Tilbage til HIFI4ALL.DK 18. juni 2026 | 20:49   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: JVC HD1 - first impressions (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 November 2003
Lokalitet: København
Status: Offline
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:47 | IP-adresse registreret  

Så fik jeg min projektor, købt hos Best-Seat i Rødovre. Kassen var kæmpe stor, men da jeg kom hjem og pakkede den ud, var den blot godt pakket sammen. Dimensionsmæssigt er den dog noget større end Sanyo Z4'eren og over dobbelt så tung (11.5 kg).

Jeg fik den fluks sat til receiveren via HDMI, som også er sat til HD-DVD afspilleren via HDMI. Derefter var det at finde en midlertidig plads til den på gulvet, indtil ombygningen går igang. Den har lens shift, hvilket betyder, at billedet kan rykkes horisontalt og vertikalt, hhv. 34% og 80%. En feature mange er glade for på Avsforum, men kommer man fra en Z4'er ved man, at Z4'eren har en endnu mere imponerende spændvidde. Så jeg kan desværre ikke placere den så langt horisontalt væk fra billedet midlertidigt som jeg kunne ønske, hvilket dog også er ligegyldigt, når jeg endelig får den placeret det ønskede sted.

Jeg foretog et hurtigt setup af afspiller og projektor, satte output til 1080p og satte "The Pianist" i. Pow! Frem kom en Studio Canal sekvens som var knivskarp i billede. Der er langt mere lys output end jeg har haft på Z4'eren og jeg satte fluks filmen igang. Da man skifter til Wladyslaw Szpilman spillende på klaver, ser man straks skarpheden i hans hud. Porrerne står tydeligt frem og det står ligeså klart, som på et af de gamle 28" CRT TV

MEN! Jeg var i forgårs imponeret over billedet, da jeg så scenerne i 720p på min Z4'er. HD1'eren er dog langt mere ubarmhjertig. Den viser alt også ujævnhederne. Og selvom billedet umiddelbart er knivskarpt ifht. DVD udgaven, med flotte naturtro farver og en fantastisk kontrast mellem sort og hvid, så er det tydeligt, at dette nok "kun" er et max. 3/5 videotransfer. Jeg har dog svært ved lige her og nu at vide, hvad jeg skal forvente mig, når King Kong og Batman Begins ryger på. Wow!

Men selvfølgelig har jeg ikke kunnet gennemføre et fejlfrit setup, det ville være for let :) Min afspiller viser 1080i i sit display og det samme viser min projektor. Jeg har sat både afspiller og projektor korrekt op og jeg ved filmen er dekodet til 1080p, så hvorfor jeg må "nøjes" med et interlaced fremfor et progressivt billede her og nu, har jeg søgt svar på, på Avsforum. Men herligt, at det kun kan blive endnu bedre.

Hvad skal jeg sige indtil videre om HD? Både billed og lyd har indtil videre vist sig at leve op til forventningerne, måske endda mere til. Lyden har imponeret mig meget og selv et middelmådigt transfer ser super godt ud.

Jeg vil ikke bedømme HD1'eren førend jeg har set de gode transfers og set den i 1080p og 1080p/24 mode, samt vurderet den som skaler til DVD film. Men indtil videre har den til fulde opfyldt mine forventninger.

Dette var de første "ramblings" fra en hurtig kom-i-gang session

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 18 Juli 2003
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Ryger pixelmappinging sig ikke en tur når man bruger keystone?
Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 22:05 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:

Hvor skriver han noget om keystone? 

NESREDNA
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 14 December 2004
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 19 Marts 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

Tillykke med din nye projektor!

Og tak fordi du gider at dele dine erfaringer med os andre .

Den eneste ulempe, som jeg umiddelbart kan forestille mig, ved at eje sådan en projektor, må været, at du nu er nødt til at vente med at se filmene til de er udkommet på HD. Altså fordi det er for u-udholdeligt at se kvaliteten i biografen .

Undervejs: Cowon D2 > Ety4P
Til top Vis NESREDNA's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af NESREDNA

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 22:07 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:

jdg1 skrev:

Hvor skriver han noget om keystone? 

Det gør han heller ikke - jeg tror bare at det er sengetid  (aner ikke lige hvordan jeg læste lensshift som keystone)

Til top Vis jdg1's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af jdg1 Besøg jdg1's Websted

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 19 Marts 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

NESREDNA skrev:
Tillykke med din nye projektor!

Og tak fordi du gider at dele dine erfaringer med os andre .

Den eneste ulempe, som jeg umiddelbart kan forestille mig, ved at eje sådan en projektor, mEværet, at du nu er nødt til at vente med at se filmene til de er udkommet pEHD. AltsEfordi det er for u-udholdeligt at se kvaliteten i biografen .

Tak skal du ha' og det var så lidt!  Skal nok holde tråden igang med erfaringerne jeg gør mig.

Nu må jeg se kvaliteten af de film, som eftersigende har top billede og se om konsekvensen bliver færre bifture. Indtil James Camerons Avatar kommer i 3D i Imax

300 i Imperial bliver det dog til!

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 02:36 | IP-adresse registreret  

I mit togt på at finde ud af, hvorfor jeg ikke kunne få et 1080p signal igennem, stod jeg med 3 fejl muligheder.

1) Min receiver kunne ikke modtage et 1080p signal og sende videre
2) Fejlbehæftet HDMI kabel.
3) Firmware opgradering af HD-DVD afspiller nødvendig.

Jeg startede med 3'eren. Det tog ca. 30 minutter, hvor jeg koblede afspilleren til en router og den automatisk downloadede og installerede seneste firmware version. Dette viste sig ikke at have nogen betydning. Jeg prøvede og skifte HDMI kablet ud fra receiver til afspiller med et andet HDMI kabel, som medfølger Toshibas HD-DVD afspiller. Og bonus! Displayet viste nu 1080p og det kunne ses. Panoreringer var nu fuldstændig flydende. Jeg er dog meget skuffet, da kablet var et såkaldt DVIGear SHR kabel, som skulle være i topklasse. Det var det så ikke

Sidste kalibrering var konvergens. Billedet er skabt af rød, grøn og blå. Det er muligt på projektoren at flytte farverne 1 pixel af gangen enten horizontalt eller vertikalt. Ud fra et testbillede, synes jeg den var "lige i øjet", men da jeg gik helt tæt på 20 cm fra lærredet, kunne jeg på tekst se en lille omrids af en rød farve nederst på bogstaver. Jeg flyttede den røde farve en pixel opad og voila, væk. Men der var stadig en smule omrids, nu den blå farve. Den fik samme behandling, en pixel vertikalt opad. Og nu er det nærmest umuligt for mig at se nogle uskarpheder noget sted i billedet. Super feature JVC dér har inkorporeret.

Jeg prøvede og smide "Return of the Sith" på og lod afspilleren opskalere til 1080p. Og jo. Dette var ikke lige startscenen, som jeg kunne huske den. Jeg har vidst aldrig set så mange stjerner i denne Star Wars film før, hvilket for mig vidner om projektorens unikke kontrastforhold. Jeg har ingen lysmåler, eller andet kalibreringsudstyr, så må stole på mine øjne og i dem, lever projektoren op til de på forhånd, vilde specifikationer. Gad nok vide, hvordan denne film ville se ud i HD?

Lyden er blevet langt bedre end jeg havde troet på HD formatet. Jeg ser frem til at afprøve nyere HD film, med perfekt transfer og ikke mindst True-HD lydspor.

Mr. Anderson
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 30 Marts 2004
Lokalitet: Vestjylland
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 10:22 | IP-adresse registreret  

Glæd dig til at se film i extreme god kvalitet og med realistik billede. Har selv set en del film med denne projektor på stewart læddert med gain 1,3. En rigtig god dvdafspiller hvor du lader HD1 opscalere eller en seriøs dvd som selv opscalere, ser nu rimelig godt ud , men når du får XE1 med nogle HD film så er der noget om snakken hehe

Sort er bare sort og detaljerne er simplet hen fantastik. Lækkert stykke hardware. Tillykke med den og rigtig god fornøjelse med den

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 23 April 2005
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:01 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:

Jeg vil ikke bedømme HD1'eren førend jeg har set de gode transfers og set den i 1080p og 1080p/24 mode, samt vurderet den som skaler til DVD film. Men indtil videre har den til fulde opfyldt mine forventninger.

Hej Bruce

Tillyke med din projektor - jeg har haft min i ca. 14 dage nu her. Og den er for vild. Jeg skulle IKKE engang bruge "pixel-shift" funktionen, så godt var den "alligned" fra fabrikken. Godt gået JVC!  Min Pearl var noget ringe mht. convergens. Og den kunne man ikke engang justere.

Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på at der IKKE er forskel på et 1080 i/p signal. Det er selvfølgelig en anden snak, når vi engang til sommer får 24 fps til vores XE1.

Men jeg har eksempelvis sat min PS3 til 1080i, da jeg ved at Gennum processoren har bedre "de-interlacing" end PS3. Eller det regner jeg stærkt med. Har dog prøvet at sætte PS3 til (P), men har svært ved at se forskel. Så det med Gennum er en mave-fornemmelse.

(Nå, afsted og se nogle film i stedet for at ende i et eller andet forum med snik snak...)

Til top Vis Rahbek78's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Rahbek78

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på at der IKKE er forskel på et 1080 i/p signal.

Hvad mener du med at der ikke er forskel? 

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:32 | IP-adresse registreret  

Og tillykke med din Rahbek78!

Jeg vil dog påstå, at jeg kunne se forskel på 1080i og 1080p så sent som igår. Mine øjne kan spille mig et puds, men jeg fandt det faktisk ret tydeligt. Jeg opdagede igår, at jeg havde et fejlagtigt HDMI kabel, således at XE1'eren afsendte 1080i og HD1'eren viste 1080i signalet. Gennum'en deinterlacede det åbenbart ikke, for ifølge dens "Info" billede var det 1080i. Da jeg så et par scener i "The Pianist", kunne jeg se panoreringer ikke var flydende.

Da jeg udskiftede mit HDMI kabel, kom signalet igennem i 1080p og de samme panoreringer foregik nu helt uden nogle "hak". Om det skyldes, at HD1'eren ikke korrekt deinterlacede 1080i signalet? Jeg har ingen anelse  Hvordan kan man være sikker på, at Gennum'en altid foretager korrekt deinterlacing?

Fortsat "godt syn"

Agent Cooper
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 22 Marts 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 20 Marts 2007 kl. 12:55 | IP-adresse registreret  

Bruce skrev:
...Jeg prøvede og smide "Return of the Sith" på og lod afspilleren opskalere til 1080p. Og jo. Dette var ikke lige startscenen, som jeg kunne huske den. Jeg har vidst aldrig set så mange stjerner i denne Star Wars film før, hvilket for mig vidner om projektorens unikke kontrastforhold. Jeg har ingen lysmåler, eller andet kalibreringsudstyr, så må stole på mine øjne og i dem, lever projektoren op til de på forhånd, vilde specifikationer. Gad nok vide, hvordan denne film ville se ud i HD?..

Den er blevet målt til >15.000:1 ved 65K farvetemperatur under ideelle forhold, så ja - specs'ene holder og det kan jo tydeligvis ses på lærredet.

Hvad angår interlaced vs. progressive diskussionen, så er der synlig forskel (af variabel karakter). Så meget i visse tilfælde, at 720p kan være at foretrække fremfor 1080i afhængigt af kildematerialet.

Stort tillykke med dyret herfra.

Til top Vis Agent Cooper's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Agent Cooper Besøg Agent Cooper's Websted

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:05 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Jeg vil dog lige gøre dig opmærksom på at der IKKE er forskel på et 1080 i/p signal.

Først skal vi jo være enige om at alle digitale video displays viser et billede "Progressivt" og ved "60 Hz".

Og at opløsningen 1080 i/p altid består af 2.073.600 pixels.

Så det der betyder noget er hvilken video-processor der foretager "De-Interlacingen".

Dvs. hvis du stiller XE1´eren til 1080P, så er de-int. lavet i maskinen. Stiller du den til 1080i, så er det JVC/Gennum´en der gør det.

Når vi derimod får 24 fps, så har hd-dvd maskinen mulighed for at tage det signal der ligger råt på skiven og sende det til JVC´en, som så vil vise det ved 48 hz/fps. Dette håber jeg da på vil gøre en forskel, da man i dette tilfælde undgår 3:2 pulldown i processen. Jeg har dog stadig tilgode at opleve dette format.

Her er også lidt info mht. til emnet fra et eller andet sted jeg ikke lige kan huske. Her omtaler han Toshiba´s HD-A1, som jeg også har haft, og som jeg tror JDG1 stadig har. ret mig hvis jeg er forkert på den.

In the last couple of days, several technical issues have been put to rest, at least for me. The first was the common accusation that the initial HD-DVD players like the Toshiba HD-A1 are deficient because they don't output "full 1080p" resolution, that they are "1080i only." I don't see this as a practical concern. All HD-DVD and Blu-ray discs will encode film-sourced material in full 1920x1080 progressive scan resolution at 24 frames per second, which is the film industry standard.

Unfortunately many folks are confusing 1080i acquisition with 1080i transmission. The primary reason we get interlacing artifacts in a 480i, 576i, or 1080i signal is that the frame was originally captured in interlaced format, with the odd scan lines and even scan lines being recorded at two different moments in time. When you reassemble two fields that are offset in time, you get jaggies, moire patterns, barber pole effects, and line twitter. That is not true of either HD-DVD or Blu-ray film transfers since the image is scanned progressively from a film frame that represents a single moment in time.

Therefore we would expect to see none of the common evidence of deinterlacing when watching HD-DVD or Blu-ray movies that are being transmitted via 1080i. Our first look at HD-DVD in 1080i confirms this expectation. After hours of viewing three different HD-DVD movies there is simply no evidence of any artifact that might be attributed to the fact that the signal was transmitted in 1080i format. The picture is as clean, stable, and as artifact-free as it could be. There is no visible defect in the image that would be eliminated by switching to 1080p transmission. (By the way, the fact that all three of these particular HD-DVDs are in the video codec VC-1 is another factor that contributes to the pristine image quality.)

Another pleasant surprise from our initial look at HD-DVD is that there is remarkably little motion judder being produced in the conversion from the 24 frame per second source to the 60 Hz display rate. I was expecting to see this and was looking carefully for it but simply could not see anything objectionable. Even more interesting was the fact that the Toshiba HD-A1 delivers better results with standard definition DVDs as well. We have several test scenes on DVD which judder and shimmy like crazy, and no reasonably priced DVD player or video processor has ever been able to handle them. But the HD-A1 significant reduced this annoying artifact and made these scenes much more watchable.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Først skal vi jo være enige om at alle digitale video displays viser et billede "Progressivt" og ved "60 Hz".

Så det der betyder noget er hvilken video-processor der foretager "De-Interlacingen".

Lige præcis! Og det er så sandelig forskel på kvaliteten af denne de-interlacing!  

Det er korrekt at en 100% "korrekt" de-interlacing medfører, at der ikke vil være forskel på 1080i og 1080p (hvis vi lige undlader snakken om 24 fps) - det er bare stadigvæk de færreste video-processorer der kan lave de-interlacing 100% ordentligt.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Og vi er heller ikke enige om, at alle digitale displays viser et billede ved 60 Hz

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:19 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Lige præcis! Og det er så sandelig forskel på kvaliteten af denne de-interlacing!  

Det er korrekt at en 100% "korrekt" de-interlacing medfører, at der ikke vil være forskel på 1080i og 1080p (hvis vi lige undlader snakken om 24 fps) - det er bare stadigvæk de færreste video-processorer der kan lave de-interlacing 100% ordentligt.

Lige præcis!   MEN Gennum processoren laver en perfekt de-interlacing. Så i tilfældet med denne projektor, skulle der ikke være forskel på i og p signaler.

Dog vil jeg da stadig opfordre folk/Bruce til at "lege" med udstyret og finde ud af hvad man har af mave-fornemmelse mht. hvad der ser bedst ud. Det er trods alt ens eget udstyr.

Og det var også derfor jeg eksempelvis indstillede PS3 på 1080i.

Rahbek78
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:20 | IP-adresse registreret  

jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Og vi er heller ikke enige om, at alle digitale displays viser et billede ved 60 Hz

Nej, der er selvfølgelig undtagelser. Det var mere et overordnet udtryk.

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:23 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Lige præcis!   MEN Gennum processoren laver en perfekt de-interlacing. Så i tilfældet med denne projektor, skulle der ikke være forskel på i og p signaler.

Dog vil jeg da stadig opfordre folk/Bruce til at "lege" med udstyret og finde ud af hvad man har af mave-fornemmelse mht. hvad der ser bedst ud. Det er trods alt ens eget udstyr.

Og det var også derfor jeg eksempelvis indstillede PS3 på 1080i.

Så er vi jo enige - hvis det er tilfældet fsva. Gennum (jeg har dog ikke egne erfaringer med Gennum)

jdg1
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
jdg1 skrev:
Rahbek78 skrev:
Bruce skrev:

Nej, der er selvfølgelig undtagelser. Det var mere et overordnet udtryk.

Der er godt nok mange "undtagelser"

Bruce
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 20 Marts 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret  

Rahbek78 skrev:
Lige præcis!   MEN Gennum processoren laver en perfekt de-interlacing. Så i tilfældet med denne projektor, skulle der ikke være forskel på i og p signaler.

Det vil jeg helt klart!!! Takker iøvrigt for info'en!

Men jeg er i tvivl om, hvornår Gennum'en "gør dens arbejde". Hvis min XE1'er afleverer et 1080i signal og HD1'eren på dens info billede også skriver 1080i, betyder det så, at den ikke deinterlacer eller blot, at dens modtagne signal kun er i 1080i? Det er svært at se, hvorvidt den skaler eller ej. Ud fra mit "uheld" med HDMI igår, synes jeg ikke 1080i blev deinterlaced af HD1'eren.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes