Tilbage til HIFI4ALL.DK 7. juni 2026 | 16:23   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: DVB-T, DVB-C... Kabel TV? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 22:49 | IP-adresse registreret  

Hej,

Jeg er nu lidt i tvivl om jeg har kvajet mig lidt.

Jeg har for en uges tid siden investeret i et Samsung LE32 R77B - det havde nemlig DVB-T tuner og en udemærket billedkvalitet osv. osv.

Men nu opdagede jeg så lige et sted, at DVB-T umiddelbart er til antenne signal, og DVB-C er til kabel.
Er jeg helt tabt, når jeg så nu sidder med kabel TV?
Kan jeg bruge DVB-T tuneren til noget som helst i forbindelse med kabel TV, eller er det forældet om et par år, når der sendes digitalt på kabelnettet?
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 31 Januar 2007 kl. 23:47 | IP-adresse registreret  

Fordi det jordbaserede analoge sendenet bliver slukket er der da ingen der siger at tdc gør det samme med deres kabelnet.
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

mcs_5
Branchemedlem
Branchemedlem
Dantimax

Bruger siden: 09 April 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 00:30 | IP-adresse registreret  

Der sendes allerede digitalt over kabel/fællesantenne nu. Men de forskellige antenneforeninger/kabeloperatører kan selv bestemme om de vil sende DVB-T signalet som det er, eller konvertere til DVB-C og spare noget "plads".

Hvilket system TDC vil bruge på deres kabelnet om nogle år, er der nok ingen der ved endnu :)

Venlig hilsen

Mikkel C. Simonsen
Til top Vis mcs_5's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af mcs_5 Besøg mcs_5's Websted

bøje
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 19 September 2003
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 02:06 | IP-adresse registreret  

Du kan ikke bruge DVB-T tuneren til noget som helst da den DVB-T tuner der sidder i Samsung'en ikke er beregnet til at blive brugt i DK (understøtter ikke DVB-subtitles) derudover kan DVB-T ikke bruges til Kabel TV fra f.eks TDC, stofa m.fl. da du skal bruge en DVB-C tunerboks istedet f.eks Selector fra TDC, der er dog nogle mindre fælles antennesystemer der tilbyder DVB-T parallelt med det analoge signal.

Jeg kan ud fra model betegnelsen regne ud at det ikke er en nordisk model du har købt og hvis jeg var dig ville jeg sende den retur og købe en fra en butik i dk, så har du nemlig 2 års rigtig garanti og 2 års pixelgaranti det er der ikke på de udenlanske modeller.

Iøvrigt har TDC sendt Digitalt DVB-C i ca. 10 år, ligeledes har man gjordt på satellit (DVB-S) og på alm. antenne begyndte man i april 2006 for alvor at sende digitalt DVB-T og i juni 2009 vil man udelukkende sende sådan og lukke for det gamle analoge signal. DR har på forsøgs basis sendt DVB-T siden 1998 tror jeg det var, mener det var der jeg købte min første Nokia DVB-T Modtager men så brændte senderen i gladsaxe vist nok og så kunne jeg ikke bruge den i et par år intil de begyndte at sende igen omkring December 2005 ca. Men nu kan Nokiaen ikke bruges fordi den ikke understøtter DVB-Subtitles som TV2 benytter.

Man må iøvrigt nok forvente at alle DVB-T modtager skal skiftes på sigt efter 2009 når man begynder at sende i Mpeg 4 (så vil der formentlig være mulighed for at sende i HD på DVB-T)istedet for Mpeg2 som man gør nu. 

Mvh.

Til top Vis bøje's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af bøje

Eiberg
Branchemedlem
Branchemedlem
Expert, Fields

Bruger siden: 08 August 2004
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 09:28 | IP-adresse registreret  

Fjernsynet er købt lige over på den anden side af sundet - i Malmö, i en Expert. Modellen er ikke på det danske marked, men på det svenske og norske.

http://www.samsung.com/se/products/tv/lcdtv/le32r77bd.asp + http://www.expert.se/product/product.aspx?id=205671

I DK kunne jeg se modellen som hedder LE32R75B - præcis samme model, men uden DVB-T.

Er det et dumt køb eller...?

Men dvs... Før jeg kommer til at kunne se noget digitalt, så skal jeg have en DVB-C boks og så ender jeg alligevel med en ekstra fjernbetjening - og så kunne jeg lige så godt have sparet nogle kroner og købt et TV uden DVB-T.
Er det sådan det skal forstås?
Til top Vis Eiberg's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Eiberg Besøg Eiberg's Websted

Novicen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 September 2003
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 12:18 | IP-adresse registreret  

Yes

Mvh.

Alland
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Oktober 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Citér:
Man må iøvrigt nok forvente at alle DVB-T modtager skal skiftes på sigt efter 2009 når man begynder at sende i Mpeg 4 (så vil der formentlig være mulighed for at sende i HD på DVB-T)istedet for Mpeg2 som man gør nu. 

Er det blevet besluttet at skifte til mpeg4 når det analoge signal lukkes??

Med venlig hilsen
Allan

Til top Vis Alland's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Alland

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Sendt: 01 Februar 2007 kl. 18:25 | IP-adresse registreret  

Alland skrev:

Citér:

Er det blevet besluttet at skifte til mpeg4 når det analoge signal lukkes??

Med venlig hilsen
Allan

så vidt jeg ved, nej. Men tingene kan jo sagtens nå at ændre sig, når HDTV slår rigtigt igennem

Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes