| Forfatter |
|
Andy Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu har jeg så fået mit 104" blackline greyline lærred fra quality
Screen, og venter nu bare på min Panasonic AE500 Projektor fra
computeruniverse.net...
Men nu har HIFIKlubben fortalt mig at LCD projektorer (Som
panasonic AE-500 er) er noget skidt, da de bliver dårligere og
dårligere i bla. farverne. Også selvom at man skifter pæren...
Hvorimod at DLP Projektorer ikke skulle have det problem, og at de
altså skulle have den samme flotte farve altid... Han stod selvfølgelig
kun og kunne præsentere en Toshiba TLP-MT100 (som jo er en DLP
projektor). Og den kunne kun lave 4:3... Hvis jeg skulle have en der
skulle kunne lave 16:9 (Hvilket mit lærred er), skulle jeg op og
betale 30000,-... Hvilket jeg bestemt ikke har råd til!!
Hvad gør jeg??
Er LCD projektorer virkelig så ringe, som han fik dem til at lyde???
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:32 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg har ikke set en pj der har været brugt i så mange timer at farverne blver dårligere osv.
Men som du også hentyder til så skal du tænke på at hifik ikke har panny'en som sortiment og derfor nedtaler den i enhver sammenhæng. Det er åbenbart deres måde at sælge deres egne varer på. Tror at du er MEGET godt sat med den panny 500, så glæd dig.. 
|
| Til top |
|
| |
Jannik Forum Bruger

Bruger siden: 01 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 595
|
| Sendt: 29 December 2003 kl. 20:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
|
| Til top |
|
| |
Matlock Forum Bruger

Bruger siden: 28 Maj 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 48
|
| Sendt: 05 Januar 2004 kl. 22:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er jo masse her i forumet som ejer en lcd projektor.... er der ingen af jer som har oplevet dette "problem" mht farverne bliver dårligere. hvis ja eller nej hvor mange timer har de så kørt?`Overvejer selv at købe enten Z2 eller ae500.
mvh matlock
|
| Til top |
|
| |
Thue K Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1195
|
| Sendt: 05 Januar 2004 kl. 22:48 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er også en tråd om LCD VS. DLP på www.avsforum.com
|
| Til top |
|
| |
biojensen Branchemedlem

Installation/RoomAV
Bruger siden: 04 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 571
|
| Sendt: 05 Januar 2004 kl. 22:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Andy skrev:
Nu har jeg så fået mit 104" blackline greyline lærred fra quality Screen, og venter nu bare på min Panasonic AE500 Projektor fra computeruniverse.net...
Men nu har HIFIKlubben fortalt mig at LCD projektorer (Som panasonic AE-500 er) er noget skidt, da de bliver dårligere og dårligere i bla. farverne. Også selvom at man skifter pæren... Hvorimod at DLP Projektorer ikke skulle have det problem, og at de altså skulle have den samme flotte farve altid... Han stod selvfølgelig kun og kunne præsentere en Toshiba TLP-MT100 (som jo er en DLP projektor). Og den kunne kun lave 4:3... Hvis jeg skulle have en der skulle kunne lave 16:9 (Hvilket mit lærred er), skulle jeg op og betale 30000,-... Hvilket jeg bestemt ikke har råd til!!
Hvad gør jeg??
Er LCD projektorer virkelig så ringe, som han fik dem til at lyde???
|
|
|
Svar til Andy
Hifiklubben har nok det problem at de kun sælger DLP projektor.Har læst flere steder at de butikker der ikke sælger LCD projektor siger at de ikke er noget værd og man skal 100% købe en DLP projektor .
Her et link fra dansk hjemmebio forum så kan du læse mere om hvad folk syntes om LCD & DLP projektor. http://www.danskhjemmebioforum.dk/phpBB2/viewtopic.php?t=588 2&highlight=lcd
|
| Til top |
|
| |
Mr.DJ Forum Bruger

Bruger siden: 10 September 2003 Lokalitet: Nordjylland
Status: Offline Indlæg: 214
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 00:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Du behøver ikke nødvendigvis give 30k for en god DLP. Jeg har set at danske DC-Tronic har 8 stk DLP'ere med 3000:1 kontrast på lager til salg: DC-Tronic
Den hedder Nec HT-1000(Ultimate Cinema) og koster 23.990. Hvilket må siges at være billigt, da den billigste pris jeg har set i tyskland er næsten 36k.
Flere oplysninger om den
Og lige et link til andre køberes mening :-)
Hvis DLP'en skal være endnu billigere er Infocus sp 4800 et muligt valg. Den koster vel ca. 12-13k i Danmark.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 00:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg ville nu heller ikke stole meget på hifiklubbens sælgere , men har lidt erfaring med holdbarhed af div. projektore til præsentations brug, da jeg arbejder for en størrer it kursusvirksomhed.
LCD har helt sikkert nogle problemer med holdbarhed når projektoren bruges meget, vores kører ca 6 timer dagligt. 1. problem er misfarvede (normalt gul/grønne) områder som opstår pga. varme (evt. manglende rensning af filtre osv.) 2. problem er konvegensfejl hvor de 3 lcd paneler eller optik flytter sig så der opstår farvede skygger. Dette skyldes normalt også varme eller evt. slag under transport. Disse fejl kan allerede begynde at opstå inden for et års brug. Ved hjemme brug vil der nok gå længere tid afhængigt af hvor meget man bruger den. LCD's største fjende er altså varme.
DLP har kun et problem med at lejerne til farvehjulet bliver slidt og begynder at larme, men først efter et par års kraftigt brug og dette går ikke ud over billedkvaliteten.
Min erfaring er altså at DLP har meget længere levetid end LCD. Problemet er også at LCD's billed forringelsen sker løbende så man ligger måske ikke lige mærke til den med det samme.
LCD vinder dog stadig klart på pris når vi snakker højere opløsninger, men kan man leve med 800x600 se InFocus X1 ud til at være lidt af et røverkøb, overvejer selv at skifte mit 32" tv til sådan en. Panasonic AE500 ser dog også ud til at være et godt køb til prisen, hvis man kan leve med lcd 
Nu skal det siges at jeg ikke har de store erfaringer med projektor til video brug, men jeg har nu aldrig lagt mærke til de meget omtalte regnbuer på DLP. Billedet flimre måske en anelse når man kommer meget tæt på. DLP's meget højere kontrast er heller ikke til at komme uden om.
|
| Til top |
|
| |
isman Forum Bruger

Bruger siden: 04 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 258
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 02:59 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andy. Det du fik at vide hos Hifi klubben, vil svare til at Trabant forhandleren fortalte dig at Trabanten var et meget bedre køb en Mercedes, fordi den er lavet af lim og spåner som ikke kan ruste. tro mig, din Ae500 er klasser bedre en de projektor de har i Hifi klubben, enda på alle punkter. Når du har fået det hele sat op og gemmenprøvet, gå så ned i Hifi klubben og sammenlign, så går du stor grinende derfra, det er med 100% garanti. Godt nytår og med venlig hilsen Ib.
|
| Til top |
|
| |
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 08:38 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Andy
Det er trist at høre en sælger komme med sådan nogle udtalser uanset hvilken brance han så er i.
Han ved tilsyneladende ikke helt hvad han taler om, en MT-100 kan sagtens køre i 16:9 mode og det enda med et godt resultat, om den så er bedre eller ej må komme ad på dine øjne da det er dem som skal se på billedet.
Personligt har jeg handlet i en af HIFI-Klubbens butikker gennem de sidste 12 år med den samme sælger og altid fået en god og seriøs vejledning/behandling, og også oplevet at blive frarådet køb, jeg har endvidere også handlet i Tapeconnection - Laserdisken - ja sågar den lokale 2tal, (lidt vildt )
Men der er sket en mærkbart forandring gennem de år jeg er kommet i klubben, den er ikke som den har været.
Jeg håber du bliver glad for din PJ uanset hvilken du måtte vælge.
Det bedste ved at være ung er at man ikke er erfaren nok til at vide at det man gør ikke er det bedste
|
| Til top |
|
| |
mikkelp Forum Bruger

Bruger siden: 13 Maj 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 460
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 10:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Kiro: Andy snakker om at det native format ikke er 16:9 men 4:3 hvilket betyder at billedkvaliteten i 16:9 ikke er optimal i forhold til antallet af pixels.
Til Andy: Min erfaring med DLP-projektorer under 50.000 Kr er at de alle sammen har den generende regnbueeffekt (det er meget individuelt da nogen kan se effekten og andre kan ikke). Derfor, hold dig til LCD med mindre du vil kigge nærmere på CRT-projektorer (fylder meget) eller DLP-projektorer med separeret farvekilde (over 50.000Kr).
Vh.
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 11:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mr. DJ: Vedrørende NEC HT-1000 projectoren hos DC-Tronic til Kr. 23.990,- så er prisen desværre uden moms!
Men nu til emnet: Jeg har personligt set masser af LCD projektorer med "falmede" LCD-paneler, men det har allesammen været lysstærke projektorer beregnet til præsentationer og som har kørt mange timer. Jeg er overbevist om at også de mindre lysstærke LCD projektorer til Home-Cinema også vil få misfarvede LCD-paneler, men de holder sikkert længere, da der jo ikke er så meget blus på lampen.
Personligt foretrækker jeg DLP. Jeg synes at billedet fra DLP har mere "punch" og minder mere om film. Og på de dyrere modeller, f.eks den nævnte NEC HT1000, får man et sortniveau og en dybde i billedet, som jeg aldrig har set på en LCD projektor uanset pris. Og jeg kan kun se regnbuer hvis jeg med spredte fingre bevæger min hånd frem og tilbage foran øjnene.
Men det med LCD vs DLP er jo lidt religion! Og når først filmene kører glemmer man (forhåbentligt) alt om det tekniske
/Per Ejvind
|
| Til top |
|
| |
kiro Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 459
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 11:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Til Mikkelp: Som jeg læser det står der at sælgerne påstår at den kun kan lave 4:3, det andet er jeg godt klar over.
|
| Til top |
|
| |
Andy Forum Bruger

Bruger siden: 21 December 2003
Status: Offline Indlæg: 8
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 16:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lyder til at LCD passer fint til mig... Har droppet at købe panny
500 fra computeruniverse, og køber istedet en sanyo Z2 fra
tapeconnection... Grunden er at jeg har fundet ud af at jeg desværre
ikke kan stille den panny 500 optimalt nok i det rum den skal stå, og
at Z2 vil passe bedre da man jo har mere frihed til at placere den
hvor at man vil..
Nu går der så bare lige 14 dage før at de har den hjemme
|
| Til top |
|
| |
perejvind Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003 Lokalitet: Jylland
Status: Offline Indlæg: 2488
|
| Sendt: 06 Januar 2004 kl. 21:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ja, lenseshift er genialt. Utroligt at ikke flere projektorer har den feature.
Surt med de 14 dage, men du overlever nok
/Per Ejvind
|
| Til top |
|
| |
Duckman Forum Bruger

Bruger siden: 10 Januar 2004 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 2
|
| Sendt: 10 Januar 2004 kl. 01:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Darkwing, det du nævner med farverne (gul/grønne farver) sker fordi
projektoren ikke får lov at køle ned før den bliver hevet fra strømmen.
Det skader LCD-panelerne i maskinen når pæren står og lukker varme ud
den ikke kan slippe af med.
Det ses meget ofte på firmaprojektorer, fordi folk som regel har travlt med at komme ud af døren efter møder/kurser.
|
| Til top |
|
| |
DarkWing Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 470
|
| Sendt: 10 Januar 2004 kl. 11:15 | IP-adresse registreret
|
|
|
Duckman skrev:
Darkwing, det du nævner med farverne (gul/grønne farver) sker fordi projektoren ikke får lov at køle ned før den bliver hevet fra strømmen. Det skader LCD-panelerne i maskinen når pæren står og lukker varme ud den ikke kan slippe af med. Det ses meget ofte på firmaprojektorer, fordi folk som regel har travlt med at komme ud af døren efter møder/kurser.
|
|
|
Jatak, vi er også efter vores undervisere, men det er sku svært at lære it "experter" sådan noget. 
Misfarvningerne opstår altså også på loftophængte projektore som altid få lov at afkøle. Så det er ikke nok at behandle dem pænt, men det hjælper selfølgelig meget.
|
| Til top |
|
| |
HenrikL Forum Bruger

Bruger siden: 19 December 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 16
|
| Sendt: 15 Januar 2004 kl. 23:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Her så mine indtryk af forskellen.
Jeg har både en LCD (Z2) og DLP (ASK M5, 3 år gammel). Jeg anvender HTPC over DVI på begge modeller.
De primære årsager til indkøbet af Z2 var at M5'eren har et alvorligt focuseringsproblem (non-uniform), samt at Z2 kører 16x9. På M5 har jeg monteret et ND filter (grå filter) for at fjerne bevægelsesstøj og lysspild omkring billedet.
Jeg har nu endelig fået kalibreret min Z2 (ikke langt fra default settings) og jeg må sige den giver et meget flot og roligt højopløseligt billede. Men her kommer så mit første MEN. Jeg er nu af den klare overbevisning at min DLP altid vil give det bedste billede MHT farver (måske undtaget for animerede film). Det er svært at forklare, men gengivelse af "hudfarver" er bare bedst på min DLP - relativt til min Z2 altså. Om andre LCD f.eks. AE500 kan klare dette bedre , vil jeg ikke udtale mig om.
Her er så mit andet MEN. Hvis man ser på prisen for Z2 og AE500, så er det er fantastisk køb. Desuden ville jeg have svært ved investere 30K+ i en projektor der formodentlig står for en opgradering efter 1-2 år - når de nye 1080 liniers projektorer LCD og DLP er klar.
|
| Til top |
|
| |