Tilbage til HIFI4ALL.DK 15. juni 2026 | 04:18   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Projektorrum - er det her lige småt nok? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
AlexS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline
Sendt: 19 December 2006 kl. 19:50 | IP-adresse registreret  

Hejsa..

Jeg har kigget lidt rundt efter noget der kan vise HD billeder da min kammerats nye Pioneer har overrasket mig meget positivt. Desværre står der ikke 20.000 til et TV (og det har jeg simpelthen ikke lyst til at bruge).

Spørgsmålet er, om en projektor kan bruges. Jeg har i forvejen et ganske okay 32" CRT TV til alm tv-kiggeri.

Derfor overvejer jeg en projektor, men spørgsmålet er om det ikke er lige småt nok.

Jeg har fra mit tv til min sofa ca 2,2 - 2,4 meter, hvilket vil blive samme se-afstand med en projektor. Derfor nok max 65"?

Værelset er fra væg til væg 3,2 meter (dog en del længere på den anden led, men det kan ikke lade sig gøre) og projektorlærredet vil jeg hænge så det går ned lige foran mit tv, derfor den lidt korte se-afstand.

Er det for småt? Jeg synes bare ikke umiddelbart at plasma/lcd imponerer mig til alm. tv, når man tænker på hvad prisen er for det.

Jeg har anlæg osv osv, så det behøver I ikke at tænke på, mere spørgsmålet om det er lidt for småt. Flytter dog nok til sommer, og får derfor noget større hvor det forhåbentlig er lidt bedre.

Btw. Lens-shift, betyder det at man kan sætte projektoren oppe ved loftet, og generere et billede der er tæt på gulvet? (hvis i forstår)

På forhånd tak.

/Alex
Til top Vis AlexS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AlexS

troelsfilm
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 24 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 19 December 2006 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Jeg har 3,8m til mit 100" 16:9.

Tænk på at dit lærrede måske ikke behøves at hænge foran dit tv, men måske ovenover, og på den måde kan du klemme yderlige ½ meter ud af rummet

Køb først den projektor du vil have, også test den på en hvid væg eller et stykke hvid stof for at finde ud af hvor stort et billede du kan holde ud at se på - men også presse ud af din maskine...

Nogen af dem kræver en god afstand for at lave et nogenlunde stort billede

Og derefter kan du købe et lærrede.

Og hvis du alligevel flytter om ½år, så skifter du nok også til et større (og bedre) lærrede til den tid

mvh

Troels

Til top Vis troelsfilm's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af troelsfilm

Zorglub
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 12 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 19 December 2006 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Du kan beregne afstand, billedstørrelse, mv. her i forhold til producent/model

Held og lykke med det
Til top Vis Zorglub's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Zorglub Besøg Zorglub's Websted

Filur999
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 Februar 2006
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 19 December 2006 kl. 21:18 | IP-adresse registreret  

AlexS skrev:
Btw. Lens-shift, betyder det at man kan sætte projektoren oppe ved loftet, og generere et billede der er tæt på gulvet? (hvis i forstår)

Ja, Lens-shift er en optisk flytning af billedet.. Hvor meget du kan flytte det afhænger af modellen, f.eks. er der nogen der har 50% h/v lensshift som betyder at du kan flytte billedet en halv gange bredden til siden, eller en halv gange højden op eller ned.. Kombinerer man lensshift til siden og højden kan man ikke flytte det lige så meget uden at billedet tager lidt skade af det, men næsten..

Om du kan generere et billede tæt ved gulvet med en PJ der hænger i loftet,,, tjaaa, så skal du have et lavt loft  men du kan få det et godt stykke dernedad..

AlexS
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 November 2003
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 December 2006 kl. 23:09 | IP-adresse registreret  

Tak for hjælpen :)

Kan det lade sig gøre at "lens-shifte" et billede, med en projekter ca, 1,8 meter fra gulvet, til at projektere et billede, med bunden af billedet ca en meter over jorden, ca 2,4 meter væk.

Hvis I forstår :-)?
Til top Vis AlexS's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af AlexS

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes