Forfatter |
|
Projectorfreak Forum Bruger

Bruger siden: 26 November 2003 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 124
|
Sendt: 22 December 2003 kl. 11:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Så har jeg endelig fået min Sony VPH 1272 CRT projektor op og kører. Det kan godt være den er stor og støjer lidt, men når den først er monteret i loftet og musikken spiller, så giver den et fantastisk billede :-)
Jeg har dog lidt problemer med min HTPC. Hvad er den bedste opsætning for en HTPC. Jeg kører pt. med en ældre IBM bærbar computer med 1,8 Ghz P3 proceccor, 256 MB ram og et mobile radeon 7500 grafikkort. Mit problem er at powerstrip tilsyneladende suger alle systemressourcerne således at billedet hakker en del når der panoreres. Jeg har sat powerstrip op til at køre 1280x720 ved 48 hz. Som DVD afspiller bruger jeg PowerDVD.
Jeg har hørt nogle tale om, at det er bedre at køre så lav en opløsning som muligt f.eks. 1024x576 ved DVD materiale? Er der nogle der har erfaringer?
Vil det være bedre at erstatte den bærbare med en ældre 800 mhz Athlon også med 256 MB ram, men med et Radeon 9700 Pro AIW grafikkort? Processoren er selvfølgelig ikke så kraftig, men grafikkortet burde rykke en del mere.
De bedste julehilsner fra
Asger
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
Sendt: 22 December 2003 kl. 11:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvis ikke du vil bruge ffdshow og andre postprocessing software, vil jeg mene at du faar mere ud af skifte til en pc med lavere processorkraft men kraftigt grafikkort. www.imw.dk har et athlon bundkort samt 2600+ processor og koeler til 1100 krone, hvis du skulle have lyst til at opgradere.
Powerstrip sluger ikke megen processorkraft hos mig, saa det kan jeg ikke forklare.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

Bruger siden: 01 Juni 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1070
|
Sendt: 23 December 2003 kl. 02:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din bærbare har mere end rigeligt CPU kraft. Og powerstrip bruger ikke meget CPU tid.
Prøv evt. at se, hvad processor du har kørende og hvor meget CPU de lægger beslag på. (CTRL+ALT+DELETE)
Ja, du bør køre en lavere opløsning. Lavere opløsning = mindre scaling skal billedet udsættes for.
Hvad opløsning kører du?
Du bør eksperimenterer lidt med opløsninger, du skal finde projektorens sweetspot. Det afhænger meget af billedstørelsen.
prøv at se, om du kan finde den opløsning, hvor scannings linierne lige netop forsvinder.
Jeg vil gætte på, at det ligger omkring de 800x600. Kører du for høj opløsning, bliver du billeder mudret og dårligere da scannings linierne overlapper hinanden....
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 10:54 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Thue
Jeg tror, at jeg venter lidt med at opgradere, da jeg vist lige skal have økonomien til at falde lidt til ro efter indkøb af projektor og julegaver :-)
Hej Webmonkey
Jeg mener også, at CPU'en burde være rigelig kraftig. Inde i joblisten, står PowerStrip til at suge et sted mellem 95 og 100% af systemressourcerne, hvilket undrer mig. Jeg har slået virusscanneren ned. PDVD tager også lidt. Jeg sad og legede med noget 720p materiale i går aftes, her var det godt nok WMP9 der tog processortiden. Jeg må hellere undersøge fænomenet nøjere.
Jeg kører 1280x720 ved 48 hz (nok egentlig ikke særligt smart at køre 16:9 på en 4:3 projektor). Billedet står pænt skarpt (jeg ved jo ikke hvor godt det kan blive), jeg kan i hvert fald sagtens læse teksten på min desktop på 3,5 m. afstand. Jeg kører med et 100" projecta 4:3 lærred. Grunden til den sjove opløsning er, at jeg mener, at have læst, at resizingen kan give et lille løft til DVD filmene?
Jeg vil prøve at teste nogle lavere opløsninger, så kan det også være at der er knap så meget arbejde ved ar resize. Der er vel ingen grund til at kører mere en 48 hz (2xpal)?
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 12:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg begriber ikke hvorfor at powerstrip sluger så meget kraft, måske det vil hjælpe med den nyeste version af både powerstrip og drivere til grafikkort.
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 12:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige gransket lidt i problemet. Nu bruger PowerStrip ingen ressourcer. Den må være gået i baglås den anden dag. Tilgengæld bruger PowerDVD 4.0 99% af systemressourcerne og hakker :-(
Findes der en bedre SoftDVD player? Jeg har faktisk ikke prøvet med ATI's egen nogen der har erfaringer med den?
Det med at se scanlines, hvilken afstand skal man kunne se dem? Hvis jeg går helt tæt på lærredet kan jeg se en tynd sort streg horisontalt imellem punkterne ved 1280x720, hvilket jeg også kan ved 1024x768. Punkterne flyder en anelse sammen horisontalt, men det er stadig muligt at identificerer det enkelte punkt.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 13:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Godt at høre med at powerstrip fungerer fint. PowerDVD bør ikke sluge nogen nævneværdig mængde res. (10-30% afhængig af hardware), så spørgsmålet er om det gælder alle dine dvd-softwareafspillere? - prøv at slå hardware dekodning fra og til i powerDVD. Det er også værd at hente den nyeste version (trial eller på anden vis ). Hvis det også hakker på andre dvdsoftware, bør du tjekke om DMA er slået til på IDE. (Enhedshåndtering).
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 14:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hmm DMA er slået til. Det hjælper lidt, hvis jeg slår hardware dekodningen fra, så hakker den knap så meget, men den bruger stadig 99% af systemressourcerne. Jeg prøver med et par andre afspillere.
|
Til top |
|
|
Thue K Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:16 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har oplevet noget lignende med hak i afspilningen, hvilket viste sig at være en hardware fejl på dvd-drevet. Du kan evt. søge lidt på www.eksperten.dk der er en god mængde viden at hente omkring dette.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 16:31 | IP-adresse registreret
|
|
|
48Hz og 72Hz bør bruges til NTSC 2x og 3x 24fps.
Pal bør du bruge 50 og 75Hz...
Der er absolute intet i vejen for, at køre 16:9 på en CRT.
Du vil se, at folk nok er lidt lange i hovederne, men så bruger du vertical size funktionen til at klemme linierne sammen med.
Jeg holder stadig på, at du bruger for høj opløsning.
Det er jo Elektrostatisk Fokus projektor du har.
Har du prøvet 720x576 for PAL / 720x480 for NTSC?
576p er normalt det man anbefaler til Barco 800/801 serien, som bruger samme rør som din Sony 1272...
__________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 17:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har lige fiflet lidt med projektoren. Når jeg forsøger at kører 800x600 synes jeg, der er en tendens til at der opstår pixelering - kanterne bliver hakkede. Af en eller anden grund kan jeg ikke få projektoren til at køre 1024x768. Jeg kan ikke få billedet centreret (shift), så windows menubaren står over resten af billedet :-( Jeg tror det har noget med grafikdriverne til min bærbare at gøre, da der ikke sker noget, når jeg shifter billedet i powerstrip.
Begge projektorer kører med 07MSP rør så vidt jeg kan se. Der er kun forskel på RGB bandwith, hvad det så end er. Jeg vil lige prøve de størrelser du foreslår, det kan være pixeleringen opstod pga. dårlig skalering og så bliver udglattet på grund af overlap. Jeg kan nu tydeligt skelne de enkelte linier fra hinanden, når jeg går tæt på.
Jeg skal da vist også lige have rettet mine refreshrates. Jeg ved ikke om det måske kan drille (jitter), når antallet af billeder ikke stemmer overens?
Er der nogen grund til at gå op i 72/75 Hz? Giver det ikke bar unødigt slid på projektoren - umiddelbart står billedet ganske roligt ved 48.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 23 December 2003 kl. 18:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der skulle ikke gerne være pixel på en CRT
Jeg går ud fra, at det er nogle scaling artifacts - kan være pga. dårligt grafikkort der ikke er så god - jeg ved ikke hvad der er i den bærbare. Men et stationært Radeon R300 baseret, er det bedste..
Hvis du kan sorte linier i billedet, så prøv at finde en lidt højere opløsning.
Men sørg for at vælge en opløsning der giver mening matematisk set. Atlså f.eks. 720p er 480p * 1.5.
Jeg vil nu ikke kalde 48/50Hz roligt, der er ligesom de gamle TV. Jeg benytter 72/75 på min Barco 808, da det giver det bedste fra begge verdener. Man får stadig god detaljering uden, at få den udsmøring man får ved 100Hz...
Nej det giver ikke noget unødigt slid, dine rør holder jo 10.000 timer.... __________________ In the Land of Hometheater, The Three Eyed Monster is King......
|
Til top |
|
|

|
Sendt: 28 December 2003 kl. 14:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har leget lidt med de forskellige opløsninger. (Jeg kan se, at jeg stadig har lidt arbejde i forhold til at få justeret projektoren ordentligt ind - Øv)
Billedet er stort set ens, om jeg kører 1280x720 eller 720x576. Der er en klar forbedring i billedkvaliteten ved at kører 75 Hz, så det er den permanent skiftet op til (jeg har ikke så meget ntcs materiale).
Jeg kan se, at så længe jeg kører 720x576, er der ingen problemer for PowerDVD at følge med, der ligger den på ca. 30% belastning, mens den ligger på 100% ved 1280x720.
Ved den lave opløsning er der en tendens til, billedet bliver uskarpt, når der panoreres, hvilket virker lidt ubehageligt. Ved den høje opløsning kan computeren slet ikke håndtere panoreringen, og hakker. Kan det evt. være nogle driversetting der skal slås til eller?
Jeg har desværre ikke fået prøvet med en anden Soft DVD player, men håber på at få tid snarest.
|
Til top |
|
|
Webmonkey Forum Bruger

|
Sendt: 29 December 2003 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det bedste er, at prøve sig frem og se hvad der virker.... men du kan jo altid kikke forbi avsforums.com HTPC forum....
|
Til top |
|
|