Tilbage til HIFI4ALL.DK 20. juni 2026 | 16:42   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DVI > HDMI (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 22:53 | IP-adresse registreret  

Hej

Hvis et TV har HDMI, er det da altid muligt at koble en PC til det via. DVI?
F.eks. hvis PC'en sættes op til at køre 1280x720 ved 50 eller 60 Hz?

Takker
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:01 | IP-adresse registreret  

Det er altid muligt at bruge DVI->HDMI da det (i og for sig, i hvert fald i denne forbindelse) blot er forskellige stik, men hvad dit TV kan håndtere kommer an på modellen. Kig i din manual.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Oktober 2003
Lokalitet: Odense
Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Det er altid muligt at bruge DVI->HDMI da det blot er forskellige stik, men hvad dit TV kan håndtere kommer an på modellen. Kig i din manual.

Nej, det er en misforståelse. HDMI er en udbygning af DVI.

• HDMI er kompatibel med DVI, men ikke nødvendigvis omvendt. Bl.a understøtter HDMI component signaler, mens DVI kun understøtter RGB signaler.
  • Kabellængden på HDMI kan typisk være over 20m, mens det er max. 5m på DVI (også selvom kun det ene stik er DVI)
  • HDMI overfører digital flerkanals lyd, DVI har ingen lyd.
  • HDMI har altid HDCP rettighedsbeskyttelse. DVI kan have - men behøver det ikke.

/Lars

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:24 | IP-adresse registreret  

Og som jeg ser det har du ikke bevist at jeg tog fejl, men blot at jeg udelod noget, i denne situation, komplet unødvendig information...
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 10 Oktober 2006 kl. 23:38 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Og som jeg ser det har du ikke bevist at jeg tog fejl, men blot at jeg udelod noget, i denne situation, komplet unødvendig information...

"Det er altid muligt at bruge DVI->HDMI da det blot er forskellige stik"

Tsk. Tsk.

Jeg er ikke ude efter dig. Men ville blot pointere at din antagelse af at DVI og HDMI er det samme - blot med forskellige stik - er vildledende.

HDMI og DVI er ikke det samme. HDMI er en udbygning af DVI.

/Lars

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Brok brok. Indtil videre har du ikke bidraget med noget som helst til denne tråd, udover at fluekneppe over en lille mindre heldig formulering. Som stadig intet har at sige i denne forbindelse.

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 08:13 | IP-adresse registreret  

God, klar og forståelig information Lars! Naiera, som sædvanlig hoven og ude på at slås... Hvis noget er unødvendigt i denne tråd er det din holdning.

Til top Vis mikkelp's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelp

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 12:28 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Brok brok. Indtil videre har du ikke bidraget med noget som helst til denne tråd, udover at fluekneppe over en lille mindre heldig formulering. Som stadig intet har at sige i denne forbindelse.

Når du kalder det flueknepperi, har du misforstået budskabet

Jeg vil bare undgå de misforståelser der følger med at sætte lighedstegn imellem DVI og HDMI.

Og du har helt ret i at det formentlig er uden betydning her, hvor signalet går fra DVI -> HDMI. Altså forudsat at det ikke giver problemer med manglende HDCP på DVI udgangen.

Men jeg har ikke mere at tilføje.

/Lars

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 13:58 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:

God, klar og forståelig information Lars! Naiera, som sædvanlig hoven og ude på at slås... Hvis noget er unødvendigt i denne tråd er det din holdning.

Ja, det er da egentlig godt nok at Lars skriver en masse fine ting, så vi er sikre på at undgå misforståelser, men hvis du synes mine indlæg er unødvendige, hvad så med dit eget!? Jeg er godt nok træt af jer, der konstant kommer ind og bedømmer indlægs værdi for tråde, med indlæg der overhovedet intet har at gøre i tråden i første omgang! Bland dig udenom når du intet fornuftigt har at tilføje.

mbk6
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 Februar 2005
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:01 | IP-adresse registreret  

Tak for info!
Til top Vis mbk6's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mbk6

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:14 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Naiera skrev:
Det er altid muligt at bruge DVI->HDMI da det blot er forskellige stik, men hvad dit TV kan håndtere kommer an på modellen. Kig i din manual.

Nej, det er en misforståelse. HDMI er en udbygning af DVI.

• HDMI er kompatibel med DVI, men ikke nødvendigvis omvendt. Bl.a understøtter HDMI component signaler, mens DVI kun understøtter RGB signaler.
  • Kabellængden på HDMI kan typisk være over 20m, mens det er max. 5m på DVI (også selvom kun det ene stik er DVI)
  • HDMI overfører digital flerkanals lyd, DVI har ingen lyd.
  • HDMI har altid HDCP rettighedsbeskyttelse. DVI kan have - men behøver det ikke.

/Lars

Men hvis vi ser bort fra lyden, længden og at dvi i princippet (men vel meget sjældent i praksis) kan være uden kopibeskyttelse, er der så ret meget indhold i denne forskel?

Jeg er muligvis ikke opdateret, men det der med, at HDMI understøtter component, er det overhovedet noget som er aktiveret i nuværende produkter? Så vidt jeg har forstået kan eksisterende HDMI-produkter sende præcis de samme billedsignaler som DVI, men det kan skyldes at jeg ikke har fulgt med i de forskellige standarder.

Mao. 'understøtter' er ikke nødvendigvis et ord der siger ret meget om, hvad man i praksis kan med det.
Til top Vis Vanderlay's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vanderlay

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 15:26 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
Men hvis vi ser bort fra lyden, længden og at dvi i princippet (men vel meget sjældent i praksis) kan være uden kopibeskyttelse, er der så ret meget indhold i denne forskel?

På en PC - som det jo drejer sig om her - er DVI signalet beregnet til en computer monitor og derfor normalt uden HDCP. Om det betyder noget afhænger af TV'et. Nogle TV kræver HDCP for at vise billede via HDMI, andre ikke.

Vanderlay skrev:
Så vidt jeg har forstået kan eksisterende HDMI-produkter sende præcis de samme billedsignaler som DVI

Ja, netop. HDMI er en viderebygning af DVI.

I praksis kan HDMI porten skifte over til "DVI mode" når det er nødvendigt.

Men det eneste formål med at liste forskellene, var at undgå lighedstegnet imellem DVI og HDMI.

Angående component signaler, så er de ikke så udbredte endnu. Men det kommer formentlig, for component er mere velegnet til video end RGB i det digitale domæne. Årsagen er at opløsningen kan øges - fra 8bit til 12bit - for den del af signalet som tegner skarpheden i billederne.

/Lars

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:13 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
mikkelp skrev:

Ja, det er da egentlig godt nok at Lars skriver en masse fine ting, så vi er sikre på at undgå misforståelser, men hvis du synes mine indlæg er unødvendige, hvad så med dit eget!? Jeg er godt nok træt af jer, der konstant kommer ind og bedømmer indlægs værdi for tråde, med indlæg der overhovedet intet har at gøre i tråden i første omgang! Bland dig udenom når du intet fornuftigt har at tilføje.

Jeg skal da gerne indrømme at det var med et stik i hjertet at jeg så at du havde sneget dig ind i dette forum så ja, følg dit eget råd om bedømning af andres tråde, så ville jeg være noget mere ligegyldig, det er jeg bare ikke så længe du opfører dig som en snot forkælet 14 årig teenageunge. Derfor sætter jeg hårdt mod hårdt så din holdning til andre i dette forum ikke bliver accepteret i længden.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

Jeg forstår altså ikke hvad dit problem er. Hvad er det jeg har gjort dig og andre? Jeg bedømmer IKKE andres tråde og jeg kan heller ikke forstå hvor du har det med en teenageunge fra. Du har tydeligvis et problem med mig, men hvis du ikke gider forklare hvad der er galt, så er det lidt svært at gøre noget ved det.

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 16:27 | IP-adresse registreret  

larl skrev:

Nogle TV kræver HDCP for at vise billede via HDMI, andre ikke.

Er dette udbredt?

Jeg er klar over, at mange fladskærmstv ikke vil acceptere 1:1 mapping via HDMI, men at der er mange, der slet ikke vil æde pc-signaler via DVI overhovedet er nyt for mig.

larl
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:
larl skrev:
Nogle TV kræver HDCP for at vise billede via HDMI, andre ikke.

Er dette udbredt?

Jeg er klar over, at mange fladskærmstv ikke vil acceptere 1:1 mapping via HDMI, men at der er mange, der slet ikke vil æde pc-signaler via DVI overhovedet er nyt for mig.

Det er når PC'en tilsluttes HDMI indgangen på et TV, at det måske ikke virker. Men igen, det afhænger helt af mærke/model. En søgning her i forummet nævnet bl.a. Pioneer og Samsung plasma.

Men eftersom HDMI indgangen ofte kun understøtter video-opløsninger (720p, 1080i) så er der næppe mange som har en PC tilsluttet aligevel, så problemets omfang er nok ikke kendt endnu. Og de grafikkort der findes til PC med HDTV opløsningerne understøtter sikkert også HDCP aligevel, og så er der jo ingen ko på isen.

I den modsatte ende er nyere LCD skærme som LG's, der understøtter pixelmapping 1:1 via HDMI, og de har ingen problemer med manglende HDCP.

Så det behøver ikke være et problem - men blot noget man skal være obs på.

/Lars

mikkelp
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:32 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jeg forstår altså ikke hvad dit problem er. Hvad er det jeg har gjort dig og andre? Jeg bedømmer IKKE andres tråde og jeg kan heller ikke forstå hvor du har det med en teenageunge fra. Du har tydeligvis et problem med mig, men hvis du ikke gider forklare hvad der er galt, så er det lidt svært at gøre noget ved det.

Du vil nok aldrig komme til at forstå hvad mit problem er, men det ligger i din måde du ser ned på enhver der kommer dig for nær. Derfor skrev jeg teenageunge, da dit udgangspunkt og endepunkt roterer om dig selv. Det er klart man kan have en dårlig dag men ærlig talt så har du i fler år opført dig på samme hovne måde og derfor mener jeg at have god grund til at slå en streg i sandet.

Tænk på at du nedværdiger dig til at håne en der kommer med god solid info, hvor konstruktivt er det? Hvor nødvendigt er det? Fra nu af vil jeg istedet indrapportere hver gang du gør det. For igen, du vil aldrig give dig en tomme, for mig er du tabt og derfor er det bedst at fase dig og dine holdninger ud af sitet via de regler der er på forummet.

Jeg slår over i PM fra nu af, ellers bliver denne tråd jo fuldstændigt ubrugelig.

Mikkel

Vanderlay
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:34 | IP-adresse registreret  

Ok, tak for info

Jeg er hermed obs

Jeg synes i det hele taget det er svært at blive helt klog på, hvor godt/dårligt pc-brug i praksis spiller sammen med fx plasma-tv. Selvfølgelig er det noget man må se på i praksis, men hvor gnidret/uskarpt bliver det i sammenligning med en almindelig computerskærm?

Hvis man ikke er religiøs m.h.t. 1:1-mapping, men bare gerne vil have at det fungerer nogenlunde i praksis, så man kan nyde de fordele der i øvrigt er ved plasmatv (i mine øjne), kan man så satse på at fx VGA giver et udmærket billede?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 17:55 | IP-adresse registreret  

mikkelp skrev:
Tænk på at du nedværdiger dig til at håne en der kommer med god solid info, hvor konstruktivt er det? Hvor nødvendigt er det?

Og du nedværdiger dig til at blande dig en tråd du overhovedet ingen del har i. Hvor konstruktivt og nødvendigt er det? Kunne det ikke være gjort via PM fra starten? Den eneste grund til, at tråden her nu er fyldt med unødvendige indlæg, er at du blandede dig. Lars kunne åbenbart godt tage mine svinestreger, og jeg har jo også senere indrømmet at jeg jo nok tog fejl da jeg 'angreb' ham, selv om jeg står ved at min information (den hvor jeg i starten af tråden prøvede at HJÆLPE, men det er du jo ligeglad med, for du skal åbenbart bare finde årsager til at svine mig til) ikke er falsk, blot mangelfuld grundet dårlig formulering.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 11 Oktober 2006 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Vanderlay skrev:

Jeg synes i det hele taget det er svært at blive helt klog på, hvor godt/dårligt pc-brug i praksis spiller sammen med fx plasma-tv. Selvfølgelig er det noget man må se på i praksis, men hvor gnidret/uskarpt bliver det i sammenligning med en almindelig computerskærm?

Hvis man ikke er religiøs m.h.t. 1:1-mapping, men bare gerne vil have at det fungerer nogenlunde i praksis, så man kan nyde de fordele der i øvrigt er ved plasmatv (i mine øjne), kan man så satse på at fx VGA giver et udmærket billede?

Bortset fra den sædvanlige 'fare' ved at smide statiske billeder på plasma TV, skulle jeg mene det er fuldt ud brugbart, sammenlignet med LCD. Jeg har i hvert fald læst det skulle være brugbart andetsteds Ved pc-brug skulle den lavere opløsning dog kunne mærkes, hvilket nok heller ikke er så underligt. Personligt ville jeg nok bruge VGA til dette formål, så på den front forudser jeg ikk' nogen HDCP-agtige problemer.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes