Tilbage til HIFI4ALL.DK 8. juni 2026 | 16:07   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: 4:3 tv på 16:9 (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 04 Januar 2004
Lokalitet: Stor-København
Status: Offline
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 20:58 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg overvejer at anskaffe en Z2 eller Panny 500 som jo begge er 16:9 projektorer. Jeg ser også en del almindelig tv på min projektor (Epson EMP-30) og mit spørgsmål drejer sig om hvad der sker hvis man vil se en tv udsendelse som er lavet så den har sorte bjæler i top og i bund (altså sådan lidt 16:9 agtigt - fx. som Robinson var lavet), får man så både sorte bjælker i siderne og i top og bund?

/Nwilan Glirt

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Lokalitet: København
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 21:03 | IP-adresse registreret  

Jeg bruger min 16:9 projektor til TV (Sanyo Z1). Når man ser 4:3 udsendelse som vises i 16:9, så er der rigtig nok også sorte bjælker i bunden. Alt afhængig af tekstningens placering er det herefter muligt at trykke på zoom knappen, således at billedet fylder hele lærredet ud.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 01 Januar 2004
Lokalitet: Århus
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 21:29 | IP-adresse registreret  

Ja, som udgangspunkt får du sorte bjælker i top og bund. Så skal du zoom'e for at få dem væk. (Irriterende at det ikke bare sendes i ægte 16:9 i stedet for det fis - TV2 sender også rigtigt mange 16:9 film i 4:3 format så man ikke får gavn af sit widescreen TV).

Ulempen er naturligvis at du kun ser øverste linie af underteksterne, hvilket er enormt irriterende. Træls at DK er så langt bagefter med 16:9 broadcast - de eneste som gør mere end en overfladisk indsats er DR og DR2, og de har stadig mange udsendelser der kun er 4:3 og ikke 4:3 og 16:9. Dumt, især fordi alle TV'er inden for de sidste år kan vise en 16:9 udsendelse korrekt på et 4:3 TV, men et 4:3 signal kommer aldrig til at se helt ordenligt ud på et 16:9 hvis ikke man bruger 4:3 mode.

L.
Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 05 Januar 2004 kl. 21:41 | IP-adresse registreret  

Hmmm... det er da for surt! Hvis DR/TV2 gad, havde de så mulighed for at sende signalet som "ægte" 16:9, dvs. også med teksterne indenfor 16:9 "rammen" i stedet for nedenunder?

/Nwilan

Til top Vis Nwilan Glirt's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Nwilan Glirt

Thue K
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 13 November 2003
Sendt: 05 Januar 2004 kl. 21:50 | IP-adresse registreret  

Hvis bare de flyttede tekstningen op i det aktive billedefelt, vil jeg være tilfreds året ud.

Til top Vis Thue K's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Thue K

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 07:46 | IP-adresse registreret  

Nwlian Glirt: Ja, for det gør de på en del af deres udsendelser. Bare ikke alle. Og TV2 gør det (svjv) aldrig. Tåbeligt i dag hvor en større del af befolkningen som ser film har 16:9 sæt at sende en 16:9 film i 4:3 format. (Med sorte bjælker i top og bund, altså). Pan and Scan ser man også stadig en del, til min store ærgerlse.

L.

Til top Vis Lestat's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Lestat Besøg Lestat's Websted

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 06 Januar 2004 kl. 18:15 | IP-adresse registreret  

Hejsa...

Jeg sendte en mail til DR med spørgsmål omkring 16:9 udsendelser. I kan se den nedenfor. DR's svar er med blåt.

/Nwilan

Hej DR!

Jeg læste et sted på jeres hjemmeside, at "et stigende antal udsendelser og film sendes i bredformat" altså 16:9. Jeg overvejer at anskaffe et widescreen tv, men inden jeg gør det, vil jeg sikre mig at jeg ikke bare kommer til at sidde med "sorte bjælker" både i siderne og i top/bund. Derfor har jeg følgende spørgsmål, som jeg håber I kan hjælpe med at svare på:

Vil det sige at tekster på film placeres oppe i selve billedet (ligesom i biografen) i stedet for nede i "den sorte bjælke"?

Ja.

Hvad betyder det for dem som har et almindeligt 4:3 tv?

At de får 16:9 materiale i ”letterboks”

Hvor kan man se hvilke udsendelser der sendes i 16:9?

Programoversigterne siger : ”sendes i bredformat”

Hvad er tidsplanen for at gå over til kun at sende 16:9?

Vi regner med at alt nyt egenproduceret materiale fra 2006 vil være i bredformat. Men der er stadig meget udefra og fra arkiv som vil være 4:3

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 06 Januar 2004 kl. 20:00 | IP-adresse registreret  

Lestat skrev:
Ja, som udgangspunkt får du sorte bjælker i top og bund. Så skal du zoom'e for at få dem væk. (Irriterende at det ikke bare sendes i ægte 16:9 i stedet for det fis - TV2 sender også rigtigt mange 16:9 film i 4:3 format så man ikke får gavn af sit widescreen TV).

Kender godt problemet. Mit 28" Widescreen bliver til til et 14" ekstra-widescreen når disse film sendes. P*sse irreterende...  Man må droppe underteksterne, hvilket jo heller ikke er et krav.

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 12:42 | IP-adresse registreret  

Nu fik jeg svar på de samme spørgsmål fra TV2 :

Tak for din henvendelse.

TV 2/DANMARK sender i dag udelukkende programmer i 4:3 format. Alle
bredformatprogrammer sender vi i en konverteret form (letterbox), hvor der
bliver lagt sorte bjælker i toppen og bunden af billedet. Vi placerer
undertekster og logo i de sorte bånd, så de passer til 4:3 modtagerne. På
den måde udnytter vi så meget af 4:3 skærmen som muligt.

Folketinget har besluttet at TV 2 og Danmarks Radio sammen skal opbygge et
digitalt jordbaseret sendenet. Dette sendenet skal være fuldt udbygget og
tages i brug senest 1. juli 2005, idet kulturministeren om nødvendigt og
efter ansøgning kan forlænge denne frist.

Det diskuteres løbende, men lige nu er der ingen planer om at sende 16:9 på
det nuværende sendenet.

Med venlig hilsen

Nana Sofie Due Jensen
Informationsafdelingen
TV 2/DANMARK

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:00 | IP-adresse registreret  

Idioter.

Burde de ikke også sende i sort-hvid, så dem der ikke har farvefjernsyn får mest muligt ud af deres TV?

Irriterende at de insisterer på at blive i "stenalderen" med 4:3 formatet når 16:9 nu fungerer bedre til mange ting, og tilmed kan vises næsten perfekt på et 4:3 fjernsyn - hvor det omvendte ikke er tilfældet.

L.

SandSand
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 25 August 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:12 | IP-adresse registreret  

Lestat

Er det virkelig så ringe at se aml. 4:3 TV på et widescreen  ? :o/

Martin

Til top Vis SandSand's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af SandSand

Jannick
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 12 Juli 2003
Lokalitet: Sjælland
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:40 | IP-adresse registreret  

SandSand skrev:

Lestat

Martin

Selvfølgelig er det ringe. Hvis man VIL have underteksterne fremme, bliver man nød til at se på de sorte bjælker - og det stjæler den halve størrelse af billedet.

Vittel
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 11 November 2003
Lokalitet: Ikke angivet
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 13:46 | IP-adresse registreret  

Jeg synes ikke det er specielt ringe at se 4:3 TV på et 16:9 TV, man vender sig hurtigt til det...okey nu ser jeg ikke helt vildt meget TV, kan godt være man bliver træt af det i længden. Men hvis bare lige ser Nyhederne og så lige hvad der ellers er en gang i mellem, så synes jeg ikke det er så slemt.

Med hensyn til programmer i 16:9 så så jeg den der "krønikker" her i søndags, det var i hvert fald ren 16:9....men det er godt nok sjælent de gør det. Men det er rigtigt nok som han skriver, at der er arkiv TV..og når man såen lige tænker over det, så er der dælme meget af den slags.

Til top Vis Vittel's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Vittel Besøg Vittel's Websted

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 14:01 | IP-adresse registreret  

SandSand skrev:

Lestat

Martin

Ja, for du får et lille billede omgivet af sort på alle sider når det er 4:3 udsendelser af 16:9 materiale (som f.eks film der oprindeligt var 16:9 eller 2.35:1 og så sendes i 4:3 på TV2) - det sutter da numse. Så kunne man jo i princippet købe et 24" 4:3 og få samme udbytte.

Desuden er der jo ingen tvivl om at 16:9 er fremtiden. De fleste nyere TV kommer kun i en 16:9 udgave, du kan købe 16:9 fjernsyn på tilbud til 2,5k og i USA producerer man på mange kanaler næsten udelukkende i 16:9.

At arkiv materiale er 4:3 er en rådden undskyldning. De har ikke haft noget problem med at skære kanterne af filmene af for at sende dem i 4:3 full mode, hvad er så problemet med enten at beskære 4:3 materiale eller også bare sende 4:3 i 4:3 format og så sende 16:9 i 16:9 format, og i øvrigt producere nye udsendelser i 16:9.

L.

ctacta
Lukket konto
Lukket konto

Bruger siden: 01 August 2003
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 14:14 | IP-adresse registreret  

SandSand skrev:

Lestat

Martin

Yes, det er det. Anskaf evt. en Selector, så får du større udbytte af dit fjernsyn, dog ikke på alle kanaler, men DR står fantastisk når der sendes digitalt 16:9.

Til top Vis ctacta's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af ctacta

Lestat
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 15:03 | IP-adresse registreret  

ctacta: Ved du om fællesantenne sendes digitalt eller ej? jeg har spurgt mit boligselskab, men de har ikke svaret endnu.

L.

Ronin
Branchemedlem
Branchemedlem
Lyd og Billed Vodskov

Bruger siden: 31 Marts 2003
Lokalitet: Nordjylland
Sendt: 08 Januar 2004 kl. 15:07 | IP-adresse registreret  

Nwilan Glirt skrev:

Hmmm... det er da for surt! Hvis DR/TV2 gad, havde de så mulighed for at sende signalet som "ægte" 16:9, dvs. også med teksterne indenfor 16:9 "rammen" i stedet for nedenunder?

/Nwilan

Det kommer - i løbet af 2005 skulle stort set alle udsendelser blive sådan i takt med at DR og TV2 begynder at sende digitalt! DR og DR2 har allerede nu en del udsendelser på den måde, og der kommer endnu flere i år!

Nwilan Glirt
Forum Bruger
Forum Bruger

Sendt: 08 Januar 2004 kl. 18:05 | IP-adresse registreret  

Æv det bliver værre og værre. Jeg spurgte lige om betydningen af at gå over til digital: "Tak for svaret. Jeg skal lige forstå det med det digitale sendenet: Betyder det at alting leveres i 16:9 når I går over til det?"

Her er svaret på det:

Nej, det gør det langt fra.

Da det kun er TV 2, DR1 og DR2, som vil blive distribueret fra dette
sendenet, forventes det ikke, at der er mange, som straks erhverver sig et
16:9 fjernsyn, for disse kanaler kan folk i forvejen se.

Men nogle få programmer vil sandsynligvis blive distribueret i 16:9 - dog et
fåtal - da de fleste stadig vil have et 'almindeligt' fjernsyn

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes