Tilbage til HIFI4ALL.DK 11. juni 2026 | 21:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Inspektion af Absalon... (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter brugers ønske!

Bruger siden: 30 November 2003
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 23 December 2006 kl. 21:28 | IP-adresse registreret  

Jeg har haft for travlt til at se ret meget tv på det seneste, men jeg kan se at en del brokker sig over billedkvaliteten på Absalons Hemmelighed, blandt andet. Problemet er hakkede kanter i konturer. Jeg har observeret problemet før, men på TV2 programmer (langt fra Las Vegas osv), og kom aldrig helt i dybden med det. Jeg har ligeledes set problemet på udenlandske udsendelser ind imellem. Nu dukker problemet op hos DR, tilsyneladende i kombination med ibrugtagningen af DR-byen? Jeg vil gerne gøre et forsøg på at komme til bunds i sagen, men af tidsmæssige hensyn har jeg brug for lidt hjælp...

Min teori er at der sker "noget" med interlace vs. progressive i de udsendelser der giver problemet, uden at jeg kan gennemskue præcist hvad problemet skyldes. Mit gæt er at dette "noget" af en eller anden grund ikke dukker op på en interlace monitor, som formentligt er dét tv-stationerne bruger i studierne (da det nu engang er et interlace signal de producerer), men som går galt når signalet skal de-interlaces i progressive displays. Jeg har som sagt ikke selv set så meget tv for nyligt på mit eget setup, men da jeg læste om problemet her, slog det mig at jeg ikke har lagt mærke til det sådan lige for nyligt i mit eget system, muligvis fordi min scaler kan håndtere signalet, hvordan det så end er strikket sammen, mens fladskærmene generelt gør noget forkert.

Det korte af det lange er: Er der nogen der har mulighed for, med et tv-kort eller lignende, at tage et screen-grab af hver enkelt field (ikke frame) i signalet, og kan sende mig en sekvens på 6-8 fields umiddelbart efter hinanden (der skal være noget bevægelse i billedet)? Kan det overhovedet lade sig gøre? (jeg har meget lidt forstand på billedredigering og PC-grej i det hele taget) Jeg kunne godt tænke mig at forsøge at få en idé om hvordan billedet helt præcist er skruet sammen, så kan det være jeg kan danne mig en idé om hvorvidt det er tv-stationen eller hardware-producenterne der har et problem.

Hvor billigt skal et dårligt tv være for at være et godt køb?
Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Naiera
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 August 2006
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 23 December 2006 kl. 21:40 | IP-adresse registreret  

Ikke at det sandsynligvis hjælper for meget, men jeg oplever det samme på de Jul På Vesterbro-DVD'er jeg har gang i for tiden. Billedkvaliteten er i det hele taget ikke for heldig, men det der især får det til at se slemt ud, er hakkede kanter i konturer.
Til top Vis Naiera's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Naiera Besøg Naiera's Websted

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 23 December 2006 kl. 21:57 | IP-adresse registreret  

Naiera skrev:
Ikke at det sandsynligvis hjælper for meget, men jeg oplever det samme på de Jul På Vesterbro-DVD'er jeg har gang i for tiden. Billedkvaliteten er i det hele taget ikke for heldig, men det der især får det til at se slemt ud, er hakkede kanter i konturer.

Det kan godt ske at det hjælper - det kunne måske tænkes at det er nemmere at lave grabs af specifikke fields hvis de ligger på en DVD? Nogen der kan hive et stykke software ud af ærmet, der gør dette muligt?

Til top Vis TapeConnection's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af TapeConnection Besøg TapeConnection's Websted

Borum.NET
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 November 2005
Lokalitet: Vestsjælland
Sendt: 25 December 2006 kl. 18:07 | IP-adresse registreret  

Hej Otto (og øvrige)

Det lyder som en god idé.

Jeg har flere gange gjort opmærksom på signalkvaliteten fra TV2 (uldne farver - specielt de røde; tydelige artifakter fra makroblokke). Dog synes jeg ikke at have observeret, at der skulle være tale om dårlig signalkvalitet fra DRByen. Efter de er gået over til ægte bredformat (der jubles, der jubles) er det kun svingende bitrate (hvilket så også er et problem) jeg har bemærket.

Vedrørende bitrate - hvorfor sender DR1 / DR2 / TV2 ikke i en langt højere bitrate? Folk der kører via Dansk Bredbånd får jo alligevel kun leveret ét signal fra krydsfeltet / rendezvous punktet (via IPTV). Hvis producenten (DR osv.) sender i høj bitrate til at starte med, så må de enkelte leverandører jo selv afgøre, om de har plads i nettet eller på deres transpondere.

Det føles ret underligt, at man får et rent digitalt signal fra DRByen der stadigvæk bærer præg af artifakter fra makroblokke. Signalet fra fx. NRK er langt bedre - så hvorfor ikke de danske TV stationer?

TapeConnection
Lukket konto
Lukket konto

Sendt: 27 December 2006 kl. 19:25 | IP-adresse registreret  

Jeg har fået god hjælp vedr. dette problem på recordere.dk, indtil videre fortsætter diskussionen dér (medmindre der er nogle der vil spæde til diskussionen her, så vil jeg naturligvis ikke bremse nogen)

http://www.recordere.dk/forum/forum_posts.asp?TID=18548& PN=1&TPN=2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes