| Forfatter |
|
daniels Forum Bruger

Bruger siden: 26 Marts 2004 Lokalitet: Sjælland
Status: Offline Indlæg: 3704
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:29 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg vil gerne høre lidt input til hvordan man får mest ud af sine DVD film, i forbindelse med upscaling fra DVD til 1080i/p.
Ved man kan få prof. upscalere til en formue, men har også hørt om gode resultater med at bruge DVD'ens upscaler istedet for TV'ets... Men hvordan får man nu mest ud af sit nye HDTV (1080p)?
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

Bruger siden: 10 April 2004 Lokalitet: Vestjylland
Status: Offline Indlæg: 1408
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:34 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg vil gerne høre lidt input til hvordan man får mest ud af sine DVD film, i forbindelse med upscaling fra DVD til 1080i/p.
Ved man kan få prof. upscalere til en formue, men har også hørt om gode resultater med at bruge DVD'ens upscaler istedet for TV'ets... Men hvordan får man nu mest ud af sit nye HDTV (1080p)?
|
|
|
Denon DVD3930 eller DVDO VP50 . __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:35 | IP-adresse registreret
|
|
|
Gerne med links... __________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
MartinLynge Forum Bruger

Bruger siden: 30 Juli 2003 Lokalitet: Århus
Status: Offline Indlæg: 598
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:39 | IP-adresse registreret
|
|
|
Toshibas HD DVD HD-EX1 gør et fantastisk job med REON chippen.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 18:42 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Gerne med links...  |
|
|
Denon DVD3930
DVDO iScan VP50 __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
Bruger siden: 04 Marts 2007 Lokalitet: Østjylland
Status: Offline Indlæg: 3050
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:19 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
|
|
|
Der er en del ting man skal være opmærksom på mht. opskalering, også en del som mange ikke lige tænker over. Først og fremmest, så er opskalering ikke et trylleord der automatisk giver bedre billedkvalitet, og en ekstern scaler, uanset hvor dyr og/eller god den er, er ikke et apparat man bare kyler tilfældigt ind i kæden og så sørger den for bedre billede. Det skal bruges rigtigt.
For det første, så er dit billede _altid_ opskaleret, når du har et 1080P tv og ser DVD. Hvis ikke det opskaleres eksternt, så sker det i dit tv. Det er derfor kun en fordel at bruge ekstern skalering, hvis det rent faktisk er bedre end dét der sidder i dit tv, og bruger man en decideret scaler, kan opsætningen af denne være ret afgørende, alt efter hvor avanceret den er. Nogle scalere er relativt simple upscalere (men i god kvalitet), mens andre nærmere bør betegnes som video-processorer, og giver mulighed for at tweake på farvebalance, farvedekodning osv, i en udstrækning som tv'ene i sig selv ofte ikke giver mulighed for, eller giver som f.eks. DVDO's scalere mulighed for at konvertere 60 Hz til 24 Hz, og eliminere judder i film.
En ting der er vigtig at være opmærksom på når man bruger en DVD-afspiller med opskalering, specielt hvis man har et tv der ellers er i stand til at levere en god og korrekt farvegengivelse, er at der er forskel på farvedekodningen i HD og SD, det er ikke som mange tror kun opløsningen der er forskel på. Et tv der er konstrueret ordentligt, vil arbejde med HD farvedekodning når det modtager HD opløsning, og SD farvedekodning når det modtager SD. RIGTIGT mange DVD-afspillere konverterer ikke farvedekodningen når de opskalerer, men opskalerer bare opløsningen. Dermed bliver farvedekodningen forkert i forhold til kildematerialet, og en opskalering i afspilleren kan derfor vise sig at være en forringelse af farvegengivelsen, men en forbedring af detalje-evnen...
Så er der omvendt visse tv der bare behandler alle signaler ens, og ganske ofte alle signaler forkert. På disse tv er det i sig selv håbløst at opnå en korrekt farvegengivelse, og så er forskellen i opskaleringens farvedekodning mindre afgørende - det er groft sagt lige ringe uanset hvad man gør...
Som du nok kan forstå af ovenstående, så er opskalering en større videnskab i sig selv, og der findes ikke ét overordnet svar der er korrekt for alle tilfælde, og du kan sagtens opleve at det er en fordel for dig at opskalere i afspilleren, mens det for naboen med præcist samme tv men en anden afspiller, er en fordel at opskalere i tv'et. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 19:30 | IP-adresse registreret
|
|
|
Én af fordelene ved en (god) ekstern scaler, er at den overtager en meget væsentlig del af billedbehandlingen fra såvel kilde som tv. Det betyder at man er mindre afhængig af at købe kilder med dyre, indbyggede scalere. Efterhånden som vores signalkilder bliver mere alsidige, kan det være en god investering i længden: Hvis du skal give et par tusinde ekstra for en bedre opskalering i kilden, og du inden for et par år køber både HD-DVD, Blu-Ray, DVB, internet-tv osv, så løber det hurtigt op. Samtidig kan du betragte såvel dit nuværende som dét kommende tv som mange vælger at investere i efterhånden som udviklingen leverer bedre og billigere tv, som en ren monitor. Det kan betyde at du kan spare penge på skærmen, f.eks. ved at købe en PDP 5080XA i stedet for en 508XD, hvis man køber Pioneer. Ganske ofte findes der en billig version af topmodellerne, hvor panelet er det samme men der er sparet på bl.a. billedbehandling, digital-tuner osv. Sidst, men absolut ikke mindst, så er de seriøse spillere på scaler-markedet generelt meget obs på at levere opdateringer til eksisterende produkter, efterhånden som der udvikles nye algoritmer og opdages issues med kildematerialet. Eksempelvis DVDO har tilføjet ganske væsentlige features til eksisterende scalere, både i form af hardware-updates og software-updates med nye features. Jeg kan ikke komme i tanke om en afspiller eller et display, hvor producenten har leveret tilnærmelsesvist samme engagement omkring forbedringer af eksisterende produkter, det begrænser sig med meget få undtagelser til decideret bug-fixing. Ellers er svaret når man foreslår en ny feature: "Det kigger vi på til næste generation". __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:22 | IP-adresse registreret
|
|
|
Kan man så opnå ret gode resultater med en billig løsning?
Her synes jeg f.eks. at de eksterne rene scalere er ALT for dyre. Også den Denon @Gerdes linker til.
Jeg har kun fået mit fjernsyn for ganske nylig; Toshba 42X3030D, og har en del farvejustering at udføre.
Kender ikke Toshibaens scaler evner endnu, men har hørt at man med de fleste LCD HDTV på markedet kan opnå en forbedring, bare ved at benytte scaleren fra en billig DVD-afspiller (i 1200 kroners klassen).
Men holder det vand?
Har intet at klage over p.t., men det er også for tidligt for mig at konstatere om der er problemer på lige min model.
__________________ DanielS - Alkohol tager toppen af ubehagen ved livet - Der findes ikke dårlige ideer, kun mangel på vilje til at udføre dem!
|
| Til top |
|
| |
Otto J Branchemedlem

Dynaudio
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:33 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Jeg har kun fået mit fjernsyn for ganske nylig; Toshba 42X3030D, og har en del farvejustering at udføre. Kender ikke Toshibaens scaler evner endnu, men har hørt at man med de fleste LCD HDTV på markedet kan opnå en forbedring, bare ved at benytte scaleren fra en billig DVD-afspiller (i 1200 kroners klassen).
Men holder det vand?
|
|
|
Jeg vil sige at i den prisklasse er det mere et spørgsmål om at få et gennemprøvet kvalitetsprodukt der er designet ordentligt, end at fokusere specifikt på skaleringen. Jeg vil klart anbefale at finde lidt ekstra kroner og investere i en Denon DVD 1930. Der findes bedre afspillere til flere penge, og der findes også andre i samme prisklasse som er gode, men til prisen er det en afspiller jeg kan sige at jeg har ret konsekvent gode erfaringer med. Så kan du altid lege lidt med scaler-indstillingerne, og se hvad du synes fungerer bedst.
Toshiba'ens scaler er iøvrigt ikke så ringe som på flertallet af tv'ene på markedet. __________________ Otto Jørgensen, Dynaudio A/S
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:45 | IP-adresse registreret
|
|
|
Havde også kigget lidt på den Denon 1930.
Den ligger også fornuftigt prismæssigt.
Hvad gør I andre?
|
| Til top |
|
| |
zirio Forum Bruger

Bruger siden: 02 Oktober 2005 Lokalitet: København
Status: Offline Indlæg: 1256
|
| Sendt: 17 Juli 2007 kl. 21:46 | IP-adresse registreret
|
|
|
Pioneers nye DV-400 upscaler til 1080p, hvis det har nogen interesse!..Jeg upscaler med 1080i, og Component (Color)..Og der er super forskel i forhold til min gamle DVD (NAD T512)..
Mvh Zirio
Zirio's Cinema - Ny DVD
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 18:20 | IP-adresse registreret
|
|
|
Har du et link til hvor den kan købes?
Kan ikke umiddelbart finde den på Pioneers side (kiggede kort).
Men fandt da Hifi4all's præsentation af den tidligere.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 19:03 | IP-adresse registreret
|
|
|
daniels skrev:
Har du et link til hvor den kan købes?
|
|
|
Den kan købes i enhver fornuftig 2tal, Expert, Fona mv. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
Gerdes Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 19:09 | IP-adresse registreret
|
|
|
Denon DVD2930 til mit Pioneer 427XD. __________________ Kompromisser er for kvinder, børn og politikkere. Ikke for hjemmebif-entusiaster.
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 18 Juli 2007 kl. 23:55 | IP-adresse registreret
|
|
|
Ingen der benytter en god metode med en HTPC?
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
Bruger siden: 24 November 2005 Lokalitet: Sydsjælland
Status: Offline Indlæg: 842
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 21:56 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jep jeg gør du kan tjekke udstyr i min tråd, men så koster grafikkortet også 3000kr. __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 22:25 | IP-adresse registreret
|
|
|
Hvorfor skulle det lige være den model af grafikkort?
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 22:28 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jeg havde problemer med ved HDDVD afspilning, at billedet ikke kunne følge med og den hakkede mm, så jeg søgte på en masse forums bl.a. avforum under powerdvd mm. og flere havde problemer med at grafikkortene ikke kunne følge med når de var under gf8600 __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |
daniels Forum Bruger

|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 22:40 | IP-adresse registreret
|
|
|
OK. Så det er af hastighedsårsager du har valgt grafikkortet?
Har p.t. et GF8600, og har endnu ikke oplevet andet end lækre filmoplevelser :-)
|
| Til top |
|
| |
CSN Teknik Branchemedlem

CSN Teknik
|
| Sendt: 19 Juli 2007 kl. 22:41 | IP-adresse registreret
|
|
|
Jamen så er det jo bare at nyde livet og få set nogle film  __________________ Mvh.Christian
Cinemania
|
| Til top |
|
| |