Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 07:54   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Gråt lærred til små penge? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
pingvinos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 September 2006 kl. 11:58 | IP-adresse registreret  

Hej med Jer.
Nu har jeg i længere tid gået og luret på at købe en projektor til film og spil, og jeg er nogenlunde nået frem til, at det skal være en Sanyo PLV-Z4, fra digitalo.de, til ca 85oo, inkl. fragt. Har også overvejet Panasonic PT-AE-900 og Hitachi PJ-TX-200. Men jeg ser, at rigtig mange har Sanyoen og er rigtigt glade for den, så det bliver nok den, selvom man nok ikke går galt i byen med nogen af dem.

Så skal jeg jo også have et lærred, og hvis jeg har forstået det rigtigt, så er et gråt vist det rigtige for mig. Det baserer jeg på at jeg nok gerne vil have lidt "ambient" lys i stuen under brug, det skal oftest bruges om aftenen og mange nævner, at et gråt lærred giver bedre kontrast(på bekostning af lidt lysstyrke), og mere dybde i billedet, også selvom det er lidt andet lys i rummet, (og der ikke er malet sort på væggene)?

Så kommer det med budgettet.
Først kan jeg lige nævne, at jeg stadig er rystet over, hvor meget et sådant lærred kan koste, når man som newbie i første omgang tænker, at det bare er et "rullegardin". :)

Ok, det har jeg så erfaret, at det ikke "bare" er, og har langsomt accepteret, at man er nødt at punge lidt ud for et lærred, som ikke er fra IKEA.

Så kommer problemet, med at finde et gråt 16:9 rullelærred i ca. 76", til en bare nogenlunde pris. Stort set alle de billige er hvide?
Det billigste med de nævnte specs er dette til 2200,- Projecta Procinema

Er der virkelig ikke andre alternativer?
Hvis ikke, går man så helt galt i byen med Projectas Procinema?

På forhånd tak for svar.

Til top Vis pingvinos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinos

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

Jeg er enig med dig i at den bedste løsning er et gråt lærred. Du finder næppe et gråt lærred billigere end det du allerede har fundet, medmindre du laver det selv.

Er du sikker på at 76" er stort nok? Det vil være dumt at bruge et par tusinde på et lærred for at finde ud af at man skulle have købt en større model.

Jeg har fundet et billigt hvidt 76" lærred i en rimelig kvalitet som kan anvendes midlertidigt til du finder det lærred som er det rigtige for dig (bemærk at lærredet er uden dropdown):

http://www.proshop.dk/ShowProduct.aspx?prodid=74163

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

tompilgaard
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 Maj 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 15 September 2006 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

En anden mulighed er at finde et brugt lærred.

Da jeg for nylig købte min første projektor (Panasonic AE900) valgte jeg at starte med et 2 år gammelt Quality Screen gråt 86" lærred til 2000 kroner. Det har jeg bestemt ikke fortrudt.

Så længe lærredet ikke er større, så vil jeg også mene at et gråt lærred er at foretrække. Stadig god lysstyrke, og langt bedre kontrast med lidt ambient lys, som du også skriver.

Jeg er umiddelbart lidt skeptisk overfor et lærred der koster 2000 kroner fra ny, men det må jo komme an på en prøve. Jeg ville nok hellere leve med en IKEA løsning et stykke tid og så købe noget ordentligt senere, fremfor at ende med en mellemløsning som jeg måske aldrig ville blive rigtig glad for, men som alligevel har kostet så meget at jeg ikke kunne få mig selv til bare at smide det ud.

Men det er jo nok meget forskelligt hvilken indkøbsstrategi forskellige mennesker har det bedst med :)

Til top Vis tompilgaard's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tompilgaard

nesdam
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005
Lokalitet: Odense
Sendt: 15 September 2006 kl. 16:21 | IP-adresse registreret  

Her er et link til køb af rå lærredsdug (i grå) hvis du har mod på at lave dit lærred selv:

http://www.cinemagic.dk/qualityscreen_lærreddug_170_x_150_c m-p-203.html?osCsid=9b26e09be79776fafbda9cbd9f5df568

Det kræver selvfølgelig at du kan "leve" med et fastrammelærred.

Til top Vis nesdam's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nesdam

pingvinos
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 15 September 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 15 September 2006 kl. 22:13 | IP-adresse registreret  

Hej og tak for svarene.

nesdam skrev:

Er du sikker på at 76" er stort nok?

Min stue er kun 360 cm bred, og det er nød til at være på den led. Så man kommer vel til at sidde måske lidt mere end 3 m. fra lærredet. Det samme gælder jo for projectoren, dens bagside + kabler, kan jo heller ikke komme længere væk.
Så vidt jeg har kunne forstå udfra Sanyos afstandsberegner, passer det vist?

nesdam skrev:

Jeg har fundet et billigt hvidt 76" lærred i en rimelig kvalitet som kan anvendes midlertidigt til du finder det lærred som er det rigtige for dig (bemærk at lærredet er uden dropdown):

Det har jeg også set på, men jeg tror hellere jeg vil smide de 700,- i et gråt fra starten af, og når nu du gør opmærksom på at det er uden dropdown, cementerer det den beslutning helt. Jeg er overbevist om at dropdown er ret vigtigt, så man ikke skal sidde med nakken tilbage for at se billedet. (Det er jo ret tæt på).

tompilgaard skrev:

En anden mulighed er at finde et brugt lærred.

Jeg er umiddelbart lidt skeptisk overfor et lærred der koster 2000 kroner fra ny, men det må jo komme an på en prøve. Jeg ville nok hellere leve med en IKEA løsning et stykke tid og så købe noget ordentligt senere, fremfor at ende med en mellemløsning som jeg måske aldrig ville blive rigtig glad for, men som alligevel har kostet så meget at jeg ikke kunne få mig selv til bare at smide det ud.

Men det er jo nok meget forskelligt hvilken indkøbsstrategi forskellige mennesker har det bedst med :)

Der lader ikke til at være brugte i de specs, på hverken dba, qxl, gul&gratis eller hifi4all.

Hehe, jeg tror som nok at jeg kunne imponeres af et IKEA rullegardin, jeg er jo ikke vant til bedre. Mon ikke jeg så kan glædes ved Projecta'en. ;)

nesdam skrev:

Det kræver selvfølgelig at du kan "leve" med et fastrammelærred.

Det kunne jeg måske nok leve med, men det kan fruen jeg skal dele stuen med ikke. Og eftersom at hele det her projector halløj vist nok mest er for min skyld, er jeg nok nød til at indgå visse kompromisser. ;)

Det kunne være rart at høre fra en der har et gråt Projecta Procinema, eller har set det i brug.

Jeg kom også til at tænke på om det skulle være nogen som helst problemer i at bruge Z4'eren til konsolspil. Er den lige så fin til det, som til film?
Til top Vis pingvinos's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af pingvinos

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes