| Forfatter |
|
holfi Forum Bruger

Bruger siden: 06 Maj 2003 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 22
|
| Sendt: 04 April 2007 kl. 22:36 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hej Med Jer
Har jeg forstået det her forkert hvis jeg tror at signalet er det samme i Panasonic pt-ax100 og Epson emp-tw700 når man får signalet fra en dvd med progressiv udgang?
Hvis det deinterlace kredsløbe i panasonic ikke anvendes er billed kvaliteten vel den samme?
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 02:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
holfi skrev:
|
Har jeg forstået det her forkert hvis jeg tror at signalet er det samme i Panasonic pt-ax100 og Epson emp-tw700 når man får signalet fra en dvd med progressiv udgang?
Hvis det deinterlace kredsløbe i panasonic ikke anvendes er billed kvaliteten vel den samme?
|
|
|
Absolut ikke, det er to meget forskellige projektorer. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
holfi Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 10:37 | IP-adresse registreret
|
|
|
hej igen
hvilken er så bedst? og hvordan og hvorfor en ene bedre end den anden, de anvender sammme lcd display?
de tekniske specifikationer er meget tæt på hinanden på nær at kontrast forholdet er bedre på
epson end panasonic, jeg ved godt at panasonic er mest lys stærk på papiret , men ved test er de lige kraftige,
er der nogen der kan svare på mit spørgsmål omkring deinterlace!
__________________ Husk musikken !
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 11:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
holfi skrev:
| hvilken er så bedst? og hvordan og hvorfor en ene bedre end den anden, de anvender sammme lcd display?
de tekniske specifikationer er meget tæt på hinanden på nær at kontrast forholdet er bedre på
epson end panasonic, jeg ved godt at panasonic er mest lys stærk på papiret , men ved test er de lige kraftige, |
|
|
Bare fordi du fodrer en projektor med et 720P signal og laver 1:1 mapping, betyder det på ingen måde at signalbehandlingen i projektoren ikke har noget at lave. Det indkommende signal skal "mappes" til panelet, ikke kun mht. opløsningen, men også mht. lysstyrke-forløbet (gamma) og farvegengivelsen. Epson'en har en ret unik signalbehandling på dét punkt, det er den billigste projektor jeg har set med en reel justering af grundfarverne (color management), ikke "kun" gråskala. Det kræver imidlertid måleudstyr at udnytte dette ordentligt - det kan man så argumentere for gælder alle projektorer alligevel, men det gælder i særlig grad hvis man vil udnytte color management. Derudover er der forskel på optikken i de to projektorer, Panasonic har deres såkaldte Smooth-Screen, som fjerner hønsenet.
Jeg har ikke set de to side-by-side, så jeg kan ikke konkludere hvad der er bedst. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
holfi Forum Bruger

|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 12:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
hvor stort et billed kan man lave og samtidig undgå hønsnet på epson?
og tak for dit svar meget fyldestgørende, jeg ved godt deinterlace chippen har noget at lave selvom du fordre den med et 720p signal!
må jeg vende tilbage hvis jeg kommer på flere spørgsmål?!!
__________________ Husk musikken !
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 05 April 2007 kl. 12:12 | IP-adresse registreret
|
|
|
holfi skrev:
|
hvor stort et billed kan man lave og samtidig undgå hønsnet på epson? |
|
|
Det afhænger af hvor langt væk du sidder. Med en afstand på 1,5 gange lærredets bredde, vil jeg sige at smooth screen har sin berettigelse, ved 1,75x er det ikke så afgørende, og ved 2x er det ligegyldigt.
holfi skrev:
| og tak for dit svar meget fyldestgørende, jeg ved godt deinterlace chippen har noget at lave selvom du fordre den med et 720p signal! |
|
|
Jeg har rettet mit svar, der var et par detaljer jeg havde fået galt i halsen - jeg har ikke indgående kendskab til de to projektorer, så der sneg en smutter ind... Pointen er den samme, billedet er ikke ens. Bortset fra dét: Nej, de-interlacing chippen har ikke noget at lave når du fodrer den med et 720P signal - signalbehandling er meget andet end de-interlacing! Du kan groft sagt se signalbehandlingen som forskellige "trin": 1. De-interlacing. 2. Skalering. 3. Farvestyring, gamma osv. De to første trin sidder som regel i én eller flere chips, der som sådan ikke har noget med farvestyring/gamma chippen at gøre. Med et 720P signal springer du de to første trin over, og går direkte til farvestyring/gamma. Som sagt, signalbehandling er andet end at tilpasse opløsning. Det er ikke muligt at bypass'e al signalbehandling i et display - signalbehandlingen _skal_ være der for at tilpasse signalet til panelet. Men du kan bypass'e skalering og de-interlacing (på nogle displays), og "nøjes" med den øvrige signalbehandling.
holfi skrev:
| må jeg vende tilbage hvis jeg kommer på flere spørgsmål?!!
|
|
|
Sføli. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |