| Sendt: 23 Februar 2007 kl. 12:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Din ven har tilsyneladende ikke megen forstand på Tv, men lad det være ved det. Sharp betragtes som en af de bedste LCD-TV producenter, og på global basis har de været førende i nogle år nu. Et kontrastforhold på 1200:1 er faktisk _meget_ højt i forhold til fladskærmsmarkedet generelt. At mange LCD-TV eller plasma-TV så har et højere tal på papiret skyldes kreative målinger og systemer, som ofte gør tingene værre i praksis end de gavner.
LCD-TV med kontrastforhold måles ved et dynamisk system, som dæmper lyset i mørke scener og intensiverer det i lyse scener. I praksis er effekten ganske irriterende, og generelt anbefaler jeg, at man slår dynamisk kontrast fra. For plasma Tv gælder det, at man måler kontrastforholdet ved en meget høj peak brightness på ét punkt, og bagefter måler sort på en helt mørk skærm. Det giver det høje kontrastforhold på helt op til 10000:1. De bedste plasma skærme har dog den bedste sort gengivelse blandt fladskærme, og heraf også det bedste kontrastforhold. Men det er ikke generelt gældende for teknologien.
At SA1/SD1 serien så ikke helt leverer en kontrast på 1200:1 og jeg ikke er helt overbevist af serien, er så en anden historie. Jeg vil hellere anbefale dig at kigge på Toshibas WL66 serie.
Du kan eventuelt læse vores anmeldelse af Sharp 37SD1 på Flatpanels her: http://www.flatpanels.dk/test.php?subaction=showfull&id= 1170063189
Det er samme Tv, blot i 37 tommer og med digital DVB-T tuner.  __________________ www.Flatpanels.dk - Guide til fladskærme
|