Tilbage til HIFI4ALL.DK 24. juni 2026 | 20:33   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Kan I hjælpe mig med vælg af fladskæm... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nexus.303
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 27 September 2006 kl. 13:17 | IP-adresse registreret  

Jeg gå lige over til engelsk så jeg ikke bliver ”flamed” for dårlig grammatik og danglish  

I’m in the process of building my home entertainment center and would very much appreciate your advice on which TV screen (or monitor) I should choose. The two major uses of this screen will be for gaming (console) and DVDs, a distant 3rd and 4th use will be PC and TV.

Picture wise I prefer plasma to LCD and have the space for a 50” screen but is it a “dead” technology? I’m also concerned about the refresh rate of LCD screens while gaming and hectic action movie scenes.

I have a budget of ca. 20,000 kr.

Thank you for your time

Til top Vis Nexus.303's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nexus.303

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Du siger bare til hvis du hellere vil læse engelsk 

Der er absolut intet 'dødt' over plasma TV, og selv hvis teknologien skulle være helt væk om et år eller to, så er det TV du køber nu jo stadigvæk et godt TV.

Jeg tror desværre ikke du får 50" for 20k. Så må du 'nøjes' med f.eks. et Pioneer 427XD (som altså er 42"), men så får du altså også et TV der vil noget. DVD-film vil være temmelig pæne at kigge på og HD-DVD eller Blu-Ray vil sandsynligvis blæse sokkerne af dig

Det er korrekt at LCD ikke altid kan følge med, og eftersom du foretrækker billedet på plasma, mener jeg ikke du bør kigge på så meget andet.

Panasonic og Pioneer er dem der er bedst til at lave plasma.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

man kan godt få 50'' til næsten 20k

http://godpris.dk/shop/productinfo.asp?id=RZ50PC1R

måske kan man finde andre    men om de er gode ved jeg ikke

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 27 September 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

Det er korrekt at LCD altid kan følge med, og eftersom du foretrækker billedet på plasma, mener jeg ikke du bør kigge på så meget andet.

Min fremhævning!

Det var da noget af en indrømmelse fra din side - men mente du nu også, hvad du skrev?

Bortset fra det, har du ret i, at det er ret ligegyldigt om en teknologi er på vej til at "dø" - det interessante er jo, hvad man kan købe nu - og fjernsynet holder jo ikke op med at fungere blot fordi andre teknologier bliver mere populære - i så fald er der vist mange, der skulle have store problemer med deres CRT idag

Jeg vil til gengæld ikke anbefale plasma - specielt Pioneer - til brug med spillekonsoller, da risikoen for indbrænding er større med spillekonsoller. Problemet kan selvfølgelig være opdateringshastighed, hvor LCD kan være for langsom. De hurtigste ligger dog idag på 6-8msek - men jeg ville lade det komme an på en prøve. Viser de hurtigste sig at være for langsomme, er valget jo givet - så gælder det blot om at vælge en plasma, der har ry for at være rimeligt "resistent" overfor indbrænding (Panasonic nævnes ofte her - men jeg har ingen erfaringer selv). Et problem kan også være, at de hurtigste LCD i den ønskede størrelse kan sprænge budgettet - men en Samsung LE-46M51B (46", 8msek) er efterhånden tæt på de 20.000kr. - de nyere modeller er en del dyrere!

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Nexus.303
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 September 2006
Sendt: 27 September 2006 kl. 15:20 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, og jeg har ikke noget problemer med at læse dansk, det er bare det med at skrive det der giver hovedpine.

Naiera - the resolution of the Pioneer you pointed out is 1024*768 and the x360 runs at 720p(1280*720) so I wanted to at least have that as a minimum, sorry I didn’t point out earlier. That’s why I was leaning towards a 50”. I’ve been looking at the Panasonic TH 50PV60E (online, as I haven’t found a dealer that has one), would you recommend it ?

Kaso - I wasn’t so worried about the burn-in as I won’t be playing more than a few hours straight (famous last words), I’ve heard that this was more a problem for the older plasma screens. If this isn’t the case then maybe I need to reevaluate my decision between the two.

Yes, I see your point about the irrelevancy of the tech dying out; I was concerned about the resale value (which in reality is probably non existent ?).

Is there anyone here that is a console player (or PC) that could shed some light the refresh issue whilst using LCD TVS?

Cheers

Til top Vis Nexus.303's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nexus.303

CenobiteDK
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Bruger siden: 16 August 2006
Sendt: 27 September 2006 kl. 16:19 | IP-adresse registreret  

Jeps. Jeg ved Naiera selv er gamer og har haft LCD skærme. Jeg har selv x360 med VGA på en 1366x768 LCD Samsung skærm og spiller PGR3 (kender du sikkert), og jeg har ikke oplevet nogle problemer med refresh rate vs. hastighed i spillet.
Andre (billigere) LCD skærme kan selvfølgelig have problemer (pga ældre generationer af teknologien), men hvis du holder dig til nyere modeller, tror jeg ikke det bliver et problem for dig.

Desuden synes jeg det er helt fair nok at du sætter minimum krav til opløsning. Naiera har ret i at plasma kan se drønende godt ud selvom at opløsningen er lavere end 1280 pixels, jeg har bare en anden synsvinkel på det, meget a la din mening. Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.

Til top Vis CenobiteDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CenobiteDK Besøg CenobiteDK's Websted

taz123456
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 December 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 27 September 2006 kl. 16:42 | IP-adresse registreret  

Nexus.303 skrev:

Tak for svarene, og jeg har ikke noget problemer med at læse dansk, det er bare det med at skrive det der giver hovedpine.

Naiera - the resolution of the Pioneer you pointed out is 1024*768 and the x360 runs at 720p(1280*720) so I wanted to at least have that as a minimum, sorry I didn’t point out earlier. That’s why I was leaning towards a 50”. I’ve been looking at the Panasonic TH 50PV60E (online, as I haven’t found a dealer that has one), would you recommend it ?

Kaso - I wasn’t so worried about the burn-in as I won’t be playing more than a few hours straight (famous last words), I’ve heard that this was more a problem for the older plasma screens. If this isn’t the case then maybe I need to reevaluate my decision between the two.

Yes, I see your point about the irrelevancy of the tech dying out; I was concerned about the resale value (which in reality is probably non existent ?).

Is there anyone here that is a console player (or PC) that could shed some light the refresh issue whilst using LCD TVS?

Cheers

Mht. forskel på opløsning i de to teknologier er 1024*768 også hdready. Grunden til at opløsningen er lidt lavere ved 42" plasma, er at plasma´s pixels er aflange og ikke helt firkantet.

Den forskel der er på de 2 opløsninger vil højst sansynligt ikke ligge til grund for forskel i billedkvaliteten. Her er det andre faktorer der spiller ind.

En mere teknisk forklaring af aflange pixels er der sikkert andre der er mere kyndige end mig til at forklare:-)

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 16:47 | IP-adresse registreret  

kaso skrev:
Det var da noget af en indrømmelse fra din side - men mente du nu også, hvad du skrev?

Næh, for trådens ejermand skrev lige netop ikke at LCD altid kunne følge med...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 16:51 | IP-adresse registreret  

Nexus.303 skrev:

Naiera - the resolution of the Pioneer you pointed out is 1024*768 and the x360 runs at 720p(1280*720) so I wanted to at least have that as a minimum, sorry I didn’t point out earlier. That’s why I was leaning towards a 50”. I’ve been looking at the Panasonic TH 50PV60E (online, as I haven’t found a dealer that has one), would you recommend it?

Jeg har en smule erfaring med 42PV60 og den er jeg rigtig imponeret over. 50PV60 er jo bare en større skærm, med højere opløsning, så den vil jeg også anbefale uden for meget tøven. Jeg er sikker på at det er et rigtig godt TV.

Men husk ikke at gå alt for meget op i specifikationerne. LCD TV har 1366*768 i opløsning men alligevel plejer 1024*768 plasma TV at se bedre ud med alt andet end desktop pc signaler, da der er meget andet end opløsning der betyder noget. Jeg vil selv 'nøjes' med 42PV60 og den skal også bruges til X360 og PS3, men jeg er ikke bange for at 'miste' noget på grund af manglende opløsning.

Nexus.303 skrev:

If this isn’t the case then maybe I need to reevaluate my decision between the two.

De nye Panasonic plasma TV skulle være rigtig, rigtig gode til at undgå burn-in. Panasonic siger selv, at de er på niveau med CRT TV. Den køber jeg ikke, men jeg har hørt fra mange at konsolspilleri ikke har givet så meget som retention, og at f.eks. en to timer lang fodbold kamp kun har givet en smule retention hvor scoren stod. Og retention forsvinder altså helt igen.

Jeg tror sagtens at du kan få nogle tusinde kroner for et godt plasma TV om nogle år. MANGE tusinde kroner bliver det ikke, men selvom TV'et er lidt gammelt i det er jeg overbevist om at det vil være muligt at finde en køber.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
kaso skrev:

Næh, for trådens ejermand skrev lige netop ikke at LCD altid kunne følge med...

Tænkte nok, at det var en fejl - men jeg kan se, at du har rettet dit indlæg til nu

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 16:59 | IP-adresse registreret  

CenobiteDK skrev:
Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.

Jamen, det gør du jo med LCD TV, fordi der går information tabt i billedbehandlingen. Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 27 September 2006 kl. 17:11 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
CenobiteDK skrev:
Når først vi kører HD, vil jeg sgu ikke gå glip af noget.

Jamen, det gør du jo med LCD TV, fordi der går information tabt i billedbehandlingen. Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.

Og du kan naturligvis dokumentere, at plasma aldrig "taber" information - men at LCD altid taber information?

CenobiteDK
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 27 September 2006 kl. 19:27 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Du ser absolut ikke hele din 1366*768 opløsning, måske på nær hvis du slutter en pc til og arbejder i Windåse.

Hvilket stort set er hvad jeg gør. Jeg sørger selvfølgelig for at sende det bedst mulige signal til skærmen så den skal arbejde mindst muligt, og netop ved at bruge vga fra x360. Det er også derfor jeg skal ha skiftet dvd'en ud med en der har hdmi, så den sørger for at skalere mest muligt, og ikke skærmen.
Men så længe jeg kan køre vga/pc ind, er det klart den bedste løsning og udnyttelse af skærmen. Det var så tydeligt at se ved skift fra komponent til vga.
Til top Vis CenobiteDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af CenobiteDK Besøg CenobiteDK's Websted

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 28 September 2006 kl. 08:34 | IP-adresse registreret  

Bare sørg for at køre dit signal direkte til TV'et med et digital signal. DVI el. HDMI. Gør du det spares der en masse signalbehandling, med A/D konverting, hvor at hvis du kører direkte digitalt signalkilde, køres det lige ind på scaleren og den skal kun skrive det ud på skærmen.

Som Cenobite siger, så hold dig fra lavpris LCD'erne hvis det er det du går efter. Til digtal visning er LCD'erne bedst. Plasma kan ikke følge med LCD'erne efterhånden, det er ikke for sjov at det er på vej ud af bagdøren igen.

Men skal det være plasma vil jeg anbefale dig at købe et Panasonic, en af PV60E modellerne. Panasonic går man ikke fejl af.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 28 September 2006 kl. 22:58 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Til digtal visning er LCD'erne bedst. Plasma kan ikke følge med LCD'erne efterhånden, det er ikke for sjov at det er på vej ud af bagdøren igen.

Det passer så absolut ikke. LCD TV er bestemt ikke bedre til 'digital visning', hvad du så end lægger i det. ALT der vises på både plasma og LCD ser du i sidste ende digitalt. At plasma er på vej ud køber jeg ikke, eftersom der i lang tid fremover vil være plads til teknologien på markedet, så længe der er folk derude, som går op i GOD BILLEDKVALITET.

Caraedoc
Branchemedlem
Branchemedlem
Strax Service

Sendt: 29 September 2006 kl. 11:29 | IP-adresse registreret  

Salget af plasma er på vej ned. Det er for dyrt at producere, og familien Danmark har bedre råd til et LCD. Ude i fremtiden presse SED-teknologien og OLED-teknologien som for alvor vil rykke på markedet.

http://www.pcworld.dk/art/6986?page=1

LCD er mere fremtidssikret ved at de har højere opløsning end plasma panelerne har det. Jeg sidder og ser HVER ENESTE DAG på plasma og LCD-skærme i alle klasser, og må sige at jeg holder på en LCD. Jeg er meget objektiv for alle skærme, også bambus-raketterne. Og nogle af dem overrasker.

Naiera: Hvilken baggrund har du for dine udtalelser? Har du selv noget udstyr? Kan vi høre lidt om det? Hvilke LCD negativiter har overgået dig?

Men Nexus, jeg vil råde dig til at købe et LCD i 1920x1080 pixels. Brug noget til på at surfe efter forskellige, men hold dig til mærkevarerne. Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Salget af plasma er på vej ned.

Det stopper ikke teknologien fra at være den mange af os foretrækker. Så længe der er købere vil plasma TV stadig blive produceret. At LCD TV er billigere kan nogen af os altså ikke bruge til en disse. Vi er nogen der ikk' kan lide det billede de giver, så bare fordi laveste fællesnævner foretrækker LCD, 'overgiver' vi os ikke lige med det samme.

Citér:

Naiera: Hvilken baggrund har du for dine udtalelser? Har du selv noget udstyr? Kan vi høre lidt om det? Hvilke LCD negativiter har overgået dig?

Ja, jeg havde et LCD TV der var temmelig dårligt. Jeg ville have bedre billedkvalitet end på mit Sony KV32FX68E, men det fik jeg hverken på det TV jeg havde eller min kammerats Samsung LE32M61B. Sidstnævnte var ikke så slemt som mit eget, men problemerne var alligevel de samme. Jeg var nede og se film hos ham forleden, og selvom vi brugte min Oppo 971, som er noget af det bedste du får med mindre du smider adskillige tusinde efter en Denon eller lignende, kunnne jeg stadigvæk ikke lide billedet. Jeg kunne snildt se at det var dårligere, men udover det kunne jeg bare ikke lide hvordan det så ud. Det må vel være den der 'voks'-fornemmelse man hører om at LCD giver billedet. Nu er det over fire uger siden jeg vendte tilbage til mit CRT TV, og det har jeg ikke et sekund fortrudt, men jeg vil gerne stadigvæk have et større og pænere billede. En projektor-løsning er desværre ikke mulig på nuværende tidspunkt.

Så har jeg, efter jeg fik smidt mit TV tilbage i hovedet af TDC, uden de store problemer heldigvis, set Panasonic 42PV60 hos Tape Connection og Pioneer 427XD hos SCALA Hi-Fi. De gav dælme nogle pæne billeder Førstnævnte tværede uden problemer de dyre LCD TV der hang omkring det ud. Pioneeren hos SCALA var ikke ISF-kalibreret, hvilket jeg mener de ting jeg så nede i TC var, men alligevel kunne jeg nemt se at det ikke havde de problemer med f.eks. anime i 16:9 som de LCD TV jeg har haft fingrende i havde. Rådgiveren nede i TC mente bestemt også, at Panaen var et langt bedre køb end det Toshiba LCD TV jeg også var der for at kigge på, selvom det betød at han så skulle vente med at sælge mig noget.

Så jeg mener bestemt at jeg har noget at basere mine udtalelser på. At plasma TV så faktuelt er bedre til ting som sort-niveauer osv., det hjælper vel også bare...

Citér:

Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.

Det er da langt at foretrække at købe det over nettet. 14 dages fuld returret tilbydes desværre ikke af alle, og det mener jeg er en PÆNT vigtig ting at have, når man skal købe så essentielle ting som TV, der altså ikk' må være en bunke bæ, når man nu skal kigge på det i flere time hver dag, de næste mange år.

lunddal
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 Februar 2006
Sendt: 29 September 2006 kl. 12:13 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Salget af plasma er på vej ned. Det er for dyrt at producere, og familien Danmark har bedre råd til et LCD. Ude i fremtiden
presse SED-teknologien og OLED-teknologien som for alvor vil rykke på markedet

Øh? Plasma er da billigere end LCD hvis du holder dig til samme skærmstørrelser.

Og mht. fremtiden, så hjælper det ikke købere lige nu, og hvis SED vil rykke i fremtiden er LCD jo lige så død en sild som plasma.
Til top Vis lunddal's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lunddal

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 29 September 2006 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Naiera
Dårlige oplevelser med "No-Name" produkter som dit gl. LCD-TV eller Oppo kan ikke bruges til at generalisere over alle LCD-TV. Det er fair nok, at du skriver, at du (og andre) ikke bryder dig om billedet - men andre synes anderledes.

Mht. sortniveau, synes jeg at det bliver interessant at se Samsungs nye LED-belyste skærme...

Mht. om plasma er på vej ud, er det vel egentlig mindre interessant for den, der skal købe nu, om SED-skærme nærmer sig - så længe de ikke kan købes, må man jo vælge mellem det, der er på markedet - eller vente (og det kan man blive ved med - for der er altid noget bedre "om hjørnet").

Køb i butik vs. net: Man kan jo prøve det bedste af begge verdener: Købe i en butik med returret!

ullum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 29 September 2006 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Caraedoc skrev:

Men Nexus, jeg vil råde dig til at købe et LCD i 1920x1080 pixels. Brug noget til på at surfe efter forskellige, men hold dig til mærkevarerne. Og KØB DET IKKE OVER NETTET, af hensyn til service. Det er nemmest at købe det i de store vel etablerede forretninger hvor du kan henvende dig personligt.

Udtalt af et ægte branchemedlem

Mon det er butikker som Fona, Merlin og Elgiganten med det utrolig velinformerede personale han mener med de store veletablerede forretninger som man skal vælge af hensyn til SERVICE   

Til top Vis ullum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ullum

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes