Tilbage til HIFI4ALL.DK 26. maj 2025 | 02:43   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: Købe LCD eller Plasma? (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Side af 2
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 06 April 2007
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 06 April 2007 kl. 17:24 | IP-adresse registreret  

Hej drenge.. Jeg ser som sagt på nyt fjernsyn.. Først var jeg jo 100% sikker på at det skulle være en LCD, men hvad er forskellen på LCD og Plasma?

Den jeg kigger på er

http://www.hifipriser.dk/Products/listprices.asp?ID=179248

mod

http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=244258

Jeg går en del op i billedkvalitet, og har tænkt mig at gå op i blue ray... Jeg kan jo se at kontrasten er den samme, men at ms = 1 på plasma hvilket er godt...

Kan en plasma køre med HD?
Jeg har hørt noget om at et billede kan brænde fast på et plasma?
Hvorfor koster et plasma lige så meget som en LCD, når den er 10" større?

Er der nogle fordele ved Plasma frem og LCD? Og omvendt?

Til top Vis Madrick's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Madrick

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret  

Efter 1 times søgen på siden har jeg egentlig fundet alle svarene selv.. Nu har jeg så bare et par nye spørgsmål.

Hvad vil det betyde for mig, at et plasma kun har en opløsning på 1024x768, og at et lcd har 1368x....?

Nu kigger jeg på denne http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194953

Nogen som har erfarringer med den?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 06 April 2007 kl. 18:44 | IP-adresse registreret  

det bliver meget svært at finde et bedre tv til prisen end pv60
Til top Vis brasch's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af brasch

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 Maj 2003
Lokalitet: Aalborg
Sendt: 06 April 2007 kl. 19:02 | IP-adresse registreret  

Jeg vil ikke blande mig i om du bør vælge plasma eller LCD, men hvis du satser på en Blue Ray afspiller så må du også skaffe dig et fjernsyn, som kan formidle det signal som Blue Ray er istand til at levere. (1920X1080)
Til top Vis keyvan's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af keyvan

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:12 | IP-adresse registreret  

keyvan skrev:
Jeg vil ikke blande mig i om du bør vælge plasma eller LCD, men hvis du satser på en Blue Ray afspiller så må du også skaffe dig et fjernsyn, som kan formidle det signal som Blue Ray er istand til at levere. (1920X1080)

sandt nok hvis man 70k at fyre af på pioneers 5000ex, ellers er det mindre relevant om opløsningen er 1024x768 eller 1980x1080, da der ikke er ret mange 1080p (som er til at betale) hvor billedkvaliteten ikke er så dårlig at man ikke ville være bedre stillet med f.eks. pv60. Hvis billedet ikke er alt for godt, vil der bare være flere detaljer i billedet der ikke er alt for gode. Og på en 42" er det fuldstændigt ligegyldigt, da billedet ikke er stort nok til at man ved normalt tv-kigning kan se forskellen

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 21 August 2004
Sendt: 06 April 2007 kl. 19:13 | IP-adresse registreret  

Keyvan, du har misforstået noget er jeg bange for.

Den opløsning du angiver som han bliver nødt til at købe et panel som understøtter (1080p), kan kun ses af det menneskelige øje hvis du står mindre end 1½ meter fra et 50" fjernsyn -> du skal naturligvis tættere på hvis fjernsynet så bliver mindre... Står du så tæt på?

Medmindre vi snakker projektor (100") o.lign. vil det være skørt at kigge på 1080p. Der er dog en masse fabrikanter (især LCD), som pryder sig af at have 1080p paneler, og det skulle være så fantastisk!

Faktum er at du kan ikke se forskel på 720p og 1080p på 50" og mindre tv hvis du sidder på en fornuftig afstand (mere end 1½ meter fra fjernsynet)!

Derfor skal du se på et panel som kan lave 720p (det kan de fleste), og så ellers bare ud og se på hvilke fjernsyn der leverer de bedste farver, klarhed og sortniveauer. Det er den absolut eneste måde at finde det bedste fjernsyn til dine penge!

For mit vedkommende er det dette:

Nemlig et Panasonic TH-42PX70. Det står i vejledende pris til 14k.

Jeg kan ærligt talt sige at dette fjernsyn har det bedste billede jeg endnu har set på en fladskærm, om det er SD (DVD), eller HD (HD-DVD el. Blue-ray)! Uden tvivl!

At det så er forholdvist billigt og flot designet gør jo også valget nemmere; synes du ikke .
Til top Vis Lique's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lique

AM-E
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 26 Februar 2005
Sendt: 06 April 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret  

Hvad nu hvis man vil tilslutte en konsol og fordele forbruget således: 40% konsol, 60% TV? Hvad anbefaler eksperterne så? Plasma eller LCD?

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:26 | IP-adresse registreret  

AM-E skrev:
Hvad nu hvis man vil tilslutte en konsol og fordele forbruget således: 40% konsol, 60% TV? Hvad anbefaler eksperterne så? Plasma eller LCD?

det umiddelbare svar er lcd, men det kommer meget an på hvor modtagelig den enkelte skærm er for retention, kan i hvert fald sige at et 6. generations pioneer ikke er det rette til konsol

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:29 | IP-adresse registreret  

Men det har altså ikke nogen bedtydning som sådan med opløsningen.

Jeg har en PS3, men det er ikke sådan jeg er addict... hvis bare jeg sørger for at slukke for tv'et når jeg sætter den i pause er det vel ok.

Tager det virkelig ikke mere end 1-2 timer for noget at brænde fast?

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:32 | IP-adresse registreret  

Jeg spiller nok maks 5 timer i ugen...

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:44 | IP-adresse registreret  

spørgsmålet er om du spiller de 5 timer i træk. Nu er det jo sådan at der i de fleste spil altid er noget der er statisk, det er det der er problemet, specielt hvis det er med farve, jeg skal ikke udtale mig om pv60, da jeg aldrig har haft et, men kun set det i butikker. Måske otto kan svare på det?

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:47 | IP-adresse registreret  

Lique og brasch: For ikke ret længe siden havde jeg igen mulighed for at se HD materiale ved et TV som understøtter HD signal og et TV som ikke kunne understøtte HD signal. Forskellen var til at se, især når kameraet havde zoomet helt ind på genstanden. F.eks. kunne jeg godt se forskel på billed kvaliteten da jeg kiggede National Geographic HD udsendelse, hvor kameramanden/kvinden zoomede helt ind på et insekt, som fyldte hele skærmen. Billed kvaliteten ved denne scene var bedre ved det TV som understøttede HD. Jeg kunne tydeligt og bedre se de små tynde hår på insekten ved det TV som havde full-HD opløsning. (Og nej jeg sad ikke ½ meter fra skærmen)

brasch: Det skal nok blive billigere end de 70K, hvis man kan vente.

Lique: Tak for tilbudet, jeg tror jeg venter lige et par år med at anskaffe mig et nyt TV. Det var ellers pænt af dig.

keyvan
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 19:49 | IP-adresse registreret  

brasch skrev:

AM-E skrev:
Hvad nu hvis man vil tilslutte en konsol og fordele forbruget sĺledes: 40% konsol, 60% TV? Hvad anbefaler eksperterne sĺ? Plasma eller LCD?

det umiddelbare svar er lcd, men det kommer meget an pĺ hvor modtagelig den enkelte skćrm er for retention, kan i hvert fald sige at et 6. generations pioneer ikke er det rette til konsol

Hvad er retention?

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 20:46 | IP-adresse registreret  

Der er en som har skrevet det her til mig:

Idag er vi oppe og skrive 9. generations Plasma TV - "IR" eller Image Retention
kan sagtens forkomme, men det er IKKE et burn-in. Det er faktisk umuligt at lave et Burn-in på et 9. Generations Plasma TV.

Hvis du lader et fast billede stå i længere stykke tid vil der forkomme Image Retention,
den kan afhjælpes ved at bare se normalt TV - Så fjernes det af sig selv.

Med det sagt, har jeg et 42" Plasma, som jeg længe har kigget på - Da jeg mener de har et
meget bedre billede i forhold til LCD TV. Plasma TV har et meget bedre mørke felt, altså mørke farver ( Mest sort ) faktisk ER sort, ikke gråligt som på de fleste LCD TV.

Men hvis du nogensinde skulle overveje et Plasma TV, gå efter Pioneer. Det er helt klart det bedste
Plasma mærke du kan få.

Men du skal ikke høre på noget sludder om Billeder der brænder fast, det er en gammel Plasma myte som ikke holder vand længere, det kan faktisk ikke ske på et 9. Generations Plasma.
Jeg bruger mit dagligt til Konsol brug, ingen problemer og ekstremt klarer farver og skarpe billeder.

Ved man tilgængæld at TVet mest skal bruges til at spille med, ville jeg nok hælde hen mod LCD pga. flere forbindingsmuliger i form af VGA osv. ( Plasma har for det meste Component og HDMI )
Som også LCD har. Men du skal aldrig købe et TV over nettet før du har set det i Real Life.

Gå ned i din lokale Fona, Merlin, Expert eller Hi-Fi klub og se de TV du går efter, pga. billeder, lys og skarpheder er forskelligt på alle TV!

Du skal forresten ikke bare købe et Fuld HD TV. Fuld 1080p gør ikke TVet bedre, mange gange ofre du billede kvalitet. Et rigtig godt HD-Ready ( 720p ) TV er normalt bedre, også billigere.

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 20:49 | IP-adresse registreret  

Keyvan:

1. Retention er midlertidig Burnin, f.eks. et kanallogo der går væk igen efter lad os sige ½ times visning af noget der ikke inderholde det "Burn-in'te" element.

2. Du skal tænke på at når du har set det HD-materiale (TV-udsendelse), er det højst sandsynligt blevet vist i 720p. Men det er stadig High Definition, og det ser stadig stjernegodt ud.

Jeg mener desuden at næsten alt HD-materiale du ser fra tv-kanaler (CD-More HD, National Geo HD), sender udsendelser i 720p. Du får altså derved kun udbytte af 1080p ved HD-DVD og Blueray, hvilket du kun kan se på store størrelser.

Mvh

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 21:13 | IP-adresse registreret  

Hva siger i til påstanden ovenfor?

Kan G9 plasma ikke brænde ting fast? Eller forsvinder det altid efter "kort" tid når man bare ser normal tv?

Det er den her jeg kigger på nu: http://www.hifipriser.dk/Products/Listprices.asp?ID=194953

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 23:15 | IP-adresse registreret  

Madrick;

Påstanden om at G9 plasma ikke kan brænde fast er meget tæt på at være sand. Når det er sagt hvis du så sætter et spil på pause og drejer væk på Safari i 2 uger og så kommer hjem er der en chance for at der er sket burnin.

På de nyere Panasonic og Pioneer fjernsyn er der meget lille chance for at dette sker.

Og forresten kan den du linker til fås i Tapeconnection til 9k ligeud, ligenu.

Desuden er der udkommet en ny version i sort som skulle være mere hårdfør over for burnin og marginalt bedre i billedet. Den hedder PX70 og fås som nævnt til 14000 for 42".

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 April 2007 kl. 23:32 | IP-adresse registreret  

Ok, 11k er bare lige i overkanten.. Jeg har også set på en ny serie fra samsung som er på vej.

hvis du går ind på shg og under "hot og spot" Så er der kommet en ny 37" som hedder LE-37R81B som har 8000:1, 1080i, 8 ms, 3x HDMI til kr. 8.999,-

Jeg må indrømme den tiltaler en del, dog er den kun at finde på tyske hjemme sider udover shg, selv hvis man søger på google, men det behøver jo ikke være skidt

Lique
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 07:45 | IP-adresse registreret  

Hvis jeg var dig ville jeg gå efter 37" versionen af det tv jeg omtaler.

Madrick
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 07 April 2007 kl. 10:45 | IP-adresse registreret  

Ok, mange tak for hjælpen Lique, du har helt klart givet mig noget at tænke over..

Side af 2 Næste >>
  Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2025 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes