| Sendt: 01 Februar 2007 kl. 17:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har en Hitachi PJ-TX100 projektor og et stort 16:9 lærred 305x143 ca.
Projektoren kan "autovælge" formatet som så betyder at forstørrelsen på objektivet skal stå på max. = yderstilling, for at fylde lærredet med den afstand projektoren har (hænger i loftet og jeg vil gerne undgå at flytte den) - problemet er at lærredet kun næsten fyldes ud ved autovalg.
Hvis jeg så mauelt vælger "movie 2" så kan jeg få det til at passe præcist og objektivet kan nøjes med at stå ca. midt i mht. forstørrelse - jeg antager at det må være her det er bedst kvalitetsmæssigt.
Jeg kan umiddelbart ikke se kvalitetsforskel. Jeg er dog teknisk interesseret i at vide hvad der foregår og bruge den optimale indstilling mht. kvalitet.
Bruger man en større del af billedchippensareal ved "movie 2" som så kun er nødvendigt at forstørre lidt op med objektivet for at få den store billedstørrelse og dermed mindre forvrængning end det som autovalg vælger, som kræver maks forstørrelse ?
Håber spørgsmålet kan forstås - det er lidt teknisk -
En sidste ting er at 16:9 film (angivet på filmen) ofte ikke ´kommer til at passe med mit 16:9 lærrred, når projektoren sættes til 16:9 format - men "movie 2" formatet plejer at passe.
Har I andre formatproblemer ?
tak - hvis nogle kan hjælpe.
|