| Forfatter |
|
Visca Blaugrana Forum Bruger

Bruger siden: 11 December 2005 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 548
|
| Sendt: 20 Marts 2007 kl. 21:10 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej..
Jeg ville lige høre om der er et farvefilter som kan anbefales til en z4'er og om det overhovedet er nødvendigt? Håber på lidt input´..
Den skal vise et billede fra en Denon 1930 via HDMI, læredet er et fastrammelærede med en qualaty screen dug med en gain på 0,8
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

Bruger siden: 11 Juni 2005 Lokalitet: Odense
Status: Offline Indlæg: 869
|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 11:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg bruger selv dette filter i P035 udgaven:
http://www.cokin-online.co.uk/lst33.htm
Det kan bestemt anbefales. Jeg bruger samme type dug som dig, blot fra Lissau. Forskellen i kontrast med og uden filter svarer omtrent til at gå fra en hvid til en grå dug. Prisen på filteret var ca. 150 kr. incl. forsendelse fra UK, så det er en billig opgradering.
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 21 Marts 2007 kl. 20:26 | IP-adresse registreret
|
|
|
den skal side i et totalt mørktlagt rum og jeg sidder ca 4 meter fra skærmen, så der vil vel ikke være noget problem i det? tror jeg vil bestille et i denne uge, til den pris kan det jo ikke gå helt galt :)
ingen andre med erfaringer??
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Der er et par ting man skal være opmærksom på omkring farvefilter til projektorer: For det første, så er kvaliteten af filteret meget afgørende for den generelle billedkvalitet. Et dårligt filter kan forringe ANSI-kontrasten (dvs. evnen til at vise sort og hvidt i billedet samtidigt) temmeligt markant (helt op til 50%!). Samtidig vil der især i billige filtre mistes noget lysstyrke. For det andet, så er det meget afgørende at kalibreringen af projektoren tager højde for farvefilterets påvirkning. Hvis man vil have det optimale ud af et farvefilter, så benytter man et farvefilter hvor filtreringen er tilpasset den specifikke projektors evt. overskud af lysstyrke i de enkelte grundfarver, og kalibrerer så projektoren efter dette. Dette maksimerer kontrasten. Hvis man vil vide mere om dette, så se www.cine4home.de. Det er naturligvis en dyrere løsning, men resultatet er efter det. På Z5 har de f.eks. opnået op til 70% forbedring af kontrasten ved korrekt farvegengivelse, i forhold til samme projektor uden filteret.
Hvis forskellen som helhed opleves som at gå fra et hvidt til et gråt lærred, så har filteret formentligt sænket den samlede lysstyrke.
Jeg siger ikke at der ikke kan være fordele ved et billigt filter, men man skal bare være opmærksom på at det for det første ikke er det samme som Cine4home laver, for det andet kan give nogle ulemper - specielt hvis det benyttes forkert. Hvis lysstyrken falder, og man i forvejen har en opstilling hvor lysstyrken er til den stramme side, så skal man være forsigtig med at lege med filtre, hvis man ikke er sikker på at tabet i lysstyrke er minimalt. Jeg kender f.eks. til folk der kører med 230 cm bred grå dug på Z4 - og så er der godt nok ikke meget at give af... __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:14 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej, og mange tak for linket, helt ærligt så er mit tyske ikke super skarpt, har du nogen ide om hvilket filter der vil være en god ide?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 00:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Visca Blaugrana skrev:
| hej, og mange tak for linket, helt ærligt så er mit tyske ikke super skarpt, har du nogen ide om hvilket filter der vil være en god ide? |
|
|
En Cine4home løsning går ikke ud på at sælge dig et filter. Det går ud på at sælge dig et filter der er tilpasset netop din projektor (og ikke bare et filter der passer til alle Z4, da der er produktions-udsving på især LCD-projektorer), samt en kalibrering af projektor+filter, som optimerer såvel kontrast som farvegengivelse, så det passer til filteret. Det er en væsentligt dyrere løsning, så om du synes det er relevant skal du selv afgøre.
Hjemmesiden findes på engelsk på www.cine4home.com, dog er det ikke alt der er oversat. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 22 Marts 2007 kl. 17:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Der er et par ting man skal være opmærksom på omkring farvefilter til projektorer: For det første, så er kvaliteten af filteret meget afgørende for den generelle billedkvalitet. Et dårligt filter kan forringe ANSI-kontrasten (dvs. evnen til at vise sort og hvidt i billedet samtidigt) temmeligt markant (helt op til 50%!). Samtidig vil der især i billige filtre mistes noget lysstyrke. For det andet, så er det meget afgørende at kalibreringen af projektoren tager højde for farvefilterets påvirkning. Hvis man vil have det optimale ud af et farvefilter, så benytter man et farvefilter hvor filtreringen er tilpasset den specifikke projektors evt. overskud af lysstyrke i de enkelte grundfarver, og kalibrerer så projektoren efter dette. Dette maksimerer kontrasten. Hvis man vil vide mere om dette, så se www.cine4home.de. Det er naturligvis en dyrere løsning, men resultatet er efter det. På Z5 har de f.eks. opnået op til 70% forbedring af kontrasten ved korrekt farvegengivelse, i forhold til samme projektor uden filteret.
Hvis forskellen som helhed opleves som at gå fra et hvidt til et gråt lærred, så har filteret formentligt sænket den samlede lysstyrke.
Jeg siger ikke at der ikke kan være fordele ved et billigt filter, men man skal bare være opmærksom på at det for det første ikke er det samme som Cine4home laver, for det andet kan give nogle ulemper - specielt hvis det benyttes forkert. Hvis lysstyrken falder, og man i forvejen har en opstilling hvor lysstyrken er til den stramme side, så skal man være forsigtig med at lege med filtre, hvis man ikke er sikker på at tabet i lysstyrke er minimalt. Jeg kender f.eks. til folk der kører med 230 cm bred grå dug på Z4 - og så er der godt nok ikke meget at give af...
|
|
|
Grunden til at det nævnte filter er relativt billigt skyldes nok at det er et filter uden fatning. Filteret er ikke ringere end de fleste andre filtre. Kvalitetsmæssigt svarer det nok til den type filtre som Cine4home anvendte i starten. Jeg har ikke oplevet nogen negative sider ved brug af filteret (og jeg er generelt meget kritisk hvad det angår).
Jeg har ikke oplevet noget tab af lysstyrke med filteret, nærmere tværtimod. Det skyldes at man efter montering af filteret kan bruge Creative Cinema mode i stedet for Pure Cinema. Da filteret dæmper den blå farve skal denne efter monteringen justeres en smule opad i styrke. Kalibreringen er forholdsvis nem fordi det kun er den blå farve som påvirkes. Jeg har valgt 81D filteret fordi det passer perfekt til at fjerne UHP-lampens overskud af den blå farve.
Jeg er enig med dig i at en Cine4home kalibrering er bedre, men den koster også en hel del mere!
Sammenligningen med forskellen mellem et hvidt og et gråt lærred gik mere på den forskel som jeg oplever i billedkontrasten. Hvad lysstyrken angår kører jeg fortsat i low-mode og med den manuelle blænde på -44. Det er de samme indstillinger som før jeg monterede filteret. Subjektivt oplever jeg det som om der er mere "power" i billedet end før på grund af skiftet til Creative Cinema mode.
En af grundene til at jeg fravalgte Cine4homes kalibrering er at jeg er usikker på hvor længe kalibreringen holder. Lampens lysstyrke ændrer sig jo meget i den første del af lampens levetid, hvilket også kan påvirke forholdet mellem de enkelte farver. Det kunne være interessant at se hvor godt kalibreringen passer efter eksempelvis 500 timers brug.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 00:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| En af grundene til at jeg fravalgte Cine4homes kalibrering er at jeg er usikker på hvor længe kalibreringen holder. Lampens lysstyrke ændrer sig jo meget i den første del af lampens levetid, hvilket også kan påvirke forholdet mellem de enkelte farver. Det kunne være interessant at se hvor godt kalibreringen passer efter eksempelvis 500 timers brug. |
|
|
Det er alt andet lige at foretrække at drifte fra en bedre performance. Men jo, kalibreringen vil ikke være 100% korrekt i al fremtid. Det betyder ikke at den er værdiløs efter 500 timer, tværtimod.
Mht. pris kontra ydelse, så er det nu engang sådan at de sidste 50% koster mere end de første 50%. Jeg synes C4H kalibreringen er billig, når man ser på stigningen i ydelse, set i forhold til prisforskelle mellem forskellige projektorer. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 23 Marts 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
AV Precision skrev:
|
Mht. pris kontra ydelse, så er det nu engang sådan at de sidste 50% koster mere end de første 50%. Jeg synes C4H kalibreringen er billig, når man ser på stigningen i ydelse, set i forhold til prisforskelle mellem forskellige projektorer.
|
|
|
Det er jeg fuldstændig enig med dig i. Jeg glæder mig til at se hvilke priser du kan tilbyde kalibreringen til. En anden grund til at jeg fravalgte kalibreringen var at jeg ikke havde lyst til at sende min projektor til Tyskland for at få den udført. Nu kan det jo klares med en lille tur til Horsens.
Jeg vil dog også garantere at forbedringen med mit filter fuldt ud er de 150 kr. værd 
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 24 Marts 2007 kl. 01:05 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
| Det er jeg fuldstændig enig med dig i. Jeg glæder mig til at se hvilke priser du kan tilbyde kalibreringen til. En anden grund til at jeg fravalgte kalibreringen var at jeg ikke havde lyst til at sende min projektor til Tyskland for at få den udført. Nu kan det jo klares med en lille tur til Horsens. |
|
|
Som udgangspunkt er det min plan at gøre det i dét rum projektoren skal bruges i. Dette er naturligvis en dyrere løsning, så måske vælger jeg at tilbyde valgmuligheden. Under alle omstændigheder, så er de nye glasfiltre _markant_ dyrere end de gamle, så prisen bliver højere end dét det kostede for et år eller to siden.
nesdam skrev:
Jeg vil dog også garantere at forbedringen med mit filter fuldt ud er de 150 kr. værd
|
|
|
Det er jeg overhovedet ikke i tvivl om - man skal bare passe på med at anbefale den slags tweaks til hvem som helst - hvis man ikke har lidt styr på farvegengivelse, så ender man nemt med at forbedre kontrasten, men forværre farvegengivelsen. Jeg siger ikke at det sker hver gang, eller at ingen kan få noget ud af det - jeg ved bare af erfaring, at entusiaster ofte anbefaler entusiast-løsninger til folk der i bund og grund ikke er godt stillet med entusiast-løsninger. Det klassiske eksempel er når bedstemor skal have en PC til at surfe på nettet, og det kloge barnebarn forsager den dyre mærkevare-PC med re-etablerings CD'er osv, for at bygge en PC selv - som så ender med at være ustabil som ind i helv... Det er det samme her, det er lidt nemt at sige at man bare skal tage et 150,-s filter og smide på, entusiasten glemmer ofte hvor mange timer han har brugt på at justere projektoren så der er taget højde for filteret - og ikke mindst, at mindre kyndige brugere ofte ikke lige er i stand til dette. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 19:18 | IP-adresse registreret
|
|
|
nesdam skrev:
|
Det kan bestemt anbefales. Jeg bruger samme type dug som dig, blot fra Lissau. Forskellen i kontrast med og uden filter svarer omtrent til at gå fra en hvid til en grå dug. Prisen på filteret var ca. 150 kr. incl. forsendelse fra UK, så det er en billig opgradering.
|
|
|
Jeg har modtaget filtret og testet med det. Konklusionen er, at det på ingen måde lykkedes mig at forbedre billedet når det er foran. Tværtimod! 
Filtret æder lys og sænker kontrasten en smule og giver stærk misfarvning mod det brunlige. Lidt ligesom hvis man har for høj/varm hvidbalance på et billede. Jeg prøvede med creative cinema og skruede endog meget op for den blå farve, men det blev aldrig acceptabelt og bestemt ikke bedre end eksisterende indstillinger. Det gav heller ikke dybere sort.
Hvordan du kan mene det er godt forstår jeg ikke helt. Måske er det fordi du kun har sammenlignet med standard indstillingerne og aldrig prøvet nogle af de indstillinger der foreslåes på avsforum?
Det skal siges at jeg har gråt lærrede. Har det indflydelse? __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 23:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
per_zk skrev:
nesdam skrev:
|
|
|
|
Jeg har modtaget filtret og testet med det. Konklusionen er, at det på ingen måde lykkedes mig at forbedre billedet når det er foran. Tværtimod! 
Filtret æder lys og sænker kontrasten en smule og giver stærk misfarvning mod det brunlige. Lidt ligesom hvis man har for høj/varm hvidbalance på et billede. Jeg prøvede med creative cinema og skruede endog meget op for den blå farve, men det blev aldrig acceptabelt og bestemt ikke bedre end eksisterende indstillinger. Det gav heller ikke dybere sort.
Hvordan du kan mene det er godt forstår jeg ikke helt. Måske er det fordi du kun har sammenlignet med standard indstillingerne og aldrig prøvet nogle af de indstillinger der foreslåes på avsforum?
Det skal siges at jeg har gråt lærrede. Har det indflydelse?
|
|
|
Jeg bruger selv et gråt lærred, så det er næppe det der er problemet.
Umiddelbart tror jeg problemet er at din lampe giver for lidt lys. Hvis billedet er brunligt (samme farve som filteret) er det fordi den blå farve er for svag. Hvilken indstilling af den blå farve ændrer du på ? Så vidt jeg husker er det blue gain jeg har justeret på.
Jeg vil tro at det er den blå farve der taber mest i lysstyrke når lampen slides, eftersom den blå farve er kraftigst fra starten. Hvis det ikke hjælper at justere den blå farve må det være fordi den allerede kører på maksimal styrke.
Det er da muligt at de indstillinger du har brugt i forvejen er væsentligt bedre end Creative Cinema. I så fald kan du tage udgangspunkt i din egen indstilling og så justere den blå farve op i styrke indtil farverne er korrekte. Men måske er du nødt til at skifte lampen først. Jeg valgte Creative Cinema fordi den i forvejen har et overskud af blå, og en passende brug af auto-iris. Husk at filteret dæmper den blå farve så meget at du skal øge styrken med 50 % for at farverne bliver korrekte. Det er denne ændring af den blå farve der øger kontrasten med omkring 50 %. Hvis billedet mangler blåt vil det netop virke som om at kontrasten er mindre.
Min subjektive oplevelse af filteret var en forbedring af kontrasten svarende til forskellen mellem et hvidt og et gråt lærred. Jeg foreslår at du gemmer filteret væk indtil du har skiftet lampen, og så prøver igen.
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 24 Januar 2008 kl. 23:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan Otto fra AV Precision C4H kalibreringen, og derved skaffe det Special filter fra C4H, så vide jeg husk så er det ikke er filtergevind på en Z4 og
Z5 ?
Eller har jeg haft en god erfaring med at bruge en 81A og 81B filter på min gammle Panasonic PTAE 900 (den har et normalt filtergevind på 77mm.),
men her er det tale om de dyre multicote (og jeg ligge stadig inde med dem).
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 10:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
Kan Otto fra AV Precision C4H kalibreringen, og derved skaffe det Special filter fra C4H, så vide jeg husk så er det ikke er filtergevind på en Z4 og Z5 ?
Eller har jeg haft en god erfaring med at bruge en 81A og 81B filter på min gammle Panasonic PTAE 900 (den har et normalt filtergevind på 77mm.), men her er det tale om de dyre multicote (og jeg ligge stadig inde med dem). |
|
|
Det er korrekt at der ikke er filtergevind på Z4 og Z5. Det er nu heller ikke nødvendigt, da filteret kan stå på kanten foran linsen. Filteret er skjult når projektoren er slukket.
Cokin 81D filteret svarer til 81A og 81B sat sammen. Selvom filteret så vidt jeg ved ikke er coated har det ikke givet problemer. Jeg er glad for at der er nogen der har gode erfaringer med brug af filter.
Hvis Per_zk gerne vil have en kalibreret projektor er det smartest at bestille en ny kalibreret Z5 i Tyskland inkl. en reservelampe. Så kan han sætte reservelampen i sin Z4 og derefter sælge den. Jeg har hørt at dvdplayer.de skulle være til at forhandle med om prisen, hvis man køber en kalibreret projektor inkl. reservelampe.
|
| Til top |
|
| |
per_zk Forum Bruger

Bruger siden: 09 November 2004 Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline Indlæg: 452
|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 14:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg kan se de filtre de bruger er røde hvor denne er brun. Jeg troede også det var et glasfilter og ikke plastik. __________________ Min hjemmebio
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 25 Januar 2008 kl. 14:53 | IP-adresse registreret
|
|
|
per_zk skrev:
|
Jeg kan se de filtre de bruger er røde hvor denne er brun. Jeg troede også det var et glasfilter og ikke plastik.
|
|
|
Forskellen er at Cine4homes filtre dæmper både den blå og den grønne farve, hvilket giver en smule bedre kontrast. Til gengæld er det en del sværere at justere.
Om filtret er glas eller plastik er vel underordnet, medmindre du har tænkt dig at pudse det hver dag. Der er tale om samme type plast som anvendes i brilleglas. Cine4home anvendte i øvrigt tidligere filtre af plastfolie !
|
| Til top |
|
| |
smajli Forum Bruger

Bruger siden: 28 Januar 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 19
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 11:58 | IP-adresse registreret
|
|
|
Det lykkedes mig at forbedre det sorte niveau (subjektiv) på min Z4 med lissau 0.8 gain med den filter nesdam anbefalede (Cokin P035), men lys tabet var for stort og de mørke scener fungerede slet ikke (black crash). Farvene var også helt forkerte (ifølge test DVDer DVE,AVIA og GetGrey) selvom jeg kompenserede med at skrue op for blå farve. Dette er gældende for mange forskellige indstillinger jeg har prøvet (også dem fra AVS forum). Næste jeg vil prøve er at kalibrerer Z4 med Spyder2 colorimeter, GetGray DVD og HCFR software for at få de "rigtige farver" med filteret. Dog ved jeg stadig ikke hvilke indstillinger iris skal være på for at få god kontrast og ikke tabe lys. Skal lige siges at jeg har brugt ca 1000 timer med nuværende lampe.
__________________ Sanyo Z4
Playstation 3
Pioneer DV-696 AV
Marantz SR 5003
7.1 system
DALI Concept 1 x 4
DALI Concept 6
Concept Center
DALI BASIS 100 subwoofer
Lissau 16:9 Plano Fastramme hvid lærrede, 81"
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 26 Januar 2008 kl. 12:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Da jeg ikke kender de enkelte filtre specifikt, kan jeg ikke komme med så meget præcist input til hvad der skal og ikke skal gøres, men helt generelt er det ret væsentligt at undgå tab af lysstyrke, da en Z4 på et 81" gråt lærred i forvejen ikke har hulens meget at give af.
En UHP lampe som den der bruges i en Z4, har et kraftigt overskud af blå og grøn i forhold til rød. Det betyder kort sagt at man for at opnå en korrekt farvegengivelse, skal dæmpe den blå og den grønne farve. Når man gør det elektronisk i projektoren, sænker man kort sagt den maksimale lysstyrke af farven, uden at sænke sort-niveauet af farven. Det betyder at man ikke udnytter projektorens maksimale kontrast, hvis man samtidig vil have korrekte farver. Pointen i at bruge et filter til at dæmpe den blå og den grønne, er at man så dæmper _både_ lysstyrken og sort-niveauet af den enkelte farve, og dermed bevarer projektorens kontrast. Det kræver selvsagt at man så kalibrerer billedet inkl. filteret, sådan at man har skruet tilsvarende op for blå og grøn. At gøre dette på øjemål er mildt sagt ikke nemt, slet ikke hvis filteret ikke ligger i nærheden af at passe til dén afvigelse projektoren har. Da LCD-projektorer har _meget_ store afvigelser i farvegengivelsen fra apparat til apparat, inden for samme model, er det ikke sikkert at det er det samme filter der fungerer bedst til to forskellige Z4, hvis man ikke har måleredskaberne til at kompensere for det i indstillingerne.
Mht. min forhandling af Cine4Home filtre, så var de af forskellige årsager bogstaveligt talt umulige at handle med, så det bliver desværre ikke til noget. Det er muligt at jeg tager handsken op igen på et senere tidspunkt, det kan jeg ikke rigtigt sige noget nærmere om her og nu. Da flere af de gode projektorer har indbyggede løsninger på disse problemer (JVC har max lysstyrke ved D65, det samme har visse DLP projektorer, og nogle LCD projektorer fra f.eks. Epson har et indbygget orange filter), så tror jeg umiddelbart at markedet for denne form for tweaks er faldende, især i lyset af at de projektorer der vinder mest ved det, er i en prisklasse hvor en professionelt udført tweak nok bliver for dyrt til at være relevant. Men hvis der er noget jeg iøvrigt kan hjælpe med, udover at foretage en egentlig kalibrering med filteret monteret (som jeg selvsagt vil tage betaling for), så skal jeg gerne gøre hvad jeg kan. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
nesdam Forum Bruger

|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 00:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg valgte 81D filteret ud fra en test af en Panasonic projektor hos avbuzz.com, hvor de brugte en kombination af et 81A og et 81B filter. Ud fra testen og en test af Z4 hos cine4home.de kunne jeg se at begge projektorer havde samme overskud på omkring 50 % af den blå farve. Dette gælder selvfølgelig kun for en ny projektor og kun for de testede eksemplarer. Jeg formoder at overskuddet af blå farve bliver mindre med tiden efterhånden som lampen slides.
Jeg kører fortsat på næsten laveste lysstyrke på et gråt 92" Lissau-lærred og synes ikke at jeg mangler lys. Min projektor har dog kun kørt i omkring 400 timer.
Hvis man ikke synes at filteret forbedrer kontrasten kan man jo bare lade være med at bruge det 
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 27 Januar 2008 kl. 00:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
Cine4Home filtre er vel i bund og grund et 81D filteret ?
|
| Til top |
|
| |