| Sendt: 05 Oktober 2006 kl. 12:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
I en tråd fornylig herinde så jeg en bemærkning om at plasmaTV kunne give problemer med fjernbetjeninger, der virkede dårligt. Jeg blev nysgerrig og søgte på nettet - og fandt faktisk også lidt info om emnet. Iflg. artiklen (som jeg desværre ikke har gemt linket til) skulle fænomenet eksistere med plasma, men også LCD-skærme med lyssensor kunne ind imellem have problemet.
Jeg syntes, at det lød interessant, for efter at jeg havde fået mit Samsung LCD (LE-46M51B), var det som om min trofaste gl. programmerbare fjernbetjening (Marantz) var blevet svagere og generelt var det blevet sværere at fjernbetjene enheder i stuen. Jeg havde ikke lige set nogen sammenhæng, men blot skudt skylden på svage batterier, gamle fjernbetjeninger m.m. Problemet er nu blevet mere udtalt efter at jeg har købt en Grundig 6452 DVB-S/T som til tider meget svær at få til at reagere.
Jeg har nu eksperimenteret lidt med fænomenet (også vha. en remote extender). Konklusionen "so far" er:
- Grundig'en er nem at betjene når LCD-TV er slukket
- Når Tv tændes, bliver betjeningen svær/ustabil
- Afbrydelse lyssensor har ingen effekt
- Når TV slukkes, fungerer alt normalt igen
- Betjening fra andet rum vha. remote extender (med "øje" direkte på Grundig) fungerer fint
- Hvis man kan "skygge" for TV fungerer Grundig fint
Mine apparater står i et møbel nede foran mit TV, der hænger på væggen.
Det er mao. ikke kun plasma, der kan have problemet (og jeg aner ikke, hvor udbredt det er).
Andre, der har gjort lignende observationer med plasma eller LCD?
|