| Forfatter |
|
Flemming Ohm Forum Bruger

Bruger siden: 30 Oktober 2006 Lokalitet: Nordsjælland
Status: Offline Indlæg: 4
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 17:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der nogen der har bud på hvor lille eller stor man skal vælge skærmstørrelse i forhold til stuen/kikkeafstanden - eller hvor jeg finde guidelines herom?
Hjemme ho smig sidder alle ikke lige langt væk fra skærmen.
Jeg har endnu ikke valgt en type eller størrelse og er derfor interesseret i synspunkter, erfaringer og viden på området.
|
| Til top |
|
| |
Fl.D.P Forum Bruger

Bruger siden: 08 September 2006 Lokalitet: Fyn
Status: Offline Indlæg: 176
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 17:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hejsa.
Syntes at kunne huske at eks. 32" kræver en seafstand på 2,8mtr. til 3,2mtr
sidder selv på den afstand,og er ganske godt tilfreds med kvaliteten på billedet.
|
| Til top |
|
| |
hans123 Forum Bruger

Bruger siden: 18 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 1050
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 18:00 | IP-adresse registreret
|
|
|
det kan være svært at komme med det rigtige svar
Selv sidder jeg 3 meter fra en 50'' plasma og det syntes jeg rigtig godt om
Havde før en 37'' skærm som syntes alt for lille på den afstand
Hans
|
| Til top |
|
| |
WC Fields Forum Bruger

Bruger siden: 06 Oktober 2004 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 91
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:07 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er der en beregningsmetode, når man taler om fladskærm. Jeg har hørt om en metode der siger f. eks.: 26" - 2.6m 32" - 3,2m 37" 3,7m 42" 4.2m 50" - 5m fra skærmen.
Er denne metode en rimelig god vejledning - eller er den direkte dårlig?
|
| Til top |
|
| |
Madman Forum Bruger

Bruger siden: 06 Juni 2005 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 374
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 20:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil sige den er meget dårlig, 5 M er sku langt væk.
Med fladskærme, er det ikke det samme som CRT skærme du kan sætte meget tætter på uden problemer, med det er jo bare at prøve det i en butik, jeg sidder lidt over 3 M fra mit 42" Panasonic PV60 og jeg rehner med at skifte til et 50" PZ600 når det kommer.
Stort er godt, større er bedre
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
2,5 til 3 meter ved 42" er overhovedet ikke et problem, har jeg,
ligesom mange andre, erfaret. Man bør ærligt talt gøre sine egne
erfaringer med hensyn til sådan noget her, i stedet for at gå efter
gamle Molbo-råd, eller hvad man nu har hørt rundt omkring  32" er IMO alt for lidt til de normale 2 til 4 meter man har til sit fjernsyn.
|
| Til top |
|
| |
MichaelWB Forum Bruger

Bruger siden: 29 Januar 2005 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 2993
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 23:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Personligt synes jeg at man skal sidde længere væk fra et lcd end fra plasma, men det er muligt du oplever det anderledes.
2,5m fra et godt 42" plasma er ikke et problem, vi sidder 2,4 fra vores.
Som det allerede er sagt, så kan man ikke bruge de gamle tommelfingerregler fra CRT til noget i dag, man kan sidde betydeligt tættere på de nye fjernsyn hvis de får et godt signal. Du skal dog have med i overvejelserne hvad det primært skal bruges til. Hvis det primært skal bruges til tv kan det være en fordel med en lidt mindre skærm, da svaghederne i tv billedet bliver meget tydelige på en større skærm. Vi ser primært dvd og lever så med det "problem" når vi endelig ser lidt tv. __________________ Parasound-Micromega-Royd-SVS-Panasonic-PS3
Se hvad der gemmer sig i Pejsestuen
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 23:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder knap 3m fra mit 42" plasma Pana600. Og jeg har virkelig fortrudt,at jeg ikke købte 50".
Hvis man ellers har et anstændigt antennesignal så køb STORT.
|
| Til top |
|
| |
bøje Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 550
|
| Sendt: 30 Oktober 2006 kl. 23:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Samsung har regnet nogle guidelines ud for, hvor tæt man bør sidde på sin skærm 32" = 2,4m, 40"= 3m, 42" = 3,2m, 50" = 3,8m det synes jeg passer meget godt.
|
| Til top |
|
| |
lagerfeldt Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 61
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder 3.5 meter væk fra en 42", det passer mig perfekt.
Til gengæld var 3.5 meter ALT for tæt på til en 50" i min mening. Det kræver minimum 4 meters afstand til 50" hvis man skal undgå kvalme.
Jeg tror dog der er en vis grad af subjektivitet i den slags.
__________________ Panasonic TXP 50 V10 E, Denon AVR-1803 Receiver, Minipods, Micropods SE, Cinepod og Bass Station surround, PS3 Blu-Ray via HDMI, Xbox 360, Kabler: Oehlbach, Mogami, Profigold
|
| Til top |
|
| |
kaizer Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2005
Status: Offline Indlæg: 437
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg mindes et familiemedlem, der for ca. 15 år siden fortalte mig, at man skulle sidde så langt væk fra skærmen, at når man holdte sin knyttede hånd ud i strakt arm, skulle den dække hele skærmen.
Jeg kender dog ikke mange bruger denne regel. Jeg gør i hvert fald ikke.
|
| Til top |
|
| |
MonoTovarisj Forum Bruger

Bruger siden: 29 December 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1487
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 11:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
hehe .. jeg sidder 3m fra mit 120" 16:9 lærred og det syntes jeg er fint, det er smag og behag ... og jeg har det ligesom Madman; Stort er godt, større er bedre !
__________________ MonoTovarisj
Verden ville være et bedre sted at leve, hvis alle bare overholdt alle standarder!
|
| Til top |
|
| |
bleze Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 103
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 12:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
kraizer. haha jeg tror min hånd dækker ca 2% af min 50"
jeg vil mene dette er meget individuelt. jeg gik fra en 37" som først virkede stor og til sidst meget lille. nu sidder der en 50" som jeg har vendt mig til. først var den stor. nu er den meget fin. måtte godt være lidt større ;) når HD bliver mere udbredt bliver >50" ikke noget problem selv fra 1.5 meters afstand (sofa på siden) hos os
|
| Til top |
|
| |
Jesper Andersen Forum Bruger

Bruger siden: 17 Maj 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 957
|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg sidder ca. små 3 meter fra mit 42" plasma.........og husker at jeg forinden købet/valget af størrelse var meget i tvivl om hvorvidt det ikke kunne blive FOR stort......men tro mig, det kan det (næsten ) ikke...og jeg kender flere som bitterligt har fortrudt at de ikke har købt "de sidste afgørende centimeter"....
( og jeg kan fortælle at jeg har købt et 32" til mit soveværelse - "for hvem hænger et monstrer på 42" op i sit soveværelse"????.....men ihhh, hvor føles det småt når man - overmandet af træthed - lige skal se det sidste af filmen færdig liggende i sengen.....det bliver bare SÅ småt, selvom at afstanden er den samme til fjernsynet )
...et godt råd; køb min. et 42" hvis det er til stuen......
mvh __________________ Jesper / Oldhifinut
|
| Til top |
|
| |
WC Fields Forum Bruger

|
| Sendt: 31 Oktober 2006 kl. 23:43 | IP-adresse registreret
|
|
|
Naiera skrev:
2,5 til 3 meter ved 42" er overhovedet ikke et problem, har jeg,
ligesom mange andre, erfaret. Man bør ærligt talt gøre sine egne
erfaringer med hensyn til sådan noget her, i stedet for at gå efter
gamle Molbo-råd, eller hvad man nu har hørt rundt omkring 32" er IMO alt for lidt til de normale 2 til 4 meter man har til sit fjernsyn.
|
|
|
42" fladskærms-kiggeri fra f.eks. 3 m må da bevirke en rimelig grovkornet pixelopløsning for de, der normalt er vant til at kigge i en 28" fra den afstand. Er det ikke lidt bedre at få en f.eks 32" og så lidt klarere billede - eller er det for at få "KINO-effekt" derhjemme at folk vælger så stort - for det kan vel næppe være for at få bedre billedkvalitet med skarpere og klarere billeder. jeg synes for mange er fikseret på størrelsen - det burde mere være performance der var i højsædet - eller er der noget jeg overser?
|
| Til top |
|
| |
lennon Forum Bruger

Bruger siden: 23 Marts 2005
Status: Offline Indlæg: 1076
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 00:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Min klare holdning er,at et godt digitalt antennesignal berettiger en 50" i de fleste stuer.Nu er 50" stadig mest relevant i plasma.Og her kan der så være noget m vinduespartier og reflektioner.
Jeg gik selv fra 32" CRT til 42" plasma,og fik samtidig en selector. Som de fleste andre oplevede jeg de 42",som et noget overvældende tiltag i starten.Men tro mig! - i løbet af kort tid bliver de 42" mindre og mindre
Og nej ! - ingen grovkornet pixelopløsning, eller andre generende effekter.Det er klart,at nogle kanaler og udsendelser er bedre end andre .Men vi må vel forvente,at både signalkvalitet og produktionskvalitet vil være støt stigende fremover ?
Og så er der DVD ! - og meget snart BR og HD DVD !
Jamen,kære venner 50" er sgu et must !
|
| Til top |
|
| |
WC Fields Forum Bruger

|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 00:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
lennon skrev:
Min klare holdning er,at et godt digitalt antennesignal berettiger en 50" i de fleste stuer.Nu er 50" stadig mest relevant i plasma.Og her kan der så være noget m vinduespartier og reflektioner.
Jeg gik selv fra 32" CRT til 42" plasma,og fik samtidig en selector. Som de fleste andre oplevede jeg de 42",som et noget overvældende tiltag i starten.Men tro mig! - i løbet af kort tid bliver de 42" mindre og mindre
Og nej ! - ingen grovkornet pixelopløsning, eller andre generende effekter.Det er klart,at nogle kanaler og udsendelser er bedre end andre .Men vi må vel forvente,at både signalkvalitet og produktionskvalitet vil være støt stigende fremover ?
Og så er der DVD ! - og meget snart BR og HD DVD !
Jamen,kære venner 50" er sgu et must ! |
|
|
OK - det er måske en vanesag. Nu kan der kun blive tale om plasma, hvis jeg springer på vognen og køber fladskærmdtv, men jeg tror sgu aldrig jeg får konen med på en der er større end 42" - hun er temmelig sur, når jeg nævner så stort et tv. Nogle der kender nogle gode overtalelsesevner?
|
| Til top |
|
| |
Naiera Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1071
|
| Sendt: 01 November 2006 kl. 07:52 | IP-adresse registreret
|
|
|
WC Fields skrev:
42" fladskærms-kiggeri fra f.eks. 3 m må da
bevirke en rimelig grovkornet pixelopløsning for de, der normalt er
vant til at kigge i en 28" fra den afstand.
|
|
|
Det skal jeg ikke kunne sige. Jeg kiggede før på 32" WS på den afstand. Don't knock it 'til you try it
WC Fields skrev:
Er det ikke lidt bedre at få en f.eks 32" og så lidt klarere billede
|
|
|
32" HDTV med acceptabel billedkvalitet findes jo ikke. En del af idéen,
for mig, med at købe plasma TV, var også at få et større billede. Det
er ikke et problem 'kun' at være tre meter fra skærmen. Man kan ikke se individuelle pixels.
WC Fields skrev:
jeg synes for mange er fikseret på størrelsen -
det burde mere være performance der var i højsædet - eller er der noget
jeg overser?
|
|
|
Det lyder som om du aldrig har prøvet at være i biografen 
Stort billede ér godt. Det giver så absolut mening at købe et 42 eller
50" plasma TV (afhænging af afstand til TV og evt. bank konto) hvis man gerne vil have et større billede. F.eks. til
film er der god grund til at få et større 'lærred'.
WC Fields skrev:
hun er temmelig sur, når jeg nævner så stort et tv. Nogle der kender nogle gode overtalelsesevner?
|
|
|
Du kunne starte med at spørge hende hvad der er så slemt ved store TV
|
| Til top |
|
| |