Tilbage til HIFI4ALL.DK 14. juni 2026 | 08:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Historien om hvordan en mand fandt sit TV (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 11:54 | IP-adresse registreret  

Måske en klassisk historie, som kunne spare andre for lidt tidsspilde og pis & papir.

Jeg kender Samsung fra deres rigtig gode LCD computerskærme, og faldt derfor for deres plasma, som også så pæne ud.

Købte først Samsung 50" PS-50C7H, men den var lidt for stor. Primært havde den dog forsinkelse på billedet (hvilket gjorde at lyden kom før billedet), der var farvekvantisering (bitbhandlingen svigtede for ofte), og billedet var bare ikke optimalt. Componentindgangen var af elendig kvalitet. Tilbage til forhandleren med den.

Jeg nedgraderede så til samme model i Samsung 42" PS-42C7H. Forsinkelsen var mindre på billedet, men der var stadig farvekvantisering og mindre godt billede (og stadig dårlig componentindgang). Den helt stor synder var dog en enormt høj summelyd fra trafo'erne, som steg og faldt i takt med lyset på skærmen. Den var så høj at den hørtes tydeligt på 3.5 meters afstand ved alm. til høj fjernsynslytning. Tilbage til forhandleren med den.

Så gik jeg efter en Pioneer PDP-427XA, som ligesom Samsungen er en designmæssigt flot skærm, og skulle være helt i top. Og det var den absolut også. Enormt flot billede og fantastiske farver. En skærm som på alle områder var Samsungen overlegen...på nær et: den støjer præcis lige så meget, hvis ikke lidt mere. En høj irriterende summelyd fra trafo'erne, som stiger og falder i takt med lyset på skærmen. Hverken konen eller jeg kan slappe af foran fjernsynet med den larm. Helt uacceptabelt på en skærm til knap 23k kr. Tilbage til forhandleren for at finde et alternativ.

Efter at have udeladt Philips tilsvarende 42" plasma af flere årsager (primært pris/kvalitet) kom turen til LG's 42" 42PC1R. Et udmærket bud i min situation, da sælgeren i en unævnt forretning mente at den var den mest støjsvage af alle skærmene. Desværre er det absolut ikke sandt, som også mange kommentarer på diverse fora åbenbart også afslører. En veritabelt hvepserede af summelyde. Tilbage til forhandleren...

Mange vil undre sig over hvor Panasonic er henne i denne historie. Joh, jeg gemte det bedste til sidst :-) For et par dage siden gik jeg ned i Sommer AS og købte en Panasonic TH-42PV60EH.

Hvis man ser bort fra Pioneerens glimrende billedet og design, så er Panasonic TH-42PV60EH en klar vinder på alle områder. Ikke alene har den et fantastisk billede og sortniveau, men den er aldeles støjsvag. I Panasonicen sidder der godt nok nogle små blæsere på bagsiden (modsat de andre modeller), men de er meget svage og har en jævn behagelig lyd. Og ikke nogen summelyd fra trafo'erne. Ahhhh... endelig kan vi se og nyde fjernsyn i fantastisk kvalitet og uden nogen mislyde.

Der er gode features (hvert input kan kalibreres, gammakontrol på VGA, m.v.) og en langt mere overskuelig fjernbetjening (jeg bruger dog en trykfølsom multiremote), og den er mere resistent overfor burn-in end både Samsung og Pioneer når jeg spiller Xbox 360 via VGA indgangen (XGA). Den står eminent på Xbox signalet og componentindgangen er rigtig god, så min DVD står knivskarpt og har flotte farver og kontrast. Det analoge fjernsynsbillede står fantastisk på denne skærm, jeg har brugt et udmærket Profigold antennekabel på 10 meter, Tara Labs og Profigold component/scart kabler, samt Oehlbach RCA til audio, og Toshiba til TOSLink.

En helt i gennem god oplevelse, og rigtig god service og pris i Sommer AS på Roskildevej i Rødovre. 15.900 kr. inkl. H fod efter lidt prutten om prisen.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:09 | IP-adresse registreret  

Nu mangler du bare en kanon DVD afspiller med HDMI 

Fik du aldrig overvejet PV600? Mange foretrækker designet på den model. Personligt er jeg ligeglad. PV60 er langt flottere end min Sony CRT kasse.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:51 | IP-adresse registreret  

Måske. Men en god component udgang behøver ikke at være væsentligt dårligere end HDMI. Ofte skifter man bare den ene slags fejl ud med den anden (analog/digital). Meeen, går jo og lurer på hele BluRay/HD player stormen løjer lidt af før jeg finder noget..

