| Forfatter |
|
Hillig Forum Bruger

Bruger siden: 15 Juli 2005 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 140
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 10:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvori ligger den store forskel på disse projektorer? Er det kun DarkChip3 til forskel - eller hvad er det der gør en prisforskel på 7.000 ( 15.000 vs. 8.000 i HifiKlubben ) ??
Og hvilken ville DU vælge ?
Jeg er mest hooked på HD70'eren - men kan da hurtigt blive overbevist til noget andet 
/Hillig
Hov - glemte lige at sige at JEG bruger en Oppo 971H som HAR en Faroudja chip indbygget - sender signal via DVI. __________________ "Hvad skal vi lave i aften Brain?"
"Det samme som vi gør hver aften Pinky, prøve at overtage verdens herredømmet".
|
| Til top |
|
| |
Ole_M Forum Bruger

Tidl. The Elite
Bruger siden: 18 Februar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1084
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 16:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
I chippen + 73 har et 5 speed farvehjul mod 4 speed i 70. Det lyder ikke af meget, men hvis du har set forskellen fra in76 til in78 vil du måske forstå det. Det er samme opgradering, og der er en verden til forskel på disse to projektorer. Jeg vælger at tro det er chippen der gør så meget.
Men du får utrolig meget billede i hd70 til prisen, og det er en fin begynder projektor.
|
| Til top |
|
| |
zuluDK Forum Bruger

Bruger siden: 13 Marts 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1490
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
The Elite skrev:
|
I chippen + 73 har et 5 speed farvehjul mod 4 speed i 70. Det lyder ikke af meget, men hvis du har set forskellen fra in76 til in78 vil du måske forstå det. Det er samme opgradering, og der er en verden til forskel på disse to projektorer. Jeg vælger at tro det er chippen der gør så meget.
|
|
|
De to opgraderinger kan slet ikke sammenlignes. Forskellen på IN76>IN78 svarer nærmere til HD72i>HD73. HD70 er en ringere projektor: Ringere optik, ringere scaler/de-interlacer og ringere billedbehandling i det hele taget (hvilket slet ikke er uvæsentligt). Det man på engelsk kalder "light path" (jeg ved ikke lige hvad jeg skal kalde det på dansk) er bedre på HD73, hvilket er med til at forbedre ANSI-kontrasten (dvs. forskellen på sort og hvid i billedet _samtidig_). Kort sagt: Selv med samme chip vil opbygningen i HD72/HD73 resultere i bedre billede end HD70. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
| Det man på engelsk kalder "light path" (jeg ved ikke lige hvad jeg skal kalde det på dansk) er bedre på HD73, |
|
|
Hvad dækker "light path" over? Lysets vej gennem optikken? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
|
Hvad dækker "light path" over? Lysets vej gennem optikken?
|
|
|
Jep. Måden lyset "kastes rundt" inde i projektoren, påvirker direkte om lys fra lyse områder i billedet "smitter af" på de mørke områder. Derfor kan der være rimeligt stor forskel på forskellige projektorers ANSI-kontrast, selv om chippen er den samme. Det er typisk detaljer som dette der gør forskellen på "almindelige" projektorer og high-end projektorer (uden at jeg på nogen måde vil kalde HD73 for high-end). Der ligger meget mere i at designe en god projektor, end hvilken chip man bruger. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Jep. Måden lyset "kastes rundt" inde i projektoren, påvirker direkte om lys fra lyse områder i billedet "smitter af" på de mørke områder. Derfor kan der være rimeligt stor forskel på forskellige projektorers ANSI-kontrast, selv om chippen er den samme. Det er typisk detaljer som dette der gør forskellen på "almindelige" projektorer og high-end projektorer (uden at jeg på nogen måde vil kalde HD73 for high-end). Der ligger meget mere i at designe en god projektor, end hvilken chip man bruger.
|
|
|
Aha, det er måske derfor Sim2 er så glade for deres "Proprietary SIM2 ALPHA PATH™ light engine"? __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:47 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerdes skrev:
| Aha, det er måske derfor Sim2 er så glade for deres "Proprietary SIM2 ALPHA PATH™ light engine"? |
|
|
Ja, det er ikke bare salgsgas det hele. Ikke at Sim2 er alene om det, hvis du kigger på de seje modeller fra Barco, Marantz, Sharp og Yamaha f.eks, så har du også en DLP-chip som du i princippet kan finde til en femtedel af prisen, men en helt anden attention to detail i konstruktionen hvor der er tænkt over den slags detaljer. Det er noget der er svært at benytte i markedsføringen på en måde folk kan forstå, men det har afgørende betydning hvis du vil flytte dig fra "almindeligt god" til "high-end". Det er farligt at sige at konstruktionen betyder mere end chippen, for man vil altid kunne argumentere for at uden en god chip bliver projektoren aldrig god. Men omvendt, så bliver en projektor heller aldrig god hvis du ikke har styr på optik osv. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 14 Marts 2007 kl. 22:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Ja, det er ikke bare salgsgas det hele. Ikke at Sim2 er alene om det, hvis du kigger på de seje modeller fra Barco, Marantz, Sharp og Yamaha f.eks, så har du også en DLP-chip som du i princippet kan finde til en femtedel af prisen, men en helt anden attention to detail i konstruktionen hvor der er tænkt over den slags detaljer. Det er noget der er svært at benytte i markedsføringen på en måde folk kan forstå, men det har afgørende betydning hvis du vil flytte dig fra "almindeligt god" til "high-end". Det er farligt at sige at konstruktionen betyder mere end chippen, for man vil altid kunne argumentere for at uden en god chip bliver projektoren aldrig god. Men omvendt, så bliver en projektor heller aldrig god hvis du ikke har styr på optik osv.
|
|
|
Yes yes, lidt som med DVD-afspillere. Der skal mere end en god billedebehandling eller HDMI udgang til at lave en DVD-afspiller der løftes over gennemsnittet . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |