Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 23:10   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: component og s-video. (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
kristian_
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 Februar 2007
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 15:43 | IP-adresse registreret  

S-video og component har da ikke noget med hinanden at gøre vel?

s-video slår mig som værende i familie med scart..

min nye tv-tuner bruger nemlig det samme stik til component og s-video, men det kan være signalerne går hver deres vej når de kommer ind?

Til top Vis kristian_'s Profil Søg efter andre indlæg skrevet af kristian_

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 16:25 | IP-adresse registreret  

Der findes i princippet 4 forskellige måder at overføre et analogt billede fra en DVD afspiller (eller TV-tuner) til et TV/projektor:

Composite, S-video, RGB og Component.

Composite er den dårligste metode - den benytter sig af en enkelt leder som indeholder hele videosignalet (og en skærm for at modvirke interferens)

S-video er trinet bedre - her benyttes to ledere, en til lyset/syncen i signalet (i princippet et sort/hvid signal, kaldes Luminans eller Y i denne sammenhæng) og en til farveinformationerne - kaldet chrominans eller bare C. S-video kaldes derfor ofte også Y/C.

RGB står for Red-Green-Blue, og her er signalet som navnet antyder splittet op i de tre grundfarver. Det er meget nært beslægtet - også i kvalitet - med

Component, som også består af tre signaler, oftest kaldet Y,Cb og Cr. C'et står for at man i modsætning til S-video har splittet chrominans signalet op i to, nemlig "Blå minus Luminans" og "Rød minus Luminans". 

Der er med andre ord tale om forskellige standarder for hvordan signalet er bygget op når man flytter det fra en sender/afspiller til en modtager. Et scartstik er en slags multikabel, som i princippet kan bruges til alle videosignaltyper - både Composite, S-video, RGB og Component.

Det er opsætningen i afspilleren der afgør hvilken signaltype der sendes ud gennem scartstikket.

Man skal iøvrigt være opmærksom på at når et tv har flere scartstik, så vil det ene som regel kun kunne modtage component og S-video og det andet kun component og RGB.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

petite_machine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 16:50 | IP-adresse registreret  

Min DVD kan spytte både RGB og YCbCr ud, men YCbCr ser ringere ud på tv'et (et ældre CRT-TV). Er det så fordi TV'et ikke kan håndtere dette signal?

petite_machine
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Juli 2006
Lokalitet: Sønderjylland
Sendt: 05 Marts 2007 kl. 17:04 | IP-adresse registreret  

Eller. Måske ser det faktisk ikke ringere ud, men anderledes :) Har jeg faktisk aldrig rigtigt lagt mærke til før.

Det er lige som om der er mere farve og lys ved RGB, men det er jo ikke sikkert det er en go' ting. Nogen der har en natulig forklaring på dette, og om jeg evt. skal lege lidt viddere med YCbCr?

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Marts 2007 kl. 18:38 | IP-adresse registreret  

Der er såvidt jeg ved kun ganske ganske få billedrørstv der kan håndtere component (YCbCr) korrekt, det er primært relevant i forbindelse med projektorer eller fladskærme uden DVI/HDMI.

flowerboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 April 2007
Lokalitet: København
Sendt: 30 April 2007 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

S-video er trinet bedre - her benyttes to ledere, en til lyset/syncen i signalet (i princippet et sort/hvid signal, kaldes Luminans eller Y i denne sammenh�ng) og en til farveinformationerne - kaldet chrominans eller bare C. S-video kaldes derfor ofte ogs� Y/C.

Jeg har lige købt en surround reciever og vil selvfølgelig gerne have både video og lyd til at køre igennem den, men billedet bliver sort/hvid når jeg kører den igennem recieveren. Jeg kører s-video ind og ud og jeg havde egenlig regnet med at signalt bare var passthrough, men farven forsvinder desværre. Der er ingen problemer når jeg sætter s-video stikket direkte til min projektor.

Jeg har prøvet at skifte lidt rundt på kablerne uden held, så jeg ved ikke om der nogle indstillinger der skal pilles ved eller ud du har et andet forslag.
Til top Vis flowerboy's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af flowerboy

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 Maj 2007 kl. 10:24 | IP-adresse registreret  

Jeg skal lige være sikker på at jeg har forstået det rigtigt - du kører s-video fra DVD til forstærker, og s-video videre til projektor..? I så fald burde det virke lige så godt som at sætte s-video direkte fra DVD til projektor.

Har du prøvet BEGGE s-videokabler direkte fra DVD til projektor..? Jeg kunne have en mistanke om at det ene måske er defekt. Alternativt kan der være noget i forstærkeren som ikke fungerer som det skal. Hvad er det for en forstærker?

flowerboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:40 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg skal lige v�re sikker p� at jeg har forst�et det rigtigt - du k�rer s-video fra DVD til forst�rker, og s-video videre til projektor..? I s� fald burde det virke lige s� godt som at s�tte s-video direkte fra DVD til projektor.

Det er helt korrekt forstået. Dog er det hhv. en bærbar og en gammel VHS maskine jeg har prøvet som input.

RogueAgent skrev:
Har du pr�vet BEGGE s-videokabler direkte fra DVD til projektor..? Jeg kunne have en mistanke om at det ene m�ske er defekt. Alternativt kan der v�re noget i forst�rkeren som ikke fungerer som det skal. Hvad er det for en forst�rker?

Jeg har faktisk ikke prøvet begge kabler direkte, men jeg har skiftet lidt rundt, da jeg købte et par korte kabler. Jeg prøver lige at teste i aften. Forstærkerne er en Onkyo TX-SR505E.

http://www.eu.onkyo.com/products/product_en_5368468.html

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:44 | IP-adresse registreret  

Det kan muligvis være den bærbare der laver ged i det - har den en s-video udgang..? Mange bærbare har kun composite - og selv om det er S-video, så er det sjældent særlig kønt i min erfaring. Jeg ville til enhver tid bruge VGA stikket i stedet - det har din projektor med garanti også..?

Medmindre det er en SuperVHS, så er det vel også composite du kører ud af den, og det kan du ikke umiddelbart lave til S-video medmindre forstærkeren indeholder et kredsløb der opkonverterer signalet.

flowerboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:51 | IP-adresse registreret  

Der er VGA indgang i projektoren, men ideen med forstærkerne var at det hele skulle køre igennem den. Men det er skam også s-video udgang der er i den bærbare og s-video indgang og udgangen jeg bruger i forstærkeren. Forstærkerne giver ingen mulighed for at konvertere signalet fra composit til s-video eller omvendt, men hvis jeg kører det igennem composit ind/udgangene, så er der masse af farve på.

Jeg tror jeg må have fat i min forhandler. Ellers tak for forsøget.

zuluDK
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005
Sendt: 08 Maj 2007 kl. 11:55 | IP-adresse registreret  

Du vil få et væsentligt bedre billede ved at køre VGA direkte til projektoren frem for composite ell. s-video, men så skal du til at trække et nyt kabel... 
Til top Vis zuluDK's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af zuluDK

flowerboy
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Maj 2007 kl. 12:19 | IP-adresse registreret  

Ja, jeg synes egenlig jeg har kabler nok og det er ikke den sejest projektor jeg har, så jeg ved ikke hvor meget ekstra det vil give, men jeg tror lige jeg vil prøve at sammenligne når jeg kommer hjem.

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes