| Sendt: 02 Juli 2007 kl. 10:01 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil langtfra sige at det er på trapperne. De demonstrationer jeg har set har været dét jeg vil kalde underholdende, men ubrugeligt - der skal arbejdes _kraftigt_ med billedkvaliteten, før det kan bruges til noget som helst.
Derudover kan det diskuteres hvor anvendelig 3D teknikken overhovedet er, når vi taler om levende billeder. Én ting er at gengive 3D, noget helt andet er at optage det. Det er ikke for sjov at det er computeranimationer man bruger til at demonstrere 3D på. Til spil-brug osv kunne jeg sagtens se det fede i 3D gengivelse, så man f.eks. kan læne sig ud og kigge rundt om et hjørne - kombineret med motion-sensorer der registrerer dine bevægelser, kan man lave nogle ret vilde VR-ting på den måde (Nintendo Wii go home! ). Men at optage en film så den kan gengives troværdigt i et 3D system, så proportionerne ser rigtige ud uanset hvor i stuen du sidder, det er en helt anden ting. Derfor vil jeg påstå at 3D som andet end gimmick er rigtigt mange år ude i fremtiden.
Prøv at tænke på dengang Virtual Reality spil var det helt store i spillehallerne, det er vel omkring 15-17 år siden. Dengang blev det udråbt som den næste store revolution inden for gaming. I dag synes jeg ikke det føles som om vi er kommet tættere på Virtual Reality gaming end vi var déngang - nærmere tværtimod, idéen døde hurtigt ud fordi det simpelthen fungerede for ringe.
Hvis man er på jagt efter en helt ny dimension i film-oplevelserne, så er et kig på D-box Motion Code efter min mening et langt mere interessant og brugbart sted at starte. Det er et system der rent faktisk fungerer, og vel at mærke tilføjer filmoplevelsen noget uden at tage noget andet væk (3D som det udføres i dag påvirker i kraftig grad den generelle billedkvalitet). Om det har det samme kommercielle potentiale på sigt, er nok mere tvivlsomt, men man kunne godt vælge at se Motion Code som en forløber for 3D teknikken - hvis vi skal gå fra 2D billeder til "som at være der selv", så gælder det i mindst lige så høj grad for den fysiske påvirkning, som for 3D oplevelsen. Og på dette punkt er vi nået meget længere end på 3D området (bemærk at der er stor forskel på en "buttkicker" og D-box Motion Code systemer, ikke mindst prismæssigt...) __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|