Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 23:40   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Hvorfor købe tv med indbygget dvb-t tuner (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Mlarsen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 September 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 01:38 | IP-adresse registreret  

Jeg skal til at købe nyt tv og jeg er meget i tvivl om jeg skal vælge et tv med digital tuner for lige nu er der ikke så meget der taler for at have det i. Samtidig er jeg også kommet til at tænke på hvad man egentlig får ud af at købe tv med indbygget dvb-t tuner. Jeg har ikke det store behov for at de mange kanaler og det som man ville kunne fange via DVB-t er helt fint med mig, spørgsmålet er så bare om man kan fange signalerne. Jeg har lige købt en stueantenne i HifiKlubben til 300 kr. som jeg ville prøve med mit tv-kort i computeren (som understøtter DVB-t), men jeg kan simpelthen ikke fange noget. Jeg ved dog ikke om det er antennen eller om det er tv-kortet der gør det og om en indbygget digital tuner i et fjernsyn ville gøre at det bedre kunne fange signalet?

Så lige nu er der intet der taler for en  digital tuner, når jeg ikke kan fange signalet, men ville det så være smart at købe et fjernsyn med en digital tuner når man nu skal sælge fjernsynet igen en dag? Størstedelen af alle danskere bor i et område hvor det er muligt med kabeltv og sådan et sted ville det vel aldrig være nødvendigt med en digital tuner. Hvis kabeltv’et så blev digitalt så skulle det alligevel være nødvendigt med enten en settop boks eller en indbygget dvb-c tuner i fjernsynet og det findes jo kun i Loewe indtil videre. Når der lukkes for de analoge kanaler i 2009, vil alle de kunder der modtager kabeltv så egentligt alle skulle have en settop boks eller vil TDC/Stofa bare konvertere signalet over i et analog signal sådan at det fortsætter som det altid har været? Uanset hvad så hjælper en indbygget digital tuner ikke i fjernsynet.

En anden ting er også at man kunne tro at man kunne se HDTV kanaler med en digital tuner, men der har jeg læst mig frem til at det vil aldrig ske, sålænge at de kører i mpeg2. For hvis de gjorde det, så ville der kun være plads til én HDTV kanal og så ikke andet pga. kapaciteten. Derfor når de vil til at sende i HD så skal de op i en mpeg4 og når det sker, så kan man ikke bruge den evt. indkøbte indbyggede digitale tuner længere, da den jo modtager i mpeg2. Spørgsmålet er så bare om man stadig vil kunne modtage de digitale kanaler der findes i dag over mpeg2 og at man så bare ikke kan se de (HD) kanaler som bliver sendt i mpeg4?

På længere sigt kunne man jo også forstille sig at alt tv kommer via internettet (TDC starter her 1. Februar) og så kræver det noget helt tredje for at kunne modtage dette signal eller i hvert fald en eller anden form for settop boks.

Én af de grunde der kunne være for at tale for en digital tuner i tv'et, er at man ellers får en ekstra boks i stuen og en grim fjernbetjening til det ellers dyre fjernsyn. Det forstår jeg godt, men mht. fjernbetjeningen så vil jeg alligevel bruge min fjernbetjening til min receiver, da den kan programeres og så er det bare den ekstra boks man får i stuen. Samtidig mener jeg også at hvis kabeltv’et fortsætter som det altid har været (dvs. hvis de bare konverterer signalet over i et analogt signal) så vil alle de kunder med kabeltv (som jo alligevel er størstedelen af danskerne) ikke komme til at savne en digital tuner i fjernsynet. Det er først når der kommer HD at folk bliver interesseret i at flytte over til noget digitalt signal og som tidligere beskrevet så hjælper en digital mpeg2 tuner jo ikke.

For at slutte en lang tråd af med hovedspørgsmålet, så er der ikke meget der taler for en digital tuner i fjernsynet og at man lige meget hvad vil ende med en eller anden slags settop boks. Jeg vil hellere end gerne kunne modtage de digitale kanaler gratis og så spare de 150 kr. om måneden TDC tager for de samme kanaler som man kan fange gratis. Problemet ligger bare i at det fjernsyn jeg har kigget på, der koster den model med digital tuner 3000 kr. ekstra og det er faktisk kun 20 måneder man skal have fjernsynet så er den digitale tuner tjent hjem igen (3000/150 =20 måneder) MEN hvis jeg nu ikke kan fange de digitale signaler og at der ikke lige er noget der specielt inddikerer at jeg kommer til at stå med et helt forældet fjernsyn om to år (udover den generelle udvikling), så ville jeg da heller spare de 3000 kr. og så få et billigere tv, for det er som om at der ikke er den store forskel, når alt kommer til alt. Det er kun for folk som ikke har nogen mulighed for kabeltv og som måske bor et sted hvor der er dårlige antenneforhold, og selvom det analoge signal stopper i 2009, så vil der stadig være signal til os andre via kabeltv, dvs. ingen fordel med digital tuner.

Ud fra det jeg har skrevet her, skal jeg så købe et fjernsyn med indbygget digital tuner eller er der noget som jeg har overset?

Til top Vis Mlarsen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mlarsen

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 29 Januar 2007 kl. 10:41 | IP-adresse registreret  

Det tror jeg ikke.

At Du har overset noget, at jeg har noget imod Tv via Internettet er en anden sag [ her burde man betale for det man ser i stedet for i pakkevis, jo jeg droemmer men dette sker bestemt ikke, noejes med betale for enkelte programmer ]

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Peacekeeper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Fyn Øst
Sendt: 30 Januar 2007 kl. 20:27 | IP-adresse registreret  

Nogle fællesantenneforeninger nedtager de danske TV-kanaler i både analogt og digitalt format og udsender begge former over kabelnettet, for det digitale signals vedkommende for nogle antenneforeninger i DVB-T format. Du skal derfor bruge en digital DVB-T tuner for at kunne modtage dette digitale signal via kabelnettet for at kunne nyde den bedre billedkvalitet. - Så vidt, så godt.

Problem: Loven siger, at alle skal kunne kigge med på de danske "public service" kanaler, uanset hvor omfattende (=kostbar) programpakke, de har bundet an med. I min antenneforening udsendes det digitale DVB-T signal derfor i et frekvensområde, hvor kun særlige digitale TV-tunere kan være med. Det er, så vidt vides, kun et Sony TV med indbygget digitaltuner, som kan spore det digitale signal i det særligt allokerede frekvensområde - og det endda kun hvis man bilder TVet ind at det befinder sig i Tjekkiet!

Derfor består der en risiko for at du aldrig vil få brug for dit nye TVs indbyggede DVB-T tuner - MEDMINDRE fællesantenneforeningerne lægger de danske kanalers digitale signaler ud i frekvensområder, som dit TVs indbyggede digitaltuner kan detektere. I så fald behøver du ikke leve med set-top boxe og op til tre fjernbetjeninger liggende og fylde op på sofabordet, men kan nøjes med een remote.

Hvis du på den anden side vil spare merprisen for et TV med indbygget digitaltuner, risikerer du som nævnt at skulle leve med en ekstern digitaltuner. Og hvad fremtiden bringer af nyt er det svært at gisne om på nuværende tidspunkt. Personligt tror jeg at højdefinitions-TV er et godt stykke ude i fremtiden, ligesom TV via Internet endnu står foran sin fødsel. Vi kan derfor ikke ganske vide, hvilke modtagere vi vil få brug for.

Til top Vis Peacekeeper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Peacekeeper

kaso
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 August 2005
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 10:52 | IP-adresse registreret  

Jeg har valgt at have en kombineret DVB-T/S tuner m. harddisk + en programmerbar fjernbetjening (Logitech Harmony). Alt fungerer som om det var 1 apparat med 1 kanalliste etc. og jeg kan bruge tidsforskydning, optagelser etc. problemfrit. Skulle standarden ændres på et tidspunkt, kan jeg skifte den (relativt) billige boks og beholde min dyre skærm - f.eks. ved overgang til HD-TV.
Til top Vis kaso's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kaso

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes