Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 22:41   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: HD og opløsning - no comprende!! (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 05 Marts 2004
Lokalitet: Midtjylland
Status: Offline
Sendt: 03 April 2007 kl. 21:53 | IP-adresse registreret  

Har siddet herinde og læst et stykke tid og kom til at tænke over hvordan HD egentlig kan lade sig gøre....

Sådan som jeg har forstået det viser HD 720p, 720 linier over skærmen samtidig, og 1080p, 1080 linier samtidig. Men hvordan kan et tv med en op løsning på 1024x768 vise 1080 linier over skærmen når dens opløsning er som den er. Dette burde da begrænse linierne til 768 vandret og 1024 lodret eller hvordan....`?

Plz explain    

- Min DVD Samling -
Til top Vis BinX's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af BinX

perejvind
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 27 November 2003
Lokalitet: Jylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 21:59 | IP-adresse registreret  

Det er simpelt. En indbygget anordning, som hedder en "scaler", sørger for at skalere billedet ned, så det kan vises alligevel.

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 22:06 | IP-adresse registreret  

Hvordan kan det så være at flere siger 1024x768 siges og være høj nok opløsning til 42", for en nedscalering vil da så betyde at nogle linier vil gå tabt, da 1080 og 768 da ikke kan gå op i hinanden på nogen som helst måde?

- Min DVD Samling -

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 03 April 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret  

Du har fuldstændig ret i at "noget" går tabt - netop derfor er kvaliteten af den chip der foretager denne skalering temmelig vigtig for det endelige resultat, hvadenten det er afspilleren eller TV/projektor der foretager skaleringen.

Du kan sammenligne det med den proces der sker på en PC skærm når du forstørrer et billede fra et digitalkamera op eller ned. Medmindre du skalerer til et antal pixels som præcis går op i det antal som billedet havde i forvejen, er computeren nødt til at beregne det bedst mulige "gennemsnit" med det antal pixels som er til rådighed til at vise billedet.

Spørgsmålet om hvad der er "højt nok" er en helt anden. Der er en sammenhæng mellem en skærms størrelse og den afstand du kigger på den fra - og man skal op i en temmelig stor skærm eller være meget tæt på, før forskellen på 720p og 1080p er klart synlig for de fleste mennesker.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Sendt: 03 April 2007 kl. 22:33 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Hvordan kan det så være at flere siger 1024x768 siges og være høj nok opløsning til 42", for en nedscalering vil da så betyde at nogle linier vil gå tabt, da 1080 og 768 da ikke kan gå op i hinanden på nogen som helst måde?

Du skal vælge at se sådan på det, at 1920x1080 er designet til at du kan lave et billede der er 2-3 meter bredt, og stadig levere et godt billede. Når du nu nøjes med 42", har du slet ikke brug for så høj opløsning, og så betyder det ikke så meget at der går noget tabt. Det er principielt rigtigt at det går tabt, det er bare ikke specielt vitigt.

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret  

ok.... det med forskellen på 720 og 1080 kræver et STORT tv havde jeg læst mig til, men kom også lieg til at tænke på at 1080 linier, de er vel vandrette?

Og hvorfor har tv, egentlig den opløsning de har? Hvorfor ikke opløsninger som er bedre kompatible (læs: kan ganges op / divideres ) med de hd opløsninger der er, eller hvorfor er disse ikke tilpasset opløsningerne som tv'ene har`?

- Min DVD Samling -

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 April 2007 kl. 22:52 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:

ok.... det med forskellen på 720 og 1080 kræver et STORT tv havde jeg læst mig til, men kom også lieg til at tænke på at 1080 linier, de er vel vandrette?

Ja.

BinX skrev:
Og hvorfor har tv, egentlig den opløsning de har? Hvorfor ikke opløsninger som er bedre kompatible (læs: kan ganges op / divideres ) med de hd opløsninger der er, eller hvorfor er disse ikke tilpasset opløsningerne som tv'ene har`?

Jeg har ikke et præcist svar, for ingen producent har endnu kunnet give mig ét, men først og fremmest fordi det ikke har så stor betydning i praksis som det har oppe i folks hoveder. Der er _mange_ andre grimme ting du bør bekymre dig meget mere om når du køber fladskærm, som du bare slet ikke er klar over endnu...

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:05 | IP-adresse registreret  

Jeg har ikke et præcist svar, for ingen producent har endnu kunnet give mig ét, men først og fremmest fordi det ikke har så stor betydning i praksis som det har oppe i folks hoveder. Der er _mange_ andre grimme ting du bør bekymre dig meget mere om når du køber fladskærm, som du bare slet ikke er klar over endnu...

Nu har jeg heldigvis allerede en fladskærm (42" pv60), og var såmænd også bare af interesse jeg oprettede tråden.

Så for at konkludere så er opløsningen (1024x768) ikke optimal til HD, hvilket producenterne var klar over da de lavede tv'ene, og scaleringen er ikke synlig for det utrænede øje....

- Min DVD Samling -

roundsound
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Marts 2004
Lokalitet: København
Sendt: 03 April 2007 kl. 23:06 | IP-adresse registreret  

Findes der overhovedet et 720p fjernsyn? Jeg har kun set projektorer med den opløsning? (Har selv en Sanyo Z3)
Til top Vis roundsound's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af roundsound

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:10 | IP-adresse registreret  

Mit panasonic pv60 kører med 720p og 1080i som max, men vil i langt de fleste tilfælde(hvis ikke alle) ikke være og foretrække

- Min DVD Samling -

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:11 | IP-adresse registreret  

JBL Ti skrev:
Findes der overhovedet et 720p fjernsyn? Jeg har kun set projektorer med den opløsning? (Har selv en Sanyo Z3)

I princippet kan du vel kalde Panasonic 37 PV 60 for 720P, det har 1024x720 opløsning... Ellers nej. En anden grund til at det ikke er så væsentligt, er at stort set alle producenter har overscan på video-indgangene (hvilket sådan set ikke er så dumt som man kunne tro, det er bare dumt at det sjældent kan slås fra), og så skal der skaleres alligevel.

BinX
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:13 | IP-adresse registreret  

Og hvad er det lige "overscan" er ??

- Min DVD Samling -

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:17 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:

Så for at konkludere så er opløsningen (1024x768) ikke optimal til HD, hvilket producenterne var klar over da de lavede tv'ene, og scaleringen er ikke synlig for det utrænede øje....

Opløsningen er ikke "optimal" til HD, nej - skaleringen VIL give en forringelse af billedet. Jeg vil egentlig ikke sige at det ikke er synligt, det er bare - efter min bedste overbevisning - langt mindre synligt end de "mindre optimale" egenskaber som næsten alle fladskærms-tv har på områder som de-interlacing, farverum, farvedekodning, gråskala, gamma-forløb, kontrast, synsvinkel, opdatering osv osv. Jeg vil sige det sådan, at ud af de 8 ting jeg lige har nævnt, kan jeg komme i tanke om 0 tv der gør dem alle "optimalt", og højst en håndfuld der gør mere end 3-4 af dem tilfredsstillende. Og der er masser af billedmæssige egenskaber tilbage som ikke lige er med på dén liste. Det er med dét for øje at jeg siger at ulempen i opløsningen ikke er så vigtig - der er _meget_ større forskel på de forskellige tv's egenskaber inden for disse øvrige områder, end der er på opløsningen. Det er bare nogle egenskaber der er sværere at sætte tal på og derfor sværere for menigmand at gennemskue - derfor løber opløsning som regel med hele opmærksomheden. Et tv der ikke har den rigtige opløsning er ikke optimalt til HD, nej - men det er et tv der ikke har den rigtige farvegengivelse så sandelig heller ikke.

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 03 April 2007 kl. 23:18 | IP-adresse registreret  

BinX skrev:
Og hvad er det lige "overscan" er ??

Overscan betyder at du klipper de yderste linier i billedet væk (såvel vandret som lodret). Dette gøres fordi der på mange, især analoge, optagelser er noget støj i kanten af billedet.

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 04 April 2007 kl. 10:44 | IP-adresse registreret  

Jeg har skrevet lidt om hvorfor man bruger 1366x768 på langt størstedelen af LCD-TV her: http://flatpanels.dk/tvbegreber.php#5

Hvad angår plasma, så er der mange grunde til at opløsningerne varierer. En af hovedgrundende er, at man forsøger at presse flere pixels ind i panelet og derfor kommer der en masse "skæve" opløsninger. Problemet med pixelceller i plasma paneler har gennem mange år været, at man ikke har kunnet lave dem små nok. Først for nyligt er man begyndt at kunne opnå pixeltæthed tilstrækkelig nok til at matche HD opløsningerne. Men selvom man ikke matcher en HD opløsning, betyder det jo ikke, at det er et dårligt Tv.

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Sendt: 04 April 2007 kl. 11:17 | IP-adresse registreret  

Ja selvfoelgelig eksisterer der 720 Fladskaerme

De hedder bare 768 jeg mener naar 1080 linier kan aendres til 720/768 kan 720 vel ogsaa vises paa 768 skaermene.

Den korrekteste maade afgoere forskellen er at en Skaerm 1366x768 skal tilfoeres dette 768p [1280x720 skal tilfores 720], og skaerme 1920x1080 skal tilfoeres dette 1080p. Andre maader sammenligne kvaliteten paa holder ikke.

Og hvem siger lige EBU har afskaffet 720p50? Selvom ingen sender dette overhovedet.

Ellers bliver der da foerst panik   Endnu har jeg ikke hoert om EBU har forladt Standarden 720p50 til fordel for 1080p25 som et fordelings system. Og hvis dette er paa tegnebraedtet ser jeg med stor spaending frem til samme.

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

RogueAgent
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 09 Januar 2004
Sendt: 04 April 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret  

Jeg tror det JBL mente var om der var nogen fladskærme der NATIVT kører med 720p, og det er der jo netop ikke ret mange der gør.

Og såvidt jeg ved slet ingen der har 1280x720 som jo er normalt på mange projektorer.

Til top Vis RogueAgent's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af RogueAgent

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Sendt: 04 April 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret  

Rasmus Larsen skrev:

Jeg har skrevet lidt om hvorfor man bruger 1366x768 på langt størstedelen af LCD-TV her: http://flatpanels.dk/tvbegreber.php#5

Den udlægning køber jeg bare ikke rigtigt. 1366 går ikke op i 8. Hvorfor ikke tage udgangspunkt i 1280, som går op i 256, og herfra regne 16:9 om til 720 linier, som godt nok ikke går op i 256, men som da i det mindste går op i 8? 8-tals logikken passer i min hjerne netop bedre med 1280x720.

andersena
Branchemedlem
Branchemedlem
PowerMill Service

Bruger siden: 09 Februar 2007
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2007 kl. 08:15 | IP-adresse registreret  

RogueAgent skrev:

Jeg tror det JBL mente var om der var nogen fladskærme der NATIVT kører med 720p, og det er der jo netop ikke ret mange der gør.

Og såvidt jeg ved slet ingen der har 1280x720 som jo er normalt på mange projektorer.

der er skam blevet lavet ihvertfald et tv med 1280X720. et hyundai 26. dog kun i det tv jeg har set panelet
fremragende tv også faktisk
Til top Vis andersena's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af andersena

Rasmus Larsen
Branchemedlem
Branchemedlem
Flatpanels.dk

Bruger siden: 05 September 2005
Lokalitet: Stor-København
Sendt: 06 April 2007 kl. 13:18 | IP-adresse registreret  

AV Precision skrev:
Rasmus Larsen skrev:

Den udlægning køber jeg bare ikke rigtigt. 1366 går ikke op i 8. Hvorfor ikke tage udgangspunkt i 1280, som går op i 256, og herfra regne 16:9 om til 720 linier, som godt nok ikke går op i 256, men som da i det mindste går op i 8? 8-tals logikken passer i min hjerne netop bedre med 1280x720.

Så læser du den forkert Otto. Der er slet ikke fokus på 1366, men på 768. Hvis du skal bruge tallet 768 til noget i tv verdenen, skal du nødvendigvis forlænge den med et tal i det rigtige widescreen forhold. Og her kommer 1365 fra.

Artiklen er skam ikke fiktion, den er skrevet i samarbejde med to panelproducenter.

Hvis du selv leder efter en forklaring hos slutproducenterne, kommer du til at lede forgæves.

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes