ... Har på et tidspunkt haft en Pioneer VSX 916 til 2.800,- fra www.cinemagic.dk - den sparkede ret meget mås, og så har Pioneer en rimelig cool auto-setup funktion i deres recievere, der automatisk indstiller afstand og eq på alle kanalerne - den ville jeg evt. overveje i dit sted.
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 17:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
tak:D har også læst længe og fået hjælp hehe:D Det lyder da ret sejt med auto setup.. og hvis den så også er billigere så er det da også et plus..
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
Den har også syv kanaler istedet for 5 - dvs. du kan på et tidspunkt udbygge med to baghøjtalere og lave 7.1 surround. Bruger du den til 5.1 kan du "bi-amp'e" frontkanalerne, hvis Gali'erne kan bi-ampes, eller du kan bruge de to ekstra kanaler til et sæt højtalere i et andet rum... jeg synes den er super cool... ikke vildt high end, men et rigtig godt sted at starte IMHO. Cinemagic - VSX 916 til kr. 2.618,-Pioneers side om 916 - klik på "MCACC" i siden for at læse om auto-setup...
|
| Til top |
|
| |
Kaizers Forum Bruger


Bruger siden: 28 November 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 487
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 18:04 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
scarey Forum Bruger


Bruger siden: 18 December 2005 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 39
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 19:11 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja har været inde og se på de højtalere.. har også overvejet at købe dem.. men er de bedre? Jeg er stortset bestemt mig for at jeg vil have en projektor, nok også den Sanyo Z3.. Men har ikke helt bestemt mig for det med lyden endnu.. Men kigger stadig også på brugte ting;)
|
| Til top |
|
| |
erla Udelukket fra forum

Bruger siden: 29 Juli 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1081
|
| Sendt: 02 September 2006 kl. 19:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil uden at ha' hørt nogle af dem spille, helt klart tro det brugte tilbud er det bedste - de ser ud til at være godt skruet sammen og med nogle fornuftige enheder. Tror bestemt ikke du går galt i byen med dem.
|
| Til top |
|
| |