Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:48   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Pioneer PDP 427XD el. Panasonic TH-42PV60 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:39 | IP-adresse registreret  

Først og fremmest
..har jeg allerede med stor interesse læst de fleste indlæg vedr. disse skærme samt andre lignende skærme og sammenligninger her på dette udmærkede forum.

Denne tråd bunder dog i nogle ubesvarede spørgsmål og sammenligninger, som jeg mener retfærdiggør endnu en sammeligningstråd eller diskussion om 42" plasma.

Lige nu er problemet
...at jeg har et Samsung PS-42C7H (tidligere havde jeg samme model i 50"). Jeg er på de fleste områder meget tilfreds, men jeg har et stort problem: det støjer enormt meget. En højfrekvent summelyd fra elektronikken (der er ikke blæser i). Uanset indstilling er det umuligt for mig at ignorere på 3.5 meters afstand.

Samsungen ryger tilbage
Det betyder jeg nu skal finde et nyt 42" plasma. Jeg ønsker ikke LCD.

Brugen er primært Xbox 360 via VGA, DVD via RGB eller Component, og TV (mest konen). Jeg har surround, så lyden i selve TV'et er ligegyldig.

Problemer jeg oplevede på Samsung, som jeg ikke ønsker at opleve igen
-Forsinkelse på billedet kontra audio out (dvs. lyden kommer før billedet i surround, primært på 50")
-Højfrekvent summelyd fra TV'et
-Burn-in efter ca. 10 sekunders pausemenu fra DVD'en (var dog nemt at fjerne)

Hvad er mulighederne?
Prisen er max. 30.000 kr. inkl. moms (eller lidt over), men ikke 40.000 :-)

Jeg har kig på:

-Pioneer PDP 427XD (med digital tuner - er det ikke en meget god idé eller hvad)
-Panasonic TH-42PV60 eller PV600 (hvad er forskellen udover design og unødvendigt lir som SD kort)

Philips modeller virker uigennemskuelige for mig at vælge mellem, og Ambilight ønsker jeg ikke. Det virker heller ikke som om pris/kvalitet hænger sammen der.

Findes der bedre alternativer? Gode råd? Erfaringer med Pioneer kontra Panasonic? Gode steder at se/prøve tale med sælger? Købe hvor i DK?
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

happy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:44 | IP-adresse registreret  

Mit PDP-427XD har også en summelyd !

Jeg tror, at det er ret almindeligt ved plasma.

Tapeconnection har det til ca. kr. 23.000

Tapeconnection har også gode priser på pana paneler

Happy

Til top Vis happy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af happy

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:45 | IP-adresse registreret  

Ok, det er da bare for irriterende med den summelyd. Hvad med summelyd på Panasonic TH-42PV60 eller PV600?

Jeg har kig på Tape Connection.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 22:56 | IP-adresse registreret  

Jeg mener det er 37 tommeren der summer mest.

Du har fat i de rigtige modeller. Det eneste du kan gøre nu, IMO, er at tage ud og kigge på de to, og se om du vil give det mere for design og billedkvalitet på Pioneeren. Panaen er dog bedre til sort og har sandsynligvis mindre indbrændingsfare, så det er også værd at tage med i overvejelserne. Begge burde være synligt bedre end Samsungen.

Her er en tråd på recordere om mere eller mindre præcis samme emne, og her er en norsk anmeldelse der sætter de to modeller op mod hinanden.

Om du skal bruge digital tuner er helt op til dine forhold. Har du brug for digitalt antenne TV? At den er intern er nok meget praktisk. XD'eren har begge slags tunere, så hvis du kan betale for det så er det vel en god idé at have den med. Men du kunne også vælge at spare 1k og købe en XA'er.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Tak for din ret fyldestgørende kommentar (gode links især, som dog desværre ikke bragte mig tættere på en løsning).

Jeg har ikke noget problem med at betale mere hvis Pioneeren er bedre.

MEN det bekymre mig at Happy herovre siger at netop hans Pioneer PDP 427XD summer. Det er jo netop ankepunktet ved mit Samsung, hvor billedet og resten ellers er acceptabelt trods alt.

Er sortniveauet virkelig så tydeligt dårligere på Pioneeren kontra Panasonic?

Er Panasonic TH-42PV60 og TH-42PV600 ellers identiske? Hvad er forskellen?

Nogle erfaringer med summen fra Panasonic TH-42PV60/600 kontra Samsung/Pioneer?

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret  

hvorfor gå tilbage til 42''  når du har haft 50''

Mit Pioneer 507XD summer ikke og har heller ikke andre mærkelige lyde

Og det kan findes til 30,000.-   hvis der er nogen der har det hjemme.

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 12 Oktober 2006 kl. 23:44 | IP-adresse registreret  

Fordi 50" var for stor og for grynet på 3.5 meters afstand. Forsinkelsen var også for stor på billede/lyd out selv med NR, dynamisk kontrast og SMD slået fra. I 1024x768 på 42" er forsinkelsen mærkbart mindre.

Sjovt nok summer 50" Samsung næsten ikke, kun 42" af samme model. Så jeg er ikke sikker på man kan overføre erfaringer med manglende summelyd fra 50" til 42" udgaver af samme model, som du måske lidt lægger op til her.

Valget står altså stadig mellem Pana og Pio i disse to modeller.

hi-sonny-fi
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 01 September 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:08 | IP-adresse registreret  

Nu ved jeg ikke så frygtelig meget om de nye pioneer skærme men hvis jeg tager efter hvordan det gamle 43 var, så summer det noget (ikke noget der genere mig), burn in efter 10 sek pauseskærm fra fx dvd (let at fjerne igen) MEN SUPER FLOT BILLEDE! ! !.

Spørgsmålet er så om det nye Pioneer er bedre??? Der kan jeg dog ikke hjælpe.

Til top Vis hi-sonny-fi's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hi-sonny-fi

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:16 | IP-adresse registreret  

Åh ja, jeg bliver jo næsten nødt til at afprøve begge fjernsyn hjemme før jeg kan beslutte mig. Det er nok ikke så nemt når Tape Connection ligger i den anden ende af landet.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:17 | IP-adresse registreret  

Stadig ingen bud på forskellen mellem PV60E og PV600?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:18 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:
burn in efter 10 sek pauseskærm fra fx dvd (let at fjerne igen)

Så er der tale om retention og ikke indbrænding.

Hi-Sonny-Fi skrev:

De nye Pioneer modeller er bedre. Om de summer meget mindre skal jeg ikke kunne sige.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 00:23 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Jeg har ikke noget problem med at betale mere hvis Pioneeren er bedre.

Hvis jeg havde knasterne var det også mit valg.

Citér:

MEN det bekymre mig at Happy herovre siger at netop hans Pioneer PDP 427XD summer. Det er jo netop ankepunktet ved mit Samsung, hvor billedet og resten ellers er acceptabelt trods alt.

Mon ikke det er muligt, til en vis grad, at bedømme dette i en butik?

Citér:

Er sortniveauet virkelig så tydeligt dårligere på Pioneeren kontra Panasonic?

Du kan se en sammenligning her. Jeg tvivler dog på, at Pioneeren yder sit bedste på dette billede, for jeg kan ikke forestille mig at forskellen er SÅ stor. Det er dog en kendsgerning, jævnfør anmeldelser og kommentarer fra folk der har set begge, at Pioneeren ikke er så god med hensyn til sort. Men så er den nok også bedre til alt andet.

Citér:

Er Panasonic TH-42PV60 og TH-42PV600 ellers identiske? Hvad er forskellen?

PV600 har et anderledes design (mange vil nok sige det er bedre) og SD-kort læser + bedre højtalere. Personligt er jeg ligeglad med alle disse forskelle Det er samme panel og altså samme 'billed-ydelse' du får på de to TV.

lagerfeldt skrev:
Åh ja, jeg bliver jo næsten nødt til at afprøve begge fjernsyn hjemme før jeg kan beslutte mig. Det er nok ikke så nemt når Tape Connection ligger i den anden ende af landet.

De åbner i KBH i December.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 06:14 | IP-adresse registreret  

Merci beaucoup 

Jeg synes dog det er meget svært at bedømme summen i en butik. Så vil jeg have hørt Samsungen summe, og det kunne jeg ikke. Tror det skyldes den høje placering vertikalt samt at der altid er ret meget baggrundsstøj og 30 andre TV'er tændt ved siden af.

Hvis der ikke er nogen anden forskel på PV60E og PV600 så betaler man godt nok mange penge ekstra for meget lidt.

hans123
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 13 Oktober 2006 kl. 10:20 | IP-adresse registreret  

Hi-Sonny-Fi skrev:

Nu ved jeg ikke så frygtelig meget om de nye pioneer skærme men hvis jeg tager efter hvordan det gamle 43 var, så summer det noget (ikke noget der genere mig), burn in efter 10 sek pauseskærm fra fx dvd (let at fjerne igen) MEN SUPER FLOT BILLEDE! ! !.

På mit 507XD er der ikke spor af indbrænding,  selv med et tv2 loge på i flere timer er der ikke noget at se.   

Hans

Til top Vis hans123's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af hans123

Marcus
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 00:06 | IP-adresse registreret  

Så lige at de har opdateret billedet fra testen, ser lidt mere rigtigt ud nu må man sige :o)

http://cache.aftenposten.no/multimedia/archive/00464/Duell2_ 464173a.jpg

Link til den i øvrigt udmærket test:

http://forbruker.no/digital/tester/tv/article1482013.ece
Til top Vis Marcus's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Marcus

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 00:33 | IP-adresse registreret  

Synes nu stadig det ser lidt mærkeligt ud på det testbillede! (Ja, ja ved godt man ikke kan bedømme noget ud fra et enkelt billede, men alligevel...)

Pioneer: En grøn og gul frø sidder på en brun gren, med grå/sort baggrund.

Panasonic: En tyrkis frø sidder på en blålig-grå gren, med sort baggrund. 

Pioneer'en viser ikke helt så sort som Pana'en, men hvad sker der for Pana'ens farver?

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 00:40 | IP-adresse registreret  

De screenshots er komplet ubrugelige til at vurdere forskellen på de to tv - glem _alt_ om dem, og se tv'ene live i stedet for. Screenshots kan i visse tilfælde bruges til at demonstrere en bestemt detalje, men skal på ingen som helst måde, bare det mindste, bruges til at vurdere billedkvalitet.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

KRIKSTAR
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 08 December 2003
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Ja, der må da være noget helt galt med det billede, hvis det var tilfældet at det havde bare det mindste at sige om billedkvaliteten, så skulle der da virkeligt være et eller andet galt med det panasonic!

Det er lige som med hi-fi: Ud at se/høre det live og så finde ud af hvad der tiltaler en mest!

PS Otto, Har du ikke noget at sige til hvilket af de to der larmer mest?

Til top Vis KRIKSTAR's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KRIKSTAR

ullum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 13:22 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Merci beaucoup 

Jeg synes dog det er meget svært at bedømme summen i en butik. Så vil jeg have hørt Samsungen summe, og det kunne jeg ikke. Tror det skyldes den høje placering vertikalt samt at der altid er ret meget baggrundsstøj og 30 andre TV'er tændt ved siden af.

Hvis der ikke er nogen anden forskel på PV60E og PV600 så betaler man godt nok mange penge ekstra for meget lidt.

Øvrige forskelle (udover bedre lyd, andet design og SD-kortlæser) er at PV600 har PIP og en bedre fjernbetjening.

Til top Vis ullum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ullum

ullum
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2006
Sendt: 16 Oktober 2006 kl. 13:29 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jeg mener det er 37 tommeren der summer mest.

Du har fat i de rigtige modeller. Det eneste du kan gøre nu, IMO, er at tage ud og kigge på de to, og se om du vil give det mere for design og billedkvalitet på Pioneeren. Panaen er dog bedre til sort og har sandsynligvis mindre indbrændingsfare, så det er også værd at tage med i overvejelserne. Begge burde være synligt bedre end Samsungen.

Her er en tråd på recordere om mere eller mindre præcis samme emne, og her er en norsk anmeldelse der sætter de to modeller op mod hinanden.

Om du skal bruge digital tuner er helt op til dine forhold. Har du brug for digitalt antenne TV? At den er intern er nok meget praktisk. XD'eren har begge slags tunere, så hvis du kan betale for det så er det vel en god idé at have den med. Men du kunne også vælge at spare 1k og købe en XA'er.

Hvad mener du med at 37" summer mest - er det blæserne du hentyder til ?

Jeg har også hørt at blæserne skulle sige lidt mere på 37" kontra 42" - men hvis det er summen fra de elektriske komponenter der tænkes på så mener jeg ikke at det er korrekt. Mit 37" Pana summer ikke. 

Til top Vis ullum's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ullum

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes