| Sendt: 27 Marts 2006 kl. 14:27 | IP-adresse registreret
|
|
|
Som tidligere ejer af en AE-500 projektor vil jeg lige fortælle om et par af mine egne erfaringer. Projektoren er ikke særlig lysstærk og har ikke et godt sortniveau (og dermed heller ikke noget godt kontrastomfang). De nye modeller af LCD-type med variabel iris er langt bedre hvad sort og kontrast angår. Og single DLP-erne med farvehjul er ligeledes meget bedre på de to punkter. Jeg valgte i sin tid et gråt lærred på 100", og det resulterede i to ting: alle film med mange mørke scener var elendige at se på fordi maksinen ikke kan vise sort, og alt fik et kedeligt, dødt udseende grundet et gråt slør og for lidt lys til billedstørrelsen. Det var egentlig kun tegnefilm og computerfilm, som var en fornøjelse. Men også her slog det igennem at den grå dug var noget af en dræber hvad angår klarhed og lys. Det siger sig selv at rumfilm som 2001 og Starship Troopers var næsten uudholdelige at se på. Det sorte verdensrum lignede grå mælk! Og en film som Ørneborgen gjorde mig rasende. Alle scenerne i sne foregik åbenbart med et solidt lag kulstøv på sneen. Og i de mørke scener var definitionen og gradueringen af "mørkt" så ringe at man næsten ikke kunne se, hvad der skete. Jeg prøvede aldrig Dark City eller The Crow, men jeg var bare blevet endnu mere rasende af dem, det er jer sikker på. Min konklusion var følgende: jeg skal bare have en bedre projektor! Men indtil jeg så solgte den, foretrak jeg faktisk et hvidt lærred, og væsentligt mindre end 100", fordi et mindre billede giver mere lysstyrke. Jeg har talt med et par andre projektor-ejere, og de er faktisk enige. Gråt lærred er en "system-krykke", som skal forsøge at rette op på noget, som er ringe til at begynde med. Men der er altså ulemper, som den enkelte selv må tage stilling til. Jeg ville nok spare lidt mere sammen og gå efter enten en af de nyere LCD-projektorer med dynamisk iris, som Sony HS51, Sanyo Z4 eller Panasonic 900. Eller se på DLP-modeller med farvehjul (indtil 3-chipperne bliver til at betale).
__________________ venlig hilsen Klogesen.
|