Jeg overvejede PV600, men synes ikke designet var særlig meget pænere, og de 2-3 ekstra features (og ikke noget bedre billede) var absolut ikke den noget pebrede mer-pris værd. PV-600 har heller ikke tekst tv/billede men PIP, så det gjorde den mindre attraktiv for mig.
Til top Vis lagerfeldt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lagerfeldt Besøg lagerfeldt's Websted

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 12:57 | IP-adresse registreret  

Det var da ellers lidt af en historie - der må ha' været brug for masser af tålmodighed før du nåede i mål. Så må man da bare håbe der er god tid til at producere musik igen, nu hvor du endelig har fået det TV du ville have.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:02 | IP-adresse registreret  

Haha, ja lige præcis. Heldigvis har jeg en hjælpende lillebror med en varevogn - som sit bryllup til trods - har hjulpet mig en del. Og nu tilbage til at lave musik :-) Og spille Xbox.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Haha, ja lige præcis. Heldigvis har jeg en hjælpende lillebror med en varevogn - som sit bryllup til trods - har hjulpet mig en del. Og nu tilbage til at lave musik :-) Og spille Xbox.

Hej Lagerfeldt og velkommen til siden iøvrigt.
Jeg håber du har endnu et remix i ærmet.

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

lennon
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Jeg har gået parralelt med Lagerfeldt noget af vejen .Returnerede SamsungQ7 - udelukkende pga farvefejl.Er nu kommet i mål m Pana600,som jeg er tilfreds med.Har dog fortrudt,at jeg ikke købte den i 50" !
Til top Vis lennon's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af lennon

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 13:33 | IP-adresse registreret  

xo skrev:

Tænker du C64? Desværre har jeg haft travlt med andre ting i lang tid (=at tjene penge) og C64 remix er ren fornøjelse, men jeg er ikke helt færdig med den scene endnu.

xo
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 14:11 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
xo skrev:

Tænker du C64? Desværre har jeg haft travlt med andre ting i lang tid (=at tjene penge) og C64 remix er ren fornøjelse, men jeg er ikke helt færdig med den scene endnu.

Det er lige det jeg gør.  Specielt er jeg vild med Battle Ships (U-64 Remix) og Sweet (My Sun Shines On) .

Til top Vis xo's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af xo

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 14:20 | IP-adresse registreret  

Ah tak! nu ved jeg hvem du er :-)

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 14:37 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Måske. Men en god component udgang behøver ikke at være væsentligt dårligere end HDMI. Ofte skifter man bare den ene slags fejl ud med den anden (analog/digital).

At holde det hele digitalt vil langt oftest være at foretrække. Men det hører jo en anden tråd til.

Fik du i øvrigt nogensinde sat Pioneeren op til 100Hz? Det skulle sænke larmen betydeligt.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 18:52 | IP-adresse registreret  

Yes oftest.

Nope, jeg fik ikke sammenlignet de to modes, omend jeg mener den står til 100 Hz i Speaker's Corner ved Rådhuspladsen? Den larmer i hvert fald meget, meget højt.

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 19:30 | IP-adresse registreret  

lagerfeldt skrev:
Yes oftest.

Og med stor sikkerhed også i dette tilfælde Hvis du ikke prøver at se om der er forskel, har du jo absolut ingen mulighed for at vide om den er der. Ved de skærme hvor jeg har set forskellen, det var dog desværre kun LCD TV, var forskellen som nat og dag. Og altså uden tvivl til HDMIs fordel. Bedre farver og meget skarpere billede. Component var i det hele taget direkte pinligt ringe.

lagerfeldt skrev:
Nope, jeg fik ikke sammenlignet de to modes, omend jeg mener den står til 100 Hz i Speaker's Corner ved Rådhuspladsen? Den larmer i hvert fald meget, meget højt.

Det skal jeg ikke kunne sige. Men de fleste af dem ovre på recordere.dk der fandt at de nye Pioneer-modeller larmede, kunne sagtens leve med det når de satte den til 100Hz.

lagerfeldt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 24 Oktober 2006 kl. 19:48 | IP-adresse registreret  

Mht. Pioneeren: ok, godt at vide - omend lidt sent nu. :-)

Jeg glæder mig til at lege med med HDMI'en, og hvis forskellen er så stor som fra VGA til DVI så er der noget i vente. DOG er kilde med alm. DVD slet ikke god nok, alene MPEG komprimeringen er en væsentlig faktor. Lad os glæde os til Blu Ray/HD for alvor kommer.

Nu snakker vi jo om billede, men tag f.eks. lyd. Ikke sjældent er D/A'en bedre i en god DVD/CD spiller end i en surround amp, hvorfor resultatet er dårligere med digital forbindelse.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes