Tilbage til HIFI4ALL.DK 21. juni 2026 | 05:04   

NAVIGATION  Retningslinier for brug af Hifi4all  
HjælpHjælp  ChatChat  Aktive emnerAktive emner  Vis brugereBrugere  Søg i forumSøg  Opret ny brugerOpret ny bruger  Log indLog ind
TV/Projektion
 HIFI4ALL Forum : TV/Projektion
Emne Emne: S/H film (Emne lukket Emne lukket) Indryk indlægOpret nyt emne
Forfatter
Besked << Forrige emne | Næste emne >>
Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 09:59 | IP-adresse registreret  

Et problem med LCD (og måske også DLP og CRT) projektore er at de ikke kan gengive sort/hvid film ordenligt:

Der vil altid være lidt farve i billedet prga. de tre farve paneler, men kan man løse det problem ad elektronisk vej eller iform af filter foran lensen ?

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

osprey
Udelukket fra forum
Udelukket fra forum

Bruger siden: 26 Januar 2006
Lokalitet: Århus
Status: Offline
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 10:33 | IP-adresse registreret  

CRT Billedrør skulle ved farver have mere rødt eller varmere, og ved S/H billede burde der være mere blåt, det bekymrede vist de færreste.

Her tænker jeg på hvad som er mest fremtrædende, af de der forstyrrende farver. 

Til top Vis osprey's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af osprey

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:07 | IP-adresse registreret  

dfms skrev:

Der vil altid være lidt farve i billedet prga. de tre farve paneler, men kan man løse det problem ad elektronisk vej eller iform af filter foran lensen ?

Nej (eller rettere både og). Når du oplever at der er lidt farve i billedet, og at filmen ikke vises som helt sort/hvid, kan det skyldes flere ting: Konvergensfejl (som du ikke umiddelbart kan rette), uensartetheder i uniformiteten (dvs. en hvid flade er ikke helt hvid over hele billedfladen), eller en forkert justering af projektoren. Det sidste kan løses gennem kalibrering, de to andre ting er ulemper ved LCD (og SXRD/DILA) projektorer, som man må leve med.

DLP projektorer er klart de bedste til s/h film, fordi der ikke er konvergensfejl af betydning (medmindre det er 3-chip, og linsen kan alt efter kvalitet godt bidrage en smule til chromaticity fejl, men dette er uanset hvad af mindre betydning end color uniformity), og der er groft sagt perfekt color uniformity. Til gengæld ses regnbue-effekten ofte tydeligere ved sort/hvid film.

En sort/hvid film på en godt kalibreret 3-chip DLP kan være en meget fascinerende oplevelse. Jeg kan iøvrigt (igen...) anbefale Casablanca som test-materiale.

Bemærk dog at ikke alle s/h film er designet til at være helt uden farve når de gengives ved D65 - enten bevidst (for at få filmen til at se "gammel" ud), eller fordi filmen ikke er konverteret rigtigt fra s/h (der kører 5400k farvetemperatur) til farve (6500k).

Otto J
Branchemedlem
Branchemedlem

Dynaudio

Bruger siden: 04 Marts 2007
Lokalitet: Østjylland
Sendt: 30 Juni 2007 kl. 12:08 | IP-adresse registreret  

osprey skrev:

CRT Billedrør skulle ved farver have mere rødt eller varmere, og ved S/H billede burde der være mere blåt, det bekymrede vist de færreste.

Det afhænger da stærkt af hvordan de er kalibreret.

brasch
Forum Bruger
Forum Bruger

Bruger siden: 29 Oktober 2006
Lokalitet: København
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 02:10 | IP-adresse registreret  

jeg vil vove den påstand, at det kan være psyken der spiller én et pus. Jeg havde engang et s/h grundig tv hvor jeg specielt husker en fodboldkamp mellem inter og milan hvor jeg kunne ane farver. Sagen er den at deres trøjer var ens, bortset fra at der hvor milans trøjer var røde, var inters blå. Jeg kunne efter noget tid skelne dem fra hinanden og ane farverne. Jeg tror at man meget ofte har en forestilling om hvilken farve der bør være og derfor kan ane den, selvom de ikke er der.

F.eks. hvis du ser en græsplæne på et s/h tv, så ved du godt den burde være grøn

Guests
Gæst
Gæst

Ikke registreret bruger

Bruger siden: 25 Januar 2003
Lokalitet: Sjælland
Status: Online
Sendt: 01 Juli 2007 kl. 07:26 | IP-adresse registreret  

Det kan godt være psyken, men her er det samme billed lavet om til s/h:

så jeg tror at det er som Otto skriver.

Til top Vis Guests's Profil Søg efter andre indlæg skrevet af Guests

Du har ikke adgang til at besvare dette indlæg.
Dette emne er lukket.

Indryk indlægOpret nyt emne
Printervenlig udgave Printervenlig udgave

Skift forum
Du kan ikke oprette nye emner i dette forum
Du kan ikke besvare indlæg i dette forum
Du kan ikke slette dine indlæg i dette forum
Du kan ikke redigere dine indlæg i dette forum
Du kan ikke oprette afstemninger i dette forum
Du kan ikke stemme i dette forum

Copyright © 2026 HIFI4ALL.DK - Alle rettigheder forbeholdes