| Forfatter |
|
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Er det bare mig eller er det mere end alm. svært at gennemskue hvilke fladskærme der kan tage 1080p? De modeller hvor det står med store bogstaver at de er klar til dette er jo til at finde ud af, men så høre jeg at de som ikke direkte står til at kunne køre med dette kan sættes op til det?!
Er dette sandt!? Og hvilke modeller er det så?
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:50 | IP-adresse registreret
|
|
|
Syntes det er forholdsvis let.
Har endnu ikke stødt på en skærm hvor jeg ikke kunne gennemskue det hurtigt.
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 12:57 | IP-adresse registreret
|
|
|
Men syns bare det virker mærkeligt at en producent ikke tydeligt skriver om skærmen er klar til Full HD eller ej. Det må da alt andet lige være til deres egen fordel.
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:02 | IP-adresse registreret
|
|
|
Nu skal jeg lige være helt med så jeg ikke misforstår. 
Er det om den kan modtage 1080p eller om den kan vise 1080p?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:08 | IP-adresse registreret
|
|
|
de fleste kan vel efterhånden modtage 1080p. Men at gennemskue om de kan vise det er en hel anderledes sag. Bare fordi skærm har 1920x1080 opløsning er det ikke altid at soft/hardwaren indeni kan håndtere det
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:17 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch: Lige hvad jeg mener! Kender du nogle som kan tage det? For har kig på en men er ikke helt sikker på om den nu osse kan...
Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
Mr_Tarantino skrev:
Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det? |
|
|
nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768  __________________
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Mr_Tarantino skrev:
|
Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?
|
|
|
nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768
|
|
|
og nogengange op igen __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
paintmedry Forum Bruger

Bruger siden: 22 Januar 2006 Lokalitet: Øvrige Skandinavien
Status: Offline Indlæg: 49
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:24 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768
|
|
|
Et billede på 13666*768 må se meget underligt ud ... det må være en ny slags widescreen 
|
| Til top |
|
| |
Mr_Tarantino Forum Bruger


Bruger siden: 15 Oktober 2004 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 1562
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
andersena skrev:
Mr_Tarantino skrev:
|
Hi-Sonny-Fi: Hvis den kan modtage 1080p burde den vel osse kunne vise det?
|
|
|
nej skam da nej. der er rigtig mange skærme der sagtens kan modtage 1080P for derefter at scalere det ned til 786P (720P) og derfor kn viser det i (oftest) 13666*768
|
|
|
Men hvad dælen skal man da bruge det til?!?
Og kender du nogle skærme der virkelig kan modtage OG vise 1080p?
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
de fleste skærme med 1920x1080 opløsning kan efterhånden vise det.
Man skal bruge det til at det kunne være man synes det ku være fedt med en blu ray afspiller, men ens tv kun har en opløsning på 1366x768. Så er det en fordel det kan modtage 1080p så man kan se det... __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
StarTrek Forum Bruger

Eks. Jamwa
Bruger siden: 25 April 2007 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 5051
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 13:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.
HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 14:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek skrev:
FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.
HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette. |
|
|
der findes ikke nogen standard for FULL HD. Det er mest et marketing stunt __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
Eeyore Forum Bruger

Bruger siden: 23 September 2005 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 357
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 16:21 | IP-adresse registreret
|
|
|
StarTrek
Så vidt jeg ved så behøver et HD-ready ikke være ægte 720p.
|
| Til top |
|
| |
notional Forum Bruger


Bruger siden: 09 Juni 2004 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 561
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 17:23 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
StarTrek skrev:
FULL-HD = ægte 1080p, så hvis man vælger et TV pj. med dette skulle det være med et ægte 1080 panel.
HD-ready = ægte 720p og skal også kunne afspille 1080i, det ville sige at panlet kun er på 720 eller 768, men kan modtge 1080 og ned scalle dette. |
|
|
der findes ikke nogen standard for FULL HD. Det er mest et marketing stunt
|
|
|
Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.
HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 19:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
notional skrev:
| Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.
|
|
|
sandt, men derfor er det stadig ikke helt så håndfast som HD Ready, da der ikke findes nogen retningslinier for det, udover end at det gængse er en opløsning på 1920x1080 på panelet. Hvorvidt det kan vises uden at komme igennem alskens slags scalering er vist af mindre betydning
notional skrev:
|
HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.
|
|
|
igen, dem der har lavet standarden har jo ikke besluttet at det eneste film- og fladskærmsproducenter kun laver 16:9. Man kan ikke snakke om uægte 720p, da det i bund og grund står for 720 vandrette linier. Da det er linier er der i virkeligheden ingen grænse for længden af de liner. Det kunne teoretisk set godt være et tv som andersena nævnte (godt nok var det en trykfejl). At de fleste tv så idag bruger x antal vandrette pixels er så en helt anden snak __________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |
andersena Branchemedlem

PowerMill Service
Bruger siden: 09 Februar 2007 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 758
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 20:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
brasch skrev:
notional skrev:
| Ikke desto mindre er det marketingsstunt ved at blive en uofficiel standard. Og når man skal forklare et tv kan tage og vise 1920x1080, så bruger man oftest udtrykket full hd alligevel.
|
|
|
sandt, men derfor er det stadig ikke helt så håndfast som HD Ready, da der ikke findes nogen retningslinier for det, udover end at det gængse er en opløsning på 1920x1080 på panelet. Hvorvidt det kan vises uden at komme igennem alskens slags scalering er vist af mindre betydning
notional skrev:
|
HD-ready er ikke = ægte 720p, da HD ready standarden ikke behøver at understøtte de 1280 vertikale pixels billedet indeholder.
|
|
|
igen, dem der har lavet standarden har jo ikke besluttet at det eneste film- og fladskærmsproducenter kun laver 16:9. Man kan ikke snakke om uægte 720p, da det i bund og grund står for 720 vandrette linier. Da det er linier er der i virkeligheden ingen grænse for længden af de liner. Det kunne teoretisk set godt være et tv som andersena nævnte (godt nok var det en trykfejl). At de fleste tv så idag bruger x antal vandrette pixels er så en helt anden snak |
|
|
yep til trykfejlen, og jep til at HD-Ready har nogle
tåbelige krav. netop at der INGEN krav til horizontal frekvens. så man
kan faktisk godt lave et tv på 1X720 og kalde det HD-Ready. MEN det
ville næppe blive et særlig godt billede  __________________
|
| Til top |
|
| |
thomas_ls Forum Bruger


Bruger siden: 14 April 2003 Lokalitet: Stor-København
Status: Offline Indlæg: 421
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:06 | IP-adresse registreret
|
|
|
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme?
|
| Til top |
|
| |
hi-sonny-fi Udelukket fra forum


Bruger siden: 01 September 2004 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 1886
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
thomas_ls skrev:
Når nu vi har alle de eksperter i en sådan debat?
Mit spørgsmål:
Kan man reelt se forskel på Full HD og så 720p, eller er det noget som producenterne overdriver for at holde gang i handlen med skærme? |
|
|
Ja det kan der.
Meget tydeligt hvis du sidder tæt på.
|
| Til top |
|
| |
brasch Forum Bruger


Bruger siden: 29 Oktober 2006 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 3482
|
| Sendt: 28 Juni 2007 kl. 21:44 | IP-adresse registreret
|
|
|
som sonny skriver kommer det an på hvor tæt du sidder på. Og ikke mindst hvor fysisk stort billedet er. Det er klart at forskellen på 720p og 1080p ses tydeligere på et 100" lærred end på et 32" tv
__________________ Fars er bedst når mor rør den
|
| Til top |
|
| |