Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 16:32   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Nyt fladskærms-TV, hvilket? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
mikkelsune
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Status: Offline
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 14:21 | IP-adresse registreret  

Som overskriften lyder, skal jeg købe mig et nyt fladskærms-TV. Jeg har ik' rigtig så meget forstand på hvad der er godt mht billede kvalitet osv., så kunne godt bruge lidt hjælp til at finde det rette.
Tv'et skal primært bruges til at se DVD, fjernsyn og display fra min computer.

Størrelsen skal helst være omkring 37"
mht prisen, tror jeg ikke jeg vil give meget mere end 12k, hvis det er muligt
det skal helst kunne hænges op på en væg
derudover må det gerne være lidt fremtidssikret, som vel er noget HD-rdy / HDMI ?
Scart tilslutning er også et krav
Til top Vis mikkelsune's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mikkelsune

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 14:28 | IP-adresse registreret  

mikkelsune skrev:
Som overskriften lyder, skal jeg købe mig et nyt fladskærms-TV. Jeg har ik' rigtig så meget forstand på hvad der er godt mht billede kvalitet osv., så kunne godt bruge lidt hjælp til at finde det rette.
Tv'et skal primært bruges til at se DVD, fjernsyn og display fra min computer.

Størrelsen skal helst være omkring 37"
det skal helst kunne hænges op på en væg
derudover må det gerne være lidt fremtidssikret, som vel er noget HD-rdy / HDMI ?
Scart tilslutning er også et krav

Hvis du kommer til at køre computeren over tv'et meget, er det LCD du skal vælge, dog findes der efter min mening ikke nogle gode LCD-skærme i omkring 37 tommer til 12.000,-

Så efter min mening er der kun Panasonic Plasma tilbage... TH37PV60 og TH42PV60

Dog er Plasma ikke det du skal gå efter hvis du kommer til at køre computeren gennem tv'et meget...

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 14:35 | IP-adresse registreret  

mikkelsune skrev:

Den bedste fremtidssikring du kan købe er ved at købe et godt TV. Et TV der er godt nu vil også være godt om fem år. Det hjælper selvfølgelig også med f.eks. 3x Scart (2x RGB), 2x HDMI og VGA-indgang

Et TV der passer (næsten) perfekt på dine kriterier er Panasonic TH37PV60E. Ja, den har jeg pimpet en del her på siden, men Tape Connection kører for tiden et pænt godt tilbud, der gør dem til de billigste i hele landet med TV'et, og foden er inkluderet i prisen. Udover det er Tape Connection nok også den butik der giver den mest fordelagtige service ved køb hos dem.

Som Exxtreme nævner er det ikke perfekt til computerbrug, men så må du gøre op med dig selv om TV og DVD eller computer er vigtigst. Man kan sagtens bruge HTPC på et plasma TV, men det er nok mindre klogt at lave desktop arbejde i windows i flere timer i træk. Men hvem gider også surfe, læse e-mails og skrive stil fra sofaen?

Men vi kan jo sidde og anbefale nok så meget herinde, uden at du kommer fantastisk meget videre, for langt det bedste du kan gøre er at gå ud i nogle butikker og se LCD og plasma TV med dine egne øjne. Helst en ordentlig butik som Tape Connection, hvor de indstiller skærmene ordentligt og ikke fyrer den sædvanlige 'TV-signalet bliver bedre hjemme hos dig selv"-løgn af. De har rigeligt med både LCD og plasma TV du kan kigge på. KRÆV at se nogle af dine egne DVD'er, som du kender godt, sluttet til med en ordentlig DVD-afspiller, når ud har fundet frem til nogle modeller du vil kigge nærmere på. Eller du kunne bare hoppe ud i det og købe ovennævnte Panasonic

For at komme med nogle personlige holdninger til LCD vs. plasma: Plasma er godt og LCD er snot. Der findes selvfølgelig elendige plasma TV (gamle modeller fra Philips, f.eks. ) og LCD TV der er bedre end andre, som f.eks. nye modeller fra Philips (sjovt nok), men så er prisen en anden og så får du i hvert fald ikke mere end 32" for de godt 12k. Gode plasma TV er dem fra Panasonic og Pioneer, og så er der nogle lidt mindre gode fra Samsung og LG. Andet ville jeg aldrig sige god for, og personligt ville jeg kun købe Panasonic og Pioneer.

Men det handler jo om hvad DU synes er bedst, altså når du har set dem IRL
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

mikkelsune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 14:56 | IP-adresse registreret  

Tak for hurtig respons :)..

Nu skriver i at plasma er dårligt til brug ved computer displaying, er det så en stor mærkbar forksel man kan se, hvis man f.eks går ind og streamer en film eller andet fra f.eks sputnik tv?

og er det ikke også noget med at "holdetiden" på plasma ikke er nær så lang som LCD?

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:00 | IP-adresse registreret  

mikkelsune skrev:
Nu skriver i at plasma er dårligt til brug ved computer displaying, er det så en stor mærkbar forksel man kan se, hvis man f.eks går ind og streamer en film eller andet fra f.eks sputnik tv?

og er det ikke også noget med at "holdetiden" på plasma ikke er nær så lang som LCD?

Hvis du streamer noget fra nettet vil det sandsynligvis se bedre ud på et plasma TV, men problemet med computerbrug (altså hvor man har statiske billeder stående i længere tid på skærmen, som f.eks. hvis man skriver stil i Word) er at man kan være uheldig og få indbrænding på sit TV.

Plasma TV holder i 60.000 timer, altså ligeså lang tid som LCD TV. Der er ingen forskel i dag, udover at begge typer TV holder længere end gammeldaws CRT. Mange af de dårlige ting du har hørt om plasma TV er sikkert enten overdrevne eller sågar direkte løgn
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:48 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

Plasma TV holder i 60.000 timer, altså ligeså lang tid som LCD TV. Der er ingen forskel i dag, udover at begge typer TV holder længere end gammeldaws CRT. Mange af de dårlige ting du har hørt om plasma TV er sikkert enten overdrevne eller sågar direkte løgn

Uden at jeg vil til at diskutere ulemper ved Plasma med dig, ligger det sådan at indbrændinger på helt nye Plasma-tv stadig forekommer, også selvom det ikke er forkert behandlet, jeg læser jævnligt om indbrændinger på f.eks. Pioneer der ellers er et super tv, hvor Panasonic skulle være bedre på det punkt, og hvorfra du ved at Plasma-tv idag kan holde 60.000 timer, og lige så lang tid som LCD skal være mig usagt, men det kan udelukkende stamme fra en opgivelse fra tv'ets data, da det vil tage knap 7 år, med tv'et tændt 24 timer i døgnet at teste det...

60000/24/365=6,85 år

Til top Vis Exxtreme's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Exxtreme Besøg Exxtreme's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 15:58 | IP-adresse registreret  

Jeg nævnte intet om indbrænding i den del af mit indlæg der handlede om plasma-fordomme...

Når Otto fra Tape Connection skriver at LCD og plasma TV holder lige længe (men det har han alligevel ikke sagt! Hukommelsessvigt fra min side!), så tror jeg på det. Sjovt nok er det ikke kun i indlæg fra ham jeg har læst det, men også mange andre, forskellige steder. 60.000 timer for både LCD og plasma må altså være noget man kan anse som værende fakta.

MonoTovarisj
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003
Lokalitet: København
Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Hehe .. det er vel snart bare copy paste når man skal svare på de her indlæg 

Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
Til top Vis MonoTovarisj's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MonoTovarisj Besøg MonoTovarisj's Websted

mikkelsune
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 16:38 | IP-adresse registreret  

Nu kommer jeg ikke til at bruger computer display til andet end fremvisning af film.. så kan jeg undgå indbrænding, hvis jeg ikke bruger f.eks word som du skriver?

Nu skriver i også at de kan indbrænde uden grund, er det noget der sker ofte?
Hvis der er store problemer med det, syndes jeg hellere jeg vil gå lidt ned i størrelse og købe et LCD

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:03 | IP-adresse registreret  

mikkelsune skrev:
Nu kommer jeg ikke til at bruger computer display til andet end fremvisning af film.. så kan jeg undgå indbrænding, hvis jeg ikke bruger f.eks word som du skriver?

Nu skriver i også at de kan indbrænde uden grund, er det noget der sker ofte?

Du kan sagtens undgå indbrænding hvis du bare bruger din computer til at vise film.

Indbrænding sker ikke bare uden grund. Hvis du konstant har et billede der er i bevægelse på din skærm, så kommer der ikke indbrænding. Og hvis du holder dig til de Panasonic modeller, som Panasonic selv hævder har 'indbrændingsfare' på niveau med CRT TV, så er der reelt tæt på 0% fare. Så længe du følger rådene i denne og denne guide, så er det uden tvivl muligt at undgå indbrænding. Og hvis det kommer, så findes der også programmer, i stil med indkørsels-DVD'en omtalt i link nr. 2, der med stor sandsynlighed kan viske det væk igen.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:16 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jeg nævnte intet om indbrænding i den del af mit indlæg der handlede om plasma-fordomme...

Når Otto fra Tape Connection skriver at LCD og plasma TV holder lige længe, så tror jeg på det. Sjovt nok er det ikke kun i indlæg fra ham jeg har læst det, men også mange andre, forskellige steder. 60.000 timer for både LCD og plasma må altså være noget man kan anse som værende fakta.

Nej du nævnte det ikke, men du prøver jo at bilde folk ind at indbrænding, strømforbrug osv. er løgn hver gang der tales om betop de ting... Det er som om du ikke vil indse at plasma teknologien ikke er perfekt... Det eneste punkt jeg har set dig skrive at plasma ikke er super godt på er mht. HTPC...

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 17:19 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Indbrænding sker ikke bare uden grund.

Det holder bare ikke... Der er nogle stykker som allerede har oplevet det med nyeste Pioneer generation...

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 18:21 | IP-adresse registreret  

Jow, det holder. Der sker ikke uden grund. Der er sket et eller andet, som har forårsaget indbrændingen. Hvad er det der har brændt sig fast? Undertekster? (det husker jeg vist noget om fra en 6. generations Pioneer omtalt her på forummet. Men det lyder usandsynligt, og mere som om at TV'et defekt)

Men så længe vi snakker Panasonic til denne tråds ejermand, så er det lidt omsonst at mundhugge omkring indbrænding på Pioneer TV, om det så er fra første, anden, sjette eller syvende generation. (du må dog meget gerne fortælle om indbrænding på skærme fra syvende generation ved lejlighed, for det har jeg endnu ikke hørt om, ud over retention der forsvandt af sig selv. Og det er som bekendt ikke det samme)

Exxtreme skrev:
Nej du nævnte det ikke, men du prøver jo at bilde folk ind at indbrænding, strømforbrug osv. er løgn hver gang der tales om betop de ting...

Nej, det gør jeg godt nok ikke. Jeg siger, og det er altså sandt, at 'myterne' ofte er overdrevne, og ja, nogen gange direkte løgn. Jeg har f.eks. hørt om nogen der troede at plasma TV, efter meget kort tid, skulle vise meget mudrede og slørede billeder. Dét er jo løgn. Så er der også folk der render rundt, blandt andet her på forummet, og får det til at lyde som om, at indbrænding på plasma TV er et uundgåeligt faktum, og at det vil ske for alle og enhver der er lamme nok til at købe plasma. Dét er jo også løgn.

Jeg har aldrig sagt at indbrænding, som noget der kan ske hvis man er uheldig, er løgn. Sikke dog noget vås. Strømforbrug ér løgn, når vi taler om nutidige plasma TV. Reelt er forskellen lille, og afhængig af brug er fordelen på plasmas side. Det er noget der er diskuteret rigeligt i andre tråde.

Exxtreme skrev:
Det er som om du ikke vil indse at plasma teknologien ikke er perfekt... Det eneste punkt jeg har set dig skrive at plasma ikke er super godt på er mht. HTPC...

Det er jo også noget vås. Jeg forstår ikke hvad du får ud af at få mig til at lyde som en eller anden fantast. Jeg er udmærket godt klar over, at der er mindre gode ting ved teknologien, f.eks. indbrænding hvis man ikke passer ordentligt på, eller størrelsesmæssige problemer, i og med at du ikke kan få TV under 37", hvilket desværre får mange til at vælge LCD. Og så har jeg i øvrigt skrevet, at plasma er direkte uegnet til brug som computerskærm. Og det har jeg skrevet flere gange, også i tråde hvor du helt sikkert har fulgt med. Blandt andet her! Til brug med HTPC mener jeg ikke der er nogen væsentlige problemer, med mindre man insisterer på at lade en eller anden menu blive på skærmen i længere tid ad gangen.

Exxtreme
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 21 Oktober 2006 kl. 19:43 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Jow, det holder. Der sker ikke uden grund. Der er sket et eller andet, som har forårsaget indbrændingen. Hvad er det der har brændt sig fast? Undertekster? (det husker jeg vist noget om fra en 6. generations Pioneer omtalt her på forummet. Men det lyder usandsynligt, og mere som om at TV'et defekt)

Men så længe vi snakker Panasonic til denne tråds ejermand, så er det lidt omsonst at mundhugge omkring indbrænding på Pioneer TV, om det så er fra første, anden, sjette eller syvende generation. (du må dog meget gerne fortælle om indbrænding på skærme fra syvende generation ved lejlighed, for det har jeg endnu ikke hørt om, ud over retention der forsvandt af sig selv. Og det er som bekendt ikke det samme)

Exxtreme skrev:
Nej du nævnte det ikke, men du prøver jo at bilde folk ind at indbrænding, strømforbrug osv. er løgn hver gang der tales om betop de ting...

Nej, det gør jeg godt nok ikke. Jeg siger, og det er altså sandt, at 'myterne' ofte er overdrevne, og ja, nogen gange direkte løgn. Jeg har f.eks. hørt om nogen der troede at plasma TV, efter meget kort tid, skulle vise meget mudrede og slørede billeder. Dét er jo løgn. Så er der også folk der render rundt, blandt andet her på forummet, og får det til at lyde som om, at indbrænding på plasma TV er et uundgåeligt faktum, og at det vil ske for alle og enhver der er lamme nok til at købe plasma. Dét er jo også løgn.

Jeg har aldrig sagt at indbrænding, som noget der kan ske hvis man er uheldig, er løgn. Sikke dog noget vås. Strømforbrug ér løgn, når vi taler om nutidige plasma TV. Reelt er forskellen lille, og afhængig af brug er fordelen på plasmas side. Det er noget der er diskuteret rigeligt i andre tråde.

Exxtreme skrev:
Det er som om du ikke vil indse at plasma teknologien ikke er perfekt... Det eneste punkt jeg har set dig skrive at plasma ikke er super godt på er mht. HTPC...

Det er jo også noget vås. Jeg forstår ikke hvad du får ud af at få mig til at lyde som en eller anden fantast. Jeg er udmærket godt klar over, at der er mindre gode ting ved teknologien, f.eks. indbrænding hvis man ikke passer ordentligt på, eller størrelsesmæssige problemer, i og med at du ikke kan få TV under 37", hvilket desværre får mange til at vælge LCD. Og så har jeg i øvrigt skrevet, at plasma er direkte uegnet til brug som computerskærm. Og det har jeg skrevet flere gange, også i tråde hvor du helt sikkert har fulgt med. Blandt andet her! Til brug med HTPC mener jeg ikke der er nogen væsentlige problemer, med mindre man insisterer på at lade en eller anden menu blive på skærmen i længere tid ad gangen.

Whatever... Gider ikke blive ved, og for lige at vende tilbage til trådens emne... Så er mit forslag stadigvæk Panasonic TH37PV60, nu da den potentielle køber har sagt at der ikke skal lægges særlig meget vægt på brug af PC...

MichaelWB
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

Det lyder som om det primære brug vil være film og tv, og så vil min anbefaling være plasma som jeg personligt synes giver det bedste resultat til det brug - hvilket selvfølgelig er grunden til at jeg selv valgte den løsning

TH37PV60 som er nævnt kunne være et rigtig godt bud, eller 42" versionen der er så vidt jeg ved ikke stor forskel på prisen.

Hvor langt kommer du til at sidde fra skærmen?
42" kan fint bruges selvom du kun sidder 2,5 meter fra skærmen. Til tv er det ikke helt optimalt, de svagheder der er i billedet er rimelig tydelige, men til at leve med (min personlige mening selvfølgelig) med dvd er det intet problem, hvis du har en afspiller af nogenlunde fornuftig kvalitet.

Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
Til top Vis MichaelWB's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af MichaelWB

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 08:39 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:

Når Otto fra Tape Connection skriver at LCD og plasma TV holder lige længe, så tror jeg på det.

Det har jeg ikke sagt! Jeg har sagt at forskellen på 30.000 og 100.000 timer i praksis er urelevant, og at de 100.000 timer der ofte nævnes for LCD udelukkende siger noget om backlight'ens lysstyrke, det siger ikke noget om hvornår LCD-panelet er slidt ned. Farverne vil være påvirket kraftigt længe før de 100.000 timer. Mange tror at den lange levetid på LCD betyder at kvaliteten ikke bliver ringere over tid, men intet kunne være mere forkert.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 11:19 | IP-adresse registreret  

Undskyld. Jeg husker dårligt.

Men hvad holder så bedst/længst per dine erfaringer?

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Sendt: 22 Oktober 2006 kl. 12:17 | IP-adresse registreret  

Panasonic TH42PV60EH (H er med fod) er et kanonbud, eller evt. 37" udgaven af samme. Prisen er også god.

Meget flot billede og gode funktioner, og til trods for blæsere, så støjer Panasonic'en langt mindre end f.eks. Pioneers 427 serie, Samsung eller LGs 42", da transformatorstøjen er væsentligt mindre i PV60.

1:1 Pixelmapping er også cool på Panasonic, netop til computer/Xbox. Og Panasonic'en er kendt for mindre burn-in risiko end f.eks. Pioneer.

Eneste minus er stortset designet ..
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

SaJe
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 31 Juli 2005
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 09:02 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Panasonic TH42PV60EH (H er med fod) er et kanonbud, eller evt. 37" udgaven af samme. Prisen er også god.

Er foden påmonteret fra start af på den model, eller skal man selv kæmpe med at sætte den på?

Hvis foden ikke er påmonteret, så er det vist billigere at købe den alm. model og foden hver for sig.

Til top Vis SaJe's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SaJe

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:25 | IP-adresse registreret  

Nej, standardmodellen synes at være EH modellen. Foden er ikke påmonteret.

Så vidt jeg kan se er det kun TapeConnection som har E modellen (uden fod), og det er vist parallel-importeret fra Tyskland.

Og mens prisen kunne være 17.999 kr. for EH modellen kan man jo altid forhandle den ned på omkring 15.999 kr. og det er inkl. foden. Så begynder det at ligne noget.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes