Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 09:16   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projekter lærred i Ikea (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Juni 2003
Lokalitet: Jylland
Status: Offline
Sendt: 19 September 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Hejsa

Var der nogle som så "Rabatten" på DR1 i denne uge?

Jeg har netop lige set genudsendelsen. Bla var der et råd om at man i stedet for at købe et super dyrt lærred i en eller anden hifi butik, lige så godt kunne bruge et mørklægningsgardin fra feks IKEA. Er der nogle af jer som har prøvet det?

Hvis det virker, hvilket det så ud som om i udsendelsen, så er der MANGE penge at sparre!

Til top Vis rattanhuset's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af rattanhuset

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 14:57 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:

Hejsa

Var der nogle som så "Rabatten" på DR1 i denne uge?

Jeg har netop lige set genudsendelsen. Bla var der et råd om at man i stedet for at købe et super dyrt lærred i en eller anden hifi butik, lige så godt kunne bruge et mørklægningsgardin fra feks IKEA. Er der nogle af jer som har prøvet det?

Hvis det virker, hvilket det så ud som om i udsendelsen, så er der MANGE penge at sparre!

Forresten. hvis det virker efter hensigten, så kan jeg se én fordel mere. Hvis man feks ikke har den fornødne vægplads til at smække et lærred op på en væg, så kan man hænge "gardinerne" fir sine vinduer, og vupti, så har man gardiner (mørkt i rummet) på samme tid som man ser film i.

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 19 September 2006 kl. 15:17 | IP-adresse registreret  

Uden at komme ind på om "rigtige lærreder" er for dyre, mener jeg helt klart ,at det svarer til at sætte en dårlig pickup på en dyr  pladespiller at bruge en mørklægningsdug. Der er virkelig forskel.

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 19 September 2006 kl. 15:19 | IP-adresse registreret  

I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge, kvalitetstabet nævnes ikke...

Det virker da, lige så godt som det virker at smide billedet op på en malet væg. For mange vil det vel egentlig også være tilstrækkeligt, for det vigtigste er at det er billigt.

Lidt mere seriøst er så at finde den rigtige maling - her er tale om at opnå mellem 0,8 og 1,1 gain, så vidt jeg husker. Det kan vist blive lige så godt som et normalt lærred, men stadig dårligere end de rigtigt gode lærreder.

Husk dog også at sådan et mørklægningsgardin sikkert "buler", dvs. fladen vil ikke være helt plan - det vil irritere mange, men igen, hvis billigst er vigtigst, så kan man sikkert også leve med det.

Jeg er glad for at have ofret de 2800 kr. et gråt (normalt) lærred kostede, specielt fordi det endnu ikke har nogen buler (godt 2 år gammelt), og fordi det har en sort kant der giver lige det sidste pift.

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Maj 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 September 2006 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

Mht til at rullelærreder ikke buler, så har jeg haft 2 Quality screen (begge rullemodeller) der altså begge bulede en smule.. givetvis ikke så meget som et gardin, men alligevel nok til at det generede mig så meget, at jeg nu har købt et fastramme - en endnu dyrere løsning, men den er også meget bedre imo. Når det så er sagt, så kan man sikkert godt klare sig med et rullelærred fra Ikea hvis prisen er den altoverskyggende faktor - men synes nu det er nogle dumme penge at spare, når man alligevel har været ude at investere i dyrt udstyr som projekter og givenvis også surroundsound. Det giver altså lige det sidste touch - specielt med de sorte kanter som en anden bruger også nævner. Lærredet er nu engang fremstillet til at se film på, hvor rullegardinet..... ja ikke?   Jeg synes der er mærkbar forskel, og ville aldrig spare de penge.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 September 2006 kl. 18:32 | IP-adresse registreret  

Tobywan: Havde dine rullelærreder den der speciellt anordning i siderne? - for så burde det ikke bule

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 18:40 | IP-adresse registreret  

Beklager, kan ikke lige huske hvad den der anordning / funktion / feature hedder, men den gør at rullelærredet bliver strammet helt ud. Den koster ganske vist en hel del ekstra, og der er vist kun få producenter der kan finde ud af at lave lærreder med funktionen.

nhj4
Lukket konto
Lukket konto

Eget ønske!

Bruger siden: 11 December 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 September 2006 kl. 18:51 | IP-adresse registreret  

Kim Petersen skrev:

I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge BRAVO, kvalitetstabet nævnes ikke... det er som om de ikke ved vad kvalitet er.

Til top Vis nhj4's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af nhj4

kanvas
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 Juni 2005
Sendt: 19 September 2006 kl. 18:54 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Beklager, kan ikke lige huske hvad den der anordning / funktion / feature hedder, men den gør at rullelærredet bliver strammet helt ud. Den koster ganske vist en hel del ekstra, og der er vist kun få producenter der kan finde ud af at lave lærreder med funktionen.

Tab tension

Til top Vis kanvas's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kanvas

rattanhuset
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 September 2006 kl. 18:55 | IP-adresse registreret  

nhj4 skrev:
Kim Petersen skrev:

I Rabatten drejer det sig jo næsten udelukkende om at spare penge BRAVO, kvalitetstabet nævnes ikke... det er som om de ikke ved vad kvalitet er.

Rolig nu, det var ikke en "anklage" mod folk der har spænderet mange penge på et lærred, men et spørgsmål, så spar bare sarkasmen

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 19 September 2006 kl. 18:59 | IP-adresse registreret  

Jeg startede selv med en hvid voksdug(bagsiden) som lærred og synes det virkede fint, men da jeg fik sat mit Blackline greyline lærred fra Qualityscreen op fik jeg et chok.Nu var der meget mere billede = bedre faver/kontrast og sort niveauet var også blevet bedre.

Et rullegardin eller bagsiden af en voksdug kan og skal ikke sammenlignes med billedekvaliteten fra et rigtig lærred.

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

Wymax
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 08 April 2003
Sendt: 19 September 2006 kl. 19:04 | IP-adresse registreret  

rattanhuset skrev:
nhj4 skrev:
Kim Petersen skrev:

Rolig nu, det var ikke en "anklage" mod folk der har spænderet mange penge på et lærred, men et spørgsmål, så spar bare sarkasmen

Sarkasme er da ellers meget godt, og så slemt var det vel heller ikke  Jeg synes nu heller ikke de 2.800 jeg har spenderet var særlig slemt når nu jeg ofrede 14.000 på projektor, men jeg tror nu også at mit lærred er det mindste man kan gøre for at få et fornuftigt billede.

Til Rabatten's ros skal for i øvrigt siges at de engang afviste et forslag om at købe sødmælk og blande det med vand for at få billig "skummetmælk" - det smagte bare for ringe, også ift. prisen 

Til top Vis Wymax's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Wymax

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:
Tobywan: Havde dine rullelærreder den der speciellt anordning i siderne? - for så burde det ikke bule

Nej det havde jeg ikke. Måske er det mig der har misforstået, men skal sådan en anordning ikke sættes på hver gang man har rullet lærrredet ned? - Så synes jeg nemlig lidt af ideen går af det, selvfølgelig skal det nok virke, men det er da lidt af et bøvl hver gang man vil se film. Jeg valgte i hvert fald en fast installation i form af et fastrammelærred, og har ikke fortrudt.

Olsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 September 2006 kl. 17:18 | IP-adresse registreret  

tobywan skrev:
Olsen skrev:

Nej det havde jeg ikke. Måske er det mig der har misforstået, men skal sådan en anordning ikke sættes på hver gang man har rullet lærrredet ned? - Så synes jeg nemlig lidt af ideen går af det, selvfølgelig skal det nok virke, men det er da lidt af et bøvl hver gang man vil se film. Jeg valgte i hvert fald en fast installation i form af et fastrammelærred, og har ikke fortrudt.

Nej - denne anordning skal ikke tages af og sættes på. Den sidder på hele tiden, selv når lærredet ruller op og ned. Det er vist derfor den er så svær at efterligne, da der har ligget en del udviklingsarbejde i at fremstille den.

Jeg kan desværre stadigvæk ikke komme på hvad den hedder.

biojensen
Branchemedlem
Branchemedlem
Installation/RoomAV

Bruger siden: 04 Maj 2003
Sendt: 20 September 2006 kl. 17:46 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

tobywan skrev:
Olsen skrev:

Nej - denne anordning skal ikke tages af og sættes på. Den sidder på hele tiden, selv når lærredet ruller op og ned. Det er vist derfor den er så svær at efterligne, da der har ligget en del udviklingsarbejde i at fremstille den.

Det hedder Tab-tension

Lånt Qualityscreens hjemmeside

Tab Tension er et rullelærred der bliver spændt ud af en kraftig snor i hver side. KLIK HER FOR AT SE DE NYE MODELLER AF TAB-TENSION

Til top Vis biojensen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af biojensen Besøg biojensen's Websted

tobywan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 September 2006 kl. 09:58 | IP-adresse registreret  

Olsen skrev:

tobywan skrev:
Olsen skrev:

Så er det jo ikke helt skidt - men jeg synes nu stadig en fast installation er det pæneste

Hans J
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 Maj 2005
Sendt: 21 September 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Tja, det har været oppe før dette med at bruge et rullegardin fra f. eks IKEA.

Jeg har selv købt et, det er ikke taget i brug endnu, jeg vil bygge det om til fastramme, og derved få en sort kant også!! Maler rammen sort  !!

For entusiaster er det sikkert helligbrøde, at lave sådan et nummer, men det er da værd at prøve om man synes det er godt nok, inden man kaster tusindvis af kroner efter et lærred.

Jeg vil da også regne med at et ægte lærred er bedre end et mørklægningsgardin, men er det de mange ekstra penge værd ? Det er op til den enkelte at vurdere. Jeg stiller ikke ultimative krav til min hjemmebio, jeg kunne ikke drømme om at købe signalkabler til 1.000,- kr. per styk, som andre gør, men det er nok også fordi mine øjne og øre alligevel er så slidte, at jeg ikke vil kunne se/høre forskel på gode og ultimative systemer.

PS: Det kunne være skægt, hvis der var en entusiast som testede IKEA-løsningen.

Til top Vis Hans J's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Hans J

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Sendt: 21 September 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Hans J skrev:

Tja, det har været oppe før dette med at bruge et rullegardin fra f. eks IKEA.

Jeg har selv købt et, det er ikke taget i brug endnu, jeg vil bygge det om til fastramme, og derved få en sort kant også!! Maler rammen sort
 !!

For entusiaster er det sikkert helligbrøde, at lave sådan et nummer, men det er da værd at prøve om man synes det er godt nok, inden man
kaster tusindvis af kroner efter et lærred.

Jeg vil da også regne med at et ægte lærred er bedre end et mørklægningsgardin, men er det de mange ekstra penge værd ?

Det hører vel med til historien, at ved rigtige filmlærreder er det langt fra kun lærredsdugen, der koster, men rammen, rullen eller tab-tension.

Hvis man får fat i et sted, hvor man kan købe selve lærredsdugen behøver det vist ikke være så dyrt (har tidligere hørt om nogen der købt det et
sted ved navn Priebe). Hvis du selv bygger rammen kan det måske gøres ret billigt.

Det er ikke fordi det er helligbrøde at bruge noget fra IKEA (du kan jo netop se, at en del oven for allerede har prøvet det selv), men det virker
bare ikke specielt godt, heller ikke i min erfaring. Jeg ville i hvert fald ikke gide bruge alt den tid det tager at bygge en ramme og så fylde den
med et rullegardin.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

Per A
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Februar 2006
Lokalitet: København
Sendt: 21 September 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Det er med lærred som med alt det andet!

Hvis man er tilfreds med at se film på bagsiden af wc brættet...........så fred med det

Men der er nok ingen der falder på rø... når man klapper sædet op.

Når jeg trykker på remoten og mit lys dæmpes, min Yamaha forstærker tænder og mit motordrevne lærred kommer ud af en sprække i mit loft syndes selv totalt ignorante hifi og film personer (red.: kvinder) at det er noget specielt

Bare min mening

Til top Vis Per A's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Per A

zaboom
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 December 2004
Lokalitet: Nordsjælland
Sendt: 21 September 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Der er forskel på grovhakket leverpostej og på fois graz, og det er ikke kun på prisen.

Der er forskel på rognguf og på beluga kaviar, og det er ikke kun på prisen.

Der er forskel på rullegardiner og lærreder, og det er ikke kun på prisen.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes