Tilbage til HIFI4ALL.DK 19. juni 2026 | 01:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Plasma eller Projektor (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 3
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Themann
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 28 November 2005
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Ja... Plasma eller projektor? Og hvilket/n?

Budget er nok ca. 15.000,-

Jeg skal lige gøre opmærksom på, at det nok først er på den anden side af jul, købet skal gennemføres, så udviklingen har nok taget et lille ryk til den tid, både mht. plasma og projektor.

Det kommer til at blive brugt både til tv og film. (Mest tv) Derfor hælder jeg mest til Plasma. På den anden side, NÅR man så ser film. Ku det måske være bedst med projektor?

Jeg har nok ca. 3-3,5 meter fra skærm til siddeplads.

Hvad siger i?

Jeg har ikke noget imod at købe brugt.

Mvh.

Mads

Holfi Mathilda m. Mørch arm, Rohmann PU og Densen RIAA!
Til top Vis Themann's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Themann

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 August 2006
Lokalitet: København
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Køb en Optoma HD70, et 32" lcd og et rullelærred. Så skulle alle dine behov være "bedækket". Så smider du det naturligvis op så lærredet kan trækkes ned foran fjernsynet.

F.eks.
HD70 ~ 6.500 kr
Enuvia 32" LCD ~ 5.000
Rullelærred ~ 2.000
Projektor ophæng ~ 1.000
-----
Samlet kr. 14.500,-

APB1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Bornholm
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 12:37 | IP-adresse registreret  

Hej

Jeg havde helt sikkert valgt projektor, om det skal være den ene eller den anden, det er op til dig selv, der er mange emner i dette forum som handler om projektor og plasma, kig nogle af dem igennem, det vil give dig et hint.

Min hjemmebio
Til top Vis APB1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af APB1

Mr. Snell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 12:53 | IP-adresse registreret  

Står selv i samme situation, har overvejet 32 LCD og projektor eller større LCD/Plasma skærm.

Men hvordan fungerer det med tv-kigning på projektor?

Har en projektor indbygget tv-tuner eller skal den have tv signal andet steds fra?

Til top Vis Mr. Snell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Snell

Verndroid
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 Oktober 2006
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:21 | IP-adresse registreret  

Mr. Snell skrev:

Står selv i samme situation, har overvejet 32 LCD og projektor eller større LCD/Plasma skærm.

Har en projektor indbygget tv-tuner eller skal den have tv signal andet steds fra?

Den skal have et tv-signal et andet sted fra. Jeg har endnu ikke stødt på en projektor med tuner. :-)

Men det er selvfølgelig ikke nogen garanti for at de ikke findes. ;)

Nu med fladskærms-tv info v0.92
Til top Vis Verndroid's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Verndroid Besøg Verndroid's Websted

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:27 | IP-adresse registreret  

Verndroid skrev:
Mr. Snell skrev:

Den skal have et tv-signal et andet sted fra. Jeg har endnu ikke stødt på en projektor med tuner. :-)

Man kan bare køre signalet fra sin HD optager eller DVT.

MVH WRONG

Mr. Snell
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Januar 2004
Lokalitet: Fyn
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 13:55 | IP-adresse registreret  

Tak for svarene, så er jeg snart klar til at bestille   

Men dvs. jeg også skal investere i en HD optager eller en DVT, da jeg i øjeblikket kun har en Harman Kardon DVD 1... Lidt gammel fætter, men det gør det nu godt.

Regner med at købe Samsung LE 32 R7, evt. med digital tuner indbygget, kan det hjælpe mig?

Sorry, men har ikke så meget forstand på det, men hvad er en DVT?

Til top Vis Mr. Snell's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mr. Snell

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Verndroid skrev:

Tjah - de har da eksisteret. På min tidligere arbejdsplads (for 6½ år siden) havde vi da en projektor med indbygget TV-tuner - men om de eksisterer mere, skal jeg lade være usagt!

(Jeg husker ikke fabrikatet)

Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

McDave
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 03 April 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 15:27 | IP-adresse registreret  

køb en kvalitets tv tuner istedet for at bruge feks en HD-R eller en DVD-R... bedre kvalitet, og så er det emd tekst-tv osv.... køb panasonics den nyeprojektor AX100.. den skulle være helt fantastisk.. koster nok ca 14000kr herhjemme

wrong
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 August 2003
Lokalitet: Sydjylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 20:10 | IP-adresse registreret  

Mr. Snell skrev:

Tak for svarene, så er jeg snart klar til at bestille   

Men dvs. jeg også skal investere i en HD optager eller en DVT, da jeg i øjeblikket kun har en Harman Kardon DVD 1... Lidt gammel fætter, men det gør det nu godt.

Regner med at købe Samsung LE 32 R7, evt. med digital tuner indbygget, kan det hjælpe mig?

Sorry, men har ikke så meget forstand på det, men hvad er en DVT?

UPS. Der skulle have stået DVBT(Digital Video Broadcast Tuner). Det samme som DAB bare tv istedet

MVH WRONG

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Oktober 2006 kl. 20:21 | IP-adresse registreret  

Themann skrev:

Ja... Plasma eller projektor? Og hvilket/n?

Jeg har i et par år brugt min projektor som TV. Jeg har i øjeblikket en Optoma HD72i.

Her er mine erfaringer: 

Det er vigtigt at billedet ikke bliver for stort. Ikke alle TV-udsendelser er i lige god kvalitet, så lærredet skal ikke være ligeså stort, som hvis projektoren kun bruges til at vise DVD-film. En betragtningsafstand på omkring 2 gange billedets bredde mener jeg er passende.

Det er meget vigtigt at fodre projektoren med et godt signal. Analogt kabel-TV er alt for ringe. Jeg har selv en HDTV satellit receiver, med tilhørende parabol. Udover dette har jeg en almindelig antenne for at modtage TV-2. Jeg bruger en S-VHS video som tuner, til at modtage TV-2. Man kan naturligtvis også modtage TV2 digitalt med en DVB-T-reciever. Satellit receiveren kan selvfølgeligt tilsluttes direkte til projektoren. Selv med godt modtage udstyr, er der udsendelser, som ser meget ringe ud på en projektor. For eksempel er alle TV-3s egenproduktioner helt forfærdelige   Disse udsendelser ville helt sikkert se bedre ud på et TV. Omvendt er mange andre udsendelser, i særdeleshed film, sport samt dokumentarudsendelser, af en rigtig god kvalitet, som nærmer sig DVD-niveau når det går godt. HDTV på en HD-ready projektor af god kvalitet kan ikke beskrives - det skal simpelthen opleves!

Det er nødvendigt at kunne mørklægge sin stue, så man kan bruge projektoren i dagtimerne. Selv har jeg monteret Tupplur rullegardiner fra Ikea, og dem kan jeg anbefale. De er billige, lette at montere, og virker efter hensigten.

Hvorvidt man kan bruge sin projektor som TV, afhænger nok lidt af hvem man er, og af ens TV-vaner. Man skal huske på, at det er mere bøvlet at skulle mærklægge rummet hvergang man vil se TV. Selve opsætningen og den daglige brug er også mere besværlig. Og nogle udsendelser ser meget ringe ud, når de bliver blæst op i stor størrelse. Jeg ser mest film, dokumentarprogrammer og formel-1 m.v.  og på disse udsendelser er kvaliteten for det meste OK.

Alt i alt synes jeg det er kanon at bruge projektoren som TV, og uanset hvad man hører rundt omkring, så er størrelsen altså vigtig .  Hver gang jeg ser TV er det som at være i biografen, og jeg vender helt sikkert aldrig tilbage til et "almindeligt" TV igen.

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 12:40 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke få nogen fladskærme der kan matche kvaliteten fra selv en 6-7000 projektor. Så hvis det er oplevelsen der betyder noget for dig så vælger du en projektor. Løsningen med at vælge begge dele er ud fra et økonomisk standpunkt om at have til der er billigt i drift til alm. tv-kiggeri. Der er ingen der forhindrer dig i også at bruge projektoren til fjernsynskiggeri når det er vigtigt.

Jeg bruger stort set kun min projektor til TV når der er landskamp, eller andre sportsbegivenheder hvor drengene kommer på besøg. Til alm. TV-kiggeri benytter jeg stadig en oldschool CRT som giver bedre billede end alt det flade pjat på markedet i dag.

Hvis du det til trods alligevel vælger en plasma, så kig mod USA og overvej at importere et Vizio. Der kan du få et 50" i dit prisområde, som ifølge anmeldelser skulle være på niveau med dem til 1½-2x prisen.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 14:52 | IP-adresse registreret  

Et TV fra USA vil være så godt som ubrugeligt herovre. Det vil, blandt andet, ikke kunne vise almindelig TV, der vil ikke være Scart og så er der jo også lige alle forsendelsesomkostningerne og afgifterne at tænke på. Det er ikke verdens bedste idé at importere et TV fra USA! Desuden fik Vizio plasma også hug i den første anmeldelse jeg fandt da jeg googlede.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Det er rigtigt at det kræver en ekstern tuner. Men det tager PAL både gennem component og composite.

Jeg skal ikke kunne sige hvilken anmeldelse du har læst, har kun læst den i AV-Guide. Hvor det får meget ros med på vejen og var blandt deres "årets best buys".

50" kan købes inkl. forsendelse, told og moms for omkring 14.000.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:11 | IP-adresse registreret  

Så du skal bruge en ekstern, PAL, tuner der kan sende component eller HDMI ud, og TV'et vil stadig ikke have Scart-indgange 

Og det er med stor sikkerhed en del ringere end Panasonic (hvor 42" koster omkring 14k) og Pioneer. Jeg kan ikke rigtig se fidusen
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:15 | IP-adresse registreret  

Det er næppe ringere end de små Pannyer og Pioneer. Jeg ved ikke hvor du har dine oplysninger fra, læs testen i AV-guide. Jeg er ikke i tvivl om at de store Panny og Pioneer er bedre men de koster trods alt også på den anden side af 30.

Der var ingen der sagde det skulle være component eller hdmi. Composite er jo intet problem, og når du har en ekstern tuner (lad os sige en vhs, f.eks.) så har den nok en scart indgang, ikke at jeg kan forestille mig at bruge sådan en i dag. Alternativt en hd-recorder med hdmi udgang, der er masser af muligheder.

Men bekvemmeligheden er ikke lige så høj, det giver jeg dig gerne ;)

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:18 | IP-adresse registreret  

Juri skrev:
Det er næppe ringere end de små Pannyer og Pioneer.

De 'små' Panasonic og Pioneer TV er ligeså gode som de store, så længe vi lige glemmer 1080p modellerne. Èn test i AV-guide får altså ikke Vizio (der lyder som en klon, lissom Westinghouse og Alfaview) til at være ligeså godt som Panasonic eller Pioneer.

Scart-indgange kan jeg da finde på mange ting at bruge til. Gamle konsoller, for eksempel.

Oligru
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Januar 2004
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:31 | IP-adresse registreret  

Jeg er så heldig både at ha en 50 Pio og en ret gor projektor. For mig er der tale om to fundamentalt forskellige ting. Når jeg går ned i mit "bio" rum er det for at se en ny film jeg har købt, det er noget jeg har planlagt og set frem til, med ndre ord det er en oplevelse. Når jeg tænder for mit tv er det en helt anden sag, her drejer det sig om ren afkobling/afstressning og det er selvfølgelig altid skønt at se på en stor god skærm. Mit råd er altså at du skal gøre op med dig selv hvad det er for en oplevelse/brug du vil ha ud af dit nye apperat. I modsætning til Perejvind mener jeg ikke de to apperater kan bruges til begge ting.

Oliver

Til top Vis Oligru's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Oligru

Juri
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:46 | IP-adresse registreret  

Det her skal ikke blive til en ubrugelig vizio vs pio/pana-debat. Jeg kom med et forslag hvor du påpegede et problem mht. tuner og indgange, som var helt rigtig. Lad os lade det blive ved det. Den originale poster skal bruge det til TV og film, og det er ud fra det jeg har taget udgangspunkt. At du ikke fæster nogen lid til AV-guides, efter min mening, forholdsvis saglige anmeldelser, med rigeligt med målinger, er jo din ret.

Men du kan jo eventuelt anbefale et 50" plasma, der kører 720p i fuld opløsning til samme pris?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:55 | IP-adresse registreret  

Det har jeg aldrig påstået at kunne, og det er der heller ikke andre end dig, der kræver. Jeg har skrevet at man i Danmark kan få 42" til samme pris, og helt uden al den bøvlen, som uden tvivl vil være et problem for de fleste. At importere TV fra USA er i det hele taget bare en dårlig idé, ligemeget hvor meget man evt. kan spare.

I øvrigt kan jeg slet ikke få din tidligere nævnte pris til at passe med noget. Jeg kan ikke umiddelbart finde det til meget mindre end $1900 online, og hvis vi så smider forsendelse, told, moms og hvad ved jeg oveni, så er vi nok tæt på 20k, og langt fra 14k.

Løsningen med at købe en projektor og beholde CRT-fætteren lyder meget mere tiltalende

Side af 3 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes