Tilbage til HIFI4ALL.DK 23. juni 2026 | 10:15   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Helt ny og blank (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
jast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline
Sendt: 03 September 2006 kl. 08:37 | IP-adresse registreret  

Hej til alle

Jeg ved faktisk intet om projektorer og lærreder, men vil lave mig en hjemmebio,

jeg har et rum på 5,5 x 5,5 mtr til foremålet, vil gerne ha et stort lærred. Jeg har set et med motor i metro, epson  221x124 til 2000kr og så er der 2 projektorer at vælge imellem, 1 epson EMP-S4 og Acer PD100, men jeg har overhovedet ingen ide om de nævnte produkter er noget værd, er der nogen der kender noget til dem? og evt. har nogen goe råd, de goe råd skal helst ligge inderfor en overkommelig pris (op til ca. 12k), da jeg endnu ikke har vundet i lotto.

Jeg skal måske lige tilføje at jeg mest vil bruge det til at se film på - og så F1 fra tv.

på forhånd tak

Til top Vis jast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jast

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 09:20 | IP-adresse registreret  

Lærredet lyder billigt, men jeg kender det ikke.

Vedr. projektorerne, så er de så vidt jeg husker begge beregnet til at være dataprojektorer (dvs. powerpoint og den slags). Hvis det er sandt, er det generelt ikke egnet til hjemmebiograf, da de sjældent har opløsning, sortniveau og støjniveau der egner sig i den sammenhæng.

Der er en del projektorer at få omkring 10-12.000 lidt afhængigt af, hvor man køber. Fx modeller som Sanyo Z4, men der er nye modeller på vej fra de fleste mærker.

Bl.a. tales der meget om en Optoma H70 hedder den vist, der skulle være på trapperne. Søg evt. her på forum

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 September 2006 kl. 09:27 | IP-adresse registreret  

Her er fx et link til priser på Sanyo Z4

http://www.preissuchmaschine.de/psm_frontend/main.asp?produk t=370000

I øvrigt: hvor langt vil du sidde fra lærredet? Et lærred på 221 i bredden er meget stort, og dvs at du nok skal sidde minimum 3,5 meter væk og måske 4 meter.

Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

jast
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 September 2006
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 03 September 2006 kl. 21:23 | IP-adresse registreret  

Tak for dine svar

kender du (eller andre) noget til en PANASONIC PT-AE700

jeg er faldet over sådan en brugt, der skulle ha kørt ca 200 timer - til en pris af ca 6k

er det mon noget?

Til top Vis jast's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jast

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 04 September 2006 kl. 13:51 | IP-adresse registreret  

Man kan få en Panasonic AE-900 for 9000,- her i Danmark fra ny. Der er ikke enorm forskel fra ae-700 til ae-900 men jeg ville råde dig til at betale en lille smule mere og så snuppe en ny ae-900 eller den Sanyo Z4 som er blevet nævnt.

Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

Cpede
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2003
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 05 September 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

Ja jeg er jo fan af panasonics projektorer. Så for mig er der ingen tvivl  Har haft en PT-AE 200, og har nu en PT-AE 700. Der går du ikke galt i byen mht. billede kvalitet/pris. Pana 700 kan fåes brugt til ca 6-8 k og en ny Pana 900 til 8995,- tror jeg, jeg har set den til. Lærredet kan du lave selv billigt, eller købe brugt, Så holder du dig nemt inden for dit budget  

Meen jeg synes du skyder lidt over målet mht billede størrelsen, 221 i bredden ER altså stort. Jeg havde et lærred på 231 (105") i bredden, og sad 3,5m væk i min tidligere lejlighed. Men det blev jeg efterhånden træt af. Når man har set på det nogle mdr, blir man som regel mere kritisk mht kvaliteten. Har derfor nu 181 (81") og sidder 5,5m væk, og det er rigeligt stort (bare min mening) Så blir kvaliteten jo oz lidt bedre  

Synes ihvertfald ikke du skal købe/lave et der er større, end du kan sidde min. 2 x bredden væk.

Min egen bio med hjemmebrygget lærred og Pane 700 : Audiopro hjemmebio Så kan du selv vurdere billederne. Men husk billedet på skærmen er bedre i virkeligheden,. Svært at gengive kvaliteten med et kamera.

Til top Vis Cpede's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Cpede

DADDY DJ
Branchemedlem
Branchemedlem

Expert HiFi, Randers

Bruger siden: 21 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 September 2006 kl. 14:08 | IP-adresse registreret  

Hey

Husk at valg af lærred er meget vigtigt, da det skal have den rigtige "gain" i forhold til den projektor der vælges. Gain er simplifiseret bekrevet et udtryk for hvor meget lys lærredet kaster tilbage i forhold til den mængde lys de modtager fra projektoren. Og husk IKKE at bruge en hvid væg som males med hvid mat-maling... En væg bliver aldrig jævn nok til at fungere som lærred.

God jagt!!

MVH

DADDY DJ 

Til top Vis DADDY DJ's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af DADDY DJ

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes