Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:31   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Skærmet støjsikret antennestik købes her (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 20 Juli 2004
Lokalitet: Vestsjælland
Status: Offline
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 20:39 | IP-adresse registreret  

Hvis man først har prøvet at have (lidt) støj, sne og striber på sit fjernsyns billede,- ja -så ved man også hvor svært, det kan være at komme af med det igen, medmindre man finder selve kilden til problemet, men det er som regel komplet umuligt ,

Mange gange vænner man sig bare til det, men det er vel ikke meningen med det nye kostbare fladskærmsfjernsyn, eller hvad man nu har stående.

Man kan istedet beskytte sig  mod støjproblemet. Ferrit kerner, spoler og  B&O´s 230 volt netstik til fjernsyn (m. indbygget filter) kan være (nød)løsninger, men den værste støj kommer rent faktisk altså fra dine uskærmet antennestik, men det har du bare aldrig fået at vide!

Normalt er dit antennekabel enkelt eller sågar dobbelskærmet, for at beskytte mod elektrisk støj hele vejen fra dine antenne til modtageren, men det mest almindelige(og eneste) antennestik man kan købe i tømmerhandelen og radioforretninger er slet ikke skærmet, og så er det jo altsammen fuldstændigt ligegyldigt!

Der sidder kun en grå eller hvid  plastic kappe udenpå som beskyttelse og den er på ingen måder ikke spor støj tæt - det lille stykke, hvor der er en utæthed (igennem plastic-kappen) er nok til, at udefrakommende støj signaler går i modtageren , og det er derfor fuldstændigt værdiløst som antennestik.

TV antennestik samlemuffeAntennestik, vinklet hun, hvid                             

Disse stiktyper er absolut  helt værdiløse i en moderne antenne installation,.  Ud med skidtet!

Det samme kan siges om de coax-kabel samleled (dem med to plastic-muffer man skubber ind over hinanden), man kan købe sådanne steder:

Disse typer stik har eksistere fra før krønikens tid, og har slet ikke taget højde for den enorme elektriske støj som siden er kommet til, og de er derfor komplet uegnet og absolut værdiløse til almindelig moderne TV modtagelse m.m

Ud med skidtet !  Støj i TV-billedet stammer 9 ud af 10 gange herfra

Jamen, hvor køber jeg så  disse HF tætte antennestik. Forhandleren har jo ikke andet end de gamle stik at sælge.

Svaret findes her:

Et 100% HF-tæt antennestik, for optimal billedkvalitet og minimal støj i ren metal koster omkring en tyver, plus en 50èr til porto m.m.

Snak også lige med venner og bekendte, inden du bestiller, hvis du mener at de også kan bruge dem, så deles I nemlig om portoen og prisen kan holdes nede.

Husk at skifte alle antenne stik i huset og køb gerne et par ekstra som reserve, man ved aldrig hvad der kommer ind i huset af nyt udstyr ;-) og så er det rart at have et par af de rigtige kvalitets stik liggende.

AVexperten sælger en type i hel-metal,som jeg selv har prøvet med rigtigt godt resultat men de har altså ikke noget navn og reference, men de løste da mit støjproblem og stikket var også i rimelig kvalitet, omend en enkelt skrue knækkede og sad fast i stikket. (fik tilsendt et nyt af forhandleren)

Forhandler;

http://www.avxperten.dk/antennemateriel/antennestik/antennes tik.asp

Antennestik 9,5 mm HAN - Metal

Antennestik 9,5 mm HAN - Metal

RF Antennestik 9,5 mm HAN. Metal.
HF-tæt antennestik, for optimal billedkvalitet og minimal støj.
Antennestik til påmontering for enden af et antennekabel.

pris: 18,50 DKK
Antennestik 9,5 mm HUN - Metal

Antennestik 9,5 mm HUN - Metal

RF Antennestik 9,5 mm HUN. Metal.
HF-tæt antennestik, for optimal billedkvalitet og minimal støj.
Antennestik til påmontering for enden af et antennekabel.

pris: 18,50 DKK

Et andet forslag kunne være disse HF-tætte hel-metal / keramiske antennestik fra det spanske Televés. som bl.a. Tune kabelnet benytter i deres fællesantenne anlæg.

Tune kabelnet skriver

" Vi har forsynet medlemmer, som ønsker det, med sådanne stik (til en god pris: 20 kr/stk), og alle som én melder tilbage, at de har markante forbedringer.

I de fleste tilfælde kræves der også et nyt antennekabel fra vægdåsen til videoen og videre til Tv-apparatet.

Se datablad og beskrivelse (på engelsk).

"Se vor egen monteringsvejledning for Televes-stik .

Forhandler:

http://www.antennelageret.dk/ 

Hvis disse HF tættestik mod forventning ikke løser dit støj problem, uanset om det var stort eller lille, må du desværre gå trinnet videre og systematisk gennemgå din egen antenne installation.

Det er heldigvis ikke så svært, for Dansk Kabel-Teknik, DKT, har udsendt en glimrende vejledning til teknisk/fagmæssigt forsvarlige antenne husinstallationer, så hvis du ønsker at rette evt. fejl og følge de anerkendte standarder, ja så er dette biblen over dem alle.

Dansk vejledning her: http://www.dkt.dk/download/pdf/instal-dan.pdf

Til top Vis BeoFan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BeoFan

KimHRasmussen
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 April 2005
Lokalitet: Fyn
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 20:52 | IP-adresse registreret  

Det lyder da mere som en reklame end en bedømmelse.
Til top Vis KimHRasmussen's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af KimHRasmussen Besøg KimHRasmussen's Websted

tubefreak
Lukket konto
Lukket konto
Lukket efter ønske fra bruger!

Bruger siden: 31 Maj 2004
Lokalitet: København
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 20:53 | IP-adresse registreret  

Ja og sikke store bogstaver du har.
Til top Vis tubefreak's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af tubefreak Besøg tubefreak's Websted

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 21:05 | IP-adresse registreret  

Højtråbende men Fint Link - dem manglede jeg lige

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2007 kl. 21:11 | IP-adresse registreret  

Til Hr. KimhRasmussen

Ja, selvfølgelig er det reklame for HF tætte stik.!

Og dem har du selvfølgelig haft siddende på alt dit udstyr de sidste mange år, og når det er tilfældet, kan alle andre bare passe sig selv..

Iøvrigt,- er det sgu da en udsøgt service at jeg har brugt tid og energi på at finde frem til dem,  for at du kan sidde på din flade og bare bestille det, du skal bruge.

Desværre er det ikke muligt at skelne mellem taknemmlige og utaknemmelige læsere når man skriver i en tråd, men jeg vil istedet forslå dig, at du fremover blokere for indlæg der stammer fra mig!

Tusind tak til jer andre, som er glade for lidt hjælp og links.

Det manglede da bare, hvis jeg ikke ville dele mine erfaringer med jer! Jeg håber da, at i vil gøre det samme  

l´Blundt
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 20 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 21:21 | IP-adresse registreret  

Super tråd Jeg har længe været på udkig efter noget ikke alt for dyrt afskærmning til mit eget.

MangeTAK.

Mvh. l´Blundt

Til top Vis l´Blundt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af l´Blundt

sheep
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 August 2005
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 15 Februar 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Har egentlig ikke store problemer hvad det angår - men måske man kan opnå et bedre billede... hmm tror det skal prøves

Til top Vis sheep's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af sheep

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 15 Februar 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

For en gangs skyld er der ikke noget hokus pokus eller linolie i disse stik.

Uanset hvad, så er det sjældent at der i Hi-FI  branchen ses en så klart videnskabelig dokumentation for at man kan beskytte  modtagerene   mod den  højfrekvente støj, som vi beviseligt konstant er omgivet af,  og at  HF stikkene så ydermere kun koster nogle håndører er faktisk det mest utrolige, når man sammneligner med markedets  øvrige hi-fi tilbehør der koster kassen, uden andet udbytte end varm luft.

Personligt er jeg lykkelig for at jeg endelig fik mine stik skiftet, alt for mange år har jeg måtte leve med et halvdårligt billede, alene pga af det fuc... . antennestik  

Fjernsyn og hi-fi anlæg adskiller sig vel ikke væsentligt fra hinanden når vi taler om ydeevne, ofte er det kun de sidste marginaler der skiller de bedste fra hinanden, så jeg mener ligesom Sheep  at det er værd at prøve, -det skader ihvertfald ikke, tværtimod!

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 11:09 | IP-adresse registreret  

Hvad saa med de parter som absolut fravaelger "Vinklede stik".    
Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:21 | IP-adresse registreret  

Vores ven 2hansen skriver herunder en liste over forhandlere der sælger tilsvarende HF tætte antenne stik. Stor ros for for hans flid Nu findes der ikke flere undskyldninger for at benytte de gamle mere!

Jeg kender naturligvis ikke kvaliteter etc. på disse produkter, da der (tilsyneladende) findes flere forskellige producenter.

Online (Esbjerg), 24,95, http://www.hb-elektronik.dk/mb_articles.php?catid=631&sa Search%5Bcategory%5D=Coax+stik

Online (Silkeborg), 21,69, http://www.keas.dk/store/comersus_viewItem.asp?idproduct=404

Online, 12,00, http://www.netto-sat.dk/shop/advanced_search_result.php?sear ch_in_description=1&keywords=hf-t%E6t&osCsid=a07bbd6 553b00e9e489c7a4ab68dab1a&x=0&y=0

Online (Fuglebjerg), 12,00, http://www.furadi.dk/butik/_115.htm

Online (Nexø), 14,40, http://www.el-supply.dk/?Gid=532&Vid=6987

Da jeg bor i Kbh. vil jeg selv smutte omkring Antennelageret og se på udvalget.

Fenris
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 10 August 2005
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:31 | IP-adresse registreret  

Super indlæg. Jeg har selv problemer med min computers gengivelse af tv signaler. Desværre tror jeg nu at det har mere at køre med alt den støj, som er i maskinen end med antenne stikket men det skader bestemt ikke at få det udelukket
Til top Vis Fenris's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Fenris

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:34 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:
Hvad saa med de parter som absolut fravaelger "Vinklede stik".    

Hehe, de skal vikle stikket ind i silketråd og dyppe det hele i linolie..

BeoFan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 16 Februar 2007 kl. 12:44 | IP-adresse registreret  

Coaxstik hun HF-tæt 

Der findes flere forskellige typer HF tætte antennestik, og hvilken som er de bedste er umiddelbart umuligt at sige, der er dog ingen tvivl om at de alle har sine berettigelse.  Det kunne være sjovt om nogen ville indkøbe og teste dem mod hinanden.

Bemærk at disse forretninger også sælger HF tætte fordeler til små penge ,bl.a til de ekstra fjernsyn.

Intet led  er stærkere end det svageste, og støjen skal nok finde det led!

Mollovic
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 November 2006
Lokalitet: Odense
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Hvis man ikke har problemer med støj på signalet, er det så unødvendigt at købe disse HF-antennestik? Eller vil man få et bedre billed uanset hvad hvis man montere disse???

\\Mvh Morten

Panasonic 37PV60EH
Pioneer VSX-1016-S
Pioneer DV-696AV-S
Pioneer S-SP410
Pioneer S-W90S
Playstation 3, 160GB, Slim
Til top Vis Mollovic's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Mollovic Besøg Mollovic's Websted

theben
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Oktober 2003
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 13:34 | IP-adresse registreret  

Mollovic, intet er mere perfekt end det perfekte, hvis man mener man ikke har problemer med støj, så vil det være penge ud af vinduet at købe noget til at afskærme støj.
Men man skal jo prøve for at se om man nu ikke alligevel kan forbedre sit billede.

Tak for en fin tråd Beofan, tror der er mange som lige skal have prøvet om skidtet hjælper.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 16 Februar 2007 kl. 14:38 | IP-adresse registreret  

Til Beofan

"In ancient times" eksisterede der Phono stik hvor skaermen kunne loddes hele vejen rundt [Er nok uddoede idag, maaske teflon-isolerede], saa ja F-stik og de af Dig angivne er betydeligt bedre end dem i starten af Din traad. 

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

quad
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 16 Oktober 2005
Lokalitet: Jylland
Sendt: 20 Februar 2007 kl. 20:43 | IP-adresse registreret  

Købte avxpertens udgave........ oplever absolut en hørbar forskel på fm radio - men ikke det helt store på tvet.

dalle
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 September 2004
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 09:00 | IP-adresse registreret  

jeg vil tro at ferrit kerner er mindst lige så vigtigt. Det gav en kæmpe forskel hos mig.
Til top Vis dalle's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af dalle

lpm76
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 April 2004
Lokalitet: Sydsjælland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 09:08 | IP-adresse registreret  

Fedt fedt indlæg. Jeg har noget rigtig godt skærmet antennekabel liggende, men jeg havde da slet ikke tænkt på at det ikke nytter noget hvis ikke også stik'ene er skærmede.

Helt rart i øvrigt at se kvalitetsstik der ikke koster på den forkerte side af 100kr. Så tak for tippet BeoFan.

PHN2
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 02 April 2003
Lokalitet: Midtjylland
Sendt: 21 Februar 2007 kl. 18:02 | IP-adresse registreret  

Fint indlæg. Ærgeligt at der straks kommer et par mavesure ubrugelig svar derpå.

mvh. Per.

Til top Vis PHN2's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af PHN2

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